Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Zoals het er naar uit ziet wordt mijn nieuwbouw over een week of 3 opgeleverd (eind september). Echter heeft de installateur moeite met de levering van uiteraard de warmtepomp, en de rails van de zonnepanelen... vooral de wp is wel een dingetje. Die zou half november pas geleverd kunnen worden.

Wat is wijsheid? Oplevering uitstellen, of bijv. tijdelijk een elektrische cv (laten) plaatsen? Of de gok nemen dat er tot half november de vloerverwarming nog niet echt nodig is, en dan bijv. even een doorstroomboilertje gebruiken om wel iets van warm water te hebben zodat ik er kan wonen?

Elke maand uitstel is een extra maand dubbele lasten... daar kan ik zelfs met de huidige elektra prijs aardig van stoken... dan verbruik ik het liever dan dat ik 2 woningen heb.

Dus... wat is het beste om tijdelijk te doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou ook even informeren of je nog moet "droog" stoken om bouwvocht kwijt te raken....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:38
2 jaar geleden was dat bij ons wel nodig, 2-3 dagen om een beetje het vocht kwijt te raken uit het huis..

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
tijdens een overstroming die flink hoger was dan eigenlijk alle andere overstromingen op 2 na is eens midden inde winter al het brandhout weggespoeld en omdat de voorzijde huis een meer was en de zijkant een rivier konden we ook geen hout krijgen. We hebben het met simpele ventilator/kachels gedaan en het was echt sommige nachten vriezen. ging ok, sommigen zien er nog leuk uit met een vuureffect. zoiets https://www.beslist.nl/pr...t_houtvuureffect_(zwart)/
Dingen nem je gewoon mee naar en andere kamer en ja even truien dragen en dikke sokken scheelt ook.
weet niet wat je lasten zijn maar onze laatst gekochte elektrische boiler haalden we bij een brico voor €180 en installatie was in no time gepiept.
lijkt me dat je voor een euro of 500 klaar bent, dus dat moet je even afzetten tegen de dubbele lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 23:51
Wij hadden hetzelfde issue. Drie weken vertraging met de warmtepomp.

Wij hebben de oplevering door laten gaan, ook al zij de mijnheer van de opleveringskeuring dat dit natuurlijk voldoende grond voor afkeuring is. Wij hadden dan beroep kunnen doen op een schadeclausule van een x-bedrag per week maar de problemen die het ons gaf met geplande verhuizing, de keukenleverancier, etc., etc. waren voldoende reden om even door te zetten. Wel natuurlijk e.e.a. goed vastleggen bij de oplevering dat je de nodige voorbehouden maakt en de garantietermijnen deels later beginnen te lopen.

Gelukkig was het bij ons redelijk herfstweer en pas bij de derde week werd het frisser maar hadden we een klein elektrisch kacheltje voor 's avonds even in de woonkamer. Warm water met de kookplaat/waterkoker. Ook het wassen van de kleine kinderen was even letterlijk in de teil.

Bouwvocht was bij ons geen probleem (ook een droge zomer...) maar is natuurlijk pand-afhankelijk.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-05 14:10
Een nieuwbouwhuis zal relatief weinig warmte nodig hebben om op temperatuur te blijven. Dat is met dure (cop1) kacheltjes wel te doen denk ik. Warm water zou ik een boiler van marktplaats halen en op kosten van aannemer laten neerhangen. Die verkoop je daarna weer door op marktplaats.
Dan heb je nog een beetje comfort tegen beperktere kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:34
In principe mag het huis niet opgeleverd worden. Een huis zonder werkende verwarmingsinstallatie is een onbewoonbaar huis.

