Windows 10 repair loop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:01
Hallo beste Tweakers!

Ik heb sindskort een probleem met mijn desktop PC. Deze is al wat ouder en draait Windows 10. Eens in de zoveel tijd heb ik deze nodig voor wat werkzaamheden, maar staat groot deel van de tijd uit. Onlangs stond de PC aan en is per abuis de stekker eruit getrokken. Sindskort krijg ik een foutmelding bij het opstarten van de PC.

Ik krijg een windows melding met: "automatisch herstellen" en "problemen detecteren" (of iets dergelijks) en krijg dan de melding dat de PC niet correct opgestart is. Ik heb diverse keuzes die mij allemaal niet verder helpen:
  • Herstellen naar vorige systeempunt: krijg een melding dat dat niet lukt (ondanks twee herstelpunten)
  • Vorige updates verwijderen, werkt ook om onbekende redenen niet
  • Opstarten in veilige modus > dan krijg ik alsnog het scherm met "Automatisch herstellen"
  • Windows-installatie herstellen met behoud van bestanden. Dit leek te werken maar na 1% krijg ik de melding "ongedaan maken wijzigingen" en start de PC opnieuw op en begint het van voren aan
Ik kan via dat repair-menu ook in de command prompt komen en heb nog een chkdsk uitgevoerd, zonder resultaat (ook geen foutmeldingen).

Ik vond op Reddit ergens nog een handleiding met wat commando's om met Regedit wat waardes zo te veranderen dat hij Automatic repair over zou moeten slaan, ook zonder effect.

Ik heb vervolgens met Windows Media Creation Tool een USB-stickje gemaakt. Ik krijg dan de optie voor Herstellen van de installatie (en vervolgens kom ik dan weer in het "Automatisch herstellen" menu. Als ik kies voor "Start installatie" kan ik wederom kiezen voor behoud van bestanden. Als ik voor die optie kies, krijg ik de melding dat dat niet werkt indien vanaf een USB-stick wordt geïnstalleerd, maar dat ik dit alleen kan uitvoeren vanuit de bestaande windows-installatie.

Ik ben benieuwd of ik nog iets kan doen hieraan kan, of dat het sowieso een schone windows installatie moet worden.

Via de command prompt kan ik nog wel bij mijn bestanden, dus in het uiterste geval kan ik mijn gehele user-directory kopiëren naar een externe schijf. De vraag is dan nog of deze bestanden daarna nog wat benaderbaar zijn vanuit de schone installatie en niet zijn beveiligd door mijn huidige windows-account (wat ik overigens niet denk, maar just to be sure)

Tot slot de vraag wat de oorzaak zou kunnen zijn en of mijn SSD wellicht defect is (hoewel ik bij alle bestanden dus nog kan komen)... Graag voorkom ik dit in de toekomst!

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp en meedenken! Hopelijk is mijn uitleg begrjipbaar :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dirickteur schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:51:
...
Tot slot de vraag wat de oorzaak zou kunnen zijn en of mijn SSD wellicht defect is (hoewel ik bij alle bestanden dus nog kan komen)... Graag voorkom ik dit in de toekomst!...
Bereid je er alvast op voor dat je een nieuwe SSD moet kopen.
Kijk daarna even naar de rest van de PC en bepaal of het nog de moeite waard is om daar überhaupt in te investeren. Zo ja, koop alleen een nieuwe SSD; zo niet koop een nieuwe (of andere) PC

Laat ondertussen de oude PC uit staan! Windows is alleen maar bezig om Windows te repareren en jouw data kan daar maar zo het slachtoffer van worden.

En ga alvast nadenken over een back-up strategie; dat had je allang moeten doen, natuurlijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Bedankt voor je tips, Brahiewahiewa. Ik ben er nog niet mee verder gegaan, dus nog geen update. Wellicht iemand nog aanvullende tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:47
Dit klinkt alsof de sata mode in je bios is gewijzigd... zeer wss terug naar standaard doordat de stroom er abrupt af is gegaan. Check die setting eens in je BIOS... als die op iets anders staat dan AHCI, zet deze op AHCI. OF als deze op AHCI staat probeer dan de andere optie(s) eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-09 15:05
Ik zou booten met WinPE of Ubuntu stick, al je bestanden overzetten op een externe Schijf. Daarna een Clean Install proberen, omdat de chkdsk geen resultaat opleverde, vermoed ik dat Windows gewoon corrupt is.

