Toon posts:

Rubberen sportschoolmatten effectief als geluiddemping?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• florisk1000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 13:59
Hi,

Ik woon in een (100+ jaar oud) studentenhuis.
De huisgenoot onder mij heeft veel last zowel contactgeluid als luchtgeluid vanuit mijn 20m2 grote kamer, in de vorm van kraken van de houten vloer (ik weeg 95kg) en het doordringen van mijn (zware) stem, muziek op beperkt volume, mensen over de vloer, en andere leefgeluiden. Een 20cm holle ruimte tussen mijn vloer en haar plafond fungeert hierbij als versterkende klankkast. Toen er een vloerkleed lag leek het alsof de vloer minder kraakte en mijn stem en leefgeluiden niet zo hard doordrongen. N.b. Ik heb inmiddels ook een groot hoogpolig vloerkleed aangeschaft die ik spoedig wil neerleggen. Er ligt nu alleen een dunne vloerbedekking, dit ligt op een soort laag van platen MDF/spaanplaat wat op zijn beurt weer met schroeven in de krakende planken is geschroefd.

Ik heb de mogelijkheid om een paar rubberen matten van 1,5 cm dikte over te kopen van een sportschool, van ongeveer 2 m2 per stuk. Het is geen granulaat maar dik en zwaar solide rubber, zie foto's onderaan deze post. Voor mijn studentenbudget is het nog wel een aardige investering (ongeveer 150 euro), dus ik wil me goed inlezen en weten of dit effectief zou zijn voordat ik zou overgaan tot de aanschaf hiervan.

Als het effectief zou zijn zou ik de matten neerleggen en aan elkaar kitten, en daar bovenop het hoogpolige vloerkleed plaatsen.

Mijn vragen zijn:
- Zouden deze rubberen matten - als extra toevoeging onder het vloerkleed - effectief zijn tegen contactgeluid door het gewicht van mijn lichaam te verdelen over een groter oppervlak zodat de vloer minder snel kraakt?
- Zouden de matten - als extra toevoeging onder het vloerkleed - effectief zijn om luchtgeluid zoals het doordringen van mijn stem en muziek tegen te gaan?

Groet,
Floris

P.S. Uiteraard weet ik dat de huisbaas dit eigenlijk moet oplossen maar het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn gaat gebeuren, dus dit laat ik even buiten beschouwing.

Foto's:

[Voor 26% gewijzigd door florisk1000 op 05-09-2022 18:54]

Alle reacties

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 21:59
Dan moet je onderbuurvrouw maar niet in een vooroorlogs huis gaan wonen. Zolang jij niet binnen rondloopt op klompen of naaldhakken. Of om middernacht staat te hakken met je koptelefoon op.

Ik heb zelf een veel simpelere mat liggen voor onder mijn roeimachine en subwoofer. Het doet overigens niks tegen een krakende vloer vanwege je gewicht. Het dempt trillingen. Veel "loop geluid" in appartementen is contactgeluid. En laminaat is daar een stuk gevoeliger voor dan vloerbedekking. Daarom is het bij appartementen ook bijna altijd verplicht om een geluidsdempende ondervloer onder laminaat te leggen.

Mijn tip: Kijk eens naar geluidsdempende ondervloer. Dat is hiervoor bedoeld. En het kost vaak minder dan €5/m2. Maar vloerbedekking werkt ook goed.

TheS4ndm4n#1919

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Het zal beter werken dan niks. maar verwacht geen wonderen.
kijk ook naar geluidsdempemde ondervloeren, die zijn daarvoor speciaal gemaakt.
Maar kraken van vloeren ga je hoogstwaarschijnlijk nooit wegkrijgen. Dat is gewoon een eigenschap van bewegend hout.

Een 20cm holle ruimte tussen mijn vloer en haar plafond fungeert hierbij als versterkende klankkast.
Ik zou beginnen te kijken of je die niet kan vullen met isolatie korrels oid.

[Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 05-09-2022 16:20]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
florisk1000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:02:
Ik heb de mogelijkheid om een paar rubberen matten van 1,5 cm dikte over te kopen van een sportschool, van ongeveer 2 m2 per stuk. Het is geen granulaat maar dik en zwaar solide rubber, zie foto's onderaan deze post.
Voor geluidsisolatie is de vuistregel: zwaar == goed.
Dit dit zou wel eens goed kunnen helpen (er weer x dB vanaf snoepen).

