Wifi niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cutiecutest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-02-2023
Beste tweakers,

Ik heb een acer aspire V3-371-31C7 van mijn moeder geupgrade met nieuwe RAM en een grotere SSD. De installaties liep vlot, vervolgens fresh windows 10 geïnstalleerd via bootable usb. Ook dat ging allemaal prima.

Wat is het probleem. De laptop connect prima met mijn Wifi in mijn eigen huis (ziggo modem). De laptop ziet ook meerdere wifi's van de omliggende buren. Allemaal met een goed signaal. Nu bracht ik de laptop terug naar mijn moeder en ook daar ziet de laptop alle wifi's van alle buren behalve die van mijn moeder.

Wat heb ik geprobeerd?
- Alle acer drivers geinstalleerd gecontroleerd in device manager of het laatste versie is en dat was het.
- Router (netgear nighthawk) hard reset factory reset.
- windows firewall uitgezet
- Firewall router uitgezet
- cmd ipconfig dnsflush
- cmd netsh int ip reset c:\resetlog.txt
- cmd winsock reset

Echter het heeft allemaal niet geholpen.

Nu het rare van heel het verhaal. Mijn moeder heeft een oude Iphone 6 deze ziet de wifi zowel op 2.4ghz als 5 ghz. Mijn vader zijn telefoon samsung s9 ziet deze ook allebei. Mijn samsung s22 ultra ziet ook beide wifi's. De bedraden computers hebben gewoon internet via de router. De laptop heeft internet bekabeld via de router. Kortom elke apparaat behalve de laptop lijkt de nighthawk netgear router te zien. Andersom de laptop ziet elk wifi signaal behalve die van de nighthawk.

Normaal zou ik zeggen wifi card in de laptop is kapot, maar dan zou ik nergens geen wifi zien en niet op de wifi komen in mijn eigen huis.
Of de router is kapot maar dan zou ik niet kunnen connecten met computers en telefoons op de router en werkend internet hebben.
Plus daarvoor voor de nieuwe hardeschijf connecten de laptop wel met de wifi.

Ik snap er echt niks van waarom de laptop de wifi niet kan vinden van mijn ouders maar wel van elk ander huis in de omgeving. Heeft iemand tips?

Beste antwoord (via Cutiecutest op 07-09-2022 17:03)

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 11:17

Nielless

Born at a very young age.

Kan het zijn dat je driver momenteel op een ander protocol werkt? dit kun je aanpassen in apparaatbeheer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkKksnzyQxOoC7A_MA7nb9xW2mw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cewySLYPOixPtXqCaEpmFHc0.png?f=user_large

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Kan het zijn dat de Netgear router enkel 802.11ac gebruikt en geen 802.11n? Ik vermoed dat de oude Acer laptop namelijk geen 802.11ac ondersteund. Zou alvast verklaren waarom de Iphone 6 wel gewoon werkt.

edit: nvm pas wakker. De laptop werkte voor de herinstallatie wel? Kijk of je zeker de juiste driver gebruikt, en installeer alle Windows updates.

[ Voor 26% gewijzigd door Xanthine op 07-09-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:25
Ik zou even testen met een USB-WIFI-dongel, hoogstwaarschijnlijk werkt het dan wel.
Denk dat de onboard e.a niet herkend van de Netgear.

Wat je ook kunt doen is het WIFI verwijderen op de Netgear en een nieuwe SSID aanmaken met een compleet andere naam, alleen op de 2.4 bijvoorbeeld. Wellicht dat het dan wel gezien wordt.
Zou kunnen dat je iets gedaan hebt met netwerk verbergen oid per ongeluk in Windows.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

lier

MikroTik nerd

OS uitsluiten kan je doen door een liveCd (op USB) te maken van een willekeurige Linux distro (bijvoorbeeld Ubuntu). Even van USB opstarten en testen maar.

Hoe heb je Wifi exact ingesteld op de Netgear? Dus alles behalve wachtwoord. En heb je een SSID met vreemde tekens erin?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Stomme vraag maar is het SSID niet gewoon verborgen? Dat is een vinkje die bijna elke router heeft. Apparaten die het SSID kennen kunnen dan gewoon verbinden, maar het netwerk wordt niet zichtbaar in een netwerkscan van het OS.

