Suffe clickbaitplaatjes voor Youtube filmpje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• lenwar
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-08 23:56
@willemdemoor
reviews: Een externe ssd van 60TB voor 35 euro? Het kan (niet) op AliExpress

Op de eerste plaats een grappig artikel. Ook vind ik het erg leuk dat het apparaatje uit elkaar geschroefd is, en dat je kan zien hoe erg en vooral op welke manier je genept wordt.

Ik wil echter wel een opmerking maken over het fotootje van het Youtube-filmpje. Ik doel hier mee op het beeld waarin je met een 'gek/verontwaardigd/verbaasd gezicht' het apparaatje in je handen houdt. Je ziet dit erg vaak op van die clickbait-kanalen op Youtube, waar met een hoop bombarie iets futiels wordt verteld en ik ben persoonlijk van mening dat een platform als Tweakers zich niet tot dit soort zaken moet verlagen. Ik bedoel dus echt puur het plaatje, niet het filmpje zelf.

N.B. Bovenstaande is uiteraard niet bedoeld als persoonlijke aanval, maar puur bedoeld als feedback :)

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:08
Mja, helaas is het op YouTube wel enorm effectief voor de views op je video, en daardoor ook om gevonden te worden danwel in het algoritme te komen als recommended video.

Een YouTube video van Veritasum die het uitlegt (met gekke thumbnail :+ )

[ Voor 16% gewijzigd door chengbondkwok op 06-09-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenwar
Dat is dan een zeer schrale troost dat het daadwerkelijk wat uit haalt. Dan doen die filmpjes-makers het in elk geval niet voor niets. Het is dus wederom Google zelf die hun product vergalt. (Net zoals dat vervelende gebedel om belletjes en volgen en leuk vinden enzo, of dat filmpjes nodeloos werden gerekt omdat als een filmpje langer dan zoveel seconde duurde dat het dan ook hoger in de zoekresultaten terecht kwam - Volgens mij zijn ze met dat laatste gestopt overigens, maar dat was ook superirritant)

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-08 14:31
Het maakt voor mij in ieder geval de filmpjes nog minder interessant om te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-08 07:38

TradeMarkNL

Videoproducer
lenwar schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:30:
@willemdemoor
reviews: Een externe ssd van 60TB voor 35 euro? Het kan (niet) op AliExpress

Op de eerste plaats een grappig artikel. Ook vind ik het erg leuk dat het apparaatje uit elkaar geschroefd is, en dat je kan zien hoe erg en vooral op welke manier je genept wordt.

Ik wil echter wel een opmerking maken over het fotootje van het Youtube-filmpje. Ik doel hier mee op het beeld waarin je met een 'gek/verontwaardigd/verbaasd gezicht' het apparaatje in je handen houdt. Je ziet dit erg vaak op van die clickbait-kanalen op Youtube, waar met een hoop bombarie iets futiels wordt verteld en ik ben persoonlijk van mening dat een platform als Tweakers zich niet tot dit soort zaken moet verlagen. Ik bedoel dus echt puur het plaatje, niet het filmpje zelf.

N.B. Bovenstaande is uiteraard niet bedoeld als persoonlijke aanval, maar puur bedoeld als feedback :)
Mja, het is wat @chengbondkwok zegt. Jammer om te lezen dat je het clickbait vindt, want dat algoritme is inderdaad belangrijk, maar daarnaast willen ermee enkel de essentie van de video laten zien (en dus ook echt zien). Dus dat die 60TB nooit kan kloppen voor die prijs :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:35
In een zee van (kleine) thumbnails valt een overdreven gezichtsuitdrukking meer op dan een neutraal gezicht (of geen gezicht) waar niks van af te lezen valt. En wat meer opvalt, krijgt meer aandacht.

Mag je stom vinden, maar als meer aandacht letterlijk meer pegels betekent, dan verliest stom vinden het altijd.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lenwar
TradeMarkNL schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:30:
[...]

Mja, het is wat @chengbondkwok zegt. Jammer om te lezen dat je het clickbait vindt, want dat algoritme is inderdaad belangrijk, maar daarnaast willen ermee enkel de essentie van de video laten zien (en dus ook echt zien). Dus dat die 60TB nooit kan kloppen voor die prijs :)
Ik snap uiteraard de bedoeling, maar dat maakt het niet minder stompzinnig naar mijn mening. YouTube veranderd haar algoritme, en in plaats van dat de gebruiker daadwerkelijk betere content te zien krijgt, passen de makers hun product aan aan het algoritme, waardoor de prut alsnog boven de betere content komt.
Als één het doet, moet de rest het ook doen, want anders kost het je daadwerkelijk geld.

Echter. Voor tweakers zou YouTube niet het product moeten zijn waar zijn geld mee verdienen, dat zou hun site moeten zijn, en je dan verlagen tot de eenheidsworst op YouTube vind ik dan onnodig en jammer.

