Openbaar wifi netwerk UMC Utrecht melding onveilig netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.038 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuzenvreugd
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09-2022
I.v.m. uitgezaaide darmkanker kom ik regelmatig bij het UMC Utrecht voor behandeling. Daar heb je de mogelijkheid om in te loggen op een eigen portaal om je medische gegevens te bekijken en andere functionaliteiten.

Wat mij al meer dan een half jaar opvalt is het feit dat je daar Firefox niet als browser kunt gebruiken en dus ook niet de ad-blocker ublock-origin. Je wordt aangeraden om Edge te gebruiken.

Al meerdere keren heb ik mijn behandelend oncoloog hier op gewezen, maar zij heeft van netwerken geen verstand, maar is wel een bekwaam en gedreven oncoloog. Hulde daarvoor.

Toen ik pas in het UMC Utrecht werd opgenomen en het Wi-Fi netwerk probeerde kwam de aap uit de mouw. Onveilig netwerk dus! Dat zou dus bij een academisch ziekenhuis al helemaal niet mogen voorkomen en ook al helemaal niet zo lang.

Ook als je heden probeert in te loggen bij umcutrecht.nl krijg je de mededeling dat Firefox niet gebruikt kan worden met daaronder nog een waarschuwing in het Engels die mij niet helemaal duidelijk is.

Wat vinden jullie van een dergelijke situatie die al zo lang duurt? Bij de laatste opname zei een professor daarover dat ik maar de directeur moest gaan !!!!!!

Beste antwoord (via rens-br op 06-09-2022 10:06)

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50
Die melding krijg je omdat het een open netwerk is, niets bijzonders, zo werken alle publieke WiFi netwerken.

[ Voor 23% gewijzigd door Danielson op 06-09-2022 10:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:36

Rmg

Ik vind het een warrig verhaal en ook totaal niet duideljik waarom het netwerk onveilig zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:28
Waaruit concludeer jij dat het netwerk onveilig is?
Omdat je firefox niet kunt gebruiken via hun captive portal?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuzenvreugd
Op mijn iPhone 8 staat onveilig netwerk, dit tijdens mijn opname op een afdeling.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50
Die melding krijg je omdat het een open netwerk is, niets bijzonders, zo werken alle publieke WiFi netwerken.

[ Voor 23% gewijzigd door Danielson op 06-09-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Neuzenvreugd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:59:
Op mijn iPhone 8 staat onveilig netwerk, dit tijdens mijn opname op een afdeling.
Dat staat er omdat het een openbaar netwerk is.

zie hierboven, hij was net iets eerder :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 06-09-2022 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:24
Neuzenvreugd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:52:
Wat mij al meer dan een half jaar opvalt is het feit dat je daar Firefox niet als browser kunt gebruiken en dus ook niet de ad-blocker ublock-origin.
ublock is er ook gewoon voor edge/chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:48
Neuzenvreugd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:59:
Het is een public wifi. Dat wordt altijd als onveilig bestempeld omdat er geen wachtwoord aanwezig is.
Dit zegt helemaal niks over hoe het netwerk is opgezet. Het is net zo onveilig als elk ander public netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuzenvreugd
Sorry daarvoor, dat was mij niet bekend maar het blijft een dubieus feit dat je al meer dan een half jaar Firefow niet kunt gebruiken terwijl dat naar mijn idee de veiligste browser is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je titel even genuanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuzenvreugd
Bedankt.;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:52
Neuzenvreugd schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:02:
Sorry daarvoor, dat was mij niet bekend maar het blijft een dubieus feit dat je al meer dan een half jaar Firefow niet kunt gebruiken terwijl dat naar mijn idee de veiligste browser is.
Zie je wel meer dat voor een zeer beperkt aantal browsers wordt ontwikkeld. Tegenwoordig hebt je met Chrome en Safari (indien je apparatuur van Apple te vriend wil houden) echt wel het leeuwendeel van de door de bezoekers gebruikte browsers ondersteund.

