Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:36
Er zijn best veel woningen die nieuw genoeg zijn, waarbij de lage warmtevraag ervoor zorgt dat je niet eens de 5kW nodig hebt.
Ik noem de 5kW omdat daar alles zo'n beetje begint qua reguliere lucht/water warmtepompen.
Doel van dit topic is om overzicht / ideeën te krijgen om deze woningen met lage warmtevraag anders op te lossen.
Zelf had ik ook zo'n nieuwe rijtjeswoning, die we ook gasloos maakten. Het werkte allemaal fantastisch en zeer efficient. (maar 250kWh elektra voor verwarming van de woning in een seizoen)
Echter met de oude tarieven / markt had ik net zo goed direct elektrisch kunnen verwarmen en nog een paar zonnepaneeltjes bij kunnen leggen. Dit gaat niet helemaal meer op want ik ben overtuigd van dat we allemaal naar flexibele prijzen gaan en je niet zo makkelijk meer zomer met winter gaat verrekenen.
Maar een klein beetje inleveren op efficiëntie ten behoeve van goedkopere en praktischere installatie is wel interessant. Destijds voor ons in 2018 was het niet eens zo duur en kon het snel. Nu is niet alleen de prijs het probleem, maar vooral dat je bijna geen installateurs hebt.
De discussie hier is dus breder dan de tweakers die zelf even een monoblock installeren (wat natuurlijk mooi is)
In allerlei doelstellingen om veel huizen van het gas af te krijgen zijn er hele rijen huizen die niet persee de reguliere installateur met buitengeplaatste lucht/water warmtepomp nodig hebben, met dito levertijd en soms hogere prijs.

Installatiekosten
Denk aan een monoblock warmtepompen. Als je dan kijkt naar een LG of Panasonic is dat (zeker met de subsidie) niet eens erg duur. Echter ze moeten geplaatst worden, er moet nog een tapwater oplossing geplaatst worden. Hoewel het allemaal niet zo ingewikkeld is, zorgt het toch weer voor het nodige installatiewerk. En als je dan bijv 9kW wil voor een ouder huis., dan betaal je een kleine meerprijs voor de warmtepomp en de rest blijft hetzelfde.

Dus ja, dan heb je een huis waar ze maar 500 a 600m3 gebruiken o.i.d., en dan is het gasloos maken bijna net zo duur als een oud vrijstaand huis waar je met 9kW af kan. Goed, die zal vast 1 of 2K duurder uitvallen, maar ik denk dat het punt duidelijk is. En er staat dan nog steeds zo'n zelfde grote monoblock in de tuin die bij het oude huis veel werk heeft en bij dat nieuwe huis veelal niks staat te doen of hard aan het stampen is voor warm tapwater.

Tapwater gebruik
Dan kom je bij het volgende punt, bij dit soort huizen is de balans tussen warmte voor tapwater en CV vaak 50/50 of zelfs meer warmtevraag voor tapwater dan voor CV.
Een reguliere lucht/water warmtepomp met buitenunit zal altijd de beste COP halen voor verwarming, echter worden ze luidruchtiger en minder efficient om de 50 a 55 graden te maken voor een boilervat.
Hiervoor kun je kiezen voor een warmtepompboiler, echter die zorgt er dan voor dat de buiten warmtepomp nog minder te doen heeft.

Alternatieven
Dus, wat zijn de alternatieven? Je kijkt al snel naar binnenopgestelde warmtepompsystemen met lagere vermogens (bijv 3kW) die mooi passen. Hier loop je tegen de volgende dingen aan:
- Je haalt een geluidsbron naar binnen, dus afgesloten cv hok is noodzaak
- Lagere COP
- Soms valt het juist duurder uit

