Wordt het verbruik van droogkasten overdreven in specs?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-10 19:52
Ik overweeg over te stappen van een condensdroger (energie klasse B ) naar een warmtepomp droogkast. Op papier lijkt dat een goede keuze (kopie Coolblue.be hieronder)
Vergeleken met energieklasse B
Hoeveel de wasdroger bespaart, hangt af van de energieklasse van de automaat. We berekenen de besparing door het verbruik van de droger te vergelijken met het verbruik van een condensdroger van energieklasse B. Energieklasse A bespaart bijvoorbeeld ruim € 173,- per jaar op energiekosten in vergelijking met een condensdroger. Dit is op basis van 160 droogbeurten per jaar.

Verschillende energieklassen
Hoeveel je per jaar en over de levensduur bespaart, hangt af van de energieklasse van de droger.

Energieklasse A+++ bespaart tot € 1.735,-
Energieklasse A++ bespaart tot € 1.465,-
Energieklasse A+ bespaart tot € 1.135,-
Energieklasse B bespaart € 0,-
Energieverbruik "katoen kast droog" volgens handleiding
Warmtepomp droogkast (A+++, bijv. Samsung DV80T7220BH): 1,41 kWh
Mijn huidige condensdroger (B, AEG Lavatherm 65280AC): 4.48 kWh (~3x meer)
Echter meet ik met mijn 16A Zigbee plug voor "katoen kast droog" zonder andere opties geactiveerd op mijn droogkast een verbruik van slechts 1.7 kWh, ipv de 4.48 kWh in de handleiding. Dat is slechts 0.3 kWh verschil met de warmtepomp droger. Aan 3x drogen per week aan €0.45/kWh, maakt dat verschil van 0.3 kWh per beurt slechts 21 euro per jaar uit.

Ik kan niet meteen verklaren waarom mijn waarden zoveel lager liggen dan de handleiding voor een gelijkaardig programma. Kan iemand dat bevestigen met een condensdroger?

Ik kan verder best geloven dat warmtepomp droogkasten zuiniger zijn dan condensdroger. Stel nog dat deze verhoudingsgewijs 3x minder verbruiken uitgaande van een 1.7 kWh cyclus voor een condensdroger, dan valt de besparing wel een stuk lager uit: stel 1.7 kWh * 2/3 zuiniger * 52 weken * 3 beurten = 88 kWh besparing, wat aan €0.45/kWh uitkomt op 39.6 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
Heb je gemeten met maximale belading van de droogkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:51
Een belangrijke reden waarom een warmtepomp droogkast zoveel zuiniger is dan een condens variant, is het feit dat een condensdroger zijn warmte haalt uit een electrisch verwarmingselement. (COP van 1), terwijl een warmtepomp de warmte haalt uit de buitenlucht (vandaar de naam).
Een beetje warmtepomp heeft een COP ergens tussen de 3 en 5.

Natuurlijk is een warmtepomp een stuk complexer en zwaarder dan een "draadje" en behaalt deze ook minder hoge termperaturen (wat goed is voor de was zelf, maar minder gunstig voor de droogtijd)

Maar, factor 3 is zeker wel redelijk.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Wtrdk schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:05:
Heb je gemeten met maximale belading van de droogkast?
Er zat wel redelijk wat in de droogkast, maar net nagemeten, eigenlijk maar 3 kg terwijl de referentie waarden volgens de handleiding op 8 kg wordt gemeten. Dat kan dus het verschil tussen de meetwaarde en handleiding verklaren. Het gedacht dat de droogkast minder droogt bij een lager gewicht (of stop indien de was droog genoeg is), is even bij mij opgekomen, maar ik wist niet dat een wasdroger zo "slim" was. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
GarBaGe schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:12:
Een belangrijke reden waarom een warmtepomp droogkast zoveel zuiniger is dan een condens variant, is het feit dat een condensdroger zijn warmte haalt uit een electrisch verwarmingselement. (COP van 1), terwijl een warmtepomp de warmte haalt uit de buitenlucht (vandaar de naam).
Een beetje warmtepomp heeft een COP ergens tussen de 3 en 5.

Natuurlijk is een warmtepomp een stuk complexer en zwaarder dan een "draadje" en behaalt deze ook minder hoge termperaturen (wat goed is voor de was zelf, maar minder gunstig voor de droogtijd)

Maar, factor 3 is zeker wel redelijk.
Die berekening factor 3 maak ik onderaan mijn TS. Dat lijkt mij wel aannemelijk, maar dan nog lijkt de financiële argumentatie voor aankoop van een warmtepomp (zie quote Coolblue) droger sterk overdreven, althans met ons verbruik (gezin met twee peuters).

Ik weet niet wat Coolblue als "levensduur" beschouwd, maar stel 10 jaar, dan kom ik slechts op 396 euro besparing over de levensduur van een A+++ droger (i.t.t. 1735 euro).

[ Voor 9% gewijzigd door SoulShot op 05-09-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:56

Sebazzz

3dp

GarBaGe schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:12:
Niet alleen uit de buitenlucht, ook uit het gecondenseerde water danwel uitgaande lucht.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:51
SoulShot schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:24:
[...]

Die berekening factor 3 maak ik onderaan mijn TS. Dat lijkt mij wel aannemelijk, maar dan nog lijkt de financiële argumentatie voor aankoop van een warmtepomp (zie quote Coolblue) droger sterk overdreven, althans met ons verbruik (gezin met twee peuters).
3x per week draaien, voor een gezin met 2 kinderen?
Dat vind ik best veel.

Hier een gezin van 3 personen en de droger draait maar 1x per week

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
GarBaGe schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:26:
[...]

3x per week draaien, voor een gezin met 2 kinderen?
Dat vind ik best veel.

Hier een gezin van 3 personen en de droger draait maar 1x per week
Is ook bij ons inderdaad misschien wat lager (1-2 keer), maar had de berekening proberen maken in voordeel van de warmtepomp droger, maar zelfs dan valt de aankoop ter vervanging van een werkend toestel moeilijk te verdedigen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-10 19:36

Tijntje

Hello?!

Wij hebben deze https://www.bosch-home.nl/productoverzicht/WTW87560NL

Deze verbruikt gemiddeld tussen de 0,7 kWh en 1,2 kWh gemeten met een smart plug

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Er van uitgaande dat een WP droger het 3x beter zuiniger doet dan een klassieke condens droogkast, besluit ik dus voorlopig dat de winst - met een normaal verbruik - eerder in de orde van 39.6 euro per jaar ligt (zie TS voor berekening).
Pagina: 1