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Soms klopt dat, soms maakt het niks uit.

Overlast van muziek kan je eenvoudig beperken met een hoofdtelefoon. Beetje flauw, maar de discussie over hoe je overlast van muziek kan beperken komt regelmatig terug en dit werkt goed.

Wat betreft overlast van je stem: is dit als je gewoon praat? Of speel je fanatiek schietspelletjes?

[Voor 25% gewijzigd door TBTL op 05-09-2022 16:30]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk eerlijk gezegd dat je onderbuur pech heeft.

- klinkt het ook door als jij tegen de muur staat geleund en hard praat?
- klinkt het ook door als de deur (zwevend) dicht "gegooid" wordt?
- andere geluidsoverdracht anders dan "direct jij op de vloer staan"?

Indien bovenstaande met ja beantwoord kunnen worden, gaat niets helpen op de vloer. Muren / holtes / plafonds / draagconstructies; heel veel helpt mee in het verplaatsen en doorgeven van herrie.

Overigens geen idee of de vorige bewoner van jouw huis/kamer te bereiken is; ik kan me niet vooooorstellen dat daar nooit geluid vanaf gekomen is tenzij die persoon 4kg woog en een konijnenstaart had. Mogelijk dat jij (groter / zwaarder) net de druppel is voor de onderbuur maar dat is dan een beetje pech in een 100 jaar oud huis.

Huurbaas. Punt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• florisk1000
RocketKoen schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:12:
Dan moet je onderbuurvrouw maar niet in een vooroorlogs huis gaan wonen. Zolang jij niet binnen rondloopt op klompen of naaldhakken. Of om middernacht staat te hakken met je koptelefoon op.

Ik heb zelf een veel simpelere mat liggen voor onder mijn roeimachine en subwoofer. Het doet overigens niks tegen een krakende vloer vanwege je gewicht. Het dempt trillingen. Veel "loop geluid" in appartementen is contactgeluid. En laminaat is daar een stuk gevoeliger voor dan vloerbedekking. Daarom is het bij appartementen ook bijna altijd verplicht om een geluidsdempende ondervloer onder laminaat te leggen.

Mijn tip: Kijk eens naar geluidsdempende ondervloer. Dat is hiervoor bedoeld. En het kost vaak minder dan €5/m2. Maar vloerbedekking werkt ook goed.
Qua wonen in een vooroorlogs huis, daar ben ik het wel mee eens ja.
Er lag eerst laminaat bij mij maar dat heb ik eruit gehaald omdat er geen ondervloer onder lag en de huisbaas niet bereid was daar wat aan te veranderen.

Thanks voor je tip, ik ga het checken. Is dat ook te gebruiken onder een vloerkleed i.p.v. laminaat?

Groet,
Floris

• florisk1000
heuveltje schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:18:
Het zal beter werken dan niks. maar verwacht geen wonderen.
kijk ook naar geluidsdempemde ondervloeren, die zijn daarvoor speciaal gemaakt.
Maar kraken van vloeren ga je hoogstwaarschijnlijk nooit wegkrijgen. Dat is gewoon een eigenschap van bewegend hout.

Een 20cm holle ruimte tussen mijn vloer en haar plafond fungeert hierbij als versterkende klankkast.
Ik zou beginnen te kijken of je die niet kan vullen met isolatie korrels oid.
Helder, het lijkt er inderdaad op dat ik mogelijk wat breder kan kijken dan alleen wat op de vloer neerleggen. Toch maar de huisbaas nogmaals achter z'n kont aanzitten.

• florisk1000
TBTL schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:22:
Dat is niet per se waar.

Overlast van muziek kan je eenvoudig beperken met een hoofdtelefoon. Beetje flauw, maar de discussie over hoe je overlast van muziek kan beperken komt regelmatig terug en dit werkt goed.