Probeer het netwerk eens handmatig toe te voegen. Dus kies voor iets als: 'Netwerk verschijnt niet in de lijst' en voer de gegevens als SSID, beveiligingsmethode en key handmatig in. Best kans dat de laptop dan gewoon verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Op welke kanalen zendt de wifi uit? Als dat bijvoorbeeld voor 2.4ghz op kanaal 13 staat, kan niet elke wifi chip daar mee overweg, sommigen kunnen maar kanaal 1 tot 11 zien, terwijl wifi routers en ap's wel vaak tot kanaal 13 kunnen uitzenden. Idem voor enkele kanalen in het 5ghz spectrum. Of andersom, in de instellingen van de wifi chip in de laptop (even naar apparaatbeheer gaan) kijken wat de instellingen zijn rond compatibele kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cutiecutest
Dank voor de veelvoud aan reacties.

Om er op in te haken.

@Xanthine gisteren voor de upgrade herkende de laptop nog wel de netgear nighthawk 2.4ghz en 5.0 ghz.
Er zit een intel wireless card 7625 in de laptop.

@Ora et Labora USB dongel heb ik nog geprobeerd zou een optie kunnen zijn. SSID heb ik al gewijzigd maar nog steeds zie ik hem niet op de laptop. Ik zie ze wel op de oude smartphones en op mijn nieuwe s22 ultra ook de gewijzigde SSID. Netwerk verbergen heb ik niet gedaan ik heb gewoon met de fresh install mijn wifi ingelogd en dat werkte perfect gewoon met de windows drivers want de acer drivers heb ik er daarna pas op kunnen zetten toen windows installed was.

@RiDo78 Nee, want als die verborgen zou zijn zou ik ze ook niet zien op de telefoons. Daarnaast heb ik ingelogd op de router en daar staat het verbergen SSID niet aan. Handmatig toevoegen van het netwerk heb ik gedaan met verbinden zelfs als SSID niet verschijnt maar dat hielp niet.

@Tha Render_2 2.4 ghz op kanaal 9 en ook kanaal 1 en 3 geprobeerd nadat ik wifi analyzer had gedaan. 5.0 zit ergens in een reeks kanalen boven de 100. kanaal 9 en 3 zouden vrij moeten zijn volgens wifi analyzer op de telefoon.

Kleine update net nog even geprobeerd. Ik krijg de wifi van de router met geen mogelijkheid op de laptop, maar ik heb ik heb wel internet via de ziggo modem kunnen fixen. Probleem daarmee is de ziggo modem hangt in de kelder vandaaruit loopt een internetkabel naar de meterkast bij de voordeur. Waarom het ooit zo is gemaakt weet ik niet maar goed. In de meterkast hangt de nighthawk router. De internetkabel zit daar ingeplugd en vanuit de router lopen internetkabels de buizen in naar internet wall sockets in het huis. Computers met een vaste ethernet kabel verbinding krijgen dus internet via de nighthawk. Dat kan ik ook zien via ipconfig.

Dus nu heb ik een optie. Ik kan blijven kloten met de nighthawk en instelling en noem maar op. Ik zou ook een wifi versterker of signaal booster of hoe ze het tegenwoordig allemaal noemen voor het signaal in de kelder te versterken en de laptop gewoon op de modem wifi laten draaien. Jullie raden het al het signaal vanuit de kelder is niet sterk genoeg maar 1 bar in het kantoor waar mijn moeder zit met haar laptop. Nu ben ik totaal niet thuis in wifi versterkers signaal boosters etc. Heeft iemand een goed merk wat makkelijk te installeren is en wat blijft werken. Ik heb gehoord van wifi repeaters die je in het stopcontact stopt etc, maar het fijne weet ik er niet van. Ik moet iets hebben wat het signaal sterk maakt, wat niet elke keer opnieuw ingesteld moet worden want dat kunnen mijn ouders niet.

Ik hoor het graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Niet met wifi versterkers gaan prutsen daar ga je nooit blij van worden.

Koop gewoon een accesspoint, boor een gaatje door de muur naar de meterkast en steek daar de netwerkabel naar het Ziggo modem doorheen, hang daar het accesspoint op en sluit hem op die kabel aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ben(V) schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:56:
...
Koop gewoon een accesspoint, boor een gaatje door de muur naar de meterkast en steek daar de netwerkabel naar het Ziggo modem doorheen, hang daar het accesspoint op en sluit hem op die kabel aan.
Maar @Cutiecutest heeft al een access point. OK, granted, hij misbruikt een router als access point.
Maar het punt is: zijn huidige access point wordt niet gezien door de laptop in kwestie. En zolang we niet weten waardoor dat komt, heeft hij geen enkele garantie dat een nieuw access point wel door die laptop wordt gezien.

