“milieuvriendelijk”

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
nieuws: Google brengt optie voor milieuvriendelijke routes in Maps uit in Ben...

@Koekiemonsterr

De term “milieuvriendelijk” is framing van Google die hier vrij klakkeloos wordt overgenomen. An sich is er niks vriendelijks aan: het is energie-besparend en dat is een goed ding, maar het milieu wordt er niet beter van, hooguit een klein beetje minder slecht.

Klassieke “greenwashing”, dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 08:02

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Er wordt niks klakkeloos overgenomen, hooguit worden klakkeloos aannames gedaan. Tijdens het schrijven was ik me bewust van deze term, de framing die het in zich draagt en dat dat wellicht op commentaar kon rekenen. Maar ja, je moet het op een bepaalde, duidelijke manier alleen al in een kop met een beperkt aantal tekens vatten. Het gaan omschrijven is dan al snel te lang en zoiets als 'brandstofbesparend' klopt weer niet helemaal gelet op opties voor EV's die de functie ook biedt. Wellicht had je gezien dat ik in de laatste alinea al 'milieuvriendelijkere' had staan, precies om aan te duiden dat het om een relatief kleine verbetering gaat. Dat heb ik nu doorgetrokken in het hele bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:26

Roozzz

Plus ultra

Tja, optimalisatie op energiegebruik -waar dit effectief omdraait- hoeft helemaal niet tot een milieuverbetering te leiden. Denk bijvoorbeeld aan nadelige effecten zoals extra verkeersdrukte, geluid, fijnstof en slijtage op lokalere wegen met veel bochten/rotondes. Ik vind het (te) makkelijk om dat zonder meer als milieuvriendelijker te benoemen. Dat valt simpelweg niet zomaar te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 07-09-2022 09:50 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 08:02

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Dat vind ik al een aardige suggestie: optimaliseren van energieverbruik. Dekt de lading ook beter en is wat neutraler. Die heb ik ingevoegd in de kop.