Wat betreft overlast van je stem: is dit als je gewoon praat? Of speel je fanatiek schietspelletjes?
Muziek speel ik al een langere tijd niet 'hardop' af; altijd dmv koptelefoon inderdaad. Ik noemde het vooral om een juist beeld te schetsen :)

Maar stem is bijvoorbeeld met gedempte stem bellen. Ook met normaal volume praten als iemand op bezoek is. M'n kamer is klein dus het is niet alsof mijn gasten en ik dan heel hard hoeven te converseren om elkaar te verstaan.

Maar alles komt er doorheen alsof er niet eens een vloer is.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-11 15:57
*snip*

[Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2022 11:24]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 21:59
florisk1000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:23:
[...]

Qua wonen in een vooroorlogs huis, daar ben ik het wel mee eens ja.
Er lag eerst laminaat bij mij maar dat heb ik eruit gehaald omdat er geen ondervloer onder lag en de huisbaas niet bereid was daar wat aan te veranderen.

Thanks voor je tip, ik ga het checken. Is dat ook te gebruiken onder een vloerkleed i.p.v. laminaat?

Groet,
Floris
Je hebt speciale ondervloer voor tapijt. Of je gebruik dat voor laminaat en dan zachtboard platen erop.
Maar als je overal tapijt gaat leggen dan is een ondervloer overkill. Het is vooral voor onder een harde vloer.

TheS4ndm4n#1919

• florisk1000
*snip*

[Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2022 11:25]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:59
Hi,

Ik woon in een (100+ jaar oud) studentenhuis.
De huisgenoot onder mij heeft veel last zowel contactgeluid als luchtgeluid vanuit mijn 20m2 grote kamer, in de vorm van kraken van de houten vloer (ik weeg 95kg)

Voor mijn studentenbudget is het nog wel een aardige investering (ongeveer 150 euro), dus ik wil me goed inlezen en weten of dit effectief zou zijn voordat ik zou overgaan tot de aanschaf hiervan.
Die matten zullen zeker helpen maar 100% oplossen gaat zeker nooit worden.
Dus ik zou om te beginnen aan je onderbuurvrouw voorstellen dat zij minimaal 50% van de kosten gaat betalen. Zeker omdat jij ook een huurder bent en de huisbaas het vooral zou moeten oplossen.

Het kraken kan je enkel oplossen door elke plank vast te schroeven en het liefst daaroverheen een nieuwe ondervloer die je lijmt. Maar dit zijn zaken die je huisbaas echt zou moeten oppakken.

• florisk1000
MAX3400 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:22:
Ik denk eerlijk gezegd dat je onderbuur pech heeft.

- klinkt het ook door als jij tegen de muur staat geleund en hard praat?
- klinkt het ook door als de deur (zwevend) dicht "gegooid" wordt?
- andere geluidsoverdracht anders dan "direct jij op de vloer staan"?

Indien bovenstaande met ja beantwoord kunnen worden, gaat niets helpen op de vloer. Muren / holtes / plafonds / draagconstructies; heel veel helpt mee in het verplaatsen en doorgeven van herrie.

Overigens geen idee of de vorige bewoner van jouw huis/kamer te bereiken is; ik kan me niet vooooorstellen dat daar nooit geluid vanaf gekomen is tenzij die persoon 4kg woog en een konijnenstaart had. Mogelijk dat jij (groter / zwaarder) net de druppel is voor de onderbuur maar dat is dan een beetje pech in een 100 jaar oud huis.

Huurbaas. Punt.
Puntje 1 nooit getest, 2 deur dichtgooien klinkt zeker door (beide kanten op; ik hoor haar geluiden ook frequent), 3, het geluid van het lopen en de gewichtsverplaatsing en krachten op de vloer die daarbij komen kijken vormen de hoofdmoot van de overlast. Maar daarnaast vooral dus mijn stem.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

florisk1000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:02:
[...]
Maar daarnaast vooral dus mijn stem.
Hoe irritant ook: geluid in de ruimte ga je niet oplossen met iets op de vloer. Eerlijk gezegd, tenzij je al hoogpolig tapijt gewend bent, zou ik dat ook afzeggen.

Huurbaas. Punt.

