Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-06 15:41
1 november wordt een airco unit beneden geïnstalleerd voor verwarmen van de woonkamer. Bewust gekozen om deze op een aparte groep te zetten in de meterkast.

Nu is de vraag hoe ik in Home Assistant het verbruik op deze groep en dus de airco kan meten. Ik vind wel verschillende dingen van Shelly om dit te meten, maar geen idee welke ik moet hebben. De groep zal sowieso door de installateur worden aangelegd en die zal in de basis een ‘standaard’ automaat installeren. Maar ik denk dan : als hij toch bezig is, wellicht kan hij een automaat installeren die ik kan uitlezen.

Mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-06 13:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Over wat voor airco hebben we het ? Ik heb de airco's nu achter een din homewizard die gekoppeld staat in HA maar ga naar een mqqt WiFi module voor de volledige functionaliteit in HA

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 06-09-2022 20:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:21
Zeker. Qubino heeft z-wave meters. In 1 en 3 fase variant. Gebruik ze zelf icm home assisant.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
revolution-nl schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:42:
Over wat voor airco hebben we het ? Ik heb de airco's nu achter een din homewizard die gekoppeld staat in HA maar ga naar een mqqt WiFi module voor de volledige functionaliteit in HA
Wordt bijna dezelfde als jij hebt allen dan de zsx variant. Met de mqtt module weet ik dat er bepaalde functies niet meer werken zoals plannen. Dus daarom waarschijnlijk een tado airco unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

enzoronald schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:46:
[...]

Wordt bijna dezelfde als jij hebt allen dan de zsx variant. Met de mqtt module weet ik dat er bepaalde functies niet meer werken zoals plannen. Dus daarom waarschijnlijk een tado airco unit.
Dat plannen kan je dan toch via HA doen?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
sparkly schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:42:
Zeker. Qubino heeft z-wave meters. In 1 en 3 fase variant. Gebruik ze zelf icm home assisant.
Die installeer je naast de normale automaat of in plaats van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
revolution-nl schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:48:
[...]

Dat plannen kan je dan toch via HA doen?
Ik had gelezen dat dit lastig is om bijvoorbeeld doordeweeks overdag uit of lage temperatuur en dan weekend normaal etc. Of gaat dit wel makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

enzoronald schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:50:
[...]

Ik had gelezen dat dit lastig is om bijvoorbeeld doordeweeks overdag uit of lage temperatuur en dan weekend normaal etc. Of gaat dit wel makkelijk?
Geen idee, ik ga er aankomende maand mee aan de klus maar zou niet weten waarom het met een afstandsbediening wel zou kunnen en het met een HA routine niet zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:21
enzoronald schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:48:
[...]

Die installeer je naast de normale automaat of in plaats van ?
Er naast.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt.

Als je puur het verbruik van je airco wilt meten, dan zijn daar genoeg slimme meters voor te krijgen. Je zegt dat de airco op een eigen groep wordt gezet waarmee alle 'stekker' meters nagenoeg afvallen. Wat overblijft zijn de DIN-meters die je in de meterkast plaatst. Voor zover ik weet zijn die niet in staat om te schakelen. Ze meten 1 of 3 fasen en bieden de meetresultaten aan via een fysieke poort, wifi of bluetooth (LE).

Een voorbeeld die ik zelf gebruik voor (de opbrengst van) mijn zonnepanelen is: https://www.homewizard.com/kwh-meter/
Die integreert naadloos met Home Assistant (sinds een maand of twee zit de integratie zelfs in de core) en @HomeWizard_NL is zelfs hier actief op het forum.

Wil je ook je airco bedienen, dan zul je daar een andere oplossing voor moeten zoeken. En dat is afhankelijk van de airco die je krijgt. Dus, welke krijg je exact? Dan kunnen we meekijken voor een methode om die aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 11:44
Shelly heeft de Shelly Pro P1 die din is en kan schakelen maar dat schakelen lijkt mij niet nuttig voor je toepassing want die kan uiteraard je airco wel zonder stroom zetten of aan schakelen maar daarmee gaat je airco niet aan/uit. Je gaat dus nog een wifi controller nodig hebben op je binnenunit om zo via de app van de fabrikant of home assistant (als dit ondersteunt wordt).

