Energiereep meer binding geven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05:45
Onlangs heb ik geprobeerd zelf energierepen te maken voor tijdens het fietsen.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van Si's Energy Bar.

In plaats van zijn gebruikte Golden Syrup heb ik bloemenhoning gebruikt. Dat is het enige ingrediënt wat ik vervangen heb.

Mijn energie reep was echter niet heel sterk qua binding. Na 1 uur afkoelen uit de oven heb ik ze gesneden in 12 blokken/repen. Tijdens het snijden werden die snijgedeeltes niet heel sterk meer. De buitenkanten vielen snel uit elkaar.

Recept:
]Zonnebloemolie - 120ml - Heb ik tijdens het koken nog iets bijgedaan. Reken ongeveer op 140~150ml
Honing - ~3 eetlepels
Bruine suiker - 200 gram
Pindakaas 100% Naturel - 1 dikke eetlepel
Sesamzaad - 25 gram
Zonnebloem pitten - 25gram
Amandelen - 50 gram
Rozijnen - 50 gram
Dadels - 50 gram
Havermout - 225 gram

Nu is mijn vraag hoe kan ik de binding sterker maken?

Variaties die ik al heb bedacht.
- Honing vervangen door appelstroop (ik probeer dit zo budget mogelijk te maken).
- Langer de olie, bruine suiker en pindakaas koken zodat het gemengd is voordat ik de rest van de ingrediënten toe voeg.
- Een vleugje bakmeel toevoegen. Geen idee hoeveel gram. Zou hier dan ook bakpoeder en water aan toegevoegd moeten worden? Het mooiste zou zijn om dit alleen met bakmeel te hoeven doen.
- Langer in de oven. Had het nu 15 minuten in de oven á 180 graden celcius.
- Afkoelen in de koelkast zodat het opstijft?

Suggesties zijn welkom.

De creaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1widvwRgTbD9ILEDYT-Ylav7MA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wc6kragxIfgQkgVYjJPH2Sc0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X4h_qpmEaVTeEjQnG995OFXFvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3979hqqV18rsUANI6kce95A.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via MrFortune op 07-09-2022 14:59)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:50
Ha, eindelijk eens een topic op Tweakers waar ik wat mijn vakkennis kan (zie beroep in profiel ;-) )

Honing bevat veel meer fructose dan golden syrup en fructose blijt heel vloeibaar ten opzichte van andere suikers. Maar op de schaal der dingen, zal het met 3 lepels honing wel meevallen Andere suikers eruit halen, helpt denk ik niet echt, zou ze eerder verhogen.

Kokosvet in plaats van zonnebloemolie kan ook, maar je kan ook minder olie toevoegen (heb je producttechnisch niet nodig, zit je eerder in de weg) of is dat ook ivm voedingswaarde?

Pectinesuiker is op zich een goed idee, maar pectine heeft wel zuur nodig om zijn werking te krijgen. Je zou dan dus ook citroensap o.i.d. aan het stroopmengsel moeten toevoegen. Appelstroop zal denk ik vergelijkbaar resultaat geven, zit volgens mij ook redelijk wat pectine in, en al voldoende zuur om het te activeren, dus dat is wellicht de makkelijkere optie.

Ei (wit of heel) erdoor is denk ik ook een goed idee. Je hoeft je geen zorgen te maken om houdbaarheid, zeker niet bij invriezen.

Bloem of andere zetmeel-achtige bindmiddelen zijn niet zo effectief in een suikerrijke omgeving. (Suiker verhoogt de verstijfselingstemperatuur van zetmeel.
Bakpoeder maakt alleen maar luchtig, losser van structuur

Banaan heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me zeker de moeite van het proberen waard.