Neem zo'n Nibe F730. Leuk apparaat, maar al heel erg duur en dan komen de installatie kosten nog. En die werkt uitsluitend op ventilatielucht (kan niet goed op buitenlucht temperaturen) en pakt dan vrolijk een elektrisch element erbij om de rest van de warmtevraag op te lossen, die eigenlijk van buiten zou moeten komen.
Duco had hier een oplossing voor maar die maken ze niet meer. Dat schept niet veel vertrouwen.
Dan heb je de Vincent die eraan komt. Is nog niet echt verkrijgbaar. Heeft een wat lage COP van rond de 3.
Dit laatste zie je eigenlijk in heel veel systemen. Want er zijn ook nog vele losse boxen (Hewalex etc) met 160mm aansluitingen om warmte uit te winnen en de COP is nooit bijster hoog.
Als je door 160mm de benodigde lucht moet proppen in een relatief compact systeem (zegt wat over warmtewisselaar grootte) dan ga je daar nou eenmaal niet een hoge COP mee halen.
Vooral omdat deze systemen vaak R134a gebruiken en zijn ingesteld op 55 graden, en daarmee ook getest worden.

Het valt dan tegen om te achterhalen wat de COP is bij bijvoorbeeld 35 graden. Want die zou in theorie nog best goed kunnen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op7g54z4t9pV26QdBDPlX2-8lD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbYx11lJJFx18DDA58zX0ovS.jpg?f=fotoalbum_large

Dit grafiekje laat zien dat de COP nooit bijster hoog zal zijn met R134a en 55 graden. Maar dat de COP eigenlijk best heel acceptabel is bij 35 graden aanvoer.
Echter vind je dit soort gegevens niet bij de meeste apparaten.

De vragen ter discussie zijn wat mij betreft:
  • Kunnen dergelijke systemen in de praktijk daadwerkelijk een aardige COP halen bij lagere aanvoer temperatuur?
  • Wanneer zijn dit soort systemen nuttig? Iets lagere efficiëntie ten behoeve van lagere installatiekosten / simpelere installatie (= eerder beschikbaar) het niet hebben van buitenunit. (men vind een buitenunit ook vaak niet mooi)
  • Wat is eigenlijk in huidige markt het prijspunt wat ze interessant zou maken? Mijn inziens is de benchmark een 5kW lucht/water warmtepomp systeem met buitenunit (monoblock of niet) en wil je voor dit soort huizen goedkoper uitkomen. Sommige mensen is het meer waard om geen buitenunit te hebben, maar het is ook weer niet heel logisch om een duurder systeem te hebben wat meer verbruikt.
  • Zijn er nog andere systemen die interessant zijn? Dat kunnen letterlijk andere producten zijn of ander soort/categorie

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 07-09-2022 09:58 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:45
Wat er ook nog bijkomt is het verschil in aanschaf van een cv ketel versus een warmtepomp met toebehoren.
Bij lagere gasverbruiken is er minder gas wat door electriciteit vervangen kan worden en daardoor minder besparing om de hogere aanschaf en installatiekosten te compenseren.

Ga je rekenen dan is op gas verwarmen versus een lucht-water warmtepomp nog de goedkopere oplossing. Zelfs met deze gasprijzen.

Enige andere opties zijn airco's gecombineerd met warmtepompboiler.

In de toekomst wordt het misschien beter als warmtepompen meer als standaard product geproduceerd worden en de aanschaf en installatiekosten flink dalen. Maar dat is nog startup fases zo te zien. (oa Quatt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja goed punt. Ik ben helemaal voor airco verwarming en warmtepompboilers. Dat heb ik zelf ook en is wat het betaalbaarder kan maken.
Maar dit kan niet overal, dit is meer geschreven vanuit het punt dat je het CV systeem in "moet" omdat er vloerverwarming is, of een lage warmtevraag maar wel nog wat slaapkamers, zodat je met een airco ook duur uit gaat komen (multi split).

Feitelijk kon het destijds bij ons ook niet helemaal uit maar was er wel flinke subsidie vanuit de gemeente (+ de landelijke). Ik verbruikte maar 400m3 en met ouderwets 60ct/m3 duurt het dan heel lang voordat je de investering eruit hebt. Ondanks dat de warmtepomp veel beter werkte bij het huis dan de cv ketel (die was te sterk).

