Computerwetenschapper of informaticus?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06
nieuws: Let's Encrypt-medeoprichter Peter Eckersley overleden op 43-jarige le...

@sabineschults in het artikel staat meermaals 'computerwetenschapper', me dunkt een directe vertaling van 'computer scientist'. De gangbare term hiervoor is in Nederland echter 'informaticus', het vakgebied 'computer science' heet in onze taal immers informatica. Was dit een bewuste keuze voor 'computerwetenschapper' of gewoon een snelle vertaling van het bronartikel?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabineschults
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-09 10:41

sabineschults

Redacteur
Hi @BeefHazard, naar mijn idee kan zowel 'computerwetenschapper' als 'informaticus' gebruikt worden. Het woord is in het verleden ook vaker gebruikt op Tweakers.

Link 1
Link 2
Link 3

[ Voor 13% gewijzigd door sabineschults op 05-09-2022 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Dat het in het verleden al gebruikt is betekend nog niet dat eg geen verandering in mogelijk is. En om eerlijk te zijn vind ik computerwetenschap per een tenenkrommend woord, welke ik niemand in het veld heb horen gebruiken.

Sterker nog, de Rijksuniversiteit Groningen vertaalt informatica ook niet naar computer science maar computing science. Volgens hun is het immers de wetenschap van het berekenen en niet van de wetenschap van de computer als het fysieke apparaat.

Ik ben dus ook wel voorstander van het gebruik van informaticus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 11:59
Of zoals Prof. Dijkstra al zei: :"We noemen geneeskunde ook geen 'knife sciene'". De computer zelf is, als menselijk artifact, geen onderwerp van wetenschappelijk onderzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 00:28
het is ook zo snel op te maken uit de tweakers teksten of ze vertaald zijn of zelf geschreven zijn..
al is het de zinsopbouw of de woordkeuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoniqueVdB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:04

MoniqueVdB

Eindredacteur
'Computerwetenschapper' is een correct Nederlands woord. Het staat in het GB en in het woordenboek.

Jullie geven aan dat er in het veld vooral gesproken wordt over 'informaticus' en 'informatica'. Ik vind dat een goede reden om dat woord ook op Tweakers te gebruiken. Ik zie dat Nederlandse universiteiten ook kiezen voor 'informaticus' en 'informatica'. Belgische universiteiten gebruiken wel 'computerwetenschapper' en 'computerwetenschappen'. Ik vermoed daarom dat het woord gangbaar is onder Belgen, en niet of minder gangbaar onder Nederlanders.

Mogelijk hebben Belgische tweakers dus wel een voorkeur voor 'computerwetenschapper'. Omdat Tweakers uit Nederland komt, kiezen we in dit geval toch voor 'informaticus'.
Pagina: 1