Offerte uitbouw opnieuw isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-07 08:49
Goedemorgen Tweakers,

Voor het volledig isoleren van mijn uitbouw heb ik een offerte ontvangen. Nu was ik benieuwd of de offerte en werkzaamheden volledig zijn, of dat er nog bijzonderheden zijn die niet op de offerte staan. Wat feiten:

1. De uitbouw is op dit moment niet geïsoleerd
2. Het isoleren vindt plaats dmv warm dak. Huidige dakbedekking wordt dus helemaal gestript.

Zelf goed gevoel bij de offerte, alleen lijkt de dampremmen folie te ontbreken. Naar mijn weten is dit wel nodig bij het isoleren volgens warm dak principe: https://www.joostdevree.nl/shtmls/warm_dak.shtml.

Uiteraard ook bij de aannemer nagevraagd hoe dat zit, maar wil hier even verifiëren of het verder compleet is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79QW1b2oLmKD56VykCsFryXg_nA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jK6BTlYiVRgxpGzm01X2lJ9E.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxVQgKZjIMamPNGrWh1WMx4ns8M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PRmhJtNXSlHWjIbMCFraN1jz.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 37% gewijzigd door TalkingCarrot op 06-09-2022 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals ik lees zie ik ook dat de dampremmende folie ontbreekt, tenzij die al onder de houtconstructie zit aan de binnenkant. (mag nooit 2x dampremmende folie toepassen). Wat me we opvalt, waarom bitumen? Ouwe rotzooi die "maar" 25 jaar meegaat en een vermogen kost om af te voeren. EPDM gaat 50 jaar mee, is op de meeste isolatieplaten direct te verlijmen en word aan 1 stuk geleverd. (+ EPDM is volledig recyclebaar)

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Die pir platen zijn aan beide zijden voorzien van een aluminium laag. Als de naden van die platen voorzien worden van isolatietape, is dat voldoende dampdicht.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:36
Question Mark schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:18:
Die pir platen zijn aan beide zijden voorzien van een aluminium laag. Als de naden van die platen voorzien worden van isolatietape, is dat voldoende dampdicht.
Zullen tand&groef platen zijn die ze toepassen, dus zelfs zonder tape al behoorlijk dicht, maar hoe wil je die tape op de onderkant aanbrengen? Stukje dampdichte folie is toch niet zo heel duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

_JGC_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:22:
[...]

Zullen tand&groef platen zijn die ze toepassen, dus zelfs zonder tape al behoorlijk dicht, maar hoe wil je die tape op de onderkant aanbrengen? Stukje dampdichte folie is toch niet zo heel duur?
Da's een goed punt ja... Nooit bij stilgestaan dat aftapen wat lastig gaat bij isoleren van buitenaf.. :+

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 15:06
redryder schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:08:
... Wat me we opvalt, waarom bitumen? Ouwe rotzooi die "maar" 25 jaar meegaat en een vermogen kost om af te voeren. EPDM gaat 50 jaar mee, is op de meeste isolatieplaten direct te verlijmen en word aan 1 stuk geleverd. (+ EPDM is volledig recyclebaar)
Met ^, heb zelf van uibouw bitumen verwijderd (vieze lekkende zooi) en EPDM laten leggen. Ik gebruik ook het regenwater van dat dak, je hebt eerste zomer wat olie die uitzweet en daarna is je regenwater kraakhelder met EPDM; bij bitumen blijf je regenwater vies.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-07 23:14

H-W

Dampremmende folie zeker even navragen, die hoort er gewoon in. Zal nooit heel duur zijn als ik zie wat een rol in de handel kost.
Wat betreft de keuze voor je dakbedekking, een bitumen laag is al gauw 6 a 8 mm dik. Een EPDM folie misschien 1.5 mm als je goede kwaliteit koopt. Ik zou voor een dikker pakket gaan, op mijn nieuwe uitbouw ligt ook bitumen.

