PC Geeft geen beeld en herstart na 5 sec boot.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVTRIK
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 19:06

PVTRIK

Local Lead

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben bezig om een PC op kantoor te repareren zodat deze weer gebruikt kan worden. Onderstaande is de huidige situatie.

Bij het opstarten bleef de kapotte PC (PC 1) in een loop booten. Na 5 sec startte PC 1 zichzelf weer opnieuw op. Toen heb ik de GPU en de voeding van PC 1 getest in de werkende PC (PC 2) en beide werkten naar behoren. Ook met de voeding en videokaart van PC 2 aangesloten op PC 1, kreeg PC 1 geen beeld.

Aan de GPU en de voeding zal het dus niet liggen. Ik heb ook nog getest zonder GPU in PC 1 en HDMI in het moederbord, maar ook daarbij geen beeld.

Ik heb geprobeerd PC 1 op te starten zonder het RAM, maar ook dat gaf geen beeld. Ook met het RAM van PC 2, wat werkt, krijg ik hetzelfde probleem.

Nu gok ik dat het moederbord de boosdoener is, maar ben ik benieuwd wat jullie mening is. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? En zo ja, wat was destijds de oplossing?

Bij voorbaat dank.

Local Lead - Krijg meer leads voor je business!

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als een computer lang niet aan heeft gestaan loopt soms de batterij leeg. Daar kunnen sommige moederborden niet mee omgaan. De knoopcel vervangen is de eerste stap.

De HEMA heeft zulke knoopcellen (meestal CR2032, 3V), andere zaken waar je ze kan kopen zijn bouwmarkten, grote supermarkten, fotografiezaken en sleutelmakers. Tegenwoordig zijn deze knoopcellen van het Lithium Ion type, die gaan langer mee als ze van een goed merk zijn.

• PVTRIK
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 19:06

PVTRIK

Local Lead

Topicstarter
mrmrmr schreef op donderdag 8 september 2022 @ 01:45:
Als een computer lang niet aan heeft gestaan loopt soms de batterij leeg. Daar kunnen sommige moederborden niet mee omgaan. De knoopcel vervangen is de eerste stap.

De HEMA heeft zulke knoopcellen (meestal CR2032, 3V), andere zaken waar je ze kan kopen zijn bouwmarkten, grote supermarkten, fotografiezaken en sleutelmakers. Tegenwoordig zijn deze knoopcellen van het Lithium Ion type, die gaan langer mee als ze van een goed merk zijn.
Nieuwe batterij gepakt maar helaas geen verschil.

Local Lead - Krijg meer leads voor je business!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dan kun je proberen de BIOS te resetten. Er zit vaak een "Clear CMOS" jumper op het moederbord. Soms zijn er nog meer troubleshooting opties op een bord.

Zo kaal mogelijk starten is ook een stap. Alle hardware die niet strikt noodzakelijk is, eruit halen, 1 geheugen module laten zitten, gpu kan eruit. Alle randapparatuur, insteekkaarten en hard disks loskoppelen. Sluit een monitor aan op de interne gpu als die aanwezig is. Als opstarten dan niet lukt denk ik de oorzaak zeker duidelijk is, dan moet het liggen aan een van de overgebleven onderdelen.

Lukt het dan wel in de BIOS te komen of het herstarten te stoppen, dan kun je verder. Als er Windows op staat kun je op afstand inloggen via Control Panel, System Propertes, Remote tab, allow remote access to this computer. Zodoende kun je inloggen en kijken of de PC stabiel is, als je niet kan horen dat hij herstart. Daarvoor heb je wel de hard disks nodig.

De software van een systeem staat op de hard disks. Als je de hard disks in een ander systeem kunt laten starten kun je zien op die het nog doen. Bij oude computers moet je wel goed noteren hoe een en ander is aangesloten en ingesteld in de BIOS, met name welke disk boot en aansluitingen. In het tweede systeem moet de eigen hard disks afgekoppeld zijn om problemen te voorkomen.

Het is ook mogelijk de registry te laden in een andere computer.

Oude electronica kan niet meer werken door bijvoorbeeld uitgedroogde condensatoren of andere electronica die het niet meer doet. Cilindrische condensatoren van een oud type hebben een kruis erboven op. Als die opbolt of open is, dan weet je dat dit niet meer correct werkt.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Eigenlijk blijft het mainbord over nadat je alles hebt gewisseld. Lijkt idd dat deze het probleem is...

Wie du mir, so ich dir.