Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-11 20:35
Ik heb een tussenwoning met bouwjaar 2019 en omdat de vergunning nog in 2018 verleend is heb ik nog een cv ketel en dus nog gas. Nu ben ik me aan het oriënteren voor een WP. Volgens de warmteverliesberekening heb ik 4,2 KW nodig voor de hele woning, heb op alle verdiepingen ltv vvw, Stook nu met de cv ketel op 40 graden, dit moet nog lager kunnen maar dat is vanwege het minimum vermogen van de ketel helaas niet mogelijk.

Ik stook alleen op de begane grond en in de badkamer. De rest van de verwarming heb ik nog nooit gebruikt omdat dat niet nodig is. Heb een verdeler met zoneregeling zonder pomp waarbij de mengverhouding instelbaar is en die geschikt is om te koelen. Met mijn 450 m3 gasverbruik is het niet echt rendabel om over te gaan op een WP. maar de reden dat ik me toch aan het oriënteren ben is dat ik er ook mee kan koelen.

Ik heb ook nog 10 zonnepanelen waarmee ik per jaar ongeveer 1800 kWh terug lever. Heb nog t/m februari 2023 een vast energiecontract met best wel gunstige tarieven.

Welke WP zouden jullie aanraden bij mijn situatie? Hoeft niet de allergoedkoopste te zijn maar ben meer op zoek naar de beste prijs/kwaliteits verhouding. (zit natuurlijk ook met het geluid van de WP, mijn huis is 5,4m breed en heb maar een kleine tuin)

Alle reacties

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01

Zenix

BOE!

Ik zit in een vergelijkbare situatie huis uit 2020 met en verbruik van 400m3, voor mij was de Quatt wel een goede voor 1600 (voor de prijsverhoging) Of het echt iets gaat worden is nog niet duidelijk. Dat leek me nog wel redelijk rendabel. Maar je bent tegenwoordig met de hoge prijzen en een te kort aan installateurs eerder zo'n 5-10k minimaal kwijt en dan is het niet zo rendabel.

Ik heb daarnaast een L/L warmtepomp draaien voor koeling op zolder (koude lucht daalt) en dat werkt ook prima. Misschien ook een overweging waard, aangezien het om koelen gaat. Een L/L warmtepomp is over het algemeen een stuk goedkoper. Die van mij was 2500 euro voor een 5kW waar ik echt flink mee kan koelen en het aangenaam was in de gehele woning met dagen van 30+ graden, zelfs zonder zonnewering, want die heb ik niet. Airco was niet veel duurder dan zonnewering en werkt altijd.

• BadEendTerror
In verhouding is een airco dan natuurlijk wel erg duur en zoveel graden hoef ik eigenlijk ook niet te koelen. En uiteindelijk moet toch iedereen van het gas af.

• Zenix

Zenix

BOE!

BadEendTerror schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:23:
In verhouding is een airco dan natuurlijk wel erg duur en zoveel graden hoef ik eigenlijk ook niet te koelen. En uiteindelijk moet toch iedereen van het gas af.
Vloerkoeling geeft niet het comfort van een L/L warmtepomp. De luchtvochtigheid gaat namelijk niet omlaag. Als je het gaat combineren met fancoils is het een ander verhaal. Het is heerlijk om de hele zomer gewoon 21 graden in huis te hebben :)

Maar om je vraag te beantwoorden. Elke WP van 4 a 5kW voldoet van de merken die hier langs komen.
- Daikin
- Mitsubishi
- LG
- Vaillant
- Panasonic

Ik heb een voorkeur voor een split met nieuwbouwwoning, omdat je in de nacht eigenlijk niet wilt verwarmen, anders is het al snel te warm. Daar komt een boilervat bij van zo'n 1000 euro of een WPB er naast. De prijzen verschillen niet zoveel, het is eerder de vraag welke kan leveren en of je een installateur kan vinden die het wil installeren.

Ik had vorige maand een offerte voor een Vaillant opgevraagd. Was ik 10k kwijt voor de warmtepomp+installatie en dat is exclusief boiler.

Om verder te helpen hebben we wat meer informatie nodig, kan je dit template gebruiken nog:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 44% gewijzigd door Zenix op 06-09-2022 18:52 ]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-11 19:21
Die 5 KW lijkt in orde.
Warmtepompen zijn zowat overal in Europa niet aan te slepen = heel lange levertijden, denk aan 'nu bestellen in mei 2023 plaatsen'