In je overweging moet je dan ook het volgende meenemen:
- welke boeteclausules staan er in het contract wanneer de aannemer de oplevering uitstelt (geef wanneer je kiest voor nu nog niet opleveren vooral niet aan dat je zelf de oplevering wilt uitstellen, maar dat je verwacht dat de aannemer de oplevering pas laat plaatsvinden wanneer de woning inclusief installaties helemaal klaar is). Wegen deze clausules eventueel op tegen de kosten van extra dubbele lasten?
- hoe (on)zeker is de levering en plaatsing van de installaties in november. Wat als het december/januari of nog later wordt?
- welke tegemoetkoming biedt de aannemer voor het feit dat hij jullie gebruik wil laten maken van een 'onbewoonbare' woning en de extra kosten voor aanschaf en gebruik van elektrische kacheltjes. Één kWh elektriciteit kost al bijna €1,-....
- welke oplossingen biedt de aannemer voor warm water in de periode dat de warmtepomp nog niet geïnstalleerd is? Een elektrisch kacheltje krijgt de woonkamer en slaapkamer wel warm (tegen extra kosten). Maar weken/maandenlang koud douchen is ook geen pretje.
- Hoe zit je met de planning voor de werkzaamheden die na oplevering moeten plaatsvinden en die je hebt uitbesteed. Denk aan een vloerenbedrijf, keukenleverancier, stukadoor/schilder etc. Staan hun leverdata al vast? Rekenen zij extra kosten bij uitstel?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 21:31
Ivow85 schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:44:
In principe mag het huis niet opgeleverd worden. Een huis zonder werkende verwarmingsinstallatie is een onbewoonbaar huis.

In je overweging moet je dan ook het volgende meenemen:
- welke boeteclausules staan er in het contract wanneer de aannemer de oplevering uitstelt (geef wanneer je kiest voor nu nog niet opleveren vooral niet aan dat je zelf de oplevering wilt uitstellen, maar dat je verwacht dat de aannemer de oplevering pas laat plaatsvinden wanneer de woning inclusief installaties helemaal klaar is). Wegen deze clausules eventueel op tegen de kosten van extra dubbele lasten?
- hoe (on)zeker is de levering en plaatsing van de installaties in november. Wat als het december/januari of nog later wordt?
- welke tegemoetkoming biedt de aannemer voor het feit dat hij jullie gebruik wil laten maken van een 'onbewoonbare' woning en de extra kosten voor aanschaf en gebruik van elektrische kacheltjes. Één kWh elektriciteit kost al bijna €1,-....
- welke oplossingen biedt de aannemer voor warm water in de periode dat de warmtepomp nog niet geïnstalleerd is? Een elektrisch kacheltje krijgt de woonkamer en slaapkamer wel warm (tegen extra kosten). Maar weken/maandenlang koud douchen is ook geen pretje.
- Hoe zit je met de planning voor de werkzaamheden die na oplevering moeten plaatsvinden en die je hebt uitbesteed. Denk aan een vloerenbedrijf, keukenleverancier, stukadoor/schilder etc. Staan hun leverdata al vast? Rekenen zij extra kosten bij uitstel?
Het staat TS vrij om de woning te weigeren en het staat de aannemer vrij om de oplevering op te schorten en zich te beroepen op overmacht.
De aannemer bied een oplossing om eventuele problemen in de planning van TS in ieder geval deels op te lossen, ik snap daarom jouw aanmoediging richting TS om gelijk hoog van de toren te blazen niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17

BCC

De wijk hiernaast had hetzelfde probleem en de aannemer mocht ze inderdaad niet opleveren - hij heeft dat dus ook niet geprobeerd. Ook qua schade voor/ na oplevering lijkt me het voor de aannemer niet zo wenselijk.

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 05-09-2022 21:41 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik zo vreemd vind met dit soort zaken: hoe lang is al bekend dat er een woning gebouwd gaat worden met een warmtepomp? Hoe lang is het bestek al klaar waarin staat welk merk, type etc? Hoe lang geleden had die warmtepomp dus al besteld kunnen worden? Is de levertijd van de betreffende pomp dan écht langer dan dat bekend is geworden welk type er in moet komen?

Volgens mij heeft de installateur de boel een beetje op z'n beloop gelaten en veel te laat besteld. Of de hele aanbesteding is te laat in gang gezet. Er zijn mogelijk nog meer invloeden die er voor konden zorgen dat de betreffende pomp nu niet beschikbaar is maar ga me niet vertellen dat ze vorige week pas wisten welke pomp er in moest komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:34
D.deJong schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:37:
[...]

