Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-09 17:52
Mijn vrouw is dit jaar een eigen onderneming begonnen. Ze voldoet aan het urencriterium.
We zitten nu even te kijken hoe we dit eerste jaar het beste kunnen omgaan met de aftrekposten.

Even een rekenvoorbeeld voor dit kalenderjaar:

Omzet (na afdracht BTW): 10.000
Bedrijfsmiddel aangeschaft -/- 4.000 (willekeurige afschrijving 100%)
Restant 6.000

Zelfstandigenaftrek: -/- 4.000 (max 40%)
Startersaftrek: -/- 2.123

Mag je op deze manier de aftrekposten stapelen om zo op 0 uit te komen (voor IB)?

[ Voor 16% gewijzigd door funk-e op 06-09-2022 12:38 . Reden: even volgorde aangepast nav Harm2211 ]

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:51

GforceNL

Out of memory....

Zelf je aangifte doen als je weet waar je mee bezig bent, laten doen als je dat niet weet. Ken er genoeg die dachten slim te zijn en later een flinke naheffing kregen.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-09 21:46
Nee zo werkt het niet. Je gaat eerst winst bepalen. Omzet-kosten. Afschrijvingskosten horen daarbij. Met deze lage winst is willekeurig afschrijven waarschijnlijk helemaal niet interessant. Misschien heeft ze ook nog wel recht op kleinschaligheid investeringsaftrek. Van deze winst gaat dan de zelfstandigaftrek inclusief startersaftrek af. Bij starters kan je dan negatief gaan. Daarna nog mkb winstvrijstelling. Dat kan ook een bijtelling zijn bij verlies na zelfstandigenaftrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geef 120 euro uit aan een goed boekhoudprogramma die het allemaal vanzelf uitrekent. Voor die paar tientjes moet je niet zelf gaan zitten knutselen in excel of zo.

Ik gebruik acumulus van www.siel.nl en bevalt mij al jaren erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Harm2211 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:35:
Nee zo werkt het niet. Je gaat eerst winst bepalen. Omzet-kosten. Afschrijvingskosten horen daarbij. Met deze lage winst is willekeurig afschrijven waarschijnlijk helemaal niet interessant. Misschien heeft ze ook nog wel recht op kleinschaligheid investeringsaftrek. Van deze winst gaat dan de zelfstandigaftrek inclusief startersaftrek af. Bij starters kan je dan negatief gaan. Daarna nog mkb winstvrijstelling. Dat kan ook een bijtelling zijn bij verlies na zelfstandigenaftrek.
Even de volgorde aangepast.
Kleinschaligheidsaftrek 28% van het bedrijfsmiddel zou in dit geval 1120 zijn. De overige 2880 zou je dan toch wel willekeurig kunnen afschrijven of mis ik iets

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
GforceNL schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:33:
Zelf je aangifte doen als je weet waar je mee bezig bent, laten doen als je dat niet weet. Ken er genoeg die dachten slim te zijn en later een flinke naheffing kregen.
Ernemmer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:38:
Geef 120 euro uit aan een goed boekhoudprogramma die het allemaal vanzelf uitrekent. Voor die paar tientjes moet je niet zelf gaan zitten knutselen in excel of zo.

Ik gebruik acumulus van www.siel.nl en bevalt mij al jaren erg goed.
Bedankt voor jullie reacties, maar ik ben niet bezig met een belastingaangifte. Ik probeer het belastingstelsel te begrijpen.

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:52

Roozzz

Plus ultra

Je weet zeker dat ze aan het urencriterium voldoet? 10k omzet in minimaal 1225 uur suggereert niet echt een vetpot... En de vraag is of je de besteedde uren aannemelijk kan maken.

