Wifi bereik is zeer slecht boven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calysk
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik hoop hier info te krijgen, want mijn eigen kennis is helaas beperkt.
Ik ben recent verhuisd en sinds vandaag weer internet.
Tot daar alles ok.
De modem hangt in de meterkast, tv + androidbox is aangesloten op (ik denk)UTP poort. Dus gewoon kabel.
Beneden dus eigenlijk vrij goed internet.

Echter boven heb ik dus zo goed als 0 bereik, zelfs in de wasruimte die zo goed als vlak boven de modemkast is!
In de hal beneden (waar de modemkast zit) heb ik een stopcontact, waar ik een wifi extender/repeater kan steken. Dit brengt echter geen verbetering qua wifi boven.
Zodra ik een kamer binnenga, is het signaal slecht tot onbestaand. Boven in de hal is er geen stopcontact om een extender/repeater te steken.

Alle kamers zijn echter wel uitgerust met UTP

Hoe, wat kan ik doen of gebruiken om het wifi signaal boven te verbeteren? Kan ik die UTP poorten hiervoor gebruiken?
Ze zijn eigenlijk geplaatst met het oog op tv/pc, maar aangezien ik dat niet heb, zou het ideaal zijn als ik hieruit wifi kan toveren 😉

Ter info, ik ben van België, provider Proximus, mocht dat van belang zijn.

Ik hoop echt dat hier iemand mij kan raad geven, want dit is gewoon niet leuk meer...

Beste antwoord (via Calysk op 07-09-2022 09:42)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Een repeater heeft als eigenschap dat hij een WiFi netwerk ontvangt, en er vervolgens weer een uitspuugt. Garbage in, garbage out.

Je gaf al aan overal netwerk te hebben (is het ook goed aangesloten?), dat is dus een mega kans. Vuistregel thuisnetwerken:

Alles wat je niet per definitie constant versjouwt, werkt het beste aan een netwerkkabel. Staar je niet blind op de enorme hypothetische cijfers die wifi kan, tegenover 1gbit kabel, want op z'n best is wifi half duplex. Op z'n best.

Een kabel is bovendien met eigenlijk geen snelheidsverlies goed te splitsen door middel van een netwerkswitch (die bovendien goedkoop is). Je router/modem/AP combo van je provider heeft er meestal ook een ingebouwd, vandaar dat hij meer dan één "uitgang" UTP poort heeft. Dat is dus een switch.

Wil je toch wifi hebben, dan moet je een paar uitgangsprincipes kennen:

- 2,4GHz en 5GHz: de twee belangrijkste frequentiebanden voor wifi. Hoe lager de frequentie, hoe makkelijker het door muren heen komt. Maar ook: hoe meer je er van oppikt, en hoe minder soorten netwerken je kwijt kan. In het hele 2,4GHz bereik kan je, uitgaande van 20MHz kanalen, grofweg 3 netwerken zonder overlap kwijt. Omdat het door muren en alles heen komt (en er zit meer dan wifi op die range...) is het in de praktijk vaak vol/traag/etc. 5GHz kan meer, maar hogere frequentie: het komt niet makkelijk door muren heen. Formeel voor optimaal gebruik heb je één accesspoint per ruimte waar je 5GHz netwerk wilt hebben. En het maakt mij niet uit HOE de marketing het noemt, een apparaat wat een wifi netwerk aan clients aanbied heet een accesspoint. Als er meer meuk omheen zit heb je repeaters, al dan niet met secret sauce (dan heet het mesh) of modems/nat/router (dan heet het router). Een accesspoint is echter... een accesspoint.
- Een accespoint kan z'n netwerk aan een ruimte aanbieden via diverse manieren. Door een ander wifi netwerk te ontvangen, en opnieuw uit te zenden komt voor (maar dan heb je eigenlijk te maken met 2 netwerken die hetzelfde doen en elkaar storen, en bovendien: garbage in/garbage out). Maar ook een netwerk via een kabel te ontvangen, en uit te zenden als wifi.
- Wifi is dom. Erg dom. Een apparaat verbind met een wifi netwerk op basis van een SSID en beveiliging, en blijft er koste wat kost mee verbonden. Meerdere accesspoints kunnen hetzelfde netwerk uitzenden door het SSID en de beveiliging identiek te maken. Sommige clients zijn zo slim dat ze snappen dat als het signaal/verlies erg groot wordt, dat hij 'even' moet snuffelen of er een sterkere is, sommige accesspoint ecosystemen zijn zo slim dat ze dat vóór de clients doen (zodat ook domme clients kunnen "springen" naar een beter accesspoint).