Dit is echt de keerzijde van het platform van YouTube. Ze verzinnen een algoritme dat (op papier) betere zoekresultaten voor de gebruiker moet geven, maar het algoritme zorgt effectief alleen maar voor eenheidsworst en descreativiteit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48
Gewoon een goeie thumbnail, niks meer aan doen. Mand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-08 12:45

DaFeliX

Tnet Devver
lenwar schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:56:
[...]
Echter. Voor tweakers zou YouTube niet het product moeten zijn waar zijn geld mee verdienen, dat zou hun site moeten zijn, en je dan verlagen tot de eenheidsworst op YouTube vind ik dan onnodig en jammer.
[...]
We zitten (oa) op YouTube omdat we daarmee proberen een grotere doelgroep aan te kunnen spreken. Dit deden we aanvankelijk op dezelfde manier als we op de website doen. Het probleem is dat we daarmee nauwelijks een breder publiek aanspraken, we bedienden vooral het publiek dat toch al we website bezocht.

We zijn daarom kijkend hoe we deze bredere doelgroep wel kunnen bereiken. Een van de manieren is om 'het te doen zoals succesvolle kanalen het ook doen'. Hierbij hoort een andere manier van presenteren, 'bedelen' om likes en opvallende thumbnails. Ik snap dat jij (en ik) dat als websitebezoeker raar/vervelend vinden, maar dat is inherent aan het feit dat we daarmee een ander publiek mee willen aanspreken.
[...]
Dit is echt de keerzijde van het platform van YouTube. Ze verzinnen een algoritme dat (op papier) betere zoekresultaten voor de gebruiker moet geven, maar het algoritme zorgt effectief alleen maar voor eenheidsworst en descreativiteit.
"Ze" verzinnen geen algoritme dat iets voor de bezoekers doet, "Ze" willen dat gebruikers meer tijd op hun platform doorbrengen. Dat dit toevallig iets is wat bezoekers leuk vinden is dan leuk meegenomen. Uiteindelijk blijft Alphabet Inc een advertentiepartij dat zoveel mogelijk geld probeert te verdienen met advertenties.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-08 07:38

TradeMarkNL

Videoproducer
[...]
Dat is ook zoals het nu is. Wie denkt dat wij (veel) geld (gaan) verdienen met YouTube zit er goed naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenwar
DaFeliX schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:15:
We zitten (oa) op YouTube omdat we daarmee proberen een grotere doelgroep aan te kunnen spreken. Dit deden we aanvankelijk op dezelfde manier als we op de website doen. Het probleem is dat we daarmee nauwelijks een breder publiek aanspraken, we bedienden vooral het publiek dat toch al we website bezocht.

We zijn daarom kijkend hoe we deze bredere doelgroep wel kunnen bereiken. Een van de manieren is om 'het te doen zoals succesvolle kanalen het ook doen'. Hierbij hoort een andere manier van presenteren, 'bedelen' om likes en opvallende thumbnails. Ik snap dat jij (en ik) dat als websitebezoeker raar/vervelend vinden, maar dat is inherent aan het feit dat we daarmee een ander publiek mee willen aanspreken.
Ik heb dit eventjes laten bezinken.

Dit is in elk geval een helder verhaal en verklaart deze (in mijn ogen) vreemde manier van doen. Nou ben ik een techneut en geen commerciële man, dus ik heb misschien een ander oog hiervoor. Maar is jezelf laten verdrinken tussen de haaien niet een kansloze manier van doen? Ik snap dat je ergens moet beginnen en iedere haai op YouTube is als guppie begonnen :)

Je probeert een breder publiek te bereiken. Het platform is geënt op 'mensen die geïnteresseerd zijn in technologie". Ik zie persoonlijk echt niet hoe je door een volstrekt technologie-geörinteerd (in dit geval zelfs computer-gerelateerd) Nederlandstalig filmpje je een breder publiek gaat aantrekken dan 'mensen die geïnteresseerd zijn in technologie'. Tweakers.net is kort door de bocht de 'de facto go to' voor hapklare brokken makkelijk te begrijpen oppervlakkig (niet vervelend bedoeld) technologie-gerelateerd nieuws. Iedereen die is geïnteresserd in jullie product weet jullie al te vinden. Ik kan me niet voorstellen dat een paar YouTube filmpjes daar een serieus verschil in gaan brengen?

