DaFeliX schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:15:
We zitten (oa) op YouTube omdat we daarmee proberen een grotere doelgroep aan te kunnen spreken. Dit deden we aanvankelijk op dezelfde manier als we op de website doen. Het probleem is dat we daarmee nauwelijks een breder publiek aanspraken, we bedienden vooral het publiek dat toch al we website bezocht.
We zijn daarom kijkend hoe we deze bredere doelgroep wel kunnen bereiken. Een van de manieren is om 'het te doen zoals succesvolle kanalen het ook doen'. Hierbij hoort een andere manier van presenteren, 'bedelen' om likes en opvallende thumbnails. Ik snap dat jij (en ik) dat als websitebezoeker raar/vervelend vinden, maar dat is inherent aan het feit dat we daarmee een ander publiek mee willen aanspreken.
Ik heb dit eventjes laten bezinken.
Dit is in elk geval een helder verhaal en verklaart deze (in mijn ogen) vreemde manier van doen. Nou ben ik een techneut en geen commerciële man, dus ik heb misschien een ander oog hiervoor. Maar is jezelf laten verdrinken tussen de haaien niet een kansloze manier van doen? Ik snap dat je ergens moet beginnen en iedere haai op YouTube is als guppie begonnen
Je probeert een breder publiek te bereiken. Het platform is geënt op 'mensen die geïnteresseerd zijn in technologie". Ik zie persoonlijk echt niet hoe je door een volstrekt technologie-geörinteerd (in dit geval zelfs computer-gerelateerd) Nederlandstalig filmpje je een breder publiek gaat aantrekken dan 'mensen die geïnteresseerd zijn in technologie'. Tweakers.net is kort door de bocht de 'de facto go to' voor hapklare brokken makkelijk te begrijpen oppervlakkig (niet vervelend bedoeld) technologie-gerelateerd nieuws. Iedereen die is geïnteresserd in jullie product weet jullie al te vinden. Ik kan me niet voorstellen dat een paar YouTube filmpjes daar een serieus verschil in gaan brengen?
Ik zou overigens geen succesvolle technologie kanalen op YouTube kennen die zich op de Nederlandstalige markt richten. Wat ik vooral zie van de technologie-geöritentieerde kanalen, die veelal gericht zijn op de Amerikaanse danwel Canadese markt (en pakken en passant dan ook de Britse en Australische markt mee vanwege de lage taalbarrië, en mogelijk ook andere landen door de bijzondere grote hoeveelheid aan eenheidsworst die de wereld in gegooid wordt en aangezien er veel mensen op de wereld ook al Engels begrijpen). Kan het niet zijn dat dit soort (in mijn optiek) onzinnige plaatjes vooral populair zijn voor Amerikanen/Canadesen en niet voor Europeanen? (of in elk geval Nederlanders en Belgen) Is daar onderzoek naar gedaan? Of is er echt alleen maar gekeken naar "Zo doen de internationale grote jongens het, laten wij het ook zo doen"
Nogmaals ik ben 'slechts' een techneut, maar is het willen kopieëren van anderen / grote jongens per se de beste manier om meer op de radar te komen? Het willen kopiëren van andere platformen is natuurlijk niet altijd de beste manier. We zagen het ook een tijdje terug met de A/B test die toen gedaan werd. De nieuwe layout/vormgeving werd redelijk met de grond gelijk gemaakt. Ikzelf had toen (onder andere) een opmerking over de grootte (16 of 18 pixels uit m'n hoofd) van de gebruikte lettertypes en de interlinie. Ofwel de informatiedichtheid. Een van de ontwerpers gaf aan dat andere sites ook dat formaat gebruiken en dat het 'gebruikelijk' was. Dat vond en vind ik één van de slechtste argumenten om ook zoiets te doen. Een nieuws-site als de nos of nu.nl zijn een compleet ander product dan Tweakers.net. Uiteraard allebei nieuws-sites, maar die benaderen toch op een andere manier.
"Ze" verzinnen geen algoritme dat iets voor de bezoekers doet, "Ze" willen dat gebruikers meer tijd op hun platform doorbrengen. Dat dit toevallig iets is wat bezoekers leuk vinden is dan leuk meegenomen. Uiteindelijk blijft Alphabet Inc een advertentiepartij dat zoveel mogelijk geld probeert te verdienen met advertenties.
En uiteraard is het enige doel van YouTube als dochteronerming van Alphabet geld verdienen en hebben zij als product een videoplatform waar zij advertenties op verkopen en proberen zo veel mogelijk mensen zo lang mogelijk op hun platform te houden en dat doen zij dan door middel van algoritmes die mensen proberen te laten zien wat zij denken te willen zien (ofwel 'meer van hetzelfde' is mij opgevallen). Maar goed. Op papier is dat natuurlijk een win-win situatie. Zij verdienen hun geld en 'wij' zien wat we denken te willen zien). Hoe succesvol dat algoritme z'n werk doet voor de kijker is natuurlijk een andere discussie

maar de Youtube-makers zullen vast weten waar ze mee bezig zijn en in elk geval hun stukje (het vasthouden van de gebruiker en daarmee het meeste geld binnen halen) tot in perfectie uitgewerkt hebben.
Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...