Andersom, en allicht om begrip te kweken; ga eens naar de onderbuur, wissel een kwartier van kamer en probeer eens (gecontroleerd door vrienden / huisgenoten) te kijken wat je van elkaar hoort. Wie weet is onderbuur inderdaad hooggevoelig. Hoef je niets direct van te zeggen maar het helpt in het beoordelen en begrijpen van elkaar?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• florisk1000
chrisborst schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:17:
[...]

Die matten zullen zeker helpen maar 100% oplossen gaat zeker nooit worden.
Dus ik zou om te beginnen aan je onderbuurvrouw voorstellen dat zij minimaal 50% van de kosten gaat betalen. Zeker omdat jij ook een huurder bent en de huisbaas het vooral zou moeten oplossen.

Het kraken kan je enkel oplossen door elke plank vast te schroeven en het liefst daaroverheen een nieuwe ondervloer die je lijmt. Maar dit zijn zaken die je huisbaas echt zou moeten oppakken.
Dat lijkt er niet echt in te zitten, inmiddels zijn we aardig gebrouilleerd geraakt omdat zij denkt dat ik het geluid intentioneel produceer.

Dat van de planken heb ik online vaker zien terugkomen inderdaad. Eigenlijk zou zowat de hele vloer opnieuw gedaan moeten worden.

• florisk1000
MAX3400 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:05:
[...]

Hoe irritant ook: geluid in de ruimte ga je niet oplossen met iets op de vloer. Eerlijk gezegd, tenzij je al hoogpolig tapijt gewend bent, zou ik dat ook afzeggen.

Huurbaas. Punt.

Andersom, en allicht om begrip te kweken; ga eens naar de onderbuur, wissel een kwartier van kamer en probeer eens (gecontroleerd door vrienden / huisgenoten) te kijken wat je van elkaar hoort. Wie weet is onderbuur inderdaad hooggevoelig. Hoef je niets direct van te zeggen maar het helpt in het beoordelen en begrijpen van elkaar?
Het begrip is aardig drooggelopen dus dat is zeker een goede tip, die hou ik in gedachten.
Tapijt ben ik inmiddels gewend ja dus dat is een blijver voor mij :)

• florisk1000
MAX3400 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:22:
Overigens hierover, dit is nooit echt uitgezocht maar de twee meiden woonden al 7 jaar met elkaar dus de kans is klein dat er overlast was. Ik vermoed sterk dat mijn 95kg - vergeleken met 65-75kg van de meid voor mij - de doorslag geeft voor het doordringen van het geluid. Het lijkt er ook op dat er zich bij mijn onderbuur wel wat (over)gevoeligheid heeft ontwikkeld voor elk kleine geluid wat van boven komt door alle keren dat ze 's nachts wakker is geworden.

• florisk1000
@allen,

Een vervelende situatie alom, maar jullie reacties, tips en inzichten helpen zeer.
Bedankt daarvoor.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:59
florisk1000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:10:
[...]

Dat lijkt er niet echt in te zitten, inmiddels zijn we aardig gebrouilleerd geraakt omdat zij denkt dat ik het geluid intentioneel produceer.

Dat van de planken heb ik online vaker zien terugkomen inderdaad. Eigenlijk zou zowat de hele vloer opnieuw gedaan moeten worden.
Dat is erg jammer. Wellicht kan je haar bewegen om bij de huisbaas te gaan klagen. Die wordt het dan misschien wel zat en gaat actie ondernemen.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-11 19:00

Kek

3flix

Hoe lang woont de onderbuur er al? Had ze hetzelfde probleem met vorige bewoners..? Klinkt ook een beetje dat jij maar alles moet oplossen voor iemand die in een tiefus oud huis gaat wonen en dan stilte verwacht…

Edit: ik zie dat dit net beantwoord is hierboven:P

[Voor 11% gewijzigd door Kek op 05-09-2022 18:18]

• florisk1000
chrisborst schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:16:
[...]