Zoals je recept nu is, is bakken trouwens ook niet echt nodig. Ik zou gewoon een stroop maken van de vloeistoffen, en daar de droge ingrediënten doorheen mengen, in vorm drukken en af laten koelen. De noten, sesamzaad en havermout zou je nog kunnen bruinen in een niet al te warme oven, om ze meer smaak te geven. (ca 20 min. op 160 °C ofzo)

Je kan dan door de stroop langer te laten koken, ook de stevigheid nog sturen. Helemaal mooi is als je een digitale thermometer hebt, dan kan je elke keer tot dezelfde temperatuur koken. Ik zou beginnen met 115 °C en eventueel in stappen van 1 a 2 graden verhogen totdat het goed is. 1 of 2 graden verschil kan al behoorlijk schelen, ga je te hoog dan wordt het hard (denk aan harde noga). Maar dan doe je het de volgende keer gewoon weer wat kouder.

Dat gezegd hebbende, je zou ook eens een recept voor nougat (de montelimar) kunnen zoeken, eiwit opkloppen, suikerstroop koken en er doorheen mixen, en dan de noten, vruchten en zaden erdoor. Gaat wel veel honing in, doorgaans, dus wellicht niet echt budget meer...

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
Een eiwit toevoegen?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Je bedoelt een ei toevoegen? Het liefst niet aangezien dat de houdbaarheid minder lang maakt. De energierepen wil ik in de vriezer bewaren.

Edit: Mocht ik daarmee verkeerd geïnformeerd zijn dan hoor ik dat graag.

[ Voor 12% gewijzigd door MrFortune op 06-09-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als je ze in de vriezer bewaart kan je ze basically jaren bewaren.Het enige risico is dat ze uitdrogen als je ze niet goed luchtdicht verpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Sefyu schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:32:
Als je ze in de vriezer bewaart kan je ze basically jaren bewaren.Het enige risico is dat ze uitdrogen als je ze niet goed luchtdicht verpakt.
Ik bewaar ze dan in hersluitbare zakjes per 2. Andere manier in van die opberg bakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MrFortune schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:26:
[...]

Je bedoelt een ei toevoegen? Het liefst niet aangezien dat de houdbaarheid minder lang maakt. De energierepen wil ik in de vriezer bewaren.

Edit: Mocht ik daarmee verkeerd geïnformeerd zijn dan hoor ik dat graag.
Hoe lang wil je ze in de vriezer bewaren?

Eiwit of gluten is wat je zoekt om je vezels bij elkaar te houden, die kun je zeker als het geheel gekookt/gebakken is gewoon een paar weken in de vriezer bewaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Oon schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:46:
[...]

Hoe lang wil je ze in de vriezer bewaren?

Eiwit of gluten is wat je zoekt om je vezels bij elkaar te houden, die kun je zeker als het geheel gekookt/gebakken is gewoon een paar weken in de vriezer bewaren
Ik fiets in het weekend meestal wat grotere rondes. Dan probeer ik de repen/blokken mee te nemen.
Laten we er van uit gaan dat het maximaal ~8 weken in de vriezer ligt, op basis van 12~16 repen.
Naar wat hier gezegd wordt prima te doen. Mocht ik grotere batches maken dan zal het er natuurlijk wat langer in liggen. Maar langer dan 3~4 maanden ligt het er zeker niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Ik lees hier en daar ook op het internet dat een half gepureerde banaan 1 ei kan vervangen. Op zich zie ik daar wel voordelen in aangezien de banaan dan weer meer koolhydraten en suikers aan de reep toevoegt.
Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
Dan kan je prima een eiwit toevoegen (heel ei kan ook, afhankelijk van je wens om eigeel met z'n vetten wilt toevoegen, maar gezien je pindakaas ben je daar niet heel streng in). Je bakt het daarna en dan is het in de vriezer echt lang te bewaren. Vier maanden is geen enkel probleem.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 19:46
Zonnebloemolie vervangen door (rauwe) kokosolie, op kamertemperatuur stolt kokosolie dit draagt bij aan een stevigere structuur. + je hebt minder nodig.

Bruine suiker en honing allebei vervangen door appel of dadelsiroop, dit lijkt meer op toffee qua structuur waardoor de reep ook steviger wordt.

Roux gemaakt van boter en bloem mengen door de andere ingrediënte, gebruik hiervoor 1/3 bloem en 2/3 roomboter.