Met een beperkt marktaandeel wordt Firefox inderdaad soms niet ondersteund. Soms terecht, soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik wil de discussie over de veiligheid van Firefox t.o.v. de concurrentie niet aangaan.
Maar ook al zou Firefox daar beduidend beter zijn, nog steeds is dat kennelijk maar voor hooguit 10% van de mensen een reden om het te gaan gebruiken. Ik denk dat jij het er ook wel mee eens bent dat het ziekenhuis beter z'n energie kan steken in het bestrijden van kanker en niet in het bestrijden van Apple, Google of Microsoft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:15

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik werk in het UMCU en kan je vertellen dat er meerdere netwerken zijn. Het open patienten netwerk is idd 'gewoon' een publiek netwerk vergelijkbaar met een stations netwerk. Je besluit zelf of je daar jouw data overheen stuurt als je op gevoelige zaken inlogt. De interne UMCU netwerken waar gevoeligere data etc overheen gaat zit een behoorlijk stuk dichter (tot op een irritant en frustrrend niveau aan toe soms..) en is alleen toegankelijk voor bepaalde groepen medewerkers. Als onderzoeker zit ik nog een niveau lager en kom dus niet bij de zorg systemen.

In andere ziekenhuizen is het meestel vergelijkbaar opgezet. Dus niks om je zorgen te maken, maar ik zou -zoals altijd- wel na blijven denken wat je waar precies wilt raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vraag is wat hier exact speelt. Het zou helpen als je die "waarschuwing in het Engels die mij niet helemaal duidelijk is" zou posten.

Het zou kunnen dat het Firefox zelf is die constateert dat er bijvoorbeeld een proxy gebruikt wordt. Of iets totaal anders. Voordat we waardeoordelen gaan vellen is het wel zo handig te weten wat de situatie is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:34

mace

Sapere Aude

Hey Neuzenvreugd, allereerst het beste met je strijd tegen kanker. Paar keer van dichtbij meegemaakt en het is echt een verschrikkelijk nare ziekte.

Maar het is natuurlijk een beetje raar om bij je oncoloog of een professor te gaan klagen over de wifi in het ziekenhuis. Daar hebben die mensen toch helemaal geen verstand van? Waarschijnlijk kunnen ze je bij de receptie in het ziekenhuis verwijzen naar de mensen die de IT-infrastructuur van het ziekenhuis organiseren.

Vervolgens: Dat jij Firefox de meest veilige browser vindt, betekent nog niet dat dat ook zo is. Chrome en Edge zijn ook veilige browsers, en voor allebei zijn adblock-extensies e.d. beschikbaar.

Dat UMC Utrecht besloten heeft om Firefox niet te ondersteunen hoeft dan ook helemaal niks met beveiliging te maken te hebben. Waarschijnlijk is de compatibiliteit met hun software gewoon niet zo goed. Maar dat is gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuzenvreugd
De behandelend artsen zijn geweldig en nog steeds onze zorghelden. Schande dat de werkers van het eerste uur thans na 2 jaar ziektewet in de bijstand wegens Long Covid dreigen te geraken. Ik heb vroeger zelf bij het ziekenfonds gewerkt en weet alles van internationale verdragen zoals de Engels Nationale Health Service in Glasgow upon Tyne. Men had hier nooit en te nimmer voor commerciële verzekeraars moeten kiezen, iedereen kent toch hun reputatie. Vast een plan van de VVD (Hogervorst)

Onderstaand een screenshot, met dergelijke waarschuwingen ga ik niet inloggen in mijn portaal. Ik weet weinig netwerken maak wel gebruik van antivirus van F-Secure.

Het kan dat ik bepaalde technische zaken wellicht verkeerd beoordeel, maar ik ben niet naïef en wel 78 jaar. Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel en je wordt door sommige wel hier snel aan de schandpaal genageld, jammer....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKkyU3myaxzLjkjrsFgo_DOWOSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5vQ47DjDhJu8urQoWESGVov.jpg?f=fotoalbum_large
Het is al jaren dat ik op een forum zoals dat bij jullie heb gezeten.