Dat is erg jammer. Wellicht kan je haar bewegen om bij de huisbaas te gaan klagen. Die wordt het dan misschien wel zat en gaat actie ondernemen.
Die is het nu al rete zat volgens mij :*)

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-11 19:39
florisk1000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:15:
[...]
Het lijkt er ook op dat er zich bij mijn onderbuur wel wat (over)gevoeligheid heeft ontwikkeld voor elk kleine geluid wat van boven komt door alle keren dat ze 's nachts wakker is geworden.
Onderschat dit niet voor beide partijen, ik heb dit zelf ontwikkeld bij nieuwe bovenburen. Wat hielp was de bovenburen leren kennen en het gesprek aan te gaan. Dan wordt je wat toleranter. Maar mijn beste oplossing was: noise canceling koptelefoon op. Wat je ook doet en welke oplossing je ook bedenkt. Verhuizen is de enige oplossing. Naar nieuwbouw, = betere normen qua geluid overdracht, of een hutje op de hei.

• florisk1000
Kek schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:16:
Hoe lang woont de onderbuur er al? Had ze hetzelfde probleem met vorige bewoners..? Klinkt ook een beetje dat jij maar alles moet oplossen voor iemand die in een tiefus oud huis gaat wonen en dan stilte verwacht…

Edit: ik zie dat dit net beantwoord is hierboven:P
Jaartje langer dan ik in huis, maar net zo lang als ik in haar kamer (doorverhuisd toen ik erin kwam).
Logische gedachten inderdaad om te kijken hoe eerdere bewoners het hebben beleefd, maar we zijn daar niet veel wijzer uit geworden. Ik meen dat zij wel contact gelegd heeft en waarschijnlijk vernomen heeft dat er geen probleem was, wat natuurlijk voor haar nog meer 'bewijs' is dat het aan mij ligt en niet de vloer. Maar het ligt overduidelijk aan de vloer, ik loop al een jaar op m'n tenen.

• florisk1000
Taab schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:22:
[...]

Onderschat dit niet voor beide partijen, ik heb dit zelf ontwikkeld bij nieuwe bovenburen. Wat hielp was de bovenburen leren kennen en het gesprek aan te gaan. Dan wordt je wat toleranter. Maar mijn beste oplossing was: noise canceling koptelefoon op. Wat je ook doet en welke oplossing je ook bedenkt. Verhuizen is de enige oplossing. Naar nieuwbouw, = betere normen qua geluid overdracht, of een hutje op de hei.
Ja, het zit nu ontzettend diep. Woon in Utrecht dus heb voorgesteld om buurtbemiddeling te gaan doen. Sociaal werkers, drie afspraken, onafhankelijk persoon, met als doel de communicatie en het beeld van elkaar verbeteren en de destructieve kracht van het 'overlastvergrootglas' te verminderen.

Daar wil ze sinds ik het heb voorgesteld (3 maanden terug) tot dusver nog niet aan ten gevolge van een gebrek aan vertrouwen in een positieve uitkomst.

Verhuizen is inderdaad de beste oplossing. Is wel een aantal redenen om hier te blijven wonen maar daarmee dus een continue innerlijke discussie elke keer als er weer stront aan de knikker is.

Thanks voor je input :)

[Voor 10% gewijzigd door florisk1000 op 05-09-2022 18:29]

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-11 19:39
Geen dank en ik vind het erg mooi en menselijk hoe je dit lijkt op te pakken. Kunnen heel veel mensen iets van opsteken. Succes in ieder geval !

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Bij mijn ouders hebben we destijds onder een vrij dik tapijt een ondervloer gelegd. Die leg je normaal onder bijvoorbeeld laminaat en zou 10db moeten schelen. Of het daadwerkelijk 10db minder is betwijfel ik, maar het loopt een stuk zachter. Alsof het een klein beetje meebeweegt. Dat vangt al een hoop kraakgeluiden op. Ik betwijfel of die rubber matten ver genoeg inveren voor dat effect. Maar een dergelijke constructie zou maar zo een positief effect kunnen hebben. Het nadeel is wel dat je zelf niks aan je normale vloer hebt.

Toevoeging: het loopt overigens niet ideaal. Af en toe heb je het gevoel alsof je op een springkussen staat. Dan overdrijf ik nu, maar toch voelt het soms of je niet helemaal stabiel staat. Dat is een nadeel van dingen die meebewegen.