Het staat TS vrij om de woning te weigeren en het staat de aannemer vrij om de oplevering op te schorten en zich te beroepen op overdracht.
De aannemer bied een oplossing om eventuele problemen in de planning van TS in ieder geval deels op te lossen, ik snap daarom jouw aanmoediging richting TS om gelijk hoog van de toren te blazen niet helemaal.
Ik geef alleen een opsomming van punten die TS moet meenemen in zijn overweging én de zeer belangrijke tip om, indien uitstel voor TS na overweging de beste optie lijkt, de bal bij de aannemer te leggen wat betreft de verantwoordelijkheid voor het uitstel. De woning toch opleveren terwijl deze eigenlijk nog niet klaar is kan grotere problemen voorkomen, maar daar mag dan toch echt wel enige compensatie voor verwacht worden. Want het levert de koper simpelweg ongemak en extra kosten op als gevolg van een tekortkoming van de aannemer.

Een beroep op overmacht lijkt me juridisch niet snel houdbaar. Als de woningen vorig jaar al verkocht zijn (wat waarschijnlijk is) dan had de warmtepomp al lang geleverd kunnen zijn als die optijd besteld was. Als de woningen pas dit jaar verkocht zijn, had de aannemer op dat moment al bekend moeten zijn met de moeilijkheden om de zaken snel geleverd te krijgen en had hij met zijn leverancier afspraken kunnen maken over de levering en daarop de oplevertermijn van de woningen kunnen aanpassen.

Ofwel: wat @sypie hier ook schrijft.

[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 05-09-2022 21:53 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zegel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-05 12:53
Het is lijkt me algemeen bekend dat ( onder andere) warmtepompen slecht leverbaar zijn. Bovendien geeft de producent - bijvoorbeeld in mijn geval, februari besteld - dus ruim voor Oekraine en andere ellende - geen toezeggingen over levertijden. Die van mij is er dus ook nog niet. Nu zal dat bij een grote bouwer vast niet zo onzeker zijn, maar het is de aannemer naar mijn idee niet zo hard te verwijten als enkelen hierboven doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:19
De aannemer/installateur zal ongetwijfeld projectafspraken hebben gemaakt met de groothandel. Het is gebruikelijk om materialen vroegtijdig op afroep te bestellen. Nu de hele wereld op z'n kop staat, komt er een kink in de kabel. Dat heet overmacht en geen verwijtbaarheid.

Je blijft best in goed overleg met de aannemer/installateur dan dat je met de vuist op tafel slaat en van alles eist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 21:31
sypie schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:43:
Wat ik zo vreemd vind met dit soort zaken: hoe lang is al bekend dat er een woning gebouwd gaat worden met een warmtepomp? Hoe lang is het bestek al klaar waarin staat welk merk, type etc? Hoe lang geleden had die warmtepomp dus al besteld kunnen worden? Is de levertijd van de betreffende pomp dan écht langer dan dat bekend is geworden welk type er in moet komen?

Volgens mij heeft de installateur de boel een beetje op z'n beloop gelaten en veel te laat besteld. Of de hele aanbesteding is te laat in gang gezet. Er zijn mogelijk nog meer invloeden die er voor konden zorgen dat de betreffende pomp nu niet beschikbaar is maar ga me niet vertellen dat ze vorige week pas wisten welke pomp er in moest komen...
Dit soort producten worden niet een jaar van te voren ingekocht simpelweg omdat er geen installateur of leverancier is die voor een groot project zomaar even 100 warmtepompen op de plank zet dan wel dit eventjes voor financiert.
Ook wordt er vaak gewacht op een laatste modelwijziging, dit om gezeur op Tweakers te voorkomen dat ze ouwe meuk leveren.
Gedurende de eerste maanden van een bouwproces ontstaan er ook nog vaak wijzigingen door bijvoorbeeld meer en minderwerk van de kopers waar de capaciteit van de warmtepomp op berekend moet zijn, zaken die nog niet bekend zijn tijdens de door jou genoemde besteksfase.
Als je op dit moment een warmtepomp besteld doen levertijden van een half jaar of langer de ronde dus jouw stelling dat de aannemer het maar op zijn beloop heeft gelaten is wel heel erg kort door de bocht.
Zolang de aannemer binnen het aantal vaak ruim bemeten werkbare dagen blijft kan de aannemer sowieso het project op hold zetten en heeft TS helemaal geen poot om op te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door D.deJong op 06-09-2022 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Ik ben niet op zoek naar confrontatie met aannemer etc. Daar heeft niemand wat aan en is ook niet echt reden voor. Ik ga dus niet meteen met contracten zwaaien :) maar ik zoek gewoon een praktische oplossing. Wat ik me niet realiseerde tot dit topic was dat de oplevering afgekeurd zou kunnen worden als er geen warmteinstallatie is, dat is wel even iets om aan te denken. Er moet dus in ieder geval wel iets werkends komen als ik niet op de wp wil wachten.
sypie schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:43:
Wat ik zo vreemd vind met dit soort zaken: hoe lang is al bekend dat er een woning gebouwd gaat worden met een warmtepomp?
De warmtepomp buitenunit is er wel, maar de binnenunit niet (Nibe VVM S320). Ding is in februari dit jaar besteld, heb de order gezien. Dingen zijn gewoon niet meer aan te slepen. Als je nu besteld, mag je zelfs 1-1,5 jaar wachten in sommige gevallen. Daar was in februari nog geen sprake van. Gelukkig vertaald de verhoogde vraag en slechte levertijd zich nog niet in extreme prijsstijgingen... dat zou er nog bij kunnen komen.