@Question Mark waarom nu weer aan beide kanten af willen tapen? De onderzijde is onmogelijk maar aan de andere kant, de bovenzijde dus, dat snap ik niet zo goed. Dan zou de isolatie dus aan 2 kanten dampremmend afgewerkt worden, dat heeft toch geen enkel nut? Behalve dan misschien vocht opsluiten tussen de 2 lagen?

[ Voor 19% gewijzigd door H-W op 06-09-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-07 17:41
20cm lood is toch niet breed genoeg?
Denk dat ze het lood alleen in de buitenmuur aanbrengen en niet tot op het binnenspouwblad zoals wel wenselijk is in verband met slagregen op de buitenmuur

Dat is best wel een hoop geld.
Rol lood van 6 meter heb je denk ik op dit moment voor €120
Inslijpen in de voeg is half uur arbeid
Aanbrengen lood is maximaal 1 uur arbeid
Opnieuw voegen is ook maximaal 1 uur arbeid

Reken maar uit…
Net als een rol dakbedekking van Iko wat aangeboden word €80 per rol maximaal.
Op 1 rol zit 5 m2
Totaal ben je dan 5 rollen nodig op 21m2

Je dak komt minstens 12cm omhoog. Is je bestaande boeirand hoog genoeg om het op te vangen?

[ Voor 7% gewijzigd door zonnepaneelxl op 06-09-2022 14:55 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:33
Echt geen gekke offerte hoor, zeker voor deze tijd.

- Idd even vragen over de folie aan de warme zijde, die moet er wel zitten.
- Daarnaast vragen of ze niet werken met ee EPDM/PVC dakbedekking ipv traditionele bitumen.
- En als laatste kun je checken wat ze doen met het lood. Norm schrijft voor dat je dit op binnenspouwblad laat aansluiten, maar praktijk laat ook vaak wat anders zien. Mijn advies; als er een groot geveloppervlak boven zit en dit tevens de weer kant is, dan ga je problemen krijgen als lood niet tot binnenspouwblad loopt.
Als ze enkel lood in de voeg aanbrengen is het wat aan de prijs, maar niet idioot duur of zo. Het zal inderdaad zo'n 3 uurtjes werk zijn. Zou een paar honderd vanaf kunnen. Kunt dan ook vragen naar loodvervanger ipv traditioneel lood.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
Gemerged met nieuwe reactie

[ Voor 89% gewijzigd door TalkingCarrot op 07-09-2022 11:44 . Reden: Gemerged met nieuwe reactie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
redryder schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:08:
Zoals ik lees zie ik ook dat de dampremmende folie ontbreekt, tenzij die al onder de houtconstructie zit aan de binnenkant. (mag nooit 2x dampremmende folie toepassen). Wat me we opvalt, waarom bitumen? Ouwe rotzooi die "maar" 25 jaar meegaat en een vermogen kost om af te voeren. EPDM gaat 50 jaar mee, is op de meeste isolatieplaten direct te verlijmen en word aan 1 stuk geleverd. (+ EPDM is volledig recyclebaar)
Dampremmende folie is nu niet aanwezig. Hij geeft ook tevens aan dat dit niet nodig is bij bitumen (?).
zonnepaneelxl schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:50:
20cm lood is toch niet breed genoeg?
Denk dat ze het lood alleen in de buitenmuur aanbrengen en niet tot op het binnenspouwblad zoals wel wenselijk is in verband met slagregen op de buitenmuur

Dat is best wel een hoop geld.
Rol lood van 6 meter heb je denk ik op dit moment voor €120
Inslijpen in de voeg is half uur arbeid
Aanbrengen lood is maximaal 1 uur arbeid
Opnieuw voegen is ook maximaal 1 uur arbeid

Reken maar uit…
Net als een rol dakbedekking van Iko wat aangeboden word €80 per rol maximaal.
Op 1 rol zit 5 m2
Totaal ben je dan 5 rollen nodig op 21m2

