Goedemiddag Allemaal,
Stel me gelijk voor is mijn eerste post als goed is.
Achtergrond studie gedaan voor ict nivo 2. Nivo 3 lag me niet lekker. Ik was meer van de hardware.
Rond mijn leeftijd 16 tot 22.(lang geleden) Heel veel computers gemaakt/gesloopt/geleerd en familie geholpen met problemen.
Dit was bijna een wekelijkse taak. Meestal kwam ik er wel uit.
Heb totaal 4 pc's gehad die ik gebruikte voor mijzelf. (zelf in elkaar gezet) nooit problemen gehad.
2020 mijn laatste pc.
Vorige week na nieuwe bureau te hebben gekregen.
Dacht ik ik maak mijn kast ff schoon wat ik 2 tot 4x per jaar doet.
Echter zat mijn CPU koeler best wel vast. Normaal deed ik zachtjes naar link en rechts duwen en meestal ging het wel los.
Echter nu deed ik het iets te hard en trok ik hem zo uit mijn moederbord.(CPU met CPUKOELER)
Wat blijkt. CPU mist pinnentjes.
Nu probeer ik alles recht te zetten en de gebrokken pins in de juiste plek te plaatsen.
Maar hij gaat niet meer aan.
Enige wat ik ziet gebeuren is dat mijn moederbord licht geeft van dat hij stroom krijgt.
Dit is mijn setup
CPU - AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 8-Core Processor
MOBO - Gigabyte X570 AORUS ELITE ATX AM4 Motherboard
Geheugen - Corsair Vengeance RGB Pro 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 CL16 Memory
Opslag - Samsung 970 Evo 1 TB M.2-2280 NVME Solid State Drive
Opslag - Western Digital WD_BLACK 4 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Videokaart - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8 GB GAMING X TRIO Video Card
Kast - Cooler Master MasterCase Pro 5 ATX Mid Tower Case
Power - Corsair RM750 (2019) 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
DVD / brander - Lite-On iHAS124-14 DVD/CD Writer
Nu is er een nieuwe CPU onderweg. Want ik moet gewoon een goeie hebben met alle pinnetjes.
Als ik de CPU(kapotte) er nu in doet. Gaat de pc niet aan. Alleen MOBO geeft licht.
Wat zouden mijn volgende stappen moeten zijn?
Ik denk dat ik alles uit me kast gaat halenen op karton leggen.
Mobo - nieuwe cpu - Ram - Voeding. (videokaar is niet nodig om te zien of het aangaat)
Daarna als het niet lukt. Met mijn ram spelen. Andere poorten ze staan nu op 1/4 en 2/4
Daarna denk ik met voeding aan de slag(deze is 2 jaar oud maar pc staat bijna continue aan misschien toch op?)
Als dat niet lukt dan waarschijnlijk andere moederbord proberen? of beginnen met RAM?
Als bovenstaande niet lukt dan andersom.
En als dat ook niet lukt. Wat zou ik dan nog kunnen proberen?
Moet ik bijvoorbeeld starten of mijn kast het nog wel doet met namen de aan en uit knop?
Reset knop op de aanknop zetten(moederbord?)
Of gewoon lekker wegbrengen naar een zaakie?
Alvast bedankt.
Stel me gelijk voor is mijn eerste post als goed is.
Achtergrond studie gedaan voor ict nivo 2. Nivo 3 lag me niet lekker. Ik was meer van de hardware.
Rond mijn leeftijd 16 tot 22.(lang geleden) Heel veel computers gemaakt/gesloopt/geleerd en familie geholpen met problemen.
Dit was bijna een wekelijkse taak. Meestal kwam ik er wel uit.
Heb totaal 4 pc's gehad die ik gebruikte voor mijzelf. (zelf in elkaar gezet) nooit problemen gehad.
2020 mijn laatste pc.
Vorige week na nieuwe bureau te hebben gekregen.
Dacht ik ik maak mijn kast ff schoon wat ik 2 tot 4x per jaar doet.
Echter zat mijn CPU koeler best wel vast. Normaal deed ik zachtjes naar link en rechts duwen en meestal ging het wel los.
Echter nu deed ik het iets te hard en trok ik hem zo uit mijn moederbord.(CPU met CPUKOELER)
Wat blijkt. CPU mist pinnentjes.
Nu probeer ik alles recht te zetten en de gebrokken pins in de juiste plek te plaatsen.
Maar hij gaat niet meer aan.
Enige wat ik ziet gebeuren is dat mijn moederbord licht geeft van dat hij stroom krijgt.
Dit is mijn setup
CPU - AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 8-Core Processor
MOBO - Gigabyte X570 AORUS ELITE ATX AM4 Motherboard
Geheugen - Corsair Vengeance RGB Pro 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 CL16 Memory
Opslag - Samsung 970 Evo 1 TB M.2-2280 NVME Solid State Drive
Opslag - Western Digital WD_BLACK 4 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Videokaart - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8 GB GAMING X TRIO Video Card
Kast - Cooler Master MasterCase Pro 5 ATX Mid Tower Case
Power - Corsair RM750 (2019) 750 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply
DVD / brander - Lite-On iHAS124-14 DVD/CD Writer
Nu is er een nieuwe CPU onderweg. Want ik moet gewoon een goeie hebben met alle pinnetjes.
Als ik de CPU(kapotte) er nu in doet. Gaat de pc niet aan. Alleen MOBO geeft licht.
Wat zouden mijn volgende stappen moeten zijn?
Ik denk dat ik alles uit me kast gaat halenen op karton leggen.
Mobo - nieuwe cpu - Ram - Voeding. (videokaar is niet nodig om te zien of het aangaat)
Daarna als het niet lukt. Met mijn ram spelen. Andere poorten ze staan nu op 1/4 en 2/4
Daarna denk ik met voeding aan de slag(deze is 2 jaar oud maar pc staat bijna continue aan misschien toch op?)
Als dat niet lukt dan waarschijnlijk andere moederbord proberen? of beginnen met RAM?
Als bovenstaande niet lukt dan andersom.
En als dat ook niet lukt. Wat zou ik dan nog kunnen proberen?
Moet ik bijvoorbeeld starten of mijn kast het nog wel doet met namen de aan en uit knop?
Reset knop op de aanknop zetten(moederbord?)
Of gewoon lekker wegbrengen naar een zaakie?
Alvast bedankt.