DALI aansluiten van retrofit E27 lampen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomazzive
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-01 10:24
Hallo,

Ik snap het systeem van DALI en zie ook duidelijk de voordelen en nadelen.
Weliswaar vraag ik mij nu iets luidop af. Hopelijk geen stomme vraag:

Voor het aansluiten van stroomgestuurde spots gebruik je ofwel spots met DALI armaturen ofwel maak je gebruik van externe DALI drivers en verdeel je de spots in kringen naar wens. Uiteraard sluit je deze in serie aan.

Stel dat je een simpele E27 lamp wilt koppelen aan de DALI bus. Is dat mogelijk? Volgens mij kan je geen Dali driver gebruiken zoals de Osram Oti, maar zijn er andere Dali drivers ter beschikking...zoals de Osram Hti?

In het concreet geval: De bovenverdieping is volledig verbonden met Dali, met sensoren in toilet en gang. In slaapkamers led spots en strips die apart in te stellen zijn voor de verschillende sferen.
Nu willen we 2 nachtlampen aan elke kant van het bed. Die dus apart aan en uit te zetten zijn + dimbaar.
De Dali 5G kabel ligt al klaar. Enkel de lampen die we willen gebruiken zijn dus E27, mits speciaal model.

Beste antwoord (via Tomazzive op 06-09-2022 17:53)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47
Hoe zie je dit precies voor je? Een E27 fitting heeft natuurlijk maar 2 polen, fase en nul. In de fitting is dus geen ruimte voor een Dali-buslijn, dus je zult geen E27 lichtbron met Dali gaan vinden.

Welke Osram driver bedoel je precies? Zoiets? Dat is voor 12V verlichting en die komt meestal niet met een 230V fitting zoals E27 is.

Je zult een 230V dimmer moeten hebben die je met Dali kunt bedienen. Hier ben ik niet bekend mee, maar zoiets ziet er wel geschikt uit: https://www.watt24.com/en...universal-dimmer-dali-pd/

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Hoe zie je dit precies voor je? Een E27 fitting heeft natuurlijk maar 2 polen, fase en nul. In de fitting is dus geen ruimte voor een Dali-buslijn, dus je zult geen E27 lichtbron met Dali gaan vinden.

Welke Osram driver bedoel je precies? Zoiets? Dat is voor 12V verlichting en die komt meestal niet met een 230V fitting zoals E27 is.

Je zult een 230V dimmer moeten hebben die je met Dali kunt bedienen. Hier ben ik niet bekend mee, maar zoiets ziet er wel geschikt uit: https://www.watt24.com/en...universal-dimmer-dali-pd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online

V-8

Inderdaad een fasedimmer met DALI-aansturing gebruiken. Dit werkt prima.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomazzive
Hi, Sorry voor het late antwoord. Ondanks mijn meldingen aan stonden, kreeg ik deze niet.
Bedankt voor de antwoorden.

Ik zal dan inderdaad op zoek zijn naar een 230v fasedimmer.
Ergens gehoopt dat er goedkopere oplossing bestond dan die Lunatone van 77€ per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomazzive
als ik mij niet vergis, is deze ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Tomazzive schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:34:
Ergens gehoopt dat er goedkopere oplossing bestond dan die Lunatone van 77€ per stuk.
Misschien wel. Dit was ook maar wat ik vond met Google. ;)
Tomazzive schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:43:
als ik mij niet vergis, is deze ook een optie?
Die doet alleen fase aansnijding (leading edge). De andere is universeel en kan ook fase afsnijding (trailing edge). De meeste LED lampen laten zich beter dimmen met fase afsnijding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomazzive
En ik die dacht dat ik DALI onder de knie had haha
Die fase aansnijding/afsnijding was me dus nog niet helemaal duidelijk.
Dat worden dure "leeslampjes"...

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Fase aansnijding / fase afsnijding heeft dan ook niets meer met DALI te maken, maar juist met conventioneel dimmen.

Maar daarmee krijg je dus wel te maken als je een lichtbron met conventionele fitting in je DALI-setup wilt opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomazzive
Ik kom er waarschijnlijk goedkoper vanaf met de E27 te vervangen door een spotje. in de lampenkap. Tis bie god nog geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomazzive
kleine update:

Ik heb deze driver besteld. Dit is onmiddellijk 2 kanaals en zorgt voor fase afsnijding.
https://www.elektroshop.n...alen-100-240v-tronix.html
Pagina: 1