Schakelen tussen meetpunten ivm terugleveren of salderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraxNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-05 10:55
We hebben op dit moment nog een vast contract en daarnaast zonnepanelen. Voor een maximaal rendement extra meetpunt laten installeren om de zonnepanelen alleen maar terug te laten leveren. Afijn, dit is een situatie die bij velen van jullie denk ik wel bekend is.

Nu vraag ik mij echter het navolgende af. Bij de energieleveranciers die wisselende tarieven per uur rekenen komt het vaak voor dat zij nu de hoogste terugleververgoeding betalen. Om die reden zit ik te denken aan een constructie waarbij ik dan de mogelijkheid wil hebben om telkens van situatie te switchen en vraag mij af of dit mogelijk is.

Concreet is het idee om op het moment de terugleververgoeding hoger is dan het bedrag we via het vaste contract moeten betalen per kwh we alles terugleveren via het secundaire allocatiepunt. Op het moment de terugleververgoeding lager is dan het bedrag we via het vaste contract betalen op het primaire allocatiepunt willen we juist gaan salderen.

Heeft iemand een idee of het mogelijk is een soort schakelaartje te laten inbouwen waardoor je zeg maar afhankelijk van de tarieven simpel of alles over allocatiepunt 1 kan laten lopen om te gaan salderen en met een klik op de knop juist weer alles over allocatiepunt 2 kan laten lopen om te profiteren van de hogere terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 16:40
Ik denk niet dat ik je vraag precies snap. Maar jij hebt dus twee aansluitpunten met twee verschillende contracten bij twee verschillende leveranciers en wilt zelf buiten deze aansluitpunten om stroom met elkaar verrekenen?

Wat bedoel je met
Voor een maximaal rendement extra meetpunt laten installeren om de zonnepanelen alleen maar terug te laten leveren. Afijn, dit is een situatie die bij velen van jullie denk ik wel bekend is.
Betaal je dan ook twee keer vastrecht?

[ Voor 4% gewijzigd door Panzer_V op 05-09-2022 16:14 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Nu ja, alleen mag dit dus niet. Bv. Alliander heeft in hun voorwaarden staan (en elders verwacht bij hetzelfde):

https://www.liander.nl/mk...extra-meetpunt/?ref=16909

"De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn."

Anders kun je helemaal leuk iets in elkaar vogelen om af te nemen bij de goedkope (bv met negatief uurtarief) en rechtstreeks terugleveren naar de hoge TLV. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Of en hoe ze er achter komen is vraag 2, maar dit is wel vragen om gedoe, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

reiker

dan jij!

BraxNL schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:01:
We hebben op dit moment nog een vast contract en daarnaast zonnepanelen. Voor een maximaal rendement extra meetpunt laten installeren om de zonnepanelen alleen maar terug te laten leveren. Afijn, dit is een situatie die bij velen van jullie denk ik wel bekend is.

Nu vraag ik mij echter het navolgende af. Bij de energieleveranciers die wisselende tarieven per uur rekenen komt het vaak voor dat zij nu de hoogste terugleververgoeding betalen. Om die reden zit ik te denken aan een constructie waarbij ik dan de mogelijkheid wil hebben om telkens van situatie te switchen en vraag mij af of dit mogelijk is.

Concreet is het idee om op het moment de terugleververgoeding hoger is dan het bedrag we via het vaste contract moeten betalen per kwh we alles terugleveren via het secundaire allocatiepunt. Op het moment de terugleververgoeding lager is dan het bedrag we via het vaste contract betalen op het primaire allocatiepunt willen we juist gaan salderen.

Heeft iemand een idee of het mogelijk is een soort schakelaartje te laten inbouwen waardoor je zeg maar afhankelijk van de tarieven simpel of alles over allocatiepunt 1 kan laten lopen om te gaan salderen en met een klik op de knop juist weer alles over allocatiepunt 2 kan laten lopen om te profiteren van de hogere terugleververgoeding?
Zie ook dit topic: reiker in "Switchen tussen 2 slimme meters" :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraxNL
Panzer_V schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:14:
Ik denk niet dat ik je vraag precies snap. Maar jij hebt dus twee aansluitpunten met twee verschillende contracten bij twee verschillende leveranciers en wilt zelf buiten deze aansluitpunten om stroom met elkaar verrekenen?

Wat bedoel je met
[...]

Betaal je dan ook twee keer vastrecht?
Nee niet helemaal juist. We hebben twee aansluitpunten en twee contracten, dat deel klopt. Hoe het nu is wordt aansluitpunt 1 gebruikt voor alleen stroom af te nemen en aansluitpunt 2 wordt gebruikt voor alleen het terugleveren van stroom.

Wat ik dan echter in gedachte heb, voor zover dat dus mogelijk is en mijn vraag hier eigenlijk ook is. Op het moment er een x aantal uur een teruglevertarief op aansluitpunt 2 geldig is welk lager is dan het levertarief van aansluitpunt 1, dat ik dan op een knop druk waardoor de stroom van de zonnepanelen niet langer over aansluitpunt 2 loopt voor de terugleververgoeding, maar op dat moent via aansluitpunt 1 gaat lopen om terug te leveren (zodat dit kan worden gesaldeerd). Op het moment de terugleververgoeding weer hoger is klik ik weer op de knop en moet de teringlevering weer via aansluitpunt 2 gaan lopen.

Heb ik het zo voldoende verduidelijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraxNL
Held, fantastisch dat is dus wat ik bedoel. Ik had al kwartiertje gezocht op het forum maar kwam het niet tegen. Overheen gelezen dus! Nogmaals dank!
Pagina: 1