Eventueel kan je ook een IR relay gebruiken die je afstandsbediening simuleert maar zo'n wifi module is een stuk handiger omdat dit out-of-the-box werkt (bij onze Daikin toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
RiDo78 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:59:
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt.

Als je puur het verbruik van je airco wilt meten, dan zijn daar genoeg slimme meters voor te krijgen. Je zegt dat de airco op een eigen groep wordt gezet waarmee alle 'stekker' meters nagenoeg afvallen. Wat overblijft zijn de DIN-meters die je in de meterkast plaatst. Voor zover ik weet zijn die niet in staat om te schakelen. Ze meten 1 of 3 fasen en bieden de meetresultaten aan via een fysieke poort, wifi of bluetooth (LE).

Een voorbeeld die ik zelf gebruik voor (de opbrengst van) mijn zonnepanelen is: https://www.homewizard.com/kwh-meter/
Die integreert naadloos met Home Assistant (sinds een maand of twee zit de integratie zelfs in de core) en @HomeWizard_NL is zelfs hier actief op het forum.

Wil je ook je airco bedienen, dan zul je daar een andere oplossing voor moeten zoeken. En dat is afhankelijk van de airco die je krijgt. Dus, welke krijg je exact? Dan kunnen we meekijken voor een methode om die aan te sturen.
Het gaat me echt alleen om het meten van het verbruik. Aansturen van airco ga ik denk ik via een Tado airco unit doen, maar eerst alleen de afstandsbediening. Het wordt trouwens een 3.5 zsx van MHI.

Ik zal eens in de homewizard oplossing duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
enzoronald schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:02:
[...]

Het gaat me echt alleen om het meten van het verbruik. Aansturen van airco ga ik denk ik via een Tado airco unit doen, maar eerst alleen de afstandsbediening. Het wordt trouwens een 3.5 zsx van MHI.

Ik zal eens in de homewizard oplossing duiken.
Ik doe het via een Shelly plus 1 pm, die kan gewoon in de lasdoos of werkschakelaar bij de buitenunit. Hij wordt out of the box herkend door HA. Ik wilde hem alleen kalibreren, en kon daar geen instelling voor vinden in de Shelly app, en heb daarom Tasmota erop gezet, ESphome kan natuurlijk ook. Als je dat ook wil doen zou ik alleen wel een Shelly 1 pm nemen (het oude model, die is een stuk makkelijker te flashen, nu moest ik de soldeerbout erbij pakken.

In de binnenunit zit dan de MHI AC Ctrl via MQTT om hem aan te sturen. Die geeft ook een vermogensmeting door van de airco zelf, maar die wijkt nog best af van het daadwerkelijke verbruik.

Ik kan die AC Ctrl trouwens wel echt aanraden ipv de Tado, ik kan nu gewoon de meting van de bestaande thermostaat pakken en direct naar de airco sturen. Scheelt weer een kastje aan de muur. Een schema kan gewoon via Homeassistant.

Dus deze heb je dan nodigAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rujKuIOlWzTmWHlPI24JZRMpXVI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kBChwqJF69X38bdBz2OAyHbr.jpg?f=user_large

En zo aansluiten (waar het stopcontact staat moet je de buitenunit zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-PzgoudfIrHtBDO7GCuL10B_ag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5e9EurfU2q4vqwy3HRR1lg37.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door JBtL op 07-09-2022 12:49 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 19:11
Ik zou geen airco-unit via een Shelly 1PM laten lopen. Die kunnen vaak de grote vermogens niet aan. Daarnaast bevatten zowel de binnen- als buitenunits vaak een ventilator die nog even doordraait als je de stroom uitschakelt. Op dat moment gaat de motor als dynamo functioneren, wat die Shelly's ook niet heel leuk vinden. Ik heb hier zelf al een paar Shelly 1 en Shelly 1PM's mee gesloopt (met schakelen van de ventilatie van de badkamer). Dat schakelen heb ik opgelost door een relais voor de ventilator te zetten die op zijn beurt door de Shelly geschakeld wordt.