Mijn advies zou dus zijn -- ga niet in de hele mesh blabla trappen. Sluit alles aan met kabel, wat je met een kabel kán aansluiten. Blijkbaar zijn je muren zo dik/andere netwerken zo dominant dat je niet tussen ruimtes kan hoppen (en al helemaal niet omhoog kan - wifi gaat afhankelijk van de antenne doorgaans beter een kant op dan de andere, veelal een schotel-vorm die plat is zul je zien). Wil je op meer plekken wifi? Sluit accesspoints aan met een kabel (!) en geef die accesspoints je SSID/beveiligingsinstellingen. Wil je echt mega super ultra turbo wifi? Investeer in "slim" wifi. Ubiquity met een key bijvoorbeeld. Veelal niet nodig hoor. Zeker niet omdat het belangrijkste toch al op een kabel zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 18:33

GVR

Investeer in een goed wifi mesh systeem? Waar het uitkomt kan je de wifi punten bedraad aansluiten voor een nog beter signaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-09 20:58
1. test met een laptop of je de UTP poorten van het 1e verdiep wel werken
2. koop een Acces Point (bv de Proximus WiFi Booster)
3. indien geen stopcontact bij die UTP poort - koop een Accespoint die POE kan werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GVR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:10:
Investeer in een goed wifi mesh systeem? Waar het uitkomt kan je de wifi punten bedraad aansluiten voor een nog beter signaal.
Waarom in vredesnaam mesh? Mesh = wireless backhaul, repeater dus. TS heeft UTP liggen, dus mesh heeft hij niet nodig :o

Hij heeft iets nodig dat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt. Zo'n ding heet een AP (Access Point). Misschien meer dan een, maar begin met eentje.

Je kunt mesh apparaten vaak als AP inzetten, dus mogelijk is een mesh systeem bruikbaar - maar dan gaat ht dus niet om de mesh.

Iets anders wat mesh systemen vaak doen, maar niets met mesh zelf te maken heeft, is managed WiFi. Dat kun je prima zonder mesh doen. Kijk maar naar de populare Ubiquiti UniFi-reeks. Of - stuk minder duur - kijk maar naar wat iedere provider tegenwoordig aanbiedt. Als TS verder geen eisen heeft anders dan WiFi-dekking heeft hij helemaal niet een apart systeem nodig, en is iets wat samenwerkt met bestaande apparatuur en bovendien ondersteund kan worden door dezelfde leverancier een grote pre.

Pas als hij iets wil wat niet mogelijk is met Proximus-apparatuur zou ik naar iets anders kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Aanvullend op @dion_b mesh (wireless backhaul) gaat je NIET helpen omdat je boven al geen signaal hebt.

Zoals al aangeven hier boven. Kijk of je utp outlet werkt en dan de Proximus booster proberen
https://www.proximus.be/n...oor-tv/wi-fi-booster.html

Is misschien nog gratis ook 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Of koop eventueel zelf een (goedkoop) access point. Lijkt me op lange termijn goedkoper dan €3/maand extra aan Proximus betalen; tenzij dat gratis kan natuurlijk.

Blijkbaar heb je al een wifi extender/repeater? Kan die niet toevallig ook fungeren als access point? Kan er een kabel in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
erwn schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:35:
Blijkbaar heb je al een wifi extender/repeater? Kan die niet toevallig ook fungeren als access point? Kan er een kabel in?
Dit. Veel extenders kunnen ingesteld worden om als access point te fungeren. Aangezien je er al eentje hebt, en er ook al UTP ligt, is dat de goedkoopste oplossing. (En waarschijnlijk ook beter dan mesh.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:48

FreakNL

Well do ya punk?

Die UTP outlets zijn leuk maar die moeten natuurlijk wel werken.

Hoeveel heb je er in huis en waar komen ze uit?

Hopelijk zijn het er 4 en komen ze in de meterkast uit, dan kunnen ze zo 1 op 1 in de lanpoorten van het modem :)

En dan inderdaad APs op die outlets. Dat is exact wat hier altijd aangeraden wordt (WiFi APs bedraad aansluiten)

Maar de TS is zeer summier in zijn info…

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 07-09-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calysk
erwn schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:35:
Of koop eventueel zelf een (goedkoop) access point. Lijkt me op lange termijn goedkoper dan €3/maand extra aan Proximus betalen; tenzij dat gratis kan natuurlijk.