Je dak komt minstens 12cm omhoog. Is je bestaande boeirand hoog genoeg om het op te vangen?
Dat de prijzen hoog zijn neem ik voor lief. Wel is het een goede dat het lood zo kort is. Ga navragen hoe het lood verwerkt gaat worden. Valt me trouwens op dat aan de zijkant van het huis het lood tot de binnenspouwblad is verwerkt. Het lood op de rest van de uitbouw is dat niet.
pentaw1nz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:41:
Echt geen gekke offerte hoor, zeker voor deze tijd.

- Idd even vragen over de folie aan de warme zijde, die moet er wel zitten.
- Daarnaast vragen of ze niet werken met ee EPDM/PVC dakbedekking ipv traditionele bitumen.
- En als laatste kun je checken wat ze doen met het lood. Norm schrijft voor dat je dit op binnenspouwblad laat aansluiten, maar praktijk laat ook vaak wat anders zien. Mijn advies; als er een groot geveloppervlak boven zit en dit tevens de weer kant is, dan ga je problemen krijgen als lood niet tot binnenspouwblad loopt.
Als ze enkel lood in de voeg aanbrengen is het wat aan de prijs, maar niet idioot duur of zo. Het zal inderdaad zo'n 3 uurtjes werk zijn. Zou een paar honderd vanaf kunnen. Kunt dan ook vragen naar loodvervanger ipv traditioneel lood.
Er zitten kozijnen boven het lood en daarnaast steek het dak een stuk uit. Verwacht daarom dat het daarom bij de huidige uitbouw ook niet is uitgevoerd.

Tot slot geeft de aannemer aan dat de damprempende folie niet nodig omdat het bitumen betreft. Dit lijkt me dus niet juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Dat klopt zeker niet, er hoort in deze constructie echt een dampremmende laag onder de isolatie, zeker ook omdat het oude dakpakket verwijderd wordt. Anders had je de oude dakbedekking dienst kunnen laten doen als dampremmende laag.
En vraag ook even of je (gezien de belachelijke prijs) de isolatie zelf mag kopen. 120 mm PIR alu vind je wel voor minder dan 52.50 per m2 exclusief BTW.

https://www.budgetisolati...platen-120mm-1200x600-vl/

30.66 per m2 hier inclusief BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:33
H-W schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:33:
Dat klopt zeker niet, er hoort in deze constructie echt een dampremmende laag onder de isolatie, zeker ook omdat het oude dakpakket verwijderd wordt. Anders had je de oude dakbedekking dienst kunnen laten doen als dampremmende laag.
En vraag ook even of je (gezien de belachelijke prijs) de isolatie zelf mag kopen. 120 mm PIR alu vind je wel voor minder dan 52.50 per m2 exclusief BTW.

Laatste is imo niet helemaal fair.
Je linkt naar een site die bekend staat om B keuze materiaal en aanbiedingen.
Een aannemer zal altijd marge hebben op zijn materiaal, ook om garantie te kunnen verlenen. Werk je met materiaal dat je niet zelf hebt ingekocht, is het altijd een risico voor een aannemer.

Bespreken zou natuurlijk kunnen, maar ik vind de offerte best wel netjes en dan ga je zeuren over een paar honderd euro marge op PIR platen.

Wat je dan imo beter kunt doen is zeggen dat je de offerte netjes vindt, een goed gevoel bij ze hebt, maar een paar dingen hebt gecheckt en ..... (dan de vragen stellen die je hebt, waaronder een opmerking dat je zelf ook een adres voor PIR hebt) een voorstel doen voor een totaalprijs op de offerte van ..... (paar honderd er af).
Al weet ik niet of dit uberhaupt reëel is in deze gekke tijd.