Nadat je het geheel gebakken hebt kun je het laten afkoelen en eventueel er een laagje pure chocola, au bain marie gesmolten, overheen strijken met een spatel. De chocola laten afkoelen, omdraaien en herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Freshouttheoven schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:39:
Zonnebloemolie vervangen door (rauwe) kokosolie, op kamertemperatuur stolt kokosolie dit draagt bij aan een stevigere structuur. + je hebt minder nodig.
Ik zie dat kokosolie best prijzig is. Of nouja, prijzig. Ik probeer het budget te houden. Hoeveel zou ik dan ongeveer kunnen gebruiken bij kokosolie. Al de helft minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Bruine suiker en honing allebei vervangen door appel of dadelsiroop, dit lijkt meer op toffee qua structuur waardoor de reep ook steviger wordt.
Ik dacht eigenlijk alleen de honing vervangen door appelstroop en dan de bruine suiker behouden. Hiermee kom ik dan nog redelijk overeen met het originele recept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Roux gemaakt van boter en bloem mengen door de andere ingrediënte, gebruik hiervoor 1/3 bloem en 2/3 roomboter.
Ik zat zelf ook nog te denken aan een klein beetje zelfrijzend bakmeel. Ik neem aan dat dat dan ook zorgt voor een betere binding. Geeft het een meer koekachtig structuur (en op zich niet heel duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Nadat je het geheel gebakken hebt kun je het laten afkoelen en eventueel er een laagje pure chocola, au bain marie gesmolten, overheen strijken met een spatel. De chocola laten afkoelen, omdraaien en herhalen.
Lekkere toevoeging. Praktisch wordt het wat minder denk ik. De repen neem ik ook mee tijdens de zomer en dan wordt het met ietwat gesmolten chocola al een mooie smeerboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Je kan ook wat melkpoeder proberen als je geen ei wil. Dit wordt vaak gebruikt om worsten te "binden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
MrFortune schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:46:
[...]
Ik zie dat kokosolie best prijzig is. Of nouja, prijzig. Ik probeer het budget te houden. Hoeveel zou ik dan ongeveer kunnen gebruiken bij kokosolie. Al de helft minder?
Voor een liter zonnebloemolie betaal je momenteel ook minimaal 3 euro per liter, daarnaast wordt het gerafineerd doormiddel van chemicaliën. Alleen al het laatste is mij die 10 euro extra op jaarbasis het waard voor rauwe kokosolie

Het recept bevat wel erg veel suikers, ongeveer de helft van de ingrediënten is suiker. Door bruine suiker weg te laten en dit te vervangen met stroop en pectine suiker kun je 20 tot 30% minder olie gebruiken, naast dat het gezonder is (vruchtenstroop bevat minder suikers).

Persoonlijk zou ik de pindakaas vervangen door 40 gram gezouten pinda’s (goedkoper en iets gezonder) en de bruine suiker en honing vervangen door 120 gram pectine suiker en 100 gram stroop. Pectine geeft het wat meer binding net als de stroop, daarnaast bespaar je weer iets door honing weg te laten.

Je kunt beter voor een roux kiezen dan zelfrijzend bakmeel, maar ik denk niet dat je een roux nodig zult hebben met de aangegeven tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:03
Banaan is ook een prima bindmiddel. Door het mengsel prakken en vervolgens bakken. Werkt perfect. Ander bindmiddelen kunnen zijn vermalen gepelde lijnzaad, of vermalen chiazaad. Dat geeft ook binding.

Of anders chocolade, dan wordt na het bakken weer hard en zorgt ook voor een stevige massa. Of kokosolie, zoals genoemd. Alleen bevat dat weinig gezonde voedingsstoffen.

[ Voor 32% gewijzigd door segil op 06-09-2022 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gooi het eens in de koelkast of zelfs de vriezer, dat verandert de structuur van de suikers. Even heel heet maken ipv geleidelijk verwarmen kan ook, maar dan verbranden de zaden denk ik.

offtopic:
damn wat een hoeveelheid suiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
segil schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:33:
Banaan is ook een prima bindmiddel. Door het mengsel prakken en vervolgens bakken. Werkt perfect. Ander bindmiddelen kunnen zijn vermalen gepelde lijnzaad, of vermalen chiazaad. Dat geeft ook binding.