Wat je kan overwegen is de warmtevraag splitsen in een wp voor verwarming en een wp boiler op de plaats van de huidige cv voor warm tapwater.
Een wp-b is mogelijk sneller te leveren, en -geplaatst op de plek van de huidige cv ketel- niet moeilijk om te plaatsen.
Bepaal maar alvast wat het warm water verbruik is als je zuinig aan doet, (dus niet dat iedereen achter elkaar langdurig wil (stort) douchen, dat kan geen enkele wp-b leveren)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• peter.vw.
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2023
[quote]natural colour schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:52:
Die 5 KW lijkt in orde.
Warmtepompen zijn zowat overal in Europa niet aan te slepen = heel lange levertijden, denk aan 'nu bestellen in mei 2023 plaatsen'

wat dacht je van nu bestellen en wk 29 2023 leveren :(

• BadEendTerror
Historisch gasverbruik: 450 m³/jaar
Afgiftesysteem
:
- 140 m² LTV vloerverwarming zonder pomp, slangen 25/20/15 cm HoH, 9 groepen, 5 daarvan staan altijd open
SWW:
- Plek voor boiler op zolder
- We hebben ook een bad maar die wordt zelden gebruikt, maar wel handig als die gevuld kan worden.
- Mechanische ventilatie met co2 sturing (sensor in woonkamer)
Warmtepompvoorkeur:
L/W, stil, zuinig, goedkoop, verkrijgbaarheid, domotica-integratie,
DIY/ tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

De buitenunit kan eventueel op het platte dak van de uitbouw staan, we hebben een kleine smalle tuin dus in de tuin lijkt me geen optie.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BadEendTerror schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:53:
Historisch gasverbruik: 450 m³/jaar
Afgiftesysteem
:
- 702 m² LTV vloerverwarming zonder pomp, slangen 25/20/15 cm HoH, 9 groepen, 5 daarvan staan altijd open
SWW:
- Plek voor boiler op zolder
- We hebben ook een bad maar die wordt zelden gebruikt, maar wel handig als die gevuld kan worden.
- Mechanische ventilatie met co2 sturing (sensor in woonkamer)
Warmtepompvoorkeur:
L/W, stil, zuinig, goedkoop, verkrijgbaarheid, domotica-integratie,
DIY/ tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

De buitenunit kan eventueel op het platte dak van de uitbouw staan, we hebben een kleine smalle tuin dus in de tuin lijkt me geen optie.
misschien is een systeem als de itho vincent iets. die hangt gewoon binnen dus heb je weinig problemen met geluid (richting de buren) wel 2 grote gaten door het dak

• BadEendTerror
Dat lijkt een goede optie idd, alleen heb je dan binnen wel meer geluid omdat er relatief veel geventileerd moet worden voor een goede werking van de WP.

• Zenix

Zenix

BOE!

BadEendTerror schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:51:
Dat lijkt een goede optie idd, alleen heb je dan binnen wel meer geluid omdat er relatief veel geventileerd moet worden voor een goede werking van de WP.
De herrie heb je inderdaad binnen en de COP is ook niet hoog van zo'n systeem. Daarnaast is het nog niet verkrijgbaar voor particulieren en is de prijs niet bekend.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:38
Zenix schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:46:
[...]

Vloerkoeling geeft niet het comfort van een L/L warmtepomp. De luchtvochtigheid gaat namelijk niet omlaag. Als je het gaat combineren met fancoils is het een ander verhaal. Het is heerlijk om de hele zomer gewoon 21 graden in huis te hebben :)
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Ik ben er namelijk erg tevreden over....
Een airco krijgt de woning uiteraard op een veel lagere temperatuur, maar hoe gezond is het om het binnen tot 21 graden te koelen als het buiten 30+ graden is?
Mijn vloerkoeling ontvochtigd idd niet, maar wat is dat fijn! Mijn contactlenzen blijven gewoon in mijn ogen zitten en ik heb geen geïrriteerde luchtwegen van de droge lucht. Mijn huis voelt op een warme zomerdag aan als een koele kelder.
Ik was sceptisch en wilde in eerste instantie een airco in het trapgat hangen, maar ik ben blij dat ik de vloerkoeling toch eerst een kans heb gegeven.

• Zenix

Zenix

BOE!

G-addict schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:40:
[...]

Dat is maar net hoe je het bekijkt. Ik ben er namelijk erg tevreden over....
Een airco krijgt de woning uiteraard op een veel lagere temperatuur, maar hoe gezond is het om het binnen tot 21 graden te koelen als het buiten 30+ graden is?
Mijn vloerkoeling ontvochtigd idd niet, maar wat is dat fijn! Mijn contactlenzen blijven gewoon in mijn ogen zitten en ik heb geen geïrriteerde luchtwegen van de droge lucht. Mijn huis voelt op een warme zomerdag aan als een koele kelder.
Ik was sceptisch en wilde in eerste instantie een airco in het trapgat hangen, maar ik ben blij dat ik de vloerkoeling toch eerst een kans heb gegeven.
Het zal vast goed werken, maar voor mij werkt het onvoldoende. Ik heb astma en heb een hekel aan vochtige en benauwde lucht, daar heb ik meer last van dan warmte. Met de dagen dat het 30 graden is, dan ga ik ook niet naar buiten, dan heb ik nergens last van :P Een goede airco zorgt voor een goede luchtvochtigheid, meestal was het bij mij zo'n 50-55%. De airco filtert het lucht daarnaast ook een deel, wat juist helpt bij mijn astma en allergieën. De tijden dat je last krijgt van je luchtwegen of een droge lucht door airco, zijn geen issue als je voor kwaliteit gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 10-09-2022 00:05 ]

Pagina: 1