Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-11 20:47

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben voornemens om thuis zonnepanelen bij te plaatsen. Momenteel heb ik 14 zonnepanelen van 320wp op mijn platte dak liggen richting het zuiden met een 4000watt omvormer van Goodwe eraan. Dit zit verbonden met een 4mm2 kabel naar de meterkast welke afgezekerd is met een B25A groep. Mijn hoofdzekering is momenteel een 40A 1 fase aansluiting.

Nu zit ik het volgende te overwegen: ik heb een schuur waarvan ik minstens de linkerkant wil volhangen met panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jl43EW40HHDN8EDaKhkX9ouM89c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjZLX4jLL5h6INRmEnCSzlI5.jpg?f=fotoalbum_large
Daar passen er dus 12 op. Op de rechterkant passen er eventueel ook nog weer minstens 12. dan heb ik een oost-west opstelling daarbij, zonder schaduw.

Nu kan ik er voor kiezen nu te beginnen met de linkerkant (want vanuit mijn tuin zie ik daarvan de zonnepanelen zelf niet, dus estetisch mooier). Dit geeft mij voorlopig voldoende zonopbrengst om netto op 0kwh te komen. In de toekomst kan ik dan de rechterkant volhangen als ik bijvoorbeeld ooit een elektrische auto zou kopen. OF ik kan beide nu direct vol hangen.

Waar ik over twijfel is hoe ik alles moet doen qua omvormers en stroomopbrengst. Ik heb dus een 4Kw omvormer. 12 panelen van 400wp op de linkerkant zorgt ervoor dat ik denk ik een 3,6/4kw omvormer moet hebben voor dat gedeelte. Daar zal ik dan een nieuwe stroomkabel voor moeten trekken, wederom 4mm2 en een nieuwe groep moeten plaatsen, van 20a ofzo. Kan dat nog in mijn huidige situatie? Met mijn 40A hoofdzekering dus?

Het alternatief is om naar een 3 fase aansluiting in huis, maar dan zit ik met het probleem dat mijn huidige omvormer weer niet zomaar aan te sluiten is op 1 25A fase, toch?

Kortom, ik weet niet zo goed waar ik slim aan doe voor de toekomst, wie heeft tips? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-11 19:27

hfa

Sowieso over naar 3-fase. 2x 1-fase omvormer over twee verschillende fases laten invoeden. Op 1-fase dien je anders sowieso een voorbeveiliging te plaatsen (16a gaan invoeren bóvenop je huidige invoer + 40A afname is veel meer dan waarvoor je groepenkast nu is ingericht). Google anders even op 'kennisdocument PV ABB'

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@geerttttt
even oppassen, als mensen zeggen ik heb 1x40A, dan kan het ook zijn dat ze de verkeerde waarde ergens aflezen.
(op de groepen/hoofdschakelaar/ALS daar staat vaak op dat ze voor 40A geschikt zijn, maar dan kun je nog steeds 1x25 of 1x35A hoofdgroep hebben in werkelijkheid. ;)
geen idee hoe je dit hebt gevonden, maar goed een 1x35A ouderwetse hoofdgroep is krachtiger als een 1x40A moderne groep, dus niet allen het getal zegt iets ook de manier waarop het is uitgevoerd zegt iets. ;)
hou daar rekening mee. ;) )

ik heb zelf +/-7kWp(28 stuks) aan zonnepanelen, en eigenlijk maar 1x16A groep in gebruik voor die panelen.
(lang verhaal hoe precies, dat laat ik er even buiten.)
dus waarom heb je in hemels naar een B25A groep voor maar een 4kW omvormer. :?
(oke een 20A snap dat nog wel, maar ik heb het gewoon op een 16A groep hangen.
hoe lager de A de veiliger het is. :? )
dus geen idee waarom je het allemaal zo moeilijk maakt (en eigenlijk niet veiliger)?

kun je op 1x40A of 1x35A 2x een 16A groep hangen met 2x een 1 fase omvormer?
soms wel soms niet, is het beste antwoord.
er is gewoon meer als alleen de groep die je hebt.
(ja je hebt een versimpelde uitleg die zegt nee of ja, maar versimpelen verteld nooit de hele waarheid.)
denk aan de dikte van de kabel die je binnen krijgt en hoe lang die is, het aantal zonnepalen setjes die er al zijn (of gaan komen in de toekomst) in de zelfde aansluiting naar de wijkverdeler.