Zullen we niet eens beginnen met vast te stellen welke wifi adapter er bijvoorbeeld in de geplaagde laptop zit? En ondertussen ook vaststellen hoe de wifi bij z'n moeder geregeld is? Is er een apart SSID voor 2,4 GHz en een apart SSID voor 5 GHz? Welke kanalen worden gebruikt? DFS channels misschien en staat dat op de laptop uit? Of misschien kanaal 13 of 14 in de 2,4 GHz band; kan ook uit staan op de laptop

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Mijn reactie ging over het feit dat hij een wifi versterker wilde gaan gebruiken om het signaal van zijn Ziggo Connectbox te versterken, omdat hij wel met die Connectbox kon verbinden.
Dat moet je niet willen dus neem dan een accesspoint die je bedraad aan de Connectbox verbind.

Verder schrijft hij:
Dus dat zal niet het probleem zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cutiecutest schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:48:
Dank voor de veelvoud aan reacties.

Om er op in te haken.

@Xanthine gisteren voor de upgrade herkende de laptop nog wel de netgear nighthawk 2.4ghz en 5.0 ghz.
OK, dan weten we 100% dat het probleem in software zit. Focus daarop. Je hebt geen andere hardware nodig.
@Tha Render_2 2.4 ghz op kanaal 9 en ook kanaal 1 en 3 geprobeerd nadat ik wifi analyzer had gedaan.
Eehh... dan heb je niet begrepen hoe WiFi werkt :o

In 2.4GHz zijn WiFi kanalen 20MHz breed (je kunt 40MHz instellen, doe dat niet), maar de kanaalnummers staan maar 5MHz apart. Dus kanaal 1 overlapt op 2, 3, 4 en 5. Pas op kanaal 6 overlap je niet op 1. Eerstvolgende niet-overlappende kanaal is kanaal 11. Dat zijn gelijk de enige drie die je zou moeten gebruiken: 1, 6 en 11.

Waarom? Omdat WiFi in hetzelfde kanaal netjes wacht op verkeer in andere netwerken. Als je twee netwerken in zelfde kanaal hebt, en beide worst-case vol gebruik willen maken van hun kanaal, delen ze zendtijd en ga je ongeveer 45% van performance/bandbreedte halen van wat mogelijk zou zijn als er geen ander verkeer was. Maar als je half overlapt kunnen de netwerken niet op elkaar wachten en gaan ze door elkaar heen zenden. Gevolg is enorme packetloss waardoor je blij mag zijn als je 5% haalt van bandbreedte, en latencies zullen wegens alle retransmits omhoog schieten.

Beste in 2.4GHz is uiteraard een totaal ongedeelde, niet overlappend kanaal. Maar als je in de bewoonde wereld woont is dat niet realistisch. Dan wil je kijken naar 1, 6 en 11 en de minst drukke kiezen. Lastige is: het aantal netwerken zegt weinig. Ik had ooit 67 netwerken in 2.4GHz in m'n vorige woning. Welgeteld eentje had significant verkeer. Kanaal waar dat netwerk zat moest ik vermijden, ongeacht hoeveel andere netwerken op een kanaal zaten. WiFi Analyzer kan je geen utilization laten zien. Daarom vind ik het nagenoeg nutteloos voor deze keuzes.

Beter idee: stel in op 1, doe speedtest. Herhaal op 6 en 11. Kies beste prestaties.

Nog beter idee: stel helemaal niets in, vertrouw op automatische kanaalselectie van je AP. Tenzij je zin hebt om bovenstaande vaker te doen, zal zelfs een middelmatig functionerende autoselect beter werken dan wat je zelf instelt.

Beste idee: gebruik geen 2.4GHz, in ieder geval niet voor enig apparaat dat op 5GHz kan werken. Als je niet overal in huis dekking hebt in 5GHz is dat je probleem. Los dat op ipv met 2.4GHz te prutsen.
5.0 zit ergens in een reeks kanalen boven de 100.
"Ergens boven de 100' is een DFS-kanaal. Dat betekent dat het aan extra regelgeving gebonden is. In EU ontkom je er bijna niet aan, want er is maar een 80MHz-kanaal beschikbaar buiten DFS-gebied. Daarbuiten (met name US) is er veel meer non-DFS spectrum beschikbaar en wordt gemakshalve het DFS-stuk vaak overgeslagen.

