Patchkast ivm verbouwing kantoorruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:11

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
In overleg met @rens-br is er gekozen om voor deze situatie in "Netwerken" een topic te openen ipv in CAA.

Een klant van me gaat een verbouwing doen (nieuwe vloer, nieuw plafond, nieuwe meubels, muren blijven gewoon staan waar ze staan). Op het moment hebben ze een switch midden in de kantoorruimte liggen, van daaruit gaan op allerlei manier kabels naar de werkplekken (over het plafond, onder bureaus, via enorme omwegen).

Er is al een ruimte waar de server staat, het is de bedoeling dat daar nu dus een patchkast met patchpanel(s)/switch(es) komt te hangen/staan (donderdag hebben we weer even overleg en dan kan ik degene die de verbouwing gaat doen vragen of het mogelijk is om een wandkast te gaan gebruiken of dat het verstandiger is om een "losstaande" patchkast wordt). De server kan gewoon buiten de patchkast bljiven staan.

Nu heb ik al op diverse sites zitten kijken wat er allemaal nodig is maar aangezien het de eerste keer voor mij is dat ik zelf zo'n patchkast inricht zou ik dus even wat advies willen.

In totaal heb ik zo'n 41 netwerkaansluitingen in gedachte maar aangezien een patchpanel vrijwel altijd 24/48 is zou ik natuurlijk nog wat extra aansluitingen kunnen plaatsen nu ze toch bezig zijn.

Kom ik dus uit op een patchpanel van 2x 24 of 1x 48. Ze hebben op het moment één 24-poort-switch, daar komt nog een extra (24-poort) switch bij. Verder zal er misschien nog een kleinere switch zijn ivm telefonie (maar het kan zijn dat die nu puur in gebruik is omdat deze PoE ondersteunt, zou dus eventueel kunnen vervallen als de nieuwe switch ook een aantal PoE-poorten heeft).

Zelf had ik zoiets in gedachte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyAdarOdF4Bi0Dsgkkr9Or5tnes=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7iuJgWpKvUBKQ7zncgcFjzV8.png?f=user_large
1x patchkast, 2x patchpanel, 2x kabelgoot, 1x stekkerdoos.

Is het nu handiger om 2 patchpanels van 24 poorten te gebruiken of 1 patchpanel met 48 poorten? Rens-br wees me ook nog op het verschil tussen een patchpanel met vaste aansluitingen of met keystones. Qua montage lijkt het me met keystones handiger te zijn.
Zelfde geldt voor de kabelgoot, 2x 1U of 1x 2U? Andere accessoires? Is een 15U-patchkast overdreven? (persoonlijk zou ik liever wat te veel ruimte hebben dan te weinig :P). Wat zijn dingen waar ik nu totaal niet aan denk maar wat wel ontzettend handig zou zijn?

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

FreakNL

Well do ya punk?

Qua patching;

Niet met lange patchkabels door een goot gaan werken maar:
Twee patchpanelen van 24 pakken en deze boven en onder een switch van 48 monteren en dan met 25cm patchkabels de boel afpatchen.

Of andersom;
1 patchpaneel van 48 en dan een switch van 24 erboven en eronder en wederom met 25cm patchkabels afpatchen.

Dit idee:
https://www.reddit.com/r/...patch_panels_interleaved/

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 06-09-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
FreakNL schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:24:
Qua patching;

Niet met lange patchkabels door een goot gaan werken maar:
Twee patchpanelen van 24 pakken en deze boven en onder een switch van 48 monteren en dan met 25cm patchkabels de boel afpatchen.

Of andersom;
1 patchpaneel van 48 en dan een switch van 24 erboven en eronder en wederom met 25cm patchkabels afpatchen.

Dit idee:
https://www.reddit.com/r/...patch_panels_interleaved/
Dat is dus al weer zoiets waar ik niet aan gedacht zou hebben. Het ziet er in ieder geval al aardig opgeruimd uit op die manier.