Of anders chocolade, dan wordt na het bakken weer hard en zorgt ook voor een stevige massa. Of kokosolie, zoals genoemd. Alleen bevat dat weinig gezonde voedingsstoffen.
Denk dat ik inderdaad een geprakte/gepureerde banaan ga proberen. Zorgt er ook voor dat er weer wat meer koolhydraten bij inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Frieda schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:00:
Gooi het eens in de koelkast of zelfs de vriezer, dat verandert de structuur van de suikers. Even heel heet maken ipv geleidelijk verwarmen kan ook, maar dan verbranden de zaden denk ik.

offtopic:
damn wat een hoeveelheid suiker
Gelijk na het bakken zonder te snijden neem ik aan. Dan na het invriezen snijden.

Hoeveelheid suikers is meer omdat ik het ga gebruiken tijdens het fietsen. Als ik grotere rondes ga doen van ongeveer 100~120km ben ik zo 4 uurtjes aan het fietsen. Je hebt ongeveer een gemiddelde van 30~60 gram koolhydraten per uur nodig tijdens het fietsen. Deze reep heeft nu een beetje combinatie van snelle suikers en langzame vezels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MrFortune schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:52:
[...]

Ik zat zelf ook nog te denken aan een klein beetje zelfrijzend bakmeel. Ik neem aan dat dat dan ook zorgt voor een betere binding. Geeft het een meer koekachtig structuur (en op zich niet heel duur).
Zelfrijzend bakmeel zou ik niet doen, door het rijzend vermogen wordt het luchtig en bros. Je kan beter tarwebloem pakken.
Ik zou daarnaast de zonnebloemolie vervangen door roomboter. De combinatie van boter en bloem maakt het stevig, net als bij een appeltaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
segil schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:33:

Cheesy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:09:
[...]

Zelfrijzend bakmeel zou ik niet doen, door het rijzend vermogen wordt het luchtig en bros. Je kan beter tarwebloem pakken.
Ik zou daarnaast de zonnebloemolie vervangen door roomboter. De combinatie van boter en bloem maakt het stevig, net als bij een appeltaartje.
Wat ik ook nog zie als een optie voor bindmiddel. De dadels vervangen door kikkererwten (door de blender gehaald). Uiteraard geen idee of dat een goede optie is.

Edit: Al zie ik nu wel dat ze meer over kikkererwtenmeel hebben in plaats van kikkererwten zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door MrFortune op 07-09-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xK0etj3
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08-05 14:41
Misschien denk ik te simpel;
Maar de repen al in porties snijden voordat je ze gaat bakken in de oven? Het lijkt me dat de kleinere porties knapperiger zullen bakken dan 1 grote plak.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Ha, eindelijk eens een topic op Tweakers waar ik wat mijn vakkennis kan (zie beroep in profiel ;-) )

Honing bevat veel meer fructose dan golden syrup en fructose blijt heel vloeibaar ten opzichte van andere suikers. Maar op de schaal der dingen, zal het met 3 lepels honing wel meevallen Andere suikers eruit halen, helpt denk ik niet echt, zou ze eerder verhogen.

Kokosvet in plaats van zonnebloemolie kan ook, maar je kan ook minder olie toevoegen (heb je producttechnisch niet nodig, zit je eerder in de weg) of is dat ook ivm voedingswaarde?

Pectinesuiker is op zich een goed idee, maar pectine heeft wel zuur nodig om zijn werking te krijgen. Je zou dan dus ook citroensap o.i.d. aan het stroopmengsel moeten toevoegen. Appelstroop zal denk ik vergelijkbaar resultaat geven, zit volgens mij ook redelijk wat pectine in, en al voldoende zuur om het te activeren, dus dat is wellicht de makkelijkere optie.

Ei (wit of heel) erdoor is denk ik ook een goed idee. Je hoeft je geen zorgen te maken om houdbaarheid, zeker niet bij invriezen.