Dat geeft me gelijk vermoeden van wat hier aan de hand zou kunnen zijn: het zou kunnen dat je netwerkadapter ingesteld is op US en daarom geen netwerken op DFS-kanaal detecteert. Zo ja: stel in op EU of NL en je zou meer moeten zien. Idem als DFS support uit staat (maar dat is voorzover ik weet geen optie in de Intel NICs)

Andere optie die mogelijk niet detecteren van 2.4GHz-kanaal verklaart: Intel NICs hebben de optie om support voor 40MHz 2.4GHz kanalen uit te schakelen. Mogelijk staat die optie aan. Beste optie hier: stel kanaal alsjeblieft in op 20MHz in de router. Los van dit apparaat gaat dat je stabiliteit en performance sowieso verbeteren.
Kleine update net nog even geprobeerd. Ik krijg de wifi van de router met geen mogelijkheid op de laptop, maar ik heb ik heb wel internet via de ziggo modem kunnen fixen. Probleem daarmee is de ziggo modem hangt in de kelder vandaaruit loopt een internetkabel naar de meterkast bij de voordeur. Waarom het ooit zo is gemaakt weet ik niet maar goed. In de meterkast hangt de nighthawk router. De internetkabel zit daar ingeplugd en vanuit de router lopen internetkabels de buizen in naar internet wall sockets in het huis. Computers met een vaste ethernet kabel verbinding krijgen dus internet via de nighthawk. Dat kan ik ook zien via ipconfig.

Dus nu heb ik een optie. Ik kan blijven kloten met de nighthawk en instelling en noem maar op. Ik zou ook een wifi versterker of signaal booster of hoe ze het tegenwoordig allemaal noemen voor het signaal in de kelder te versterken en de laptop gewoon op de modem wifi laten draaien. Jullie raden het al het signaal vanuit de kelder is niet sterk genoeg maar 1 bar in het kantoor waar mijn moeder zit met haar laptop. Nu ben ik totaal niet thuis in wifi versterkers signaal boosters etc. Heeft iemand een goed merk wat makkelijk te installeren is en wat blijft werken. Ik heb gehoord van wifi repeaters die je in het stopcontact stopt etc, maar het fijne weet ik er niet van. Ik moet iets hebben wat het signaal sterk maakt, wat niet elke keer opnieuw ingesteld moet worden want dat kunnen mijn ouders niet.

Ik hoor het graag van jullie.
Wederom, je probleem zit in software op je laptop en nergens anders - anders zouden andere apparaten hier ook last van hebben en had dit apparaat voor je OS upgrade niet gewerkt. Gezien je weinig ervaring/affiniteit met networking hebt is de kans erg groot dat je daarbij meer breekt dan je lief is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
Gaat het toevallig om een wifi6/802.11ax netwerk? Weet niet over welke nighthawk netgear je het hebt?

Zo ja, er is een bekend probleem met de intel 7265 (je schrijft 7625 maar dat is typo denk ik) dat 802.11ac netwerk niet zichtbaar is.
Depending on the Wi-Fi driver version used, Intel® Wireless Adapters supporting 802.11ac may not show Wi-Fi 6 (802.11ax) networks in their scan lists, and as a result, might not be able to connect to Wi-Fi 6 (802.11ax) capable wireless routers and access points, even at 802.11ac speeds.
https://www.intel.com/con...s/000054799/wireless.html

Maw: je moet je driver upgraden :)

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 07-09-2022 14:00 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 11:17

Nielless

Born at a very young age.

Kan het zijn dat je driver momenteel op een ander protocol werkt? dit kun je aanpassen in apparaatbeheer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkKksnzyQxOoC7A_MA7nb9xW2mw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cewySLYPOixPtXqCaEpmFHc0.png?f=user_large

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cutiecutest
@Nielless @laurens0619 Hulde voor jullie oplossingen. Ik heb nogmaals de pc geformatteerd en nieuwe clean install. Ik zag door de drivers de weg niet meer.
Na de clean install zoals verwacht nog steeds geen SSID behalve van de standaard ziggo modems. Toen de intel driver geupdate zoals @laurens0619 aangaf. Na deze update kreeg ik hetgeen te zien wat @Nielless ongeveer geschreenshot heeft en daarvoor stond daar alleen maar 802.11.N op auto. In middels op de 802.11a/b/g gezet met dual band. En poef daar is SSID van zowel 2.4 ghz als 5 ghz. Dus mag iedereen en jullie 2 in het bijzonder hartelijk danken voor jullie tijd en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
@Cutiecutest mooi! Maar ik zou m toch terugzetten naar auto, hij staat namelijk nu op max 802.11g wat een 20 jaar oude standaard is

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1