[Voor 18% gewijzigd door Zenomyscus op 05-09-2022 18:45]

• florisk1000
Zenomyscus schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:41:
Bij mijn ouders hebben we destijds onder een vrij dik tapijt een ondervloer gelegd. Die leg je normaal onder bijvoorbeeld laminaat en zou 10db moeten schelen. Of het daadwerkelijk 10db minder is betwijfel ik, maar het loopt een stuk zachter. Alsof het een klein beetje meebeweegt. Dat vangt al een hoop kraakgeluiden op. Ik betwijfel of die rubber matten ver genoeg inveren voor dat effect. Maar een dergelijke constructie zou maar zo een positief effect kunnen hebben. Het nadeel is wel dat je zelf niks aan je normale vloer hebt.

Toevoeging: het loopt overigens niet ideaal. Af en toe heb je het gevoel alsof je op een springkussen staat. Dan overdrijf ik nu, maar toch voelt het soms of je niet helemaal stabiel staat. Dat is een nadeel van dingen die meebewegen.
Wat fijn om jouw ervaring hierover te horen! Het blijft een vrij specifieke situatie maar dit is echt wel wat ik wil weten.
Dat vangt al een hoop kraakgeluiden op. Bedoel je hiermee dat jullie ervaarden dat de vloer die onder het tapijt + ondervloer lag minder kraakte?

Ik heb dezelfde twijfels bij die rubber matten inderdaad. Tegelijkertijd is het echt niet normaal hoeveel uberhaupt een vloerkleed al scheelt qua kraken. De enige verklaring die ik daarvoor kan verzinnen is dat het hoogpolige oppervlak van het kleed al enkele tientallen kilo's van mijn gewicht opvangt voordat het hout belast wordt.

Weet je nog hoe dik die ondervloer ongeveer was?
Ja, dat niet helemaal stabiel staan lijkt me dan iets wat ik op de koop toe zou moeten nemen..

• florisk1000
Taab schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:34:
[...]

Geen dank en ik vind het erg mooi en menselijk hoe je dit lijkt op te pakken. Kunnen heel veel mensen iets van opsteken. Succes in ieder geval !
Bedankt zeg, dat is erg lief. Het blijft toch je huis waar je je veilig wil voelen.. Dit lezen helpt om dat gevoel weer een beetje terug te krijgen.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:07
Ik ben het eens dat de huurbaas het eigenlijk moet oplossen en/of misschien zeurt buurvrouw ook wel te veel, kan natuurlijk ook. Maar als je ervaring hebt met huurbazen in (ik neem aan) particuliere huur, dan weet je ook dat er van daaruit helemaal niets gaat gebeuren.

Ik vind het heel netjes dat TS er toch iets aan probeert te doen.
Ik denk dat de matten wel wat gaan helpen. Tegen algemeen geluid, en misschien ook tegen kraken, omdat het het gewicht wat verdeelt. Contactgeluid word misschien ook wat gedempt.
Gaat het het geluid compleet weghalen? Natuurlijk niet. Maar het zal echt wel helpen.
Zoals anderen ook al zeggen, een ondervloer kan heel veel schelen, en dit is een hele dikke ondervloer.

Het zou wel meteen het laatste zijn wat ik zou doen, en ik zou het ook alleen doen als ik weet dat ik er voorlopig nog even woon.
Ik zou ook even nadenken over hoe het straks loopt. Als je dit soort matten neerlegt, en een hoogpolig tapijt, dan denk ik dat het voelt alsof je op het strand loopt. Dat gaat ook niet echt werken met een bureaustoel oid.

Je hebt het ook over een holle ruimte in de vloer, misschien is het wel veel effectiever om die te vullen met goedkope isolatie. (kan je een hele hoop goedkope dingen voor gebruiken)

• Zenomyscus
  • Nu online
florisk1000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:50:
[...]

Wat fijn om jouw ervaring hierover te horen! Het blijft een vrij specifieke situatie maar dit is echt wel wat ik wil weten.
Dat vangt al een hoop kraakgeluiden op. Bedoel je hiermee dat jullie ervaarden dat de vloer die onder het tapijt + ondervloer lag minder kraakte?