maar eerlijk wezen, voor de zonnepanelen heb je geen 3fase nodig.
dit is eerder voor het gebruik dat je het nodig hebt als voor het leveren. ;)

voor een simpel antwoord (maar hoeft niet correct te zijn *): ik zou gewoon de oude goodwe omzetten naar een 16A groep.
dan een 2de 16A groep voor nog een goodwe (of ander merk) van ook +/-4kW.
heb je 32A af gezekerd op 1 fase.
kun je altijd nog kiezen of je naar een 3fase wil of niet.

ik zou wel meteen beide kanten in 1x doen.
2x12x400Wp kan gewoon op een 4kW omvormer, zeker als het oost west is.

(zoals al gezegd, pas wel op wat je bus aan kan van je meter kast, die ABB's zijn b.v. geschikt voor 40A.
dat is een grens, die je wel in de gaten wil houden, maar kan eigenlijk vaak erg simpel opgelost worden. ;) )

*) dit zou ik in mijn huis niet doen, maar het huis van mijn moeder is dat geen probleem.
mijn huis heeft maar een hele zwakke aansluiting 3x4mm, mijn moeders huis heeft 5x10mm wat daar aan kabel binnen komt. dat maakt gewoon een groot verschil.
toch hebben allebij onze huizen een 1x35A hoofdgroep dus het zelfde.
zo zie je dat het erg kan verschillen per huis en wijk. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:36:
@geerttttt
even oppassen, als mensen zeggen ik heb 1x40A, dan kan het ook zijn dat ze de verkeerde waarde ergens aflezen.
(op de groepen/hoofdschakelaar/ALS daar staat vaak op dat ze voor 40A geschikt zijn, maar dan kun je nog steeds 1x25 of 1x35A hoofdgroep hebben in werkelijkheid. ;)
geen idee hoe je dit hebt gevonden, maar goed een 1x35A ouderwetse hoofdgroep is krachtiger als een 1x40A moderne groep, dus niet allen het getal zegt iets ook de manier waarop het is uitgevoerd zegt iets. ;)
hou daar rekening mee. ;) )
Mijn hoofdzekering is een G101T, met als kenmerk erop "C40". Ik ging er in ieder geval vanuit dat ik daarmee 40A tot mijn beschikking heb.
ik heb zelf +/-7kWp(28 stuks) aan zonnepanelen, en eigenlijk maar 1x16A groep in gebruik voor die panelen.
(lang verhaal hoe precies, dat laat ik er even buiten.)
dus waarom heb je in hemels naar een B25A groep voor maar een 4kW omvormer. :?
(oke een 20A snap dat nog wel, maar ik heb het gewoon op een 16A groep hangen.
hoe lager de A de veiliger het is. :? )
dus geen idee waarom je het allemaal zo moeilijk maakt (en eigenlijk niet veiliger)?
Destijds is het aangesloten met een C25A groep, geen idee waarom. 20A was ook voldoende geweest inderdaad. 16 lijkt me te weinig, gezien er in de praktijk wel stromen doorheen lopen van 4Kw ongeveer als max. Dus 17,3A. Al is het voltage op dat moment zo'n 240v, dus is het feitelijk 16,6A... Maargoed, een 16A zekering was aan de krappe kant geweest dus.
kun je op 1x40A of 1x35A 2x een 16A groep hangen met 2x een 1 fase omvormer?
soms wel soms niet, is het beste antwoord.
er is gewoon meer als alleen de groep die je hebt.
(ja je hebt een versimpelde uitleg die zegt nee of ja, maar versimpelen verteld nooit de hele waarheid.)
denk aan de dikte van de kabel die je binnen krijgt en hoe lang die is, het aantal zonnepalen setjes die er al zijn (of gaan komen in de toekomst) in de zelfde aansluiting naar de wijkverdeler.
Als je het hebt over het voltage op het net. Dat is een goed punt, het voltage is al eens verlaagd door Enexis op mijn verzoek. Ik kwam namelijk richting de 250+ volt uit op zonnige dagen. Nu is het maximum op zonnige dagen zo'n 242-245 volt.
maar eerlijk wezen, voor de zonnepanelen heb je geen 3fase nodig.
dit is eerder voor het gebruik dat je het nodig hebt als voor het leveren. ;)

voor een simpel antwoord (maar hoeft niet correct te zijn *): ik zou gewoon de oude goodwe omzetten naar een 16A groep.
dan een 2de 16A groep voor nog een goodwe (of ander merk) van ook +/-4kW.
heb je 32A af gezekerd op 1 fase.
kun je altijd nog kiezen of je naar een 3fase wil of niet.

