Welke omvormer voor 40 stuks Solar Frontier 155 wP panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jack 2
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-12-2022
Goedemiddag,

Ik ben nieuw op het forum en heb een vraag over welke omvormer ik het beste kan gebruiken voor:

40 stuks Solar Frontier zonnepanelen 155 wP
Ze komen in een vrije veld opstelling te staan (gericht op het zuiden)
In de meterkast is 3 fase (3 x 25A) aanwezig

Wat zouden jullie adviseren als mogelijke omvormer? En vanuit duurzaamheidsgedachte: zou dit ook een gebruikte omvormer mogen zijn of moet je altijd voor nieuw gaan?

Dank voor de hulp alvast,

Met vriendelijke groet,
Jack

Alle reacties

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:35
Als je kunt knutselen; zou ik iets pakken waar je later een diy lifepo4 accu aant kunt hangen.
Sofar, DEYE ofzoiets, of wellicht micro omvormers

Sofar heb ik zelf, met accu, best prima. Maar jij kan dan de 3f versie pakken. Een gebruikte zou ik zelf nooit doen, gewoon voor t id.

Let wel op je voltages en stromen per paneel/string, en de eigenschappen van de omvormer hiermee.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:40
Ik heb zelf een installatie van 20xSF155-L op een ABB Uno 3.3 (zie onderschrift) en een installatie van 10xSF165-S op een Power One PVI 2000.

Gezien de hoge Voc van 110V (ik heb de L-serie, kan bij jou anders zijn), ontkom je niet aan parallelle strings van 4 of 5 panelen om aan de specificatie van de omvormer te voldoen. Mijn installatie van 20xSF155-L bestaat uit 5 strings van 4 panelen en de installatie van 10x165 uit twee strings van 5 panelen.
Met 40 panelen van 155WP moet je naar een 3fase inverter van 6kW. Of je moet flink willen onderdimensioneren.
Jij komt dus op 10 strings van 4 panelen of 8 strings van 5 panelen. Verdeelt niet zuiver over 3P maar dat is ook niet zo heel erg. De parallelle strings kun je koppelen via Y-connectoren naar bijvoorbeeld 2xMPP.

Mijn installatie is al aardig wat jaartjes oud en ik hou de ontwikkelingen van de omvormers niet goed bij, dus ik kan je geen advies geven over type/merk. Maar afgezien van de hoge spanning per paneel zijn er geen speciale eisen aan een omvormer.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:42
Wat @jaari zegt, maar je kunt die strings niet zomaar met alleen splitters combineren. Je moet namelijk rekening houden met de maximale reverse current en je zult tegen overschrijding hiervan moeten beschermen. Hiervoor kun je een DC combiner box gebruiken.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:00
Is het geen idee om deze set te verkopen en een nieuwe set terug te kopen? De nieuwe set heeft minder kabels nodig, minder materiaal, minder oppervlakte...

• Jack 2
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-12-2022
Dank voor jullie reacties! Ga ik mee aan de slag.
Pagina: 1