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:24
Ik ben het niet 100% eens met wat er gezegd is over de Nibe F730. Ten eerste is er een accessoire waarmee ook buitenlucht aangevoerd kan worden. Ten tweede hebben we het over woning die tot 5 Kw verwarmingsvermogen nodig hebben, de F730 kan dat leveren zonder gebruik te maken van de elektrische elementen, in ieder geval levert het warmtepompgedeelte veel meer vermogen dan de Duco of de Vincent.

Persoonlijk ben ik erg geïnteresseert in de aankomende Nibe S735, deze levert nog meer vermogen en kan ook cv water leveren van hogere temperatuur. Er zijn diverse draadloze sensors leverbaar.

• !null
@Marco12 Ah ik dacht dat de F370 en F730 niet goed overweg konden met koudere buiten temperaturen en dan het vermogen naar beneden ging.
De S735 brengt wellicht nog wat verbetering.

Echter dan zit je dus in de categorie van systemen die rond de 10K zitten en dan zijn ze nog niet geinstalleerd. Dan heb je wel een mooi systeem hoor, maar val je dus duurder uit dan een klassieke lucht/water warmtepomp.

Overigens met 70 graden aanvoer ga je nooit een hoge COP halen. Hopelijk wordt dat dan alleen gebruikt in een weersafhankelijke regeling.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:26

ericplan

5180 Wp PV

Ik denk dat je nog een belangrijke categorie moet benoemen. Huizen die zo klein zijn dat ze met minder dan 5 kW toekunnen. Denk aan etagewoningen, appartementen, flats. Van monumenten uit de 17e eeuw tot nieuwbouw. Daarbij is de ruimte (binnen en buiten) vaak een zeer beperkende factor.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik denk dat je het vraagstuk breder moet bekijken. Economisch efficiënt zal het voorlopig niet zijn, juist doordat de operationele kosten (energierekening) zoveel lager zijn dan de investering.

Een snelle brainstorm:

1. Is er een koelvraag/koelbehoefte. Ja -> 2. Nee -> 3.
2. Ligt er vloerverwarming. Ja -> kies voor een lucht/water warmtepomp. Het is ontzettend zonde om die zeer comfortabele vloerverwarming niet te gebruiken. Nee -> lucht/lucht warmtepomp
3. Stralingspanelen.

Bij een lucht/water warmtepomp kun je eventueel integreren met tapwatervoorziening. Je kunt tapwater ook los voorzien, bijvoorbeeld met een thermochemische batterij

[ Voor 14% gewijzigd door Skyaero op 08-09-2022 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
ericplan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:11:
Ik denk dat je nog een belangrijke categorie moet benoemen. Huizen die zo klein zijn dat ze met minder dan 5 kW toekunnen. Denk aan etagewoningen, appartementen, flats. Van monumenten uit de 17e eeuw tot nieuwbouw. Daarbij is de ruimte (binnen en buiten) vaak een zeer beperkende factor.
Dit topic gaat over al deze woningen :+
Maar inderdaad, in sommige woningen is er amper ruimte.
Sommige (aankomende) oplossingen zijn echter van het formaat cv ketel (weliswaar zonder boiler) dus dat zou mee kunnen vallen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:26

ericplan

5180 Wp PV

!null schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:22:
[...]
Dit topic gaat over al deze woningen :+
Maar inderdaad, in sommige woningen is er amper ruimte.
Sommige (aankomende) oplossingen zijn echter van het formaat cv ketel (weliswaar zonder boiler) dus dat zou mee kunnen vallen.
Dan is er nog het issue geluid. Mijn technische ruimte, formaat bezemkast, grenst aan m’n slaapkamer. Met natuurlijk stalen opdekkozijnen en kartonnen deuren. Daarom hier geen WPB.

A'dam PVOutput

• !null
Skyaero schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:11:
Ik denk dat je het vraagstuk breder moet bekijken. Economisch efficiënt zal het voorlopig niet zijn, juist doordat de operationele kosten (energierekening) zoveel lager zijn dan de investering.