Ik begreep dat de installateur wel bereid is om er een tijdelijke elektrische cv in te plaatsen mocht dat nodig zijn. Dat is misschien wel een aardige oplossing, heb ik gewoon warm water, en ook kan dan het opstookprotocol in gang worden gezet etc. Mocht de wp dan nog langer duren, hoef ik niet de winter door met koude voeten. Extra elektriciteitskosten is dan wel jammer, maar goed, dubbele woonlasten is veel duurder.

[ Voor 30% gewijzigd door BlauwPet op 06-09-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Nou, niet alleen Nibe heeft problemen met levering, zit al letterlijk maanden achter Vitens en Liander en allerlei waterschaps vergunningen en bureacratische ellende aan (ze willen bijv. wel vertellen dat ze op een vergunning wachten maar niet van wie, dat soort bullshit). Was 6 weken geleden allemaal rond en opgelost, maar nog steeds geen datum... dat wordt nu week 43 hoor ik zojuist. Dat is eind oktober. Ik denk dat de oplevering om meerdere redenen langer gaat duren ;) En ja, dit is ook allemaal al in maart in gang gezet. Het kost op 1 of andere manier zo vreselijk veel tijd bij die instellingen.

Zo schuift het oplevermoment al meer op richting warmtepompmoment. Ik denk dat ik niet onder extra dubbele lasten uit ga komen :|

[ Voor 11% gewijzigd door BlauwPet op 06-09-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Elektrische cv lijkt me tijdelijk een schappelijke oplossing. Je gaat je blauw betalen aan stroomkosten. Laag stoken is het devies maar in een nieuwbouw woning zal dat wel goed komen.

Hoe lossen ze warm water op dan?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Ik neem aan dat de cv een boiler heeft?
Anders een losse doorstroomboiler oid?

Maar als pas in week 43 de elektra en water is aangesloten, en als dan duidelijk is dat de wp ook 2 weken later komt, dan denk ik dat het beter is om te wachten op de wp.

Gaat de wp nog weken/maanden duren, dan maar inderdaad iets tijdelijks.

[ Voor 61% gewijzigd door BlauwPet op 06-09-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Wordt het huis opgeleverd met een vloer? Zo ja, wel even navragen hoe ze het opstookprotocol lopen zonder CV (ja, daar bestaan toestellen voor, kennis van me wacht ook op warmtepomp en krijgt van installateur zo'n toestel te leen; vermoed dat dit een veredelde keukenboiler met pomp is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Ja, vloer zijn ze vandaag aan het storten. Wordt een gevlinderde betonvloer ('woonbeton'). Zal wel even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
over je "dubbele woonlasten is veel duurder": dat zou tegen kunnen vallen. In de koudere maanden kun je snel 300 - 500 kWh in een warmtepomp stoppen (afhankelijk van je stookgedrag en je woning). Als je dat met een elektrische CV doet heb je 4x zoveel kWhs nodig, dus rond de 1200 - 2000 kWh zou kunnen in een maand. Dat is met de huidige prijzen echt wel een serieuze kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Goed punt. Ik vind dat moeilijk in te schatten. Is ook erg afhankelijk vh weer natuurlijk.
Pagina: 1