EN idd zeker wel de folie aanbrengen.
Dat kost bijna geen extra geld en tijd.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
H-W schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:33:

Die 52,50 is inclusief arbeid voor het plaatsen. Dat maakt ook uit.

Vind de offerte verder vrij stevig. Er zit misschien 1000euro aan materiaal in en met beetje goede wil is het 1 mandag werk.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 07-09-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Aha zo had ik het nog niet bekeken, als bij die 52.50 ook de manuren en de bevestigers (mag ik aannemen) zijn inbegrepen, is dat niet een onredelijke prijs.

Overigens heb ik wel goed gekeken @pentaw1nz dat mijn linkje wel degelijk A keus isolatie betrof. Anders zou het inderdaad niet fair zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 13:26
Waarom is dampremmende folie nodig?
Damp komt van binnenuit, wordt geremd tegen PIR, dat is dampdicht en dus de dampremmer in de constructie. Vocht kan weer verdampen via je houten dakbeschot, zelfde plek als waar het binnen gekomen is.

Dampremmende folie heeft als doel om damp te remmen zodat het niet in je constructie komt en daar condenseert. Dat kan nooit gebeuren als het niet verder komt dan de PIR isolatie.
Als je er dan al folie doet neem dan dampdicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Inderdaad een PIR plaat zelf is dampdicht, daar is geen speld tussen te krijgen. Maar de naden tussen deze platen blijven na het aanbrengen altijd iets open (en je weet, vocht vindt altijd een weg). Vandaar dat er dus een dampremmende folie wordt gebruikt, anders zou je zomaar blazen in de dakbedekking kunnen krijgen. Het vocht kan immers moeilijk weg uit de constructie. Ook niet via het houten dakbeschot. Een dampremmende folie is voldoende voor toepassing boven ruimtes in klimaatklasse 2 en 3, dus woonkamer, keuken, berging. Een dampdichte folie wordt enkel toegepast bij ruimtes in klimaatklasse 4, zoals badkamers, verzorgingshuizen en kinderdagverblijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even mijn ervaring uit de praktijk met pir wordt het vaker niet gedaan, en met wisselend succes kan ik melden :P als ik het goed heb begrepen staat er ergins in richtlijnen voor dakdekkers, dat het met pir niet nodig zou zijn..(nooit opgezocht, ook geen intresse in, wij eisen in de opdracht omschijving altijd dat hij geplaatst wordt) Maar ik maak mij dus meer zorgen om de bewering dat het met bitume niet hoeft, dat is echt onzin en snap je er gewoon niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:16
Beetje laat maar volgens mij had in de offerte voor het aanbrengen van de isolatie het lage btw tarief over de arbeidskosten moeten staan. Dat geldt niet voor overige arbeid aan sloopwerk etc

Zie deze link en hieronder:

" Isoleert u een woning? En is het doel hiervan dat de woning energiezuiniger wordt? Dan vallen de arbeidskosten voor het aanbrengen van het isolatiemateriaal aan vloeren, muren en daken bij woningen ouder dan 2 jaar onder het 9%-tarief. Voorbeelden van isolatiemateriaal zijn:

glaswol
steenwol
piepschuim
(isolatie)glas
polyurethaan (PUR/PIR)
Deuren, kozijnen en riet zijn voorbeelden van zaken die niet gelden als isolatiemateriaal.

Materiaalkosten 21% btw
De (isolatie)materialen vallen onder het 21%-tarief, ook als u die materialen in uw eigen bedrijf maakt.

Andere werkzaamheden dan isoleren
Verricht u andere werkzaamheden? Bijvoorbeeld sloopwerk voorafgaand aan het isoleren, het installeren van zonwering of het bouwen van een dakkapel? Deze werkzaamheden vallen onder het 21%-tarief.

Verricht u zowel werkzaamheden die onder het 21%-tarief vallen als werkzaamheden die onder het 9%-tarief vallen? Dan splitst u het werk in een deel 21% en een deel 9%."
Pagina: 1