Een snelle brainstorm:

1. Is er een koelvraag/koelbehoefte. Ja -> 2. Nee -> 3.
2. Ligt er vloerverwarming. Ja -> kies voor een lucht/water warmtepomp. Het is ontzettend zonde om die zeer comfortabele vloerverwarming niet te gebruiken. Nee -> lucht/lucht warmtepomp
3. Stralingspanelen.

Bij een lucht/water warmtepomp kun je eventueel integreren met tapwatervoorziening. Je kunt tapwater ook los voorzien, bijvoorbeeld met een thermochemische batterij
In grote lijnen mee eens. Ik heb zelf ook lucht/lucht, en push dat heel graag. Echter kom ik veel recente woningen tegen die wel vloerverwarming hebben. Een deel daarvan geeft niets om koeling, anderen vooral in de slaapkamers (waar dan soms juist geen vloerverwarming is)

En uiteindelijk is een lucht/water warmtepomp dan ook wat ik zoek, maar dan binnen opgesteld. Er is in principe geen reden waarom een binnenopgestelde warmtepomp niet zou kunnen koelen, en dat komt er ook wel aan.
Echter zijn binnen opgestelde systemen vaak niet uitgerust met koelmogelijkheid omdat het makkelijker te maken is.

Dit heeft ook te maken met het volgende punt, vaak is het een compromis/combinatie met tapwater opslag.
Het compromis zit hem dan in het feit dat er 50 of 55 graden gemaakt wordt voor tapwater, terwijl er vloerverwarming is.
Vaak gaat het om R134a systemen, soms wat nieuwer. Ook met een R134a systeem kun je een prima COP halen op lagere aanvoer temperatuur. Maar dat is soms niet mogelijk vanwege de combinatie tapwater/verwarming.

In 1 situatie met extreem lage warmtevraag (is ook maar 150 a 250m3 gas aan verwarming voor 1 woonkamer vloerverwarming) kan ik zelfs een warmtepompboiler dedicated inzetten op verwarming. Deze loopt dan op buitenlucht (tot -10 of -5) en door de temperatuur dan naar 35 graden te zetten is de COP ook bij koude temperaturen nog steeds aardig, zodat bij -5 nog steeds 2.5kW gehaald wordt. Er moet dan alleen gezorgd worden voor elektrische backup.
Dit is nou niet echt het gebaande pad of wat ik nou iedereen zou aanraden :+ maar het geeft aan hoe weinig er eigenlijk nodig is.

Tapwater los regelen is altijd interessant om naar te kijken zodat je het volledige vermogen voor verwarming behoudt in de winter.
En zo fantastisch is het nou ook weer niet om een klassieke lucht/water warmtepomp tapwater te laten maken van hoge temperatuur.

Het is meer een zoektocht naar hoe we deze lage vraag woningen kunnen voorzien van warmte op een manier die het betaalbaarder en/of toegankelijker maakt. Toegankelijker gaat ook over gebrek aan installateurs en relatief arbeidsintensief proces van plaatsen lucht/water warmtepomp.
Zo ingewikkeld is het allemaal niet, maar relatief aan de schaarste van installateurs wel.

• !null
ericplan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:26:
[...]

Dan is er nog het issue geluid. Mijn technische ruimte, formaat bezemkast, grenst aan m’n slaapkamer. Met natuurlijk stalen opdekkozijnen en kartonnen deuren. Daarom hier geen WPB.
Zeker, daarom kan je een binnenopgestelde warmtepomp lang niet altijd toepassen.

Overigens, als je bijvoorbeeld naar warmtepompboilers kijkt, zitten er behoorlijk verschillen in geluidsproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco12
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:24
Ik volg ook de ontwikkelingen van de Tarnoc turbineketel. Ze mikken op een COP van 2,5, niet zo gunstig dus.

https://tarnoc.nl/

[ Voor 24% gewijzigd door Marco12 op 09-09-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AbelR
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-06 13:57
Marco12 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:21:
Ik volg ook de ontwikkelingen van de Tarnoc turbineketel. Ze mikken op een COP van 2,5, niet zo gunstig dus.

https://tarnoc.nl/
Ik had ze gebeld omdat ik de SCOP nergens kon vinden en toen hadden ze het erover dat ze streven naar SCOP=2.
Nogal laag, aangezien de meeste airco's/warmtepompen >4 halen.