Bloem of andere zetmeel-achtige bindmiddelen zijn niet zo effectief in een suikerrijke omgeving. (Suiker verhoogt de verstijfselingstemperatuur van zetmeel.
Bakpoeder maakt alleen maar luchtig, losser van structuur

Banaan heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me zeker de moeite van het proberen waard.

Zoals je recept nu is, is bakken trouwens ook niet echt nodig. Ik zou gewoon een stroop maken van de vloeistoffen, en daar de droge ingrediënten doorheen mengen, in vorm drukken en af laten koelen. De noten, sesamzaad en havermout zou je nog kunnen bruinen in een niet al te warme oven, om ze meer smaak te geven. (ca 20 min. op 160 °C ofzo)

Je kan dan door de stroop langer te laten koken, ook de stevigheid nog sturen. Helemaal mooi is als je een digitale thermometer hebt, dan kan je elke keer tot dezelfde temperatuur koken. Ik zou beginnen met 115 °C en eventueel in stappen van 1 a 2 graden verhogen totdat het goed is. 1 of 2 graden verschil kan al behoorlijk schelen, ga je te hoog dan wordt het hard (denk aan harde noga). Maar dan doe je het de volgende keer gewoon weer wat kouder.

Dat gezegd hebbende, je zou ook eens een recept voor nougat (de montelimar) kunnen zoeken, eiwit opkloppen, suikerstroop koken en er doorheen mixen, en dan de noten, vruchten en zaden erdoor. Gaat wel veel honing in, doorgaans, dus wellicht niet echt budget meer...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Hoeveelheid suikers is meer omdat ik het ga gebruiken tijdens het fietsen. Als ik grotere rondes ga doen van ongeveer 100~120km ben ik zo 4 uurtjes aan het fietsen. Je hebt ongeveer een gemiddelde van 30~60 gram koolhydraten per uur nodig tijdens het fietsen. Deze reep heeft nu een beetje combinatie van snelle suikers en langzame vezels.
Waarschijnlijk bedoel je langzame koolhydraten ;)

Voor intensieve duursport ligt dit een stukje complexer. Bij ritten van > 2,5 uur wordt 90 gram koolhydraten per uur aanbevolen, waarbij de verhouding tussen glucose en maltodextrine (meervoudige suikers) belangrijk is (2:1). Maltodextrine werkt tevens ook bindend en verdikkend.

Naast glucose en maltodextrine heb je ook voldoende eiwitten nodig, ~ 6 gram per uur tijdens de duursport. Het door jou gebruikte recept bevat onvoldoende eiwitten.

Afhankelijk van hoe serieus jij het wielrennen neemt en wat je doelen zijn kun je met de juiste voeding je prestaties verbeteren, wellicht dus een goed idee om wat achtergrondonderzoek te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Freshouttheoven op 07-09-2022 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

MrFortune schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:51:
[...]

Ik fiets in het weekend meestal wat grotere rondes.
als je ze puur voor deze grote rondes gebruikt zou ik uit ervaring zeggen, eet van te voren, niet tijdens en dit vooral niet na een grote ronde.

ik heb topsport gedaan op EK niveau en jarenlang begeleid door een diëtist, als je tijdens prestatie dit soort dingen tot je gaat nemen gaat het ten koste van energie die je elders nodig hebt.
noodzaak is drinken tijdens inspanning, water of energie drank ( iets met suikers )

het gaat er om wat je binnen krijgt en niet hoe.
als dit je ingredienten zijn die je nodig hebt zou ik dit in een beker zou doen en naar binnen zou werken met een lepel en niet extra's toevoegen omdat het handzamer is.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
Freshouttheoven schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:19:
[...]

Waarschijnlijk bedoel je langzame koolhydraten ;)

Voor intensieve duursport ligt dit een stukje complexer. Bij ritten van > 2,5 uur wordt 90 gram koolhydraten per uur aanbevolen, waarbij de verhouding tussen glucose en maltodextrine (meervoudige suikers) belangrijk is (2:1). Maltodextrine werkt tevens ook bindend en verdikkend.