ik zou wel meteen beide kanten in 1x doen.
2x12x400Wp kan gewoon op een 4kW omvormer, zeker als het oost west is.
9600wp op een 4kw omvormer? Hoe dan? Ik begreep altijd dat je het ongeveer *0.8 moest doen bij oost-west. Dus dan kom je op bijna 8kw?
(zoals al gezegd, pas wel op wat je bus aan kan van je meter kast, die ABB's zijn b.v. geschikt voor 40A.
dat is een grens, die je wel in de gaten wil houden, maar kan eigenlijk vaak erg simpel opgelost worden. ;) )

*) dit zou ik in mijn huis niet doen, maar het huis van mijn moeder is dat geen probleem.
mijn huis heeft maar een hele zwakke aansluiting 3x4mm, mijn moeders huis heeft 5x10mm wat daar aan kabel binnen komt. dat maakt gewoon een groot verschil.
toch hebben allebij onze huizen een 1x35A hoofdgroep dus het zelfde.
zo zie je dat het erg kan verschillen per huis en wijk. ;)
Tja dat zou ik moeten nagaan. Ons huis is van 2010, dus de meterkast en hoofdaansluiting ook. Ik heb ooit de hoofdkabels gezien en die aders leken mij vrij dik, maar ik heb daar zo geen specificaties van..

• migjes
geerttttt schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:47:
[...]

Mijn hoofdzekering is een G101T, met als kenmerk erop "C40". Ik ging er in ieder geval vanuit dat ik daarmee 40A tot mijn beschikking heb.
jep dan heb een 40A. ;)
(maar altijd oppassen sommige mensen maken echt hele domme fouten, dus deze vraag is voor de 100% zekerheid. ;) )
alleen is 1x35A ouderwetse groep, nog steeds net iets krachtiger als een moderne 40A.
alleen dit maakt niet veel uit in het verdere verhaal.
Destijds is het aangesloten met een C25A groep, geen idee waarom. 20A was ook voldoende geweest inderdaad. 16 lijkt me te weinig, gezien er in de praktijk wel stromen doorheen lopen van 4Kw ongeveer als max. Dus 17,3A. Al is het voltage op dat moment zo'n 240v, dus is het feitelijk 16,6A... Maargoed, een 16A zekering was aan de krappe kant geweest dus.
ik heb toch een 4000VA omvormer op een 16A groep, en dit al vele jaren.
een 16A groep, die gaat pas over als hij 50-80A voor meer als 3 seconde trekt of levert.
nu heb je niks aan 3 seconde, maar je kunt dan de grafiek er bij pakken en dan zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhMHR4y2e1AZgMocXFsLb2HYf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large
na 100 minuten heb je nog steeds een 1,12-1,13 aan marge, en dan kom je uit op net iets onder de +/-18A.

dus ik zou gewoon de 25A groep vervangen voor een 16A groep.
is niet gevaarlijk, dus kan goed.
en naar alle waarschijnlijkheid merk je dan dat dit gewoon goed gaat, en kun je later altijd nog de 2de 16A groep in bouwen. (pas wel op die 40A grens met de bus, maar goed dat later.)
Als je het hebt over het voltage op het net. Dat is een goed punt, het voltage is al eens verlaagd door Enexis op mijn verzoek. Ik kwam namelijk richting de 250+ volt uit op zonnige dagen. Nu is het maximum op zonnige dagen zo'n 242-245 volt.
voltage is een onderdeel, maar het gaat er uit eindelijk om hoe dik is de kabel naar de eerste de beste gebruiker, en kun je dan in die wijk alles weer op maken.
dit is altijd lastig te schatten, gewoon omdat eigenlijk niemand weet hoe veel er word gebruikt (ook de netbeheerder weet het eigenlijk niet, die gokken ook maar en grijpen in als het dan toch fout gaat)

belangrijker is, hoeveel kW heeft de netbeheerder genomen als gemiddeld en piek gebruik van 1 woning.
(b.v.: is de wijk al voorbereid op elektrisch koken, dan zie je vaak dikkere kabels. ;) )
9600wp op een 4kw omvormer? Hoe dan? Ik begreep altijd dat je het ongeveer *0.8 moest doen bij oost-west. Dus dan kom je op bijna 8kw?
geen enkele omvormer heeft een max Wp, wel een max Vmpp/Voc.
dus kan hij 600V max aan (veel gezien getal bij die omvormers), dan kun je ook zeggen - 10% voor de temperatuur = max Voc van de string.
600 - 10% = 540Voc
afhankelijk van het type paneel wat je dan kiest kun je er dus een 12-14 panelen aanhangen.
per mpp!