Helaas niet, is maar een tp link, echt puur repeater. Dit was in mijn vorige woning voldoende. Maar hier lukt dit niet omdat hij boven geen goed signaal vindt.

Ik bekijk even het ap verhaal of zoals jij zelf aanhaalt, een extender die fungeert als Ap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
NielsFL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:41:
[...]

Dit. Veel extenders kunnen ingesteld worden om als access point te fungeren. Aangezien je er al eentje hebt, en er ook al UTP ligt, is dat de goedkoopste oplossing. (En waarschijnlijk ook beter dan mesh.)
Geeft een AP niet het probleem dat er dan 2 netwerken zijn en je maar moet hopen dat je apparaat overstapt van het ene naar het andere netwerk?

Ik dacht dat dat juist het voordeel van mesh was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calysk
FreakNL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:46:
Die UTP outlets zijn leuk maar die moet natuurlijk wel werken.

Hoeveel heb je er in huis en waar komen ze uit?

Hopelijk zijn het er 4 en komen ze in de meterkast uit, dan kunnen ze zo 1 op 1 in de lanpoorten van het modem :)

En dan inderdaad APs op die outlets. Dat is exact wat hier altijd aangeraden wordt (WiFi APs bedraad aansluiten)

Maar de TS is zeer summier in zijn info…
Sorry, maar ken hier zelf (nog niet) veel van.
Welke info heb je nodig?
Het is een huurwoning, modem zit aan de voordeur in een kast.
UTP zit in de living, salon en 2 slk boven. In de salon heb ik de android box erop aangesloten (werkt perfect) dus ik durf wel te vermoeden dat ze boven ook werken.

Ik verlies gewoon een beetje het Noorden met alle nieuwe ontwikkelingen. Ik dateert nog uit het stenen tijdperk waar je 1 kabel had die binnenkwam voor de modem, en voilà... Internet in huis...
Maar nu, mesh, Ap, router, modem, extender, repeater... 😩
Sommigen heb ik ondertussen wel begrepen, maar het is een gevalletje, wat ik niet nodig heb, ken ik niet...
Vandaar mijn oprechte, bereidwillige vraag om meedenken. (En ja, deze (f, 46) ts is blond (geweest, ondertussen grijs lol) ❤️🧓

Maar ik ben sowieso al dankbaar voor de tips en hints.

In het kort, wat ik nodig heb, is van een UTP wifi te maken. En dat antwoord is dan dus een Ap als ik het goed heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
jeroenkb schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:09:
[...]

Geeft een AP niet het probleem dat er dan 2 netwerken zijn en je maar moet hopen dat je apparaat overstapt van het ene naar het andere netwerk?

Ik dacht dat dat juist het voordeel van mesh was?
Nee, mits goed ingesteld gaat roaming via de client
Lees ook eens de FAQ over mesh
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calysk
frankyfn126 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:12:
[...]

Mijn tablet/gsm kiest zelf het sterkste signaal (in mijn vorige woning dan) dus die switchte zelf van de ene naar de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
frankyfn126 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:12:
[...]

Je hebt me hoop geld bespaard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Calysk schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:11:
[...]

Sorry, maar ken hier zelf (nog niet) veel van.
Welke info heb je nodig?
Het is een huurwoning, modem zit aan de voordeur in een kast.
UTP zit in de living, salon en 2 slk boven. In de salon heb ik de android box erop aangesloten (werkt perfect) dus ik durf wel te vermoeden dat ze boven ook werken.

.,.

In het kort, wat ik nodig heb, is van een UTP wifi te maken. En dat antwoord is dan dus een Ap als ik het goed heb?
Een beetje inzet mag er hier toch wel verwacht worden?????

Dus je hebt UTP punten, je hebt daar iets ingestoken en het werkt?? Maar kom op zeg, waar komen die punten dan uit? Dat kan ook bij de buren zijn he????

Je hebt dus 4 UTP punten.. Deze moeten ergens samenkomen (waarschijnlijk bij je modem/meterkast)...

Zitten er dan ook 4 kabels in je modem gestoken?

Het is niet zo dat je een UTP punt hebt dat dat dan magisch gaat werken he..

Dat je er niet veel van begrijpt is geen excuus.. Als ik een WCD (stopcontact) aan de muur bevestig werkt dat toch ook niet zonder dat er bekabeling achter zit?