Naast glucose en maltodextrine heb je ook voldoende eiwitten nodig, ~ 6 gram per uur tijdens de duursport. Het door jou gebruikte recept bevat onvoldoende eiwitten.

Afhankelijk van hoe serieus jij het wielrennen neemt en wat je doelen zijn kun je met de juiste voeding je prestaties verbeteren, wellicht dus een goed idee om wat achtergrondonderzoek te doen.
Fiets wel geregeld, zo'n 3 tot 4 keer in de week. Echt serieus is het ook weer niet. Geen wedstrijden ofzo. Ik vindt het alleen wel leuk.

In de weekenden doe ik soms wat langere tochten en had gewoon het idee om andere dingen te gaan eten tijdens de tocht zelf. In plaats van de hele tijd ontbijtkoeken of fruitbiscuit te gaan eten.

Over de eiwitten. Ik heb een bestellijstje gemaakt bij de Albert Heijn. Van alle producten de voedingswaarden bij elkaar opgeteld en dat ongeveer delen door het aantal repen. Of het echt accuraat is is een tweede. Maar het recept komt dan ongeveer uit op 6 gram eiwitten per reep/blok op basis van 12 repen/blokken.

kCal 318,36
Vet 15,54 (Geen idee waarom het totaal hier niet overeen komt, ff excel blad bekijken)
- Verzadigd 2,11
- Onverzadigd 12,37
Koolhydraten 37,43
- Suikers 24,73
Eiwitten 5,93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFortune
talin schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:22:
[...]

als je ze puur voor deze grote rondes gebruikt zou ik uit ervaring zeggen, eet van te voren, niet tijdens en dit vooral niet na een grote ronde.

ik heb topsport gedaan op EK niveau en jarenlang begeleid door een diëtist, als je tijdens prestatie dit soort dingen tot je gaat nemen gaat het ten koste van energie die je elders nodig hebt.
noodzaak is drinken tijdens inspanning, water of energie drank ( iets met suikers )

het gaat er om wat je binnen krijgt en niet hoe.
als dit je ingredienten zijn die je nodig hebt zou ik dit in een beker zou doen en naar binnen zou werken met een lepel en niet extra's toevoegen omdat het handzamer is.
Het is inderdaad niet de bedoeling dat ik dit na een grote ronde ga eten.

Het was alleen maar de bedoeling om iets anders mee te kunnen nemen tijdens deze duur rondjes. Deze rondjes doe ik gewoon rustig aan en is niet echt intensief. Rondjes met een gemiddelde hartslag van ~125.

Daarnaast vind ik het wel lekker om iets hartigs te kunnen eten tijdens een fietstocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFortune
Ik krijg super veel goede antwoorden, in ieder geval bedankt.

Ook krijg ik antwoorden op het gebruik van deze repen/blokken, daar ging het in eerste instantie niet echt om maar is zeker wel een goed punt. Echt letten op de voeding die ik eet tijdens het fietsen doe ik ook niet en serieuze plannen maken voor voeding tijdens het sporten heb ik ook geen tijd voor. Misschien komt dit later allemaal nog.

De informatie over de voeding tijdens sporten vind ik wel heel informatief en zie dit dan ook als tips.

Voor nu probeer ik gewoon eens wat uit als vervanging voor de ontbijtkoeken en fruitbiscuits die ik anders altijd meeneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
MrFortune schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:07:
[...]

Gelijk na het bakken zonder te snijden neem ik aan. Dan na het invriezen snijden.

Dit kun je in theorie zo prima uit de blender in een vorm doen en koud op laten stijven in koelkast of vriezer, zit niks in wat gebakken moet worden. Er zit niet heel veel langzame vezels in, je reep bestaat voornamelijk uit pure snelle suikers, vetten en een klein beetje eiwitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

MrFortune schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:01:
[...]

Het is inderdaad niet de bedoeling dat ik dit na een grote ronde ga eten.

Het was alleen maar de bedoeling om iets anders mee te kunnen nemen tijdens deze duur rondjes. Deze rondjes doe ik gewoon rustig aan en is niet echt intensief. Rondjes met een gemiddelde hartslag van ~125.