Voor de toekomst, denk eens na over een leuke back-up oplossing ;)

[ Voor 15% gewijzigd door PEBKAC op 14-09-2022 16:01 ]

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:33
Als de computer al wat ouder is, kan het zijn dat de CMOS batterij op is. Bij een stroomstoring of wanneer de stroomkabel wordt losgehaald worden de instellingen van de BIOS gereset.
Check even of alle BIOS instellingen goed staan en pas deze zo nodig aan. Mocht Windows hierna succesvol opstarten is mijn advies om de aangepaste BIOS instellingen te noteren en de CMOS batterij te vervangen, hierna zal je de BIOS instellingen opnieuw moeten aanpassen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
PEBKAC schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:00:
Ik zou booten met WinPE of Ubuntu stick, al je bestanden overzetten op een externe Schijf. Daarna een Clean Install proberen, omdat de chkdsk geen resultaat opleverde, vermoed ik dat Windows gewoon corrupt is.
Inderdaad, er zijn dit soort situaties waarbij je Windows gewoon niet meer gerepareerd krijgt en zal moeten herinstalleren.
Gebruik een WinPe (of Linux) en kopieer de gegevens.

• Dirickteur
Goede tips zeg! Bedankt voor het meedenken. De belangrijkste bestanden zijn gelukkig wel gebackupt, maar had ook wat hobby-matig spul dat ik graag zou willen terughalen. Maar als dat weg is, lig ik er ook niet maanden wakker van.

Ik zie er daarnaast nog tegenop om alles opnieuw te installeren. Maar goed, dat heeft uiteindelijk ook weer voordelen.

Ik ga dit weekend wat proberen en zal het resultaat hier nog posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Dirickteur schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:50:
Goede tips zeg! Bedankt voor het meedenken. De belangrijkste bestanden zijn gelukkig wel gebackupt, maar had ook wat hobby-matig spul dat ik graag zou willen terughalen. Maar als dat weg is, lig ik er ook niet maanden wakker van.

Ik zie er daarnaast nog tegenop om alles opnieuw te installeren. Maar goed, dat heeft uiteindelijk ook weer voordelen.

Ik ga dit weekend wat proberen en zal het resultaat hier nog posten!
Want moet je veel software installeren?
Zo ja, dan kan je hiervoor Windows Package Manager gebruiken (WINGET).

Hiermee kan je snel de software laten downloaden door Windows en installeren.

Een voorbeeld van installatie kan zo iets zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#Java Runtime
winget install -e --id Oracle.JavaRuntimeEnvironment
#7-zip
winget install -e --id mcmilk.7zip-zstd
#Adobe Acrobat Reader
winget install -e --id Adobe.AdobeAcrobatReaderDC
#Microsoft .NET Framework
winget install -e --id Microsoft.dotNetFramework
#Google Chrome
winget install -e --id Google.Chrome
#Microsoft Edge
winget install -e --id Microsoft.Edge
#Microsoft Office365
winget install -e --id Microsoft.Office

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Doe eens een full surface scan van je SSD. Toen ik deze problemen had, had ik een (nieuwe) defecte SSD. Na de SSD ge-RMA-d te hebben was het opgelost.

Mushkin Reactor 480GB review door Tyrian

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
dennisje7 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:10:
Als de computer al wat ouder is, kan het zijn dat de CMOS batterij op is. Bij een stroomstoring of wanneer de stroomkabel wordt losgehaald worden de instellingen van de BIOS gereset.
Check even of alle BIOS instellingen goed staan en pas deze zo nodig aan. Mocht Windows hierna succesvol opstarten is mijn advies om de aangepaste BIOS instellingen te noteren en de CMOS batterij te vervangen, hierna zal je de BIOS instellingen opnieuw moeten aanpassen.
Heb je al naar je BIOS instellingen gekeken? Uefi/Ahci/CSM?
Pagina: 1