Ga nou eens uitzoeken waar die UTP bekabling uitkomt.. Dat zal wel het modem zijn, maar het lijkt me wel even handig dat je dat zeker weet..

Doe anders een foto van het modem....

Als het andere wat je opnoemt is ruis.. Als jij 4 UTP punten hebt en die komen in je meterkast uit in je modem, dan hoef je alleen nog maar 4 APs te kopen zoals dit:
pricewatch: TP-Link EAP245 v3
of
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

\

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Een repeater heeft als eigenschap dat hij een WiFi netwerk ontvangt, en er vervolgens weer een uitspuugt. Garbage in, garbage out.

Je gaf al aan overal netwerk te hebben (is het ook goed aangesloten?), dat is dus een mega kans. Vuistregel thuisnetwerken:

Alles wat je niet per definitie constant versjouwt, werkt het beste aan een netwerkkabel. Staar je niet blind op de enorme hypothetische cijfers die wifi kan, tegenover 1gbit kabel, want op z'n best is wifi half duplex. Op z'n best.

Een kabel is bovendien met eigenlijk geen snelheidsverlies goed te splitsen door middel van een netwerkswitch (die bovendien goedkoop is). Je router/modem/AP combo van je provider heeft er meestal ook een ingebouwd, vandaar dat hij meer dan één "uitgang" UTP poort heeft. Dat is dus een switch.

- 2,4GHz en 5GHz: de twee belangrijkste frequentiebanden voor wifi. Hoe lager de frequentie, hoe makkelijker het door muren heen komt. Maar ook: hoe meer je er van oppikt, en hoe minder soorten netwerken je kwijt kan. In het hele 2,4GHz bereik kan je, uitgaande van 20MHz kanalen, grofweg 3 netwerken zonder overlap kwijt. Omdat het door muren en alles heen komt (en er zit meer dan wifi op die range...) is het in de praktijk vaak vol/traag/etc. 5GHz kan meer, maar hogere frequentie: het komt niet makkelijk door muren heen. Formeel voor optimaal gebruik heb je één accesspoint per ruimte waar je 5GHz netwerk wilt hebben. En het maakt mij niet uit HOE de marketing het noemt, een apparaat wat een wifi netwerk aan clients aanbied heet een accesspoint. Als er meer meuk omheen zit heb je repeaters, al dan niet met secret sauce (dan heet het mesh) of modems/nat/router (dan heet het router). Een accesspoint is echter... een accesspoint.
- Een accespoint kan z'n netwerk aan een ruimte aanbieden via diverse manieren. Door een ander wifi netwerk te ontvangen, en opnieuw uit te zenden komt voor (maar dan heb je eigenlijk te maken met 2 netwerken die hetzelfde doen en elkaar storen, en bovendien: garbage in/garbage out). Maar ook een netwerk via een kabel te ontvangen, en uit te zenden als wifi.
- Wifi is dom. Erg dom. Een apparaat verbind met een wifi netwerk op basis van een SSID en beveiliging, en blijft er koste wat kost mee verbonden. Meerdere accesspoints kunnen hetzelfde netwerk uitzenden door het SSID en de beveiliging identiek te maken. Sommige clients zijn zo slim dat ze snappen dat als het signaal/verlies erg groot wordt, dat hij 'even' moet snuffelen of er een sterkere is, sommige accesspoint ecosystemen zijn zo slim dat ze dat vóór de clients doen (zodat ook domme clients kunnen "springen" naar een beter accesspoint).

Mijn advies zou dus zijn -- ga niet in de hele mesh blabla trappen. Sluit alles aan met kabel, wat je met een kabel kán aansluiten. Blijkbaar zijn je muren zo dik/andere netwerken zo dominant dat je niet tussen ruimtes kan hoppen (en al helemaal niet omhoog kan - wifi gaat afhankelijk van de antenne doorgaans beter een kant op dan de andere, veelal een schotel-vorm die plat is zul je zien). Wil je op meer plekken wifi? Sluit accesspoints aan met een kabel (!) en geef die accesspoints je SSID/beveiligingsinstellingen. Wil je echt mega super ultra turbo wifi? Investeer in "slim" wifi. Ubiquity met een key bijvoorbeeld. Veelal niet nodig hoor. Zeker niet omdat het belangrijkste toch al op een kabel zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calysk
FreakNL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:24:
[...]

