Ik overweeg over te stappen van een condensdroger (energie klasse B ) naar een warmtepomp droogkast. Op papier lijkt dat een goede keuze (kopie Coolblue.be hieronder)
Ik kan niet meteen verklaren waarom mijn waarden zoveel lager liggen dan de handleiding voor een gelijkaardig programma. Kan iemand dat bevestigen met een condensdroger?
Ik kan verder best geloven dat warmtepomp droogkasten zuiniger zijn dan condensdroger. Stel nog dat deze verhoudingsgewijs 3x minder verbruiken uitgaande van een 1.7 kWh cyclus voor een condensdroger, dan valt de besparing wel een stuk lager uit: stel 1.7 kWh * 2/3 zuiniger * 52 weken * 3 beurten = 88 kWh besparing, wat aan €0.45/kWh uitkomt op 39.6 euro per jaar.
Energieverbruik "katoen kast droog" volgens handleidingVergeleken met energieklasse B
Hoeveel de wasdroger bespaart, hangt af van de energieklasse van de automaat. We berekenen de besparing door het verbruik van de droger te vergelijken met het verbruik van een condensdroger van energieklasse B. Energieklasse A bespaart bijvoorbeeld ruim € 173,- per jaar op energiekosten in vergelijking met een condensdroger. Dit is op basis van 160 droogbeurten per jaar.
Verschillende energieklassen
Hoeveel je per jaar en over de levensduur bespaart, hangt af van de energieklasse van de droger.
Energieklasse A+++ bespaart tot € 1.735,-
Energieklasse A++ bespaart tot € 1.465,-
Energieklasse A+ bespaart tot € 1.135,-
Energieklasse B bespaart € 0,-
Echter meet ik met mijn 16A Zigbee plug voor "katoen kast droog" zonder andere opties geactiveerd op mijn droogkast een verbruik van slechts 1.7 kWh, ipv de 4.48 kWh in de handleiding. Dat is slechts 0.3 kWh verschil met de warmtepomp droger. Aan 3x drogen per week aan €0.45/kWh, maakt dat verschil van 0.3 kWh per beurt slechts 21 euro per jaar uit.Warmtepomp droogkast (A+++, bijv. Samsung DV80T7220BH): 1,41 kWh
Mijn huidige condensdroger (B, AEG Lavatherm 65280AC): 4.48 kWh (~3x meer)
Ik kan niet meteen verklaren waarom mijn waarden zoveel lager liggen dan de handleiding voor een gelijkaardig programma. Kan iemand dat bevestigen met een condensdroger?
Ik kan verder best geloven dat warmtepomp droogkasten zuiniger zijn dan condensdroger. Stel nog dat deze verhoudingsgewijs 3x minder verbruiken uitgaande van een 1.7 kWh cyclus voor een condensdroger, dan valt de besparing wel een stuk lager uit: stel 1.7 kWh * 2/3 zuiniger * 52 weken * 3 beurten = 88 kWh besparing, wat aan €0.45/kWh uitkomt op 39.6 euro per jaar.