Daarnaast vind ik het wel lekker om iets hartigs te kunnen eten tijdens een fietstocht.
ik had ook van die energie repen die uit elkaar vielen maar die waren toen in zo'n vacuum getrokken wikkel.
wellicht dat een idee zo'n vacumeer machientje, worden ze samengeperst en kunnen ze zo de vriezer in.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is hierboven al genoemd door @Wild Chocolate : vervang de olie door kokosolie. Dit is bij kamertemperatuur gestold en geeft dus meer stevigheid.

Er bestaan overigens ook mueslireep persen, zodat de reep wat compacter wordt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
teacher schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:06:
Het is hierboven al genoemd door @Wild Chocolate : vervang de olie door kokosolie. Dit is bij kamertemperatuur gestold en geeft dus meer stevigheid.

Er bestaan overigens ook mueslireep persen, zodat de reep wat compacter wordt.
Het was @Freshouttheoven die dat als eerste voorstelde, ik bevestigde alleen dat dat een optie is.

iRacing Profiel

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 19:33

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ze zien er al best aardig uit moet ik zeggen! :)

Nog een losse tip van onze mueslireep-bak ervaring. Wat hier goed werkt is een een laag bakblik (de onze heeft een uitneembare bodem) als mal met afbakpapier. Dan je mengsel erin lepelen en met een tweede vel bakpapier eroverheen het goed aandrukken met een eetlepel. Tweede laag bakpapier gaat niet mee de oven in, het voorkomt dat je mengsel blijft plakken aan de eetlepel. :) Doel is één egale en 100pct aangedrukt mengsel.

Nadat ze de oven uitkomen: laten afkoelen in de bakvorm, eruit halen en opsnijden dmv een koksmes. Die kan je erop zetten en erdoorheen drukken. Een gekarteld mes trekt de randen al snel los. Als je het mes elke zoveel snedes even afspoelt en afdroogt voorkom je bovendien dat de snedes gaandeweg minder clean worden. Dat wil nog wel gebeuren doordat het plakkerige bindmiddel aan je mes blijft plakken.

Verpakken doen wij liefst in zo'n hoog Ikea-bakje. Als we een reep cadeau geven werkt verpakken in bakpapier+elastiekje ook prima.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFortune
Goudvis schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:49:

Nog een losse tip van onze mueslireep-bak ervaring. Wat hier goed werkt is een een laag bakblik (de onze heeft een uitneembare bodem) als mal met afbakpapier. Dan je mengsel erin lepelen en met een tweede vel bakpapier eroverheen het goed aandrukken met een eetlepel. Tweede laag bakpapier gaat niet mee de oven in, het voorkomt dat je mengsel blijft plakken aan de eetlepel. :) Doel is één egale en 100pct aangedrukt mengsel.

Nadat ze de oven uitkomen: laten afkoelen in de bakvorm, eruit halen en opsnijden dmv een koksmes. Die kan je erop zetten en erdoorheen drukken. Een gekarteld mes trekt de randen al snel los. Als je het mes elke zoveel snedes even afspoelt en afdroogt voorkom je bovendien dat de snedes gaandeweg minder clean worden. Dat wil nog wel gebeuren doordat het plakkerige bindmiddel aan je mes blijft plakken.

Verpakken doen wij liefst in zo'n hoog Ikea-bakje. Als we een reep cadeau geven werkt verpakken in bakpapier+elastiekje ook prima.
Dat is al exact wat ik had gedaan.

Ongeveer vierkant bakblik gebruikt.
Bakpapier erin.
Mengsel erin.
Met een vlakke spatel(hard plastic) heel goed aangedrukt.

Na het bakken ongeveer een 1 uur laten staan afkoelen.
Uit het bakblik halen.
Met een grote koksmes niet snijden maar drukken.

Eigenlijk exact wat jij beschrijft, maar dan zonder het extra bakpapier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-05 07:29
Goudvis schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:49:
Wat is het recept uiteindelijk geworden? Zou je dat willen delen?
Pagina: 1