Flexibele gaskachelafvoer verwijderen uit houtkachelafvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Situatie
De vorige bewoners van ons huis hebben de houtkachel na verloop van tijd omgebouwd naar een gaskachel. In de houtkachelafvoer is een kleinere buis ingevoerd voor de gaskachel is mij verteld.

Wij willen de gaskachel verwijderen en weer een houtkachel neerzetten. De afvoer betreft volgens mij een standaard dubbelwandige afvoerbuis. (circa 24cm buitendiameter, iets afwijkende maat aangezien 20cm standaard is)

Vraag
Kan ik deze gaskachelafvoer zo weer uit het houtkanaal halen en moet ik nog rekening houden met bepaalde zaken? Heeft iemand ervaring met deze situatie?

Volgens mij is het gewoon een kwestie van de flexibele buis uit de afvoer trekken, een andere hoed op het dak zetten en de houtkachel met buis op de afvoer aansluiten, maar vraag toch even naar ervaringsdeskundigen voordat ik de koof begin te slopen :9

Ik kon online hier niks over vinden. Alleen hoe je een flexibele afvoer in een rookkanaal plaatst.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Tussen buis er uit trekken en houtkachel aan doen zou ook nog een stap 'schoorsteeninspectie/schoorsteenvegen' kunnen zitten, denk ik.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Goed punt, dit had ik al wel in mijn hoofd maar niet erbij gezet inderdaad.

Ik ga er overigens wel vanuit dat dit ook gedaan is voordat de gasafvoer ingevoerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Gasleiding gaskachel afsluiten mag ook wel na de schoorsteen inspectie

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die buizen worden meestal gebruikt als renovatiebuis bij rookgasafvoeren die niet meer goed dicht zijn. Dat is aandachtspuntje.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
schoorsteenvegers bellen, als je er 1 in de buurt kan vinden met een endoscoop zit je helemaal goed om het vakkundig te laten onderzoeken en goed op te pakken, met schoorstenen en houtkachels doe je het goed, niet alleen voor je eigen (gezins) veiligheid maar oek voor de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Bedankt voor de reacties.
teacher schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:06:
Die buizen worden meestal gebruikt als renovatiebuis bij rookgasafvoeren die niet meer goed dicht zijn. Dat is aandachtspuntje.
Volgens mij is het niet gedaan omdat de buis niet meer goed was, maar omdat een gaskachel een kleinere diameter nodig heeft. Anders zouden de gassen niet goed wegtrekken was volgens mij de redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Silent7 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:12:
schoorsteenvegers bellen, als je er 1 in de buurt kan vinden met een endoscoop zit je helemaal goed om het vakkundig te laten onderzoeken en goed op te pakken, met schoorstenen en houtkachels doe je het goed, niet alleen voor je eigen (gezins) veiligheid maar oek voor de verzekering.
Die kan ik inderdaad laten komen kijken. Ik vraag me alleen af wat die kan zien als de buis er nog in zit. Lijkt me meer nut als de buis eruit is om te kijken of de dubbelwandige originele buis nog goed is (die volgens mij overigens niet super oud is hoor).

Het gaat me er meer om of ik die binnenbuis makkelijk eruit kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
zijn er geen kachels die juist met de huidige buis kunnen werken? (ik weet niets van maten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-06 22:11
Van dunner naar breder doe je normaal met een verloopje. Dat is technisch prima. Buis is best duur, een heel nieuw dunner stuk trekken is veel werk en kosten.
Het kan zijn dat ze zich hebben laten oplichten of zelf wat hebben lopen knoeien, maar ik zou ook uitgaan van een scenario dat se oude buis niet goed is. Niet dubbelwandig of niet rookdicht ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-06 22:24
Afvoerbuis voor gas is niet bestemd voor de temperaturen van een houtkachel. Wij hadden een gelijke situatie en hebben het volgende gedaan:

- schoorsteen weer open gemaakt aan de bovenkant
- oude gasbuis eruit.
- gaskachel verwijderen
- rvs flexibele buis van diameter van de kachel door de schoorsteen trekken
- rvs flexibele pijp aan kachel
- hoedje erop
- fik erin.

Check even of inspectie nodig is van de verzekering van je huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
tafkaw schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 02:36:
Afvoerbuis voor gas is niet bestemd voor de temperaturen van een houtkachel. Wij hadden een gelijke situatie en hebben het volgende gedaan:

- schoorsteen weer open gemaakt aan de bovenkant
- oude gasbuis eruit.
- gaskachel verwijderen
- rvs flexibele buis van diameter van de kachel door de schoorsteen trekken
- rvs flexibele pijp aan kachel
- hoedje erop
- fik erin.

Check even of inspectie nodig is van de verzekering van je huis!
Bedankt voor je reactie. Kan je mij wat meer vertellen over jullie situatie? Wat voor rookkanaalafvoer hadden jullie al zitten?

Wat bedoel je met het open maken van de schoorsteen? Hoe zat de oude gasbuis vast? Kon je deze aan de bovenkant los maken en 'viel' die daarna vrij naar beneden?

Omdat wij al een standaard dubbelwandige buis hebben is het denk ik niet nodig om een nieuwe rvs buis in te voeren, mits de buis nog goed is. Maar het verwijderen lijkt inderdaad hetzelfde. Alvast bedankt voor je antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-06 22:24
Evanrvb schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:12:
[...]

Bedankt voor je reactie. Kan je mij wat meer vertellen over jullie situatie? Wat voor rookkanaalafvoer hadden jullie al zitten?

Wat bedoel je met het open maken van de schoorsteen? Hoe zat de oude gasbuis vast? Kon je deze aan de bovenkant los maken en 'viel' die daarna vrij naar beneden?

Omdat wij al een standaard dubbelwandige buis hebben is het denk ik niet nodig om een nieuwe rvs buis in te voeren, mits de buis nog goed is. Maar het verwijderen lijkt inderdaad hetzelfde. Alvast bedankt voor je antwoorden :)
We hadden/hebben een gemetselde schoorsteen. Die zat van boven dicht met beton en daar zat de gaskachel schoorsteen in. Ik heb het beton weggebroken en de gasbuis er toen bovenlangs uitgetilt.
Pagina: 1