Op https://static.spiceworks...0002/6760/interchange.jpg zie ik dat ze 1U tussen de switch en patchpanel leeglaten wat ze bij https://i.imgur.com/tKRABeg.jpg dan niet doen. Is een kabel van 25cm dan niet te kort/te lang? Ik vind het altijd moeilijk in te schatten of zo'n kabel uiteindelijk niet te lang/kort is. :+

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

met 25 cm kom je er bijna altijd. Je hebt dan ook nog wat ruimte om, als dat nodig is, van patchpaneel poort 1 naar switchpoort niet-1 te gaan. En 24-poorts switches hebben over het algemeen alle poorten aan de linker- of rechterkant zitten, niet over het hele ding heen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zet je patchkast, als het even kán, niet vast tegen een muur maar zoveel mogelijk vrij staand zodat je er middels beide zijkanten + de voor en achterkant GOED bij kunt. Bij geschakelde kasten uiteraard ook NIET de zijwanden er tussen monteren (tenzij je met meerdere Tennants werkt in een rij en je niet wilt hebben dat ze via die route in je / elkaars kasten kunnen komen)....

Niks zo hinderlijk als het volledig léég moeten ruimen van een kast doordat er ergens een kabelstoring of breuk zit waar je niet bij kunt / niet kunt méten!!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:50
Als je dan toch naar zo'n situatie gaat... zou je dan niet gelijk naar een full-size datakast gaan , zodat je alle infra daarin kan zetten ?

2 patchpanelen + aan elke kant een rangeerpaneel.. das al 6u
een 2x 24p switches met telkens weer een rangeerpaneel, weer 4U
je router/firewall , weer 1U

dan kom je prima toe ... voor het moment...
eenmaal je modems erbijgooit, NVR voor de camerabewaking, UPS,telefooncentrale, NAS'en oid... heb je maar 4U'tjes meer over

Ook is een full size datakast supereasy om zowel links als rechts de deuren eraf te halen, zodat alles gemakkelijk bereikbaar is..
(dat je hem bv met zn rug tegen de muur zet is niet zo erg... elke wand kan er toch af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Mss zo doen.

en deze rangeerpanelen met gaten aan de achterkant waardoor je u lange patchkabels naar achter kunt wegwerken. https://www.allekabels.be...IOpJVKQGO_VsaAl1mEALw_wcB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKZPtY1T_NMVFX0qtslJ2sGuoUs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ubXdkY4AYKEIGMZzXAidBLm.jpg?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Dyckie op 06-09-2022 18:48 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Het is slimmer om de switches en patchpanelen om en om te plaatsen om te voorkomen dat je een patchkabel warboel krijgt omdat ze over elkaar lopen als ze gepatched zijn.

Verder is het normaal om meer netwerkpunten te maken dan dat je switchpoorten hebt, dat maakt aansluiten en verplaatsen van apparatuur veel soepeler.
En als er dan echt meer poorten nodig zijn hoef je enkel een switch bij te plaatsen en geen kabels te trekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

FreakNL

Well do ya punk?

CyBeR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:15:
met 25 cm kom je er bijna altijd. Je hebt dan ook nog wat ruimte om, als dat nodig is, van patchpaneel poort 1 naar switchpoort niet-1 te gaan. En 24-poorts switches hebben over het algemeen alle poorten aan de linker- of rechterkant zitten, niet over het hele ding heen.
Je hebt gelijk, mijn voorstel werkt dus niet lekker met 24-poort switches.

Wij werken alleen met 48-poort switches en 24 poort panelen, dat is echt perfect.

Paneel
Switch
Paneel
Paneel
Switch
Paneel
Etc.

Heerlijk opgeruimd.

En er zit logica in dus je weet (als je het goed doet) precies welke patch in welke switchport zit.

@Dyckie
Zo werkten wij vroeger ook maar zijn we vanaf gestapt. Wordt toch een rommel op een gegeven moment.

[ Voor 57% gewijzigd door FreakNL op 06-09-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
FreakNL schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:46:
[...]

@Dyckie
Zo werkten wij vroeger ook maar zijn we vanaf gestapt. Wordt toch een rommel op een gegeven moment.
Is wel gemakkelijker als er iets aan een poort moet zijn. Dan kun je u patchpaneel gewoon naar voor halen zonder alles los te moeten maken. Bij die patchkabels van 25cm moet je eerst alle patches losmaken voor je u paneel naar voor kunt halen. Dus achter die lange patchkabels zit wel een logica hoor.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:03

jurroen

Security en privacy geek

Als aansluiting op alle (goede) adviezen: mocht die server waar je het over hebt rackmountable zijn: die past zeer waarschijnlijk niet in de patchkast. En als dat al wel past (half/short depth): niet doen - is de koeling niet op berekend.

