Botsing tegen voordringer bij achteruit inparkeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 13:26
Mijn vriendin heeft net met mijn auto een kleine botsing gehad tijdens het achteruit inparkeren.
Toen zij al achteruit reed en naar links keek om te kijken of ze goed langs de reeds geparkeerde autos ging, dacht iemand even snel de parkeerplek in te pikken door snel vooruit de parkeerplek op te rijden. Mijn vriendin kon niet meer optijd remmen en is tegen zijn velg aangereden met schade tot gevolg (niks op onze auto).

Mijn vraag is nu, wie is hiervoor aansprakelijk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Laatst online: 09:16
beide ben je bezig met een parkeer-actie (bijzondere verrichting) echter rijdt je vriendin achter wat wederom een bijzondere verrichting is.
lijkt me toch zeker dat ze fout is.

je kan namelijk niet duidelijk maken dat ze al eerder aan het parkeren was als de tegenpartij of hij moet dit bevestigen.

Teteringen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 17:59
Ik zou zeggen 50/50 maar ik zou de situatie gewoon uitleggen aan de verzekering en dan mogen zij er een klap op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je vriendin heeft niet achter zich gekeken bij het achteruit zetten, dus die is verantwoordelijk, tenzij ze kan bewijzen dat die persoon gas is gaan geven om die plek in te kruipen terwijl zij al achteruit aan het zetten was.

Had een van de auto's een dashcam? Als de andere auto die een had zou je nog altijd kunnen zeggen dat je verzekering het eist (liegen tegen een andere particulier is niet illegaal).

Zonder bewijs ga je dit niet winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-04 14:41
echt lullig.
valt (wat mij betreft) in dezelfde categorie asociale .... van die gasten die voor je op de snelweg gaan rijden en dan hard remmen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10
Drs_Ben schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:33:
Ik zou zeggen 50/50 maar ik zou de situatie gewoon uitleggen aan de verzekering en dan mogen zij er een klap op geven.
Voor alleen een kras op een velg zou ik daar eerst heel goed over nadenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
vassago schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:35:
[...]

Voor alleen een kras op een velg zou ik daar eerst heel goed over nadenken.
Je kunt gerust de aansprakelijkheid laten bepalen door de verzekering en vervolgens het schade-bedrag zelf betalen zodat het geen no-claim kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
Arie26 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:32:
beide ben je bezig met een parkeer-actie (bijzondere verrichting) echter rijdt je vriendin achter wat wederom een bijzondere verrichting is.
lijkt me toch zeker dat ze fout is.

je kan namelijk niet duidelijk maken dat ze al eerder aan het parkeren was als de tegenpartij of hij moet dit bevestigen.
Volgens mij kan je die niet "stapelen". Je moet niet meer voorrang geven als je achteruit inparkeert dan wanneer je vooruit inparkeert.

Beide een bijzondere verrichting is beide aansprakelijk, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Laatst online: 09:16
Thomas18GT schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:48:
[...]

Volgens mij kan je die niet "stapelen". Je moet niet meer voorrang geven als je achteruit inparkeert dan wanneer je vooruit inparkeert.

Beide een bijzondere verrichting is beide aansprakelijk, lijkt mij.
dan zou je misschien moeten kijken wie er van rechts kwam ? zou deze dan voorrang hebben ?

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Velg, dat is al verder dan de punt.
Kan je stellen dat de andere auto al verder was en je vriendin er dus tegenaan reed en wel schuldig is.
Blijft natuurlijk enorm aso en want viel te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
Arie26 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:52:
[...]

dan zou je misschien moeten kijken wie er van rechts kwam ? zou deze dan voorrang hebben ?
Volgens mij heeft er niemand van de 2 voorrang wanneer je bezig bent met een bijzondere verrichting. Juist daarom zijn ze (volgens mij) beide voor 50% aansprakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

De situatie wordt heel duidelijk als voorbeeld beschreven; https://www.jurilex.nl/bl...-een-bijzondere-manoeuvre

Uit het artikel; Als een automobilist achteruitrijdend inparkeert, dan verricht deze een bijzondere manoeuvre. Mocht deze automobilist dan botsen tegen een automobilist die inparkeert, dan zijn zij beiden voor de helft van de schade aansprakelijk. Daarnaast is de aansprakelijkheidsvraag in het verkeer ook altijd erg afhankelijk van de omstandigheden waaronder het ongeval plaatsvindt. Vraag daarom altijd een deskundige om rechtshulp bij een verkeersongeval.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-04 14:57
Hoe oneerlijk het ook klinkt, de andere bestuurder gedraagt zich niet echt sociaal om het netjes te houden. Dit is een klassieke 50/50 situatie. Beide bezig met een bijzondere verrichting. inparkeren/ achteruit rijden.
Het meest lullige in deze is jouw situatie. Het is jouw auto (ik neem aan ook jouw verzekering). Het zal jou schadevrije jaren en no claim kosten. Als de schade meevalt zou ik kijken of je er buiten de verzekering met de tegenpartij uitkomt.
Pagina: 1