Volgens warmland is 24KW het vermogen van een normale gezins CV ketel.
https://warmland.nl/kenni...ruik%20van%20een%20gezin.
Dat betekent dat iedereen die zo'n turbineketel neemt ook een verzwaarde net-aansluiting nodig heeft (24kw/2scop=12KW->52A)
En dan staat er nog geen inductiekookplaat of wasmachine aan..

Ter info, ik heb nieuwbouw met inductiekookplaat, en mijn 40A hoofdzekering is al een keer gesprongen toen de wasmachine, droger en inductie aanstonden (misschien ook wel de oven).
Moderne gasloze huizen kunnen best veel stroom trekken, en dan verdubbel je met deze 'warmtepomp' in één slag de maximum stroomvraag.
Met het huidige overbelaste hoofd-stroomnet in het achterhoofd zou ik dit niet in mijn huis willen hebben. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@AbelR Ah leuk dat je dat gevraagd hebt, ik vroeg het me ook al af. SCOP van 2 is niet heel best.

Zij maken een 20kW versie die dan vermoedelijk wel gevoed kan worden met een 3x16A automaat onder een 3x25A aansluiting die steeds meer mensen al hebben. Dat zal geen 52A op 1 fase worden.
Hij moet dan gewoon even uit gaan als de inductiekookplaat aan gaat.
20kW heb je meestal ook niet nodig, dus in de praktijk valt het wel mee.

Maar goed, een SCOP van 2 is niet heel best om alle huizen van het gas af te halen. Dat gaat het net niet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:33
Interessant topic, zit zelf ook met een verbruik van 600m3 gas per jaar. Voor een warmtepomp zit je dan met Koevlaas2 formule op 3KW. Heb zelf het plan om toch voor een 5KW monoblok te gaan (bijv Panasonic WH-MDC05J3E5). In de hoop dat ik het minimale vermogen van 2500 Watt wel kwijt raak in mijn vloerverwarming.

Financieel (zelf installeren) gezien in ieder geval interessanter dan de binnen oplossingen die op ventilatie lucht werken.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@jvanderkroon Waarschijnlijk lukt dat in veel gevallen niet omdat de 2500W dan de warmtevraag overstijgt.
Ik had zelf (met 400m3) een H serie Panasonic 5kW en die kon terug tot 200W wat circa 1000W afgifte is. Dat werkte voor mij heel mooi, urenlang draaide hij maar met 200W.
Voor dit soort zeer zuinige huizen is het dan ook jammer dat de nieuwe Panasonics niet zover terug kunnen regelen.

Overigens zou ik er niet te zwaar aan tillen, je hebt nog steeds een erg efficiënte installatie. Dus geen consessies aan de COP omdat je een degelijk apparaat hebt, waar de binnenopgestelde units nog wel eens een lagere COP hebben.
Echter, je hebt wel weer die hele buitenunit en al het leidingwerk, en de kosten en tijd daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:33
Het lijkt ook wel of het niet interessant is voor fabrikanten om een kleiner model te maken. Bij Panasonic zie je dat de 5, 7 en 9KW modellen identiek zijn. In software zit de aanpassing die hem begrenst tot een bepaald vermogen.

Een kleiner model heeft hopelijk ook een lager geluid tot gevolg en zal fysiek wellicht ook wat kleiner kunnen waardoor deze meer geschikt zou zijn voor rijtjeshuizen. Al kan een kleinere fan ook meer herrie geven zoals de Quattt die in een vrij compacte behuizing zit.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja daarom is het in principe geluidstechnisch voordelig als je lager vermogen gaat trekken op dezelfde, grote warmtewisselaars en ventilatoren etc.

