Zonnepanelen met micro omvormers aansluiten op verdeelkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svvner
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-03 10:20
Hallo allen,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar zonnepanelen en ik was bijna zover om deze op de woning te laten plaatsen, totdat ik opeens de mededeling kreeg: wij monteren geen panelen op daken met een asbest dakbeschot. Uiteindelijk heb ik dus de keuze gemaakt om de zonnepanelen op mijn bijgebouw en overkapping te laten plaatsen. Nu heb ik een aantal vragen:

1. klopt het dat ik met micro omvormers al 230v vanaf de panelen geleverd krijg?
2. Normaal zou er dus een kabel richting de groepenkast in de woning lopen een aangesloten worden op een automaat. Kan ik deze kabel aan laten sluiten op de verdeelkast in het bijgebouw welke weer aangesloten is op de "hoofd meterkast"? zo niet wat dient er allemaal tussen te komen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

Sebazzz

3dp

Betreft 2: Stel dat je zonnepanelen 10A kunnen leveren en je groepenkast een 16A stop heeft. Als je de zonnepanelen direct aansluit op je groep, kan je in theorie 26A piek trekken, 10A vanaf je panelen en 16A vanaf het lichtnet. Daarvoor bestaat een PV verdeler. De lijn van de meterkast wordt op de PV verdeler aangesloten, de lijn van de zonnepanelen ook - en vanuit de PV verdeler wordt de rest van de groep bedraad. Vaak heeft een PV verdeler zelf ook een paar stopcontacten waar je normaliter een wasmachine oid op aansluit als ie op zolder hangt. Maar je kan nooit meer dan 16A trekken omdat er een 16A zekering in de PV verdeler zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 05-09-2022 20:36 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svvner
Sebazzz bedankt voor je antwoord. Ik heb in de verdeelkast(bijgebouw) nog een automaat over. Geen idee hoe zwaar die is, dat zal ik nog nakijken. Stel dat deze groep 16A aan kan, kan ik hier dan de de zonnepanelen op aansluiten of moet de installateur als nog een apparaat er tussen zetten? Ik had begrepen dat je om terug te leveren je meer spanning moet terug pompen dan er binnen komt. doet zeen PV verdeler daar nog een speciaal "truckje" voor of ? Hoofdzekering is trouwens wel 35A dat weet ik wel en ik heb een elektrische auto die ik oplaad (geen idee of dit evt invloed heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PV verdeler is gewoon een simpele onderverdeler. Aansluiten op de onderverdeler in bijgebouw zoals normaal kan prima, op eigen eindgroep (Normaal een Alamat)

Let wel op hoge stromen door parallelle invoeding. Dat gaat waarschijnlijk niet een probleem zijn in de onderverdeler. mogelijk wel in de hoofdverdeler.

Leesvoer: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svvner
Kijk dat zijn nog eens handige tips.ik begin het volgens mij te begrijpen. De beveiliging is nu zo gebouwd op alleen inkomende stromen, als je daar de uitgaande bij opsomt kan je dus pech hebben(mocht deze daar niet op berekend zijn). Dan heb ik nog 1 vraag, moet er nog een apparaat ergens tussen komen om terug te leveren of is het gewoon stroom terug het net in "drukken"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:06
De micro-omvormers regelen alles.
Er moet alleen in sommige gevallen wel nog een kastje na de automaat in de onderverdeler komen voor de veilig (bijv. een Q-Relay van Enphase).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1