2x12x400Wp = +/-9,6kWp
dan grof weg het max wat je aan de meeste 1fase TL omvormers kunt hangen.
en nee hebt maakt geen bal uit of dat een 3kW of een 6kW TL omvormer is.
ze kunnen het aan.
(of je het leuk vind dat ze dan iets aftoppen, dat is een ander verhaal. ;) )

oost-west = soms een factor van 0,8, maar dat is soms en per ongeluk soms waar.
dit is gewoon afhankelijk van je dak hoek, de platter de hoger je de factor pakt, de steiler de lager je de factor pakt.

naast oost-west kun je ook zonder veel verlies 30% onder dimensioneren.
en met oost west doe je dit 2x voor iedere kant.
en dit maakt veel Wp mogenlijk met een heel klein beetje aftopverlies.
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
of heel simpel gesteld, meer Wp is niet het zelfde als meer aftop verlies.
de natuur is veel grilliger als je zou denken.
(hoe vaak zie jij nu dat je zonnepanelen de volle 100% van hun Wp leveren per jaar, best weinig he. ;) )
Tja dat zou ik moeten nagaan. Ons huis is van 2010, dus de meterkast en hoofdaansluiting ook. Ik heb ooit de hoofdkabels gezien en die aders leken mij vrij dik, maar ik heb daar zo geen specificaties van..
tja op het lijkt het vrij dik, daar ga ik niet op zeggen, gewoon 2x16A er aan hangen (op de 1x40A die je hebt.).
dat kan ik alleen als je heel precies weet wat er is. ;)
(maar een huis uit 2010, dan kun je er aardig van uit gaan dat het niet met de handleiding van uit 1930 is gebouwd, dus je mag wel aan nemen dat het een aardige stevige elektra aansluiting is.
helaas moet ik ook zeggen, mijn huis gebouwd in 1987 en moeders huis in 1984.
het verschil tussen onze huizen is: mijn huis staat in een oude stads wijk, moeders huis is rijke Vinex wijk.
dat maakt waarschijnlijk het verschil. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, ik blijf toch nog even aan het malen en heb toch nog even advies nodig.

Ik wil toch graag beide kanten volhangen met panelen, dus ongeveer 400wp x 24 panelen (2x 12 oost/west).

- 1 omvormer van 4 of 5kw voor alle panelen is geen optie, want de omvormer kan maar 600v max aan, terwijl de panelen iets van 39 Voc hebben. Dus kom ik uit op 2 opties:

- Een 3 fase omvormer van 5 of 6 Kw. Dat zou opzich geschikt zijn, maar ik heb al een omvormer van 4.2kw. Die zal ook op 1 van de fasen moeten blijven werken en zal volgens mijn berekening als piek zo'n 17,3A leveren. Het lijkt me dan dat dat + de 3 fase omvormer in totaal wel boven de 25A van die fase uit komt...

- Of, 2 losse nieuwe omvormers erbij kopen. Dat zal sowieso kunnen, dan kan ik op elke fase een omvormer plaatsen. Die optie zou kunnen, maar is wel de duurste oplossing. Een 3 fase omvormer of 2 losse 1-fase omvormers van bijv. 3.6kw dat scheelt zo'n 400 euro in aanschafprijs, en hetzelfde als ze ooit vervangen moeten worden bij defecten.

Kortom, ik weet niet wat ik moet kiezen! wie heeft advies? @migjes ? Iemand anders? :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Als je nu al op 245V zit (omvormer of meterkast?) zou ik niet proberen richting de 40A proberen terug te leveren… dan ga je door netimpedantie alleen al nog eens 3-4V omhoog…

Als je bereid bent het nodige aan solarkabel te leggen kan alles op een enkele 3 fase SMA omvormer. Je schuur als polystring van 2x12 op 1 ingang, huidige systeem op andere.