Een beetje inzet mag er hier toch wel verwacht worden?????

Dus je hebt UTP punten, je hebt daar iets ingestoken en het werkt?? Maar kom op zeg, waar komen die punten dan uit? Dat kan ook bij de buren zijn he????

Je hebt dus 4 UTP punten.. Deze moeten ergens samenkomen (waarschijnlijk bij je modem/meterkast)...

Zitten er dan ook 4 kabels in je modem gestoken?

Het is niet zo dat je een UTP punt hebt dat dat dan magisch gaat werken he..

Dat je er niet veel van begrijpt is geen excuus.. Als ik een WCD (stopcontact) aan de muur bevestig werkt dat toch ook niet zonder dat er bekabeling achter zit?

Ga nou eens uitzoeken waar die UTP bekabling uitkomt.. Dat zal wel het modem zijn, maar het lijkt me wel even handig dat je dat zeker weet..

Doe anders een foto van het modem....

Als het andere wat je opnoemt is ruis.. Als jij 4 UTP punten hebt en die komen in je meterkast uit in je modem, dan hoef je alleen nog maar 4 APs te kopen zoals dit:
pricewatch: TP-Link EAP245 v3
of
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

\
Ik begrijp je frustratie hoor, maar echt vriendelijk kom je niet over (en helpen doet het ook niet echt).
Waar komen die UTP uit, ik vermoed idd ook in de kast. Dit was al allemaal geïnstalleerd toen ik het huurde, dus ik heb geen plannen of schema's hiervan he? Ik weet enkel dat 'er internet en tv in elke kamer voorzien is' (dit was de enige uitleg). Er ligt een kabel vanuit huis naar straat, die Proximus nu heeft aangesloten op hun netwerk. En die kerel kon ook niet snel genoeg weer weg zijn want veel werk, weinig tijd enz...
Ik kan je alle info proberen geven maar
1. Spreek lekentaal
2. Ik ben maar de huurder, hoe en wat ze op welke manier gedaan hebben is voor mij ook een raden
3. Geef me raad hoe ik jou de antwoorden die je nodig hebt kan geven.
Verder, bedankt voor je tijd en moeite, ik begrijp dat mijn onkunde voor jou waarschijnlijk zeer frustrerend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calysk
Umbrah schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:24:

Wow, dank voor deze hele uitleg man!
Hier ga ik mee aan de slag.
Nu, voor gewoon wat Netflix en een paar spelletjes op de tablet, hoef ik geen mega super ultra turbo wifi... Gewoon vlotte wifi is voldoende. 😂
Ik ga even zoeken voor die accesspoints, en eventueel kom ik dan nog eens bij je terug mocht ik nog tegen dingen aanlopen.

Klein vraagje, die UTP testen, kan dat met bvb laptop en kabel neem ik aan?
Zodat ik idd wel weet of die werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Calysk schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:46:
[...]

..

Klein vraagje, die UTP testen, kan dat met bvb laptop en kabel neem ik aan?
Zodat ik idd wel weet of die werken...
Je had ze toch al getest????
Calysk schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:41:
[...]

Ik begrijp je frustratie hoor, maar echt vriendelijk kom je niet over (en helpen doet het ook niet echt).
Waar komen die UTP uit, ik vermoed idd ook in de kast. Dit was al allemaal geïnstalleerd toen ik het huurde, dus ik heb geen plannen of schema's hiervan he? Ik weet enkel dat 'er internet en tv in elke kamer voorzien is' (dit was de enige uitleg). Er ligt een kabel vanuit huis naar straat, die Proximus nu heeft aangesloten op hun netwerk. En die kerel kon ook niet snel genoeg weer weg zijn want veel werk, weinig tijd enz...
Ik kan je alle info proberen geven maar
1. Spreek lekentaal
2. Ik ben maar de huurder, hoe en wat ze op welke manier gedaan hebben is voor mij ook een raden
3. Geef me raad hoe ik jou de antwoorden die je nodig hebt kan geven.
Verder, bedankt voor je tijd en moeite, ik begrijp dat mijn onkunde voor jou waarschijnlijk zeer frustrerend is.
Ik ben hier om te helpen, maar het is ook gewoon handig dat je snapt wat je doet.. Als je namelijk snapt waar je mee bezig bent kun je veel beter problematiek oplossen. Je kunt het antwoord van @Umbrah wel als beste antwoord markeren, maar je slaat wel een paar stappen over..