Ik zou overigens geen succesvolle technologie kanalen op YouTube kennen die zich op de Nederlandstalige markt richten. Wat ik vooral zie van de technologie-geöritentieerde kanalen, die veelal gericht zijn op de Amerikaanse danwel Canadese markt (en pakken en passant dan ook de Britse en Australische markt mee vanwege de lage taalbarrië, en mogelijk ook andere landen door de bijzondere grote hoeveelheid aan eenheidsworst die de wereld in gegooid wordt en aangezien er veel mensen op de wereld ook al Engels begrijpen). Kan het niet zijn dat dit soort (in mijn optiek) onzinnige plaatjes vooral populair zijn voor Amerikanen/Canadesen en niet voor Europeanen? (of in elk geval Nederlanders en Belgen) Is daar onderzoek naar gedaan? Of is er echt alleen maar gekeken naar "Zo doen de internationale grote jongens het, laten wij het ook zo doen"

Nogmaals ik ben 'slechts' een techneut, maar is het willen kopieëren van anderen / grote jongens per se de beste manier om meer op de radar te komen? Het willen kopiëren van andere platformen is natuurlijk niet altijd de beste manier. We zagen het ook een tijdje terug met de A/B test die toen gedaan werd. De nieuwe layout/vormgeving werd redelijk met de grond gelijk gemaakt. Ikzelf had toen (onder andere) een opmerking over de grootte (16 of 18 pixels uit m'n hoofd) van de gebruikte lettertypes en de interlinie. Ofwel de informatiedichtheid. Een van de ontwerpers gaf aan dat andere sites ook dat formaat gebruiken en dat het 'gebruikelijk' was. Dat vond en vind ik één van de slechtste argumenten om ook zoiets te doen. Een nieuws-site als de nos of nu.nl zijn een compleet ander product dan Tweakers.net. Uiteraard allebei nieuws-sites, maar die benaderen toch op een andere manier.
"Ze" verzinnen geen algoritme dat iets voor de bezoekers doet, "Ze" willen dat gebruikers meer tijd op hun platform doorbrengen. Dat dit toevallig iets is wat bezoekers leuk vinden is dan leuk meegenomen. Uiteindelijk blijft Alphabet Inc een advertentiepartij dat zoveel mogelijk geld probeert te verdienen met advertenties.
En uiteraard is het enige doel van YouTube als dochteronerming van Alphabet geld verdienen en hebben zij als product een videoplatform waar zij advertenties op verkopen en proberen zo veel mogelijk mensen zo lang mogelijk op hun platform te houden en dat doen zij dan door middel van algoritmes die mensen proberen te laten zien wat zij denken te willen zien (ofwel 'meer van hetzelfde' is mij opgevallen). Maar goed. Op papier is dat natuurlijk een win-win situatie. Zij verdienen hun geld en 'wij' zien wat we denken te willen zien). Hoe succesvol dat algoritme z'n werk doet voor de kijker is natuurlijk een andere discussie ;) maar de Youtube-makers zullen vast weten waar ze mee bezig zijn en in elk geval hun stukje (het vasthouden van de gebruiker en daarmee het meeste geld binnen halen) tot in perfectie uitgewerkt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-08 12:45

DaFeliX

Tnet Devver
lenwar schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:37:
[...]
Je probeert een breder publiek te bereiken. Het platform is geënt op 'mensen die geïnteresseerd zijn in technologie". Ik zie persoonlijk echt niet hoe je door een volstrekt technologie-geörinteerd (in dit geval zelfs computer-gerelateerd) Nederlandstalig filmpje je een breder publiek gaat aantrekken dan 'mensen die geïnteresseerd zijn in technologie'. Tweakers.net is kort door de bocht de 'de facto go to' voor hapklare brokken makkelijk te begrijpen oppervlakkig (niet vervelend bedoeld) technologie-gerelateerd nieuws.

Iedereen die is geïnteresserd in jullie product weet jullie al te vinden. Ik kan me niet voorstellen dat een paar YouTube filmpjes daar een serieus verschil in gaan brengen?
Ik zei grotere doelgroep, waarmee ik bedoelde dat we de jongere generatie beter willen bereiken. En dat proberen we oa met YouTube te doen. Het gaat ons nog steeds om de echte techliefhebber; het is niet onze bedoeling om een breder publiek te trekken.
[...]
of in elk geval Nederlanders en Belgen) Is daar onderzoek naar gedaan? Of is er echt alleen maar gekeken naar "Zo doen de internationale grote jongens het, laten wij het ook zo doen"
Ja, nee.
[...] Ik snap dat je ergens moet beginnen en iedere haai op YouTube is als guppie begonnen :)

[...]

Nogmaals ik ben 'slechts' een techneut, maar is het willen kopieëren van anderen / grote jongens per se de beste manier om meer op de radar te komen? Het willen kopiëren van andere platformen is natuurlijk niet altijd de beste manier.

[...]
Hier geef je jezelf antwoord op je vraag: We proberen uit te vogelen wat bij ons past en wat werkt, en daarmee is het misschien nog niet de beste manier maar daar leren we van :)

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lenwar
@DaFeliX Bedankt voor de discussie :)

Pagina: 1