Maar goed. Ik ging van 400m3 gas naar 250kWh voor verwarmen (jaarlijks!) en 400kWh voor tapwater (want we hadden een flinke zonneboiler installatie).
Dus ja, het werkte wel goed. Maar het verbruik was allemaal zo weinig dat ik het een beetje uit verhouding vond voor wat voor een grote 130kilo unit ik daarvoor in de voortuin had staan. Die vrijwel nooit de 5kW leverde, want dat hoefde niet.
Achteraf had ik dat daar met warmtepompboiler(s) gedaan denk ik. Maarja dat is mijn eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:03
Intressant verhaal. Ik verwarm nu een 15 jaar oud huis met een triple split lucht lucht Hisense, 2200 Watt buitenunit, verbruik gemiddeld 15 kWh/dag bij 0 tot 5 graden buitentemp. Mijn oude Daalderop Combinair hangt er ook nog steed maar die gebruiken we alleen voor warm water. Ik denk dat ik de ketel ga vervangen door een klein gasketeltje (als backup) icm een warmtepompboiler, waarbij ik de warmtepompboilers extra aansluiting op de vloerverwarming wil aansluiten waarbij de thermostaat de pomp aanstuurt. Nu het meest interessante: welk vermogen warmtepomp heb ik nodig? 4 persoonshuishouden (met kapsalon, maar die verbruikt niet erg veel warm water). Voorheen 1900 m3 gas verbruik nu 500 m3 en 2000 kWh meer stroom. Doel is: comfort wat omhoog door vloer wat minder koud te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 02-02-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@dotternetta Als je meerdere warmtepompboilers wil gaan doen (op buitenlucht) dan lijkt het me handig er eentje gewoon op cv water laten draaien op lagere temperatuur (35 o.i.d.) dan neemt COP en vermogen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:03
!null schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:17:
@dotternetta Als je meerdere warmtepompboilers wil gaan doen (op buitenlucht) dan lijkt het me handig er eentje gewoon op cv water laten draaien op lagere temperatuur (35 o.i.d.) dan neemt COP en vermogen toe.
Ja, dat speelt ook door mijn gedachten, 1 voor ww en 1 voor de vloerverwarming, en optie tot mengen haha, wordt een hele installatie, heb niet zoveel ruimte. Voordeel is dat de buitenlucht aanzuiging bestaand is. Keuzes keuzes keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 18:26
Ik zie hier op tweakers voor warmtepompen heel erg de focus op proberen mooie lange "runs" te maken over de hele dag.
Maar tegelijkertijd wordt er ook in dit topic al gesproken over de beweging richting dynamische energie tarieven.

Hoe erg is het dan om een flinke "overgedimensioneerde" warmtepomp te hebben. Die in de uren dat er stroom over is op de markt even de flinke massa van de vloerverwarming op te warmt?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ice-T106 Lijkt me prima. Maar bedenk wel dat het vermogen van een vloerverwarming beperkt is, een lucht/water warmtepomp vaak begint bij 5kW. In het gemiddelde Nederlandse huis kan je dan wellicht is iets hoger gaan zitten (2kW hoger bijvoorbeeld) maar veel meer ga je er denk ik niet instoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:45
ice-T106 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:30:
Ik zie hier op tweakers voor warmtepompen heel erg de focus op proberen mooie lange "runs" te maken over de hele dag.
Maar tegelijkertijd wordt er ook in dit topic al gesproken over de beweging richting dynamische energie tarieven.

Hoe erg is het dan om een flinke "overgedimensioneerde" warmtepomp te hebben. Die in de uren dat er stroom over is op de markt even de flinke massa van de vloerverwarming op te warmt?
Het probleem is dat de echt goedkope uren in de winter vaak midden in de nacht zijn.
De temperaturen zijn dan het laagst met ook een lagere cop als gevolg.

Dan hebben we nog situatie 2 dat sla het echt kouder wordt en je wil met een niet al te hoge aanvoertemperatuur verwarmen om de cop goed te houden je er niet aan omkomt om op lange runs intezetten.

Op zich is de theorie leuk maar die werkt alleen als je de overcapaciteit in een erg grote buffer kan opslaan.
De vloer is dat in theorie maar dan moet je wel grotere schommelingen in temperatuur accepteren.
Dan neem ik de rest van het huis nog niet mee want die worden ook verwarmd als de warmtepomp lange runs maakt.
Pagina: 1