Bedankt voor de feedback, ik merk dat mijn introductie van mijn vraag veel onduidelijkheid creëert. Hierbij een herformulering en de bijbehorende vraag. (originele vraag heb ik hieronder gehouden)
Ik zou om persoonlijke redenen graag zelf query's doen op een webcrawl/ indexering welke niet beheerd of geleverd wordt door een tech-giant.
Ik kwam Apache Nutch en Apache Solr tegen waarmee zelfstandig het web gecrawled kan worden, helaas mis ik de technische kennis om dit voor mijzelf te configureren.
Mijn nieuwe vraag: Weet iemand hier een open source front-end voor (mag ook een programma waarvoor betaald moet worden) waarmee ook een niet programmeur mee kan werken?
Ik zou om persoonlijke redenen graag zelf query's doen op een webcrawl/ indexering welke niet beheerd of geleverd wordt door een tech-giant.
Ik kwam Apache Nutch en Apache Solr tegen waarmee zelfstandig het web gecrawled kan worden, helaas mis ik de technische kennis om dit voor mijzelf te configureren.
Mijn nieuwe vraag: Weet iemand hier een open source front-end voor (mag ook een programma waarvoor betaald moet worden) waarmee ook een niet programmeur mee kan werken?
Mijn eerdere vraag
Ik probeer al een tijdje een goede search engine te vinden, maar voor
zover ik kan nagaan zijn zij allen gebaseerd op het indexeren van
gegevens door Google en Microsoft. Ook al lijken zoekmachines zoals
Swisscows en Qwant redelijk privacygericht, hier ben ik (omdat deze
gebaseerd zijn op data van Microsoft) toch niet blij mee.
Mijn probleem is het volgende; het is mooi dat ik geanonimiseerd kan
zoeken, maar hoe langer ik er over nadenk hoe onwenselijker ik het vind dat Google en Microsoft het hele web
met alle beschikbare informatie voorselecteren en op basis van hun
algoritmen resultaten weglaten. (en voor mijn gevoel alleen resultaten
presenteren die het meeste engagement creeeren/ het (collectieve) onbewuste kietelen)
Nu kwam ik naast SearchX ook nieuwe blockchain search initiatieven tegen zoals Presearch,
maar daar ben ik nog niet echt zeker van het privacyaspect.
Mijn vraag: Is er misschien een open source zoekdatabase beschikbaar op basis van Apache
Nutch en Apache Solr of heeft iemand anders een advies om toch ergens
objectief te kunnen zoeken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Qwant, Swisscows
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Presearch, searchX, Duckduckgo, Startpage, etc
Alvast bedankt voor het meedenken!
[Voor 21% gewijzigd door ouroborosnl op 07-09-2022 11:25]