Ik zou een Shelly EM gebruiken. Die kun je dan gewoon om de kabel/draden klemmen, want het is toch een aparte groep, dus de airco is de enige verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
jurri@n schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:03:
Ik zou geen airco-unit via een Shelly 1PM laten lopen. Die kunnen vaak de grote vermogens niet aan. Daarnaast bevatten zowel de binnen- als buitenunits vaak een ventilator die nog even doordraait als je de stroom uitschakelt. Op dat moment gaat de motor als dynamo functioneren, wat die Shelly's ook niet heel leuk vinden. Ik heb hier zelf al een paar Shelly 1 en Shelly 1PM's mee gesloopt (met schakelen van de ventilatie van de badkamer). Dat schakelen heb ik opgelost door een relais voor de ventilator te zetten die op zijn beurt door de Shelly geschakeld wordt.

Ik zou een Shelly EM gebruiken. Die kun je dan gewoon om de kabel/draden klemmen, want het is toch een aparte groep, dus de airco is de enige verbruiker.
Ok, good to know. Hier nog geen issues met de shelly, maar geen ervaring met de oudere versie, en de Plus 1PM heeft wel overvoltage bescherming. Vermogens bij een 3.5 kW zijn ook niet zo hoog natuurlijk (hier een 3.5 MHI ZS

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 11:44
Ik heb hier een Shelly 2.5 al zeker twee jaar in gebruik voor ventilator en licht in de badkamer. Dus het gaat zeker niet altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
jurri@n schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:03:

Hmm die Shelly EM lijkt ook mooi simpel. Ik zie 50A en 120A klemmen. 50A lijkt me voldoende toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 19:11
Horla schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:44:
Ik heb hier een Shelly 2.5 al zeker twee jaar in gebruik voor ventilator en licht in de badkamer. Dus het gaat zeker niet altijd mis.
Het verschil zal zitten in of het zo'n klein ventilatortje is dat je op de buis schroeft of dat het zo'n motorblok is wat normaal gebruikt wordt om de afzuiging in een heel huis te doen. Na het uitschakelen van de stroom duurt het bij mij nog zeker 30 tot 60 seconden voor de fan echt stil staat.
enzoronald schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:51:
[...]
50A lijkt me voldoende toch ?
Meeste woningen hebben hoofdzekeringen van 3x 25A of 1x 35A. Dus tenzij jij bepaalde plantjes kweekt op zolder en dat verbruik wil monitoren, is 50A voldoende :)

[ Voor 46% gewijzigd door jurri@n op 07-09-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Homewizard is verreweg het makkelijkst, en integreert ook naadloos in HA. Heb hier een DIN meter naast de werkschakelaar naast de buitenunit. DIN meter verbind via wifi met de P1 module in de meterkast, en beide zijn netjes zichtbaar in HA en toe te voegen in het energy tabblad. Werkt als een tiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:51
deze airco registreert zelf ook zijn Ampere verbruik
dit lees ik uit met esphome Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/aanbod/3222580/mhi-airco-esp-wifi-controller.html

nu zou ik die Amperes wel willen zien als watt
iemand enig idee hoe ik dat in Home assistant doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
Aengineering schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:35:
deze airco registreert zelf ook zijn Ampere verbruik
dit lees ik uit met esphome [Afbeelding]

nu zou ik die Amperes wel willen zien als watt
iemand enig idee hoe ik dat in Home assistant doe?
Ampere * 230?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
Ja dat gedeelte begrijp ik ook maar hoe ik dat in HA programmeer ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aengineering
ik heb iets voor elkaar
de airco (aircohk) zelf geeft Amperes door deze heb ik vermenigvuldigd met een sensor (keukenboiler met z-wave schakelaar) die het voltage in huis meet.

ik heb dit in mijn yaml geplaatst en het werkt

# Amp to Watt Template
sensor:
- platform: template
sensors:
aircohk_to_watt:
friendly_name: "AircoHK Verbruik in Watt"
unit_of_measurement: "W"
value_template: "{{ states('sensor.aircohk_current_power') | float * states('sensor.keuken_boiler_electric_v_value') | float }}"

nu nog iets wat het verbruik per dag week maand en jaar bij houd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aengineering schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:18:
nu nog iets wat het verbruik per dag week maand en jaar bij houd
Voila: https://community.home-as...sion-from-w-to-kwh/328830
Pagina: 1