Misschien voor sommigen een reden om hun visie over mij eens te herzien.;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:54

Croga

The Unreasonable Man

Neuzenvreugd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 06:33:
Onderstaand een screenshot, met dergelijke waarschuwingen ga ik niet inloggen in mijn portaal.
"dergelijke waarschuwingen"?

Ze zeggen alleen dat de manier waarop Firefox omgaat met het internet anders is dan de manier waarop Chromium-gebasseerde browsers (zoals Chrome, Edge, Chromium, Vivaldi, etc.) er mee omgaat. En dat ze geen geld gestoken hebben in het ondersteunen van de kleine minderheid die Firefox gebruikt.

Firefox is niet persé veiliger of minder veilig dan de rest. UBlock Origin is ook gewoon voor Chrome en Edge te krijgen.

Ik zie hier geen enkele reden om niet gewoon een andere browser te gebruiken. En als je Chrome en Edge niet wilt gebruiken, neem dan Opera of Vivaldi. Die werken gegarandeerd ook gewoon en hebben geen Google of Microsoft er achter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuzenvreugd
Nog een paar opmerkingen: Chrome is van Google en Edge van Microsoft. Firefox is van Mozilla. Lees b.v. eens de Digitaalgids van de Consumentenbond en oordeel dan opnieuw. Wie vertrouwt nu nog bedrijven als Apple,Google, Microsoft en Meta (FB, Instagram en Whatsapp). Bij de iPhone van Apple krijg je tenminste nog zo'n 5 jaar ondersteuning en zijn de originele snoertjes met chip veilig. En voor alles geldt, ook voor Android telefoons, USB C komt er aan en zit al op onze MSI computer. Gelukkig 1 standaard zodat al die overbodige laders weg kunnen, het milieu is al onherstelbaar vervuild.

En koop al helemaal geen USB-C SSD bij Alibaba, gewoon geheugenkaartjes.Ik ben wel niet de jongste maar laat mij niets wijsmaken. Als het te mooi is om waar te zijn dan is dat in praktijk ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuzenvreugd
Ik laat het hier bij en lees alleen nog positieve berichten. Kijk eens op schoonepc.nl van Menno Schoone. Ik heb zijn Computerbijbel en die lees ik i.p.v. de echter bijbel.

Rond 1986 was ik al bezig met MSX 1 en 2 met als OS MSX-DOS. Lijkt veel op MS-DOS en kon ook in basic programmeren wat ik ook wel gedaan heb. Daarna heb ik Windows 95, 98, 2000 Pro, Windows ME en Windows XP, Vista, Windows 7, 8 en 8.1, 10 en tenslotte 11 gebruikt. Een laptop uit 2015 heb ik geschikt gemaakt voor Windows 11 en er een SSD ingebouwd en de BIOS accu vervangen, loopt als een zonnetje. Belachelijk dat deze accu niet gewoon achter een klepje zit terwijl dit gemakkelijk zou kunnen. Tenslotte heb ik nog een 3 manualig electronisch orgel met groot pedaal gebouwd uit bouwpakketten met een Duitse handleiding dat 20.000 aan onderdelen kosten, ruim een jaar solderen. Type Dr. Böhm DS 3003. Er bestaat ook nog een 2 manualige versie DS 2002. En dan moet ik mij hier door sommigen als een onmondige snotneus laten behandelen? Gezien mijn positieve ervaringen met Eric van Ballegoie en Koen Crijns had ik hier toch een totaal andere sfeer verwacht. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Naar mijn idee is alles gezegd wat er gezegd moest worden. Om te voorkomen dat dit topic verder ontspoort gaat hier een slotje op.

@Neuzenvreugd heel veel sterkte met de strijd tegen je darmkanker.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.