Ik heb dezelfde twijfels bij die rubber matten inderdaad. Tegelijkertijd is het echt niet normaal hoeveel uberhaupt een vloerkleed al scheelt qua kraken. De enige verklaring die ik daarvoor kan verzinnen is dat het hoogpolige oppervlak van het kleed al enkele tientallen kilo's van mijn gewicht opvangt voordat het hout belast wordt.

Ja, dat niet helemaal stabiel staan lijkt me dan iets wat ik op de koop toe zou moeten nemen..
Het kraken klinkt minder hard. Ik vermoed dat het gewicht iets beter verspreid wordt en de vloer langzamer indrukt (waardoor je het minder hoort). Alof je over de vloer sluipt. Het kraken hoorde je vooral wanneer je bijvoorbeeld snel opstaat (bed in de hoek) of wat meer rent ipv rustig loopt. Snelle bewegingen hoor je altijd heel goed. Dat is nu wat minder heftig en dat scheelt al veel. Voor de rest blijft het een oude vloer, geluidloos gaat het zeker niet worden.

• ikwilwp8
  • Laatst online: 29-11 14:03
florisk1000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:26:
[...]
Daar wil ze sinds ik het heb voorgesteld (3 maanden terug) tot dusver nog niet aan ten gevolge van een gebrek aan vertrouwen in een positieve uitkomst.
Ik zou op dit moment dus zijn gestopt met een oplossing voor, laten we wel wezen, haar probleem te vinden. Het klinkt alsof ze geen oplossing wilt, anders dan tegen je aan zeuren.

Ene oor in, andere uit, zou mijn devies zijn.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:12
florisk1000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:50:
[...]

Dat het kraken minder wordt door een vloerkleed is niet zo zeer door de verdeling van de massa maar juist door de massa van het vloerkleed.

Doordat er gewicht op de vloer ligt staan de planken onder "spanning" waardoor het gekraak verminderd.

Over die rubberen mat durf ik geen uitspraken te doen maar die laminaat dempingsplaten worden ook onder tapijt gebruikt en deze platen zullen de druk verdelen van schoenmaat "45"? Op 2 planken naar schoenmaat "45" op een 0,35cm2.
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5869101/artikel.html
En eventueel het hele zooitje verlijmen waardoor het 1 geheel wordt ben alleen bang dat de verhuurder dan achteraf wel eens klagen :+

Maar uiteindelijk zou de huurbaas dit natuurlijk aan moeten pakken, maja studenten zijn een cashcow en moeten het maar slikken want voor jou 10 anderen.

Hoop dat je een oplossing kan vinden.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:12
Dubbelpost**

[Voor 98% gewijzigd door TRAXION op 06-09-2022 09:23]

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:10
Hi,
....

Mijn vragen zijn:
- Zouden deze rubberen matten - als extra toevoeging onder het vloerkleed - effectief zijn tegen contactgeluid door het gewicht van mijn lichaam te verdelen over een groter oppervlak zodat de vloer minder snel kraakt?
- Zouden de matten - als extra toevoeging onder het vloerkleed - effectief zijn om luchtgeluid zoals het doordringen van mijn stem en muziek tegen te gaan?

Groet,
Floris

P.S. Uiteraard weet ik dat de huisbaas dit eigenlijk moet oplossen maar het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn gaat gebeuren, dus dit laat ik even buiten beschouwing.

Foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij zijn dat "gewoon" (industriele) transportbanden, Rest stukken of afgekeurde (oude) banden.
Blijkbaar is er een slimmerik die daar een handel in zag en presto... exclusieve "sportschool matten" .

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Weet wel dat je die rubberen matten wel gaat ruiken thuis.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:01
Ik lees dat je de laminaatvloer eruit gehaald hebt.
mag dat van de huisbaas?
En heb je die vloer nog?
Omdat je zegt dat de ondervloer voor de huisbaas is, vermoed ik dat de laminaatvloer ook van de huisbaas is. Die gaat het niet grappig vinden als die weg is als je vertrekt.

Je zou een geluidsdempende ondervloer kunnen leggen.
En daarop weer laminaat.
En op je laminaat je nieuwe vloerkleed.

