Onlangs heb ik geprobeerd zelf energierepen te maken voor tijdens het fietsen.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van Si's Energy Bar.
In plaats van zijn gebruikte Golden Syrup heb ik bloemenhoning gebruikt. Dat is het enige ingrediënt wat ik vervangen heb.
Mijn energie reep was echter niet heel sterk qua binding. Na 1 uur afkoelen uit de oven heb ik ze gesneden in 12 blokken/repen. Tijdens het snijden werden die snijgedeeltes niet heel sterk meer. De buitenkanten vielen snel uit elkaar.
Recept:
]Zonnebloemolie - 120ml - Heb ik tijdens het koken nog iets bijgedaan. Reken ongeveer op 140~150ml
Honing - ~3 eetlepels
Bruine suiker - 200 gram
Pindakaas 100% Naturel - 1 dikke eetlepel
Sesamzaad - 25 gram
Zonnebloem pitten - 25gram
Amandelen - 50 gram
Rozijnen - 50 gram
Dadels - 50 gram
Havermout - 225 gram
Nu is mijn vraag hoe kan ik de binding sterker maken?
Variaties die ik al heb bedacht.
- Honing vervangen door appelstroop (ik probeer dit zo budget mogelijk te maken).
- Langer de olie, bruine suiker en pindakaas koken zodat het gemengd is voordat ik de rest van de ingrediënten toe voeg.
- Een vleugje bakmeel toevoegen. Geen idee hoeveel gram. Zou hier dan ook bakpoeder en water aan toegevoegd moeten worden? Het mooiste zou zijn om dit alleen met bakmeel te hoeven doen.
- Langer in de oven. Had het nu 15 minuten in de oven á 180 graden celcius.
- Afkoelen in de koelkast zodat het opstijft?
Suggesties zijn welkom.
De creaties:
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van Si's Energy Bar.
In plaats van zijn gebruikte Golden Syrup heb ik bloemenhoning gebruikt. Dat is het enige ingrediënt wat ik vervangen heb.
Mijn energie reep was echter niet heel sterk qua binding. Na 1 uur afkoelen uit de oven heb ik ze gesneden in 12 blokken/repen. Tijdens het snijden werden die snijgedeeltes niet heel sterk meer. De buitenkanten vielen snel uit elkaar.
Recept:
]Zonnebloemolie - 120ml - Heb ik tijdens het koken nog iets bijgedaan. Reken ongeveer op 140~150ml
Honing - ~3 eetlepels
Bruine suiker - 200 gram
Pindakaas 100% Naturel - 1 dikke eetlepel
Sesamzaad - 25 gram
Zonnebloem pitten - 25gram
Amandelen - 50 gram
Rozijnen - 50 gram
Dadels - 50 gram
Havermout - 225 gram
Nu is mijn vraag hoe kan ik de binding sterker maken?
Variaties die ik al heb bedacht.
- Honing vervangen door appelstroop (ik probeer dit zo budget mogelijk te maken).
- Langer de olie, bruine suiker en pindakaas koken zodat het gemengd is voordat ik de rest van de ingrediënten toe voeg.
- Een vleugje bakmeel toevoegen. Geen idee hoeveel gram. Zou hier dan ook bakpoeder en water aan toegevoegd moeten worden? Het mooiste zou zijn om dit alleen met bakmeel te hoeven doen.
- Langer in de oven. Had het nu 15 minuten in de oven á 180 graden celcius.
- Afkoelen in de koelkast zodat het opstijft?
Suggesties zijn welkom.
De creaties:
![]() | ![]() |