Dit is technisch de mooiste oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:06:
Als je nu al op 245V zit (omvormer of meterkast?) zou ik niet proberen richting de 40A proberen terug te leveren… dan ga je door netimpedantie alleen al nog eens 3-4V omhoog…

Als je bereid bent het nodige aan solarkabel te leggen kan alles op een enkele 3 fase SMA omvormer. Je schuur als polystring van 2x12 op 1 ingang, huidige systeem op andere.

Maar mijn schuur heeft een schuin dak, dus 2x 12 panelen op oost, en 2x12 op west. Mijn huidige omvormer heeft 14 panelen op zuid. Je kunt toch niet de panelen van oost en west op dezelfde ingang zetten lijkt me? Omdat de zoninval compleet anders is?

• Volkerk
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-11 03:04
geerttttt schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:09:
[...]

Maar mijn schuur heeft een schuin dak, dus 2x 12 panelen op oost, en 2x12 op west. Mijn huidige omvormer heeft 14 panelen op zuid. Je kunt toch niet de panelen van oost en west op dezelfde ingang zetten lijkt me? Omdat de zoninval compleet anders is?
Met een polystring wel!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:06:

Klinkt goed. ben me aan het verdiepen in polystrings... maar, moet het dan een SMA zijn? of werkt een Goodwe 8k of dergelijk omvormer ook?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
GoodWe kan de hoge stroom van polystring niet verwerken, geeft dus verlies.

Eis van deze opstelling is gelijk aantal panelen. Minder gebruikelijk in residentiële installaties. Wel goed .

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 06:41:
GoodWe kan de hoge stroom van polystring niet verwerken, geeft dus verlies.

Eis van deze opstelling is gelijk aantal panelen. Minder gebruikelijk in residentiële installaties. Wel goed .
Ja precies, dus je moet haast wel naar een SMA omvormer omdat die meer ampere aan kan... Ik snap 'm. Alleen een SMA omvormer van die grootte is dan weer duurder dan 2 losse kleinere Goodwe omvormers , dus ben ik niet goedkoper uit, maar is de installatie wel wat ingewikkelder. Plus met 2 losse Goodwe's heb ik 2 mppt per kant, waardoor ik eventuele schaduw op het eerste stukje van mijn schuur op kan vangen...

• migjes
geerttttt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:05:
[...]

Ja precies, dus je moet haast wel naar een SMA omvormer omdat die meer ampere aan kan... Ik snap 'm. Alleen een SMA omvormer van die grootte is dan weer duurder dan 2 losse kleinere Goodwe omvormers , dus ben ik niet goedkoper uit, maar is de installatie wel wat ingewikkelder. Plus met 2 losse Goodwe's heb ik 2 mppt per kant, waardoor ik eventuele schaduw op het eerste stukje van mijn schuur op kan vangen...
jep, maar SMA heeft weer optitrack waar je ook schaduw mee afvangt.
en zo kom je lekker in rond defineren en verder helemaal nergens. ;)
(standaard valletje, trappen veel meer mensen in. ;) )

maar alles is helemaal niet zo heel lastig.
zorg er voor dat je later naar 3x25A kunt, en veel problemen zijn al opgelost.
de hele zaak uit rusten met 3x een 1 fase omvormer, is geen probleem.
geeft je 6x een mpp, en daar kan veel mee. ;)

tussenvorm om voor nu onder de 40A te blijven, gebruik gewoon even 2x een 1fase (+/-16A +/- 4kW) omvormers.
ja hoor daar kun je zonder problemen 2x2x12x400Wp aanhangen op maar 1x een +/-16A omvormer.
dit zal gruwelijk aftoppen, jep, maar levert ook gruwelijk veel op.
(meer Wp is meer kWh, alleen als je echt veel meer Wp als W omvormer hebt, dan gaat het niet meer lineair mee omhoog. dat is alles, geen ramp.)
meterkast vast voor bereiden op de ombouw naar 3x25A, en alles komt wel goed in de toekomst.

(grove berekening: 2x2x12x400Wp = veel Wp zo veel zelfs dat je met niet te zware bewolking nog steeds de volle 16A nodig hebt, oei dit is lekker. ;) )

dus mijn mening, zie niet te veel beren op de weg, veel meer mogenlijk als je flexibel opbouwt. ;)

Pagina: 1