1) Uitzoeken waar je UTP bekabeling uitkomt (5 minuten werk)
2) Uitzoeken of je op je modem kunt inloggen (5 minuten werk)
3) Uitzoeken welke AP's je nodig hebt (afhankelijk van 1 en 2)
4) APs kopen
5) APs installeren/configureren

Ik ben alleen nog maar met stap 1 bezig... @Umbrah is al bij stap 3.. Er is niets mis met zijn antwoord (integendeel), maar je bent daar nog niet.. Eerst even uitzoeken hoe alles in elkaar zit... Je hebt nog niet eens 100% duidelijkheid over die UTP punten (of ze werken).... Straks koop je 4 APs en blijken die UTP punten naar elkaar te lopen ipv de meterkast :+ Zou onlogisch zijn, maar niet onmogelijk...

In mijn eerste post vraag ik reeds waar de 4 UTP punten uitkomen maar ga je er niet op in... Daarom wordt ik harder in mijn communicatie. Je vermoed in de kast? Daar heb je niks aan, je moet verifiëren. En dat is niet moeilijk.

Het is echt een simpele vraag.. Je hebt 4x UTP in je woning, maar je weet niet waar het uitkomt.. Het lijkt me zeer verstandig dat je dit WEL weet en dus gaat uitzoeken.... Zoals het sowieso verstandig is om dingen qua bekabeling van je woning te weten.

Om de 4XUTP in je woning uit te zoeken doe je dit:

1) Ga naar de meterkast
2) Kijk naar het modem
3) Zitten hier 4 kabels in de LAN-poorten? Dan kun je met redelijke zekerheid stellen dat dit de 4 kabels zijn die in je huis uitkomen uit de muur.
4) Stop een laptop in 1 van de outlets en kijk of je internet hebt
5) Loop terug naar de modem en trek alle 4 de lan-kabels eruit
6) Werkt de laptop niet meer? Dan heb je 100% zeker vastgesteld dat die kabels zijn.
7) Eventueel proces herhalen voor de andere 3 outlets.. Je kunt waarschijnlijk OOK op de modem zien of er iets ingestoken wordt (elke LAN poort heeft een lampje)

Ik neem hier wel even aan dat de meterkast gewoon in jouw woning zit?

Sorry, maar dit is echt basic troubleshooting 101, er wordt hier op Tweakers wel enige inzet verwacht.

Tevens vraag ik om een foto van het modem maar daar ga je ook niet op in...

Zitter er niet 4 kabels in je meterkast in het modem? Dan wordt het verder zoeken..

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 07-09-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Zelf heb ik ook op elke kamer UTP. Voor de wifi heb ik op de eerste verdieping achterin het huis een goed accesspoint aangesloten. Doordat het punt achterin het huis is, is het in de tuin ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:42

PinusRigida

I put the p in pool.

Had gelijkaardig probleem...

Ik heb echt geen pap gegeten van draadloze hardware en het is mij in m'n huis zo'n 6 jaar geleden toch ook gelukt om op m'n zolder (bewoonbare ruimte) WiFi te hebben door simpelweg een oude AccessPoint (nog van m'n vorige woning meegepakt) in de UTP te pluggen als repeater.

Je logt vervolgens (beneden, waar je WiFi goed signaal geeft) met je PC of laptop in via de configuratiegegevens die normaalgezien op het stickertje van je ouwe AccessPoint staan, je klikt het nodige aan, laat alle andere instellingen staan, je hoeft geen nieuwe naam te geven, maar je kan het wel. (laat je helpen door Google want ik weet het niet meer van buiten, maar er zijn een paar keuzevakjes aan - of - af te vinken maar het is echt niet veel of moeilijk) en hup: heb nu al 6 jaar vlot WiFi op m'n zolder. (en bijgevolg ook in de rest van de bovenverdiepingen.

...en als ik het kan...
... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door PinusRigida op 07-09-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
Je moet inderdaad geen Mesh kopen maar ik zou je toch adviseren een mesh te kopen ;)

Wat ik bedoel: Je hebt waarschijnlijk meerdere accesspoints nodig, een multi ap set. In de consumentenwereld noemen ze die (helaas) mesh.
Het is ook wel mesh, want de apapraten kunnen ook werken als ze draadloos met elkaar verbonden zijn maar ze werken (veel) beter als ze bedraad verbonden zijn.