Ik denk wel dat het zo eerlijk is als je onderbuur 50% meebetaald aan de ondervloer.
Aangezien het eigenlijk bij de huisbaas hoort.
Je onderbuur heeft overlast, dat wil niet zeggen dat alles uit jouw portemonnee moet komen.
Laat haar mee betalen, en dan leert ze ook dat comfort geld kost.

Ik las ook dat zij van kamer is verhuisd, dat ze eerst in jouw kamer zat.
Is kamers ruilen een optie?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
florisk1000 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:12:
[...]

Het begrip is aardig drooggelopen dus dat is zeker een goede tip, die hou ik in gedachten.
Tapijt ben ik inmiddels gewend ja dus dat is een blijver voor mij :)
Des te meer reden om naar de huurbaas te gaan, samen met je buur. Dit is geen probleem tussen jou en je onderbuurvrouw, maar een probleem tussen je onderbuurvrouw en de huurbaas. Jij bent eigenlijk geen partij hierin als je zelf geen last hebt van je onderbuur, maar door mee te gaan naar je huurbaas geef je meteen aan dat jij het niet erg vindt om een paar weken in een hotel te gaan zitten terwijl de huurbaas je vloer laat vervangen.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-11 13:29
In mijn oude studentenhuis had ik precies hetzelfde probleem. Maar dan als onderbuur van een studentenhuis. Ook dit huis was +100 jaar.

Nooit last gehad van de bovenburen. Totdat deze gingen verhuizen en er een 'grote' student kwam te wonen in de kamer boven mijn slaapkamer, die ook nog eens op z'n hakken liep. Het laminaat in zijn kamer was versleten en dit haalde hij er dus uit. Er lag geen ondervloer maar enkel dun tapijt. Dat dunne tapijt had jarenlang als ondervloer dienst gedaan en zag er dus nog keurig uit. Dat leek meneer student wel zo goedkoop en handig dit dan vervolgens te gebruiken en niks nieuws neer te leggen.

Maar: dat dunne tapijt was de ondervloer. Nu ging meneer daar direct op lopen. Dan leverde een partij geluidsoverlast. Hij wilde, in tegenstelling tot jou, echter geen enkele maatregel nemen.

Gelukkig was onze huisbaas ook de zijne, dus kwam er al snel de opdracht: jij hebt de vloer weggehaald, jij gaat er dus weer een nieuwe vloer in leggen.

Daarvoor is een laminaatvloer in de plaats gekomen met een geluidsdempende ondervloer. Bij het leggen is er goed op gelet dat de laminaatvloer de wanden niet raakt: daar ligt de geluidsdempende ondervloer net twee centimer opstaand tegen de wand en is deze afgewerkt met een plint.

Alle kosten werden verhaald op de bovenbuur: hij had de vloer immers zonder toestemming verwijderd, dus mocht hij nu zorgdragen voor het herstel.

Ik zou weg blijven van rubberen matten of andere niet-officiële oplossingen. Leuk als het voor jou werkt, maar als je de kamer weer moet opleveren krijg je natuurlijk wel wat vraagtekens. Waarom hangt er een rubberlucht (eventueel gecombineerd met ingetrokken zweet) alsof je in de Schoenenreus rondloopt?

Ik weet niet of je de laminaatvloer met toestemming hebt weggehaald. Maar anders is dit ook wel een verantwoordelijkheid van de huisbaas.

De enige oplossing is:
- zorgen dat alle onderplanken vast zitten;
- deugdelijke geluidsisolerende ondervloer leggen;
- met tapijt/laminaat/pvc whatever afwerken, contactgeluid beperkend; en
- eventueel nog een vloerkleed neerleggen en schoenen uit.

Wie dat betaald moet je met de huisbaas uitvechten.

Dan kun je daarna aan je buurvrouw aantonen: ik heb er alles aan gedaan wat ik redelijk kan (en moet) doen, als je nu nog last hebt dan woon je simpelweg in het verkeerde huis.

Leuk dat naar de buurvrouw wordt verwezen met: jij wilt comfort, jij moet dat betalen. Maar dat is toch wel de omgekeerde wereld. Bovenbuur haalt de vloer er uit, heeft geen ondervloer, daardoor heb ik nu last en moet ik de nieuwe vloer betalen? Dat zou lekker goedkoop renoveren van je woning zijn!
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee