Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sasz
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-09-2022
Vrijstaand huis in 3 lagen, 1977 met oorspronkelijke cv installatie en radiatoren. thermostaat in woonkamer, 1 ruimte met vloerverwarming. cv ketel 2021.

We willen nu het systeem proberen te 'finetunen', en daarnaast al gereedmaken voor een hybridewarmtepomp.
Op sommige radiatoren zit een 'gewone' thermostaatknop, en anders de gewone aan-uit knop.

We hebben de aanvoertemp. van de cv ketel al naar 50 graden gezet, ecostand.

Waterzijdig inregelen lijkt nu de volgende stap te zijn (maar dat moeten we helaas helemaal uitbesteden, en vind maar eens iemand). Is dat een eenmalige actie? Of moet je dat om de zoveel tijd opnieuw doen? Of alleen na een verbouwing met verandering van radiatoren etc?).

Ik blijf het alleen frustrerend en verspillend vinden dat om alleen een werkkamer te verwarmen, ik de thermostaat in de wk omhoog moet zetten (en dan de verwarmingen knijpen in de wk). Dus ik dacht ook aan het plaatsen van 'slimme' thermostaatknoppen, die zelf met de cv ketel communiceren.

Bijt dit alles elkaar? Is er een goede of foute volgorde?

Graag jullie advies (en het liefst in Jip en Janneke taal ;w )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 18:48

Bob

Imo (ik ga hier tegenwind krijgen denk ik) is waterzijdig inregelen niet erg nodig als je slimme thermostatische kranen gebruikt.

We hebben er bij ons op 50 jaar oude radiatoren gezet, en hadden volgens de energie audit een gasverbruik dat overeen kwam met een moderne woning. Dat in een niet geïsoleerd huis met oude beglazing.

Zet gewoon die kranen, kan je zelf doen en besteed het inregelgeld aan iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
waterzijdig inregelen, is altijd stap 1
die is eenmalig, totdat je je installatie gaat aanpassen (radiatoren erbij of eraf)
hiermee voorkom je dat een radiator vroeg in de keten relatief heet water naar de ketel retourneert, waarmee andere radiatoren niet hun volle verwarmingspotentieel kunnen leveren (of zelfs koud blijven)

de afweging: centrale thermostaat of slimme thermostaat kranen is natuurlijk zeer afhankelijk van je gebruikspatroon.
de klassieke centrale thermostaat werkt prima als je vooral en voornamelijk de woonkamer wilt verwarmen, omdat dat de hoofdruimte is die je gebruikt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sasz
  • Laatst online: 20-09-2022
@Bob; voor welke slimme kranen zijn jullie gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 18:48

Bob

Evohome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Als je elke ruimte/radiator van eigen sturing voorziet, vermijd je inderdaad de grootste nood aan waterzijdig inregelen (want als een radiator alle warmte krijgt, wordt het daar sneller warm en gaat de kraan dicht). Wel kan er winst gemaakt worden naar efficiëntie, zowel gasketel als warmtepomp hebben liever een koude retour; en eigenlijk kan je dat best zelf doen hoor.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:08

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
Bob schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:36:
Imo (ik ga hier tegenwind krijgen denk ik) is waterzijdig inregelen niet erg nodig als je slimme thermostatische kranen gebruikt.
'niet erg nodig' is zekere zin correct ja.

Voor met name een WP wil je een gelijkmatige retour temperatuur vanaf alle afgiftepunten. Dat bereik je met CV tuning, maar niet met alleen zoneregeling.

Is de warmtevraag verhouding tussen ruimtes niet constant door het jaar heen (Zoals bij mij met kamers op noord en kamers op zuid), dan red je het weer niet met alleen waterzijdig inregelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Laatst online: 28-07 19:10
Investeer in drukgecompenseerde radiatorkranen.
(bijv: Danfoss RA-DV of Heimeier Eclipse)
Voordeel is dat je altijd de juiste flow over een radiator hebt, ook met zoneregeling.
Nadeel is de aanschafprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
Die e-clipsen zijn 25-30 euro... Er zijn duurdere niet-druk gecompenseerde ventielen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1