Draadloos verbonden (mesh) is in de praktijk wel minder dramatisch dan vaak geschetst wordt. Ik ken genoeg mensen die 3 mesh nodes naar binnen hebben geflikkerd "en nog nooit zon goede wifi gehad hebben". Niiet eens bedraad aangesloten want dat is allemaal lastig schijnbaar :P Bedraad zijn ze nog beter maar niet iedereern gaat dat verschil met een beetje browsen merken.

Makkelijkste is provider bellen en vragen om wifi mesh versterkers oid.
Wat je ook kunt doen is op marktplaats een deco m4 3 pack scoren, veelal te vinden voor een euro of 50.

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 07-09-2022 15:47 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 09:39

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Misschien kan een devolo setje oplossing bieden

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:16
dion_b schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:42:
[...]

Waarom in vredesnaam mesh? Mesh = wireless backhaul, repeater dus. TS heeft UTP liggen, dus mesh heeft hij niet nodig :o

Hij heeft iets nodig dat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt. Zo'n ding heet een AP (Access Point). Misschien meer dan een, maar begin met eentje.

Je kunt mesh apparaten vaak als AP inzetten, dus mogelijk is een mesh systeem bruikbaar - maar dan gaat ht dus niet om de mesh.

Iets anders wat mesh systemen vaak doen, maar niets met mesh zelf te maken heeft, is managed WiFi. Dat kun je prima zonder mesh doen. Kijk maar naar de populare Ubiquiti UniFi-reeks. Of - stuk minder duur - kijk maar naar wat iedere provider tegenwoordig aanbiedt. Als TS verder geen eisen heeft anders dan WiFi-dekking heeft hij helemaal niet een apart systeem nodig, en is iets wat samenwerkt met bestaande apparatuur en bovendien ondersteund kan worden door dezelfde leverancier een grote pre.

Pas als hij iets wil wat niet mogelijk is met Proximus-apparatuur zou ik naar iets anders kijken.
Mesh hoeft helemaal niet per definitie wireless backhaul te zijn. Ik heb mijn Deco's M4's ook in een wired opstelling, 3 verdeeld door het hele huis en nu overal goede wifi. Nooit meer geklaag gehoord dat het Wifi niet goed werkt omdat ze verbonden zijn met verkeerde Accesspoint. Werkt perfect dus, kan dus bij deze ook de Deco's M4 ook gewoon aanraden, vrij goedkoop en werkt perfect. Als je Ziggo hebt kun je ze ook huren of als je wat brutaler bent vast onderhandelen bij de afdeling opzeggingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:47
Tja dan staat de boel in AP mode en is het dus geen mesh meer, maar gewoon een set accesspoints.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Wel een set accesspoints die samenwerken i.p.v. solo, wat mijn eerdere accesspoint(s) niet deden. Iets wat uiterst irritant is als continu vragen krijgt waarom de Wifi niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:18

lier

MikroTik nerd

Wat bedoel je met samenwerken, @SirMemeAlot ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
In die zin samenwerken, dat je zelf niet continu hoeft te kijkennofnjenwel met de beste accesspoint bent verbonden. Had met losse accesspoints vaak de opmerking dat WiFi slecht was omdat ze nog verbonden waren met de accesspoint op andere verdieping.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SirMemeAlot schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:54:
In die zin samenwerken, dat je zelf niet continu hoeft te kijkennofnjenwel met de beste accesspoint bent verbonden. Had met losse accesspoints vaak de opmerking dat WiFi slecht was omdat ze nog verbonden waren met de accesspoint op andere verdieping.
Dat heeft in het geheel niets met mesh (die wireless backhaul dus, die je bedraad niet gebruikt te maken) en niet eens per definitie met feit dat het managed WiFi betreft.

Roaming is een zaak van de client. Iedere moderne client doet dat tussen AP's die deel uitmaken van zelfde netwerk. Het gaat alleen fout op moment dat de AP's zodanig ingesteld zijn dat ze niet meer zelfde netwerk lijken. Dat kan komen door andere SSID, maar ook door dingen als security of encryption die anders staan. Met 'domme' standalone AP's *kun* je het net zo goed werkend krijgen, maar risico op fouten is zeker aanwezig. Feit dat Deco managed is en automatisch de relevante instellingen identiek naar alle nodes stuurt maakt dat je geen fouten kunt maken.

Oh ja, en het kan ook mesh. Maar wederom, dat heeft er niets mee te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1