Help, pc doet het niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cherry2393
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09-2022
Vandaag mijn pc eens stof vrij gemaakt. Vooral de cpu maakte veel geluid. Dit met een stofzuiger gedaan. Zwager gaf aan dat, als je voorzichtig deed, dit prima kon. Ben echt heel voorzichtig geweest en heb verder niets geraakt. Maar nu lijkt mijn hdmi en een usb het niet meer te doen.

Pc start gewoon op. Alleen geeft mijn monitor geen signaal aan. Ook mijn toetsenbord doet het niet meer. Dus de usb. Heb beide geporbeerd met een laptop en die functioneren dus wel.

Nu vrees ik dus dat er toch statische elektriciteit is ontstaan en de boel kapot is. Wat echt ontzettend balen zou zijn. Hebben jullie tips of dingen die ik kan uitproberen??

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:22

DukeBox

loves wheat smoothies

cherry2393 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:31:
Nu vrees ik dus dat er toch statische elektriciteit is ontstaan en de boel kapot is. Wat echt ontzettend balen zou zijn. Hebben jullie tips of dingen die ik kan uitproberen??
Dat zou kunnen (de stofzuiger is inderdaad niet zo'n heel goed idee) maar toch is die kans niet heel groot.
USB en HDMI tegelijk is ook wat onlogisch, ik zou dan toch eerder denken aan een fysieke beschadiging.

Gebruik je USB op je moederboard of via een de kast op de voorkant (of via een losse bracket) ? In geval van het laatste, heb je al gekeken of alle USB headers/kabels goed zitten op je moederbord ? De kans is groter dat je daar tegenaan bent gegaan en dat die niet meer goed zit.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 06-09-2022 14:37 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cherry2393
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09-2022
Usb zit aan de achterkant dus rechtstreeks op het moederbord. En daar ben ik niet in de buurt geweest.

De HDMI gaat via de videokaart. Dus die kan ik nog eens nalopen kijken of hij goed ingeplugd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Stofzuigen mag met een hardplastic kop (zonder metaal) op laag vermogen, zonder het gebruik van een borstel. Wel de situatie inschatten of het kan of niet. Borstels kunnen statisch geladen zijn, en dat kan schade toebrengen aan electronica, die is gevoelig voor hoge spanning. Jezelf moet je ook ontladen door een aarding aan te raken, bijvoorbeeld bloot metaal van een verwarming of een aarde pen. Een wollen trui bijvoorbeeld kan gemakkelijk statisch geladen raken.

Een stofzuiger kan ook jumpers opzuigen die nodig zijn voor een goede werking.

Als USB poorten beschadigd zijn, geldt dat vaak niet voor alle poorten tegelijk. Ze zitten vaak op verschillende controllers (bv. processor, chipset, controller), de handleiding of de spec sheet geeft dat soms aan. Dus probeer een andere poort, bij voorkeur USB2, maar USB3 is ook te proberen. Een USB aansluiting op de kast wordt aangesloten met interne stekkers, USB achterop komt rechtstreeks van het moederbord. Controleer de aansluitingen.

Bij een monitorstoring is er vaak iets aan de hand met een verbinding. Kijk daarom of de 230V kabel goed is aangesloten: loshalen en opnieuw aansluiten, en de HDMI kabel aan beide zijden. Sommige monitoren hebben een aan/uit knopje zoals een voeding dat ook heeft.

Oudere moederborden hebben soms geen overspanningsbeveiliging op USB en andere onderdelen.

Als dat niet helpt kun je ook scherpe foto's posten van alle aansluitingen en ons mee laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

cherry2393 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:31:
Pc start gewoon op. Alleen geeft mijn monitor geen signaal aan. Ook mijn toetsenbord doet het niet meer. Dus de usb. Heb beide geporbeerd met een laptop en die functioneren dus wel.
Hoe weet je dat je PC gewoon opstart, als je niet ziet wat die doet?
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om te achterhalen waar het fout gaat