Als die server rackmountable is - zou het dan geen idee zijn om de server, netwerkapparatuur én UPS in een rack te hangen?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:15:
De switch die ze nu hebben heeft inderdaad de poorten allemaal aan de rechterzijde zitten.
Will_M schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:25:
Zet je patchkast, als het even kán, niet vast tegen een muur maar zoveel mogelijk vrij staand zodat je er middels beide zijkanten + de voor en achterkant GOED bij kunt. Bij geschakelde kasten uiteraard ook NIET de zijwanden er tussen monteren (tenzij je met meerdere Tennants werkt in een rij en je niet wilt hebben dat ze via die route in je / elkaars kasten kunnen komen)....

Niks zo hinderlijk als het volledig léég moeten ruimen van een kast doordat er ergens een kabelstoring of breuk zit waar je niet bij kunt / niet kunt méten!!!
Ik had dus juist wel in gedachte (als het een wandkast zou worden) deze tegen de zijkant te plaatsen maar dat is inderdaad niet handig besef ik me nu. Meerdere kasten naast elkaar zal het niet worden, dan wordt het gewoon een hogere kast. Ruimte voor nog meer medewerkers is er in dat kantoor gewoon niet en in mijn "plan" heb ik al een stuk of 16 "reserve"-aansluitingen meegenomen (pc/printer/accesspoint/camera/enz).
ijske schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:58:
Als je dan toch naar zo'n situatie gaat... zou je dan niet gelijk naar een full-size datakast gaan , zodat je alle infra daarin kan zetten ?

2 patchpanelen + aan elke kant een rangeerpaneel.. das al 6u
een 2x 24p switches met telkens weer een rangeerpaneel, weer 4U
je router/firewall , weer 1U

dan kom je prima toe ... voor het moment...
eenmaal je modems erbijgooit, NVR voor de camerabewaking, UPS,telefooncentrale, NAS'en oid... heb je maar 4U'tjes meer over

Ook is een full size datakast supereasy om zowel links als rechts de deuren eraf te halen, zodat alles gemakkelijk bereikbaar is..
(dat je hem bv met zn rug tegen de muur zet is niet zo erg... elke wand kan er toch af)
Het (glasvezel)modem staat op een andere plek in het pand. Dan zou er een glasvezelkabel vanuit die locatie naar de patchkast gelegd moeten worden (en dat is als ik het goed heb erg moeilijk te doen). NVR zal er inderdaad wel nog bij komen, UPS en NAS ook (maar dat zijn (op het moment) geen rack-uitvoeringen.
Dyckie schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:32:
Mss zo doen.

en deze rangeerpanelen met gaten aan de achterkant waardoor je u lange patchkabels naar achter kunt wegwerken. https://www.allekabels.be...IOpJVKQGO_VsaAl1mEALw_wcB
[Afbeelding]
Ook een reden van dit topic.. Verstandiger om de kabels voor of achter langs te doen en daar zijn de meningen dus ook over verdeeld :P.
Ben(V) schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:54:
Het is slimmer om de switches en patchpanelen om en om te plaatsen om te voorkomen dat je een patchkabel warboel krijgt omdat ze over elkaar lopen als ze gepatched zijn.

Verder is het normaal om meer netwerkpunten te maken dan dat je switchpoorten hebt, dat maakt aansluiten en verplaatsen van apparatuur veel soepeler.
En als er dan echt meer poorten nodig zijn hoef je enkel een switch bij te plaatsen en geen kabels te trekken.
Om en om lijkt me wel zo'n beetje de voorkeur te hebben als ik het zo lees. In ieder geval niet 2 (in geval van 24-poort) onder elkaar en daar dan 2 24-poort switches onder.
jurroen schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:28:
Als aansluiting op alle (goede) adviezen: mocht die server waar je het over hebt rackmountable zijn: die past zeer waarschijnlijk niet in de patchkast. En als dat al wel past (half/short depth): niet doen - is de koeling niet op berekend.

Als die server rackmountable is - zou het dan geen idee zijn om de server, netwerkapparatuur én UPS in een rack te hangen?
Server is een tower-uitvoering. Vandaar ook het idee om die buiten de kast te laten staan. :)

Pagina: 1