-ah, het is een hypothetische exercitie. Nvm... -

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
funk-e schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:45:

Bedankt voor jullie reacties, maar ik ben niet bezig met een belastingaangifte. Ik probeer het belastingstelsel te begrijpen.
Misschien had je deze link al gevonden, maar daar staat het allemaal goed uitgelegd.

https://www.belastingdien...ers/winst_uit_onderneming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:52

Roozzz

Plus ultra

En ik begrijp dat er geen kosten gemaakt worden? Je zal eerst naar een winst toemoeten werken voordat je bij de aftrekposten naar nul werkt.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Roozzz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:50:
En ik begrijp dat er geen kosten gemaakt worden? Je zal eerst naar een winst toemoeten werken voordat je bij de aftrekposten naar nul werkt.
Geen (weinig) kosten. Gaat om levering van diensten.
Enige investering is dus de 4000 in bedrijfsmiddelen

...less is more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:51

GforceNL

Out of memory....

funk-e schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:45:
[...]

[...]

De aftrek posten gaan van je vast gestelde winst af, niet je omzet. Dus moet je eerst je winst vaststellen.

Je mag niet zomaar alles compleet afschrijven, sommige dingen moet je uitsmeren over een langere periode. Voor bijvoorbeeld autos gelden andere regels dan computers of camera's.

Een boekhouder weet dit soort dingen en kan je daarmee helpen, zodat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:26
Bedenk ook of je wel willekeurig wilt afschrijven. Als ze cq jullie (hangt van de situatie af) nu nog niet in de hoogste schaal zit maar mogelijk in de toekomst wel een schaal hoger dan nu, dan is afschrijven in de toekomst voordeliger dan nu (tenzij je de liquiditeit nodig hebt). Willekeurig afschrijven is vaak een sigaar uit eigen doos.

Afschrijvingstermijn staat los van de KIA overigens.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Lees even de volgende blog, tot een veel hogere winst betaal je sowieso geen belasting.

Uitleg

Dus ik zou het afschrijven doorschuiven en de startersaftrek wellicht ook parkeren voor een komend jaar. Dat mag, wel aan bepaalde voorwaarden.

[ Voor 44% gewijzigd door Trebbors op 06-09-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Trebbors schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:11:
Lees even de volgende blog, tot een veel hogere winst betaal je sowieso geen belasting.

Uitleg
En als je je vrouw laat ''meewerken'' kan je nog iets meer belastingvrij verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:29
funk-e schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:29:
Mijn vrouw is dit jaar een eigen onderneming begonnen. Ze voldoet aan het urencriterium.

Omzet (na afdracht BTW): 10.000

Zelfstandigenaftrek: -/- 4.000 (max 40%)
Je komt amper aan €8 per uur omzet, laat staan winst als dit geen fictieve en sterk afwijkende bedragen zijn. Zitten er zoveel onderzoek uren in dat er geen omzet wordt gedraaid?
Urencriterium mag je niet naar rato rekenen over een boekjaar, ben je bijvoorbeeld begonnen per 1 september dan moet je alsnog 1225 uur in 4 maanden maken om aan het urencriterium van dat jaar te voldoen en niet slechts een derde (408 uur) hiervan.

En hoe kom je aan €4.000 (max 40%) zelfstandigenaftrek? Zelfstandigenaftrek is €6.310. De 40% aftopping betreft zover ik weet enkel tegen welk (maximale) tarief deze aftrekpost geldt. Dus regeling enkel van toepassing in schijf 3, waar je geen 49,50% maar dus 40% voordeel hebt.

KIA (28%) staat los van de willekeurige afschrijving.
Bedrijfsmiddel van fictief €4.000 kan je dus een aftrekpost van €1.120 (KIA) bij de inkomstenbelasting opleveren en daar bovenop een willekeurige afschrijving (kosten) van maximaal €4.000 (bij geen restwaarde).

Maar zoals hierboven al gesteld, vraag een adviseur of boekhouder. Afgezien van eventuele boetes en naheffingen: je laat hier waarschijnlijk geld op tafel liggen. De willekeurige afschrijving zou je met deze bedragen sowieso beter uit kunnen stellen tot wanneer er meer winst in de onderneming wordt gemaakt aangezien je met alleen lineaire afschrijving en zelfstandigenaftrek al tot €0 kan komen.

@Trebbors een winst van €0 in plaats van enkele duizenden euro's heeft weliswaar geen invloed op de af te dragen belasting, maar kan wel invloed hebben op eventuele toeslagen op basis van gezinsinkomen. Afhankelijk van situatie kan het dus alsnog wel interessant zijn het naar €0 proberen terug te brengen.
Pagina: 1