Eiken lamelparket verwijderen t.b.v. hergebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 11:02

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Op onze benedenverdieping ligt nu voor zo'n 55m2 aan eiken lamelparket (4mm eiken geplakt op een vuren onderlaag van ~10mm). Deze vloer ligt zwevend, maar wel met mes & groef verlijmd.

Bij voorkeur gooi ik deze hele vloer niet in de container maar krijgt deze nog elders een tweede leven.
Zijn er manieren om zonder beschadiging deze vloer toch uit elkaar te halen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
verlijmd maakt het meestal lastig maar er zijn zat mensen die er blij mee zijn terwijl de mes en groef stuk is hoor :)
Waar woon je?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Hoeksche Waard, kwartiertje onder Rotterdam.
En er zullen zeker mensen blij mee zijn, maar ik vermoed dat 'ie nog net iets meer opbrengt wanneer de planken nog wel in elkaar te schuiven zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Houtlijm is sterker dan het hout zelf. Als hij dan veel contact oppervlakte heeft, zoals in een tong en groef, trek je alles kapot. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Als ik het goed begrijp zijn er geen beproefde methoden voor, behalve hopen dat de vloer slechts op een paar puntjes per plank is verlijmd zodat hij mogelijk nog wel losschiet bij een beetje heen en weer wrikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 20:00
Nee helaas.. wij ook tig jaar terug gedaan bij de oude vloer. Die was daar bovenop ook nog eens vast geniet. Compleet naar de gallemiesen, echt zonde.. Veelal komt het er heel niet meer uit, tenzij de vloer zo oud is dat de lijm veelal zijn sterkte kwijt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 14:35
Die houten vloer is één met de houten ondervloer. Bij verlijming wordt ie net als tegels met een kam verlijmd, dus dat krijg je niet los. Je enige hoop is dat iemand nog interesse heeft als je er met een invalzaag vlakken van zaagt. Maar dat is zo bewerkelijk dat iemand eerder voor een nieuwe vloer gaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je zou de planken met een (inval) cirkelzaag los kunnen zagen (door de naden), in plaats van ze domweg los te breken. Dan blijven de planken in elk geval heel en zou er een nieuwe mes en groef aan gefreesd kunnen worden, of de planken anderszins hergebruikt kunnen worden.

Maar of dat de moeite waard is...

Sowieso wil je dat alleen doen als er onder het parket iets ligt wat cirkelzaagvriendelijk is. Als dat parket koud op een cementvloer ligt dan is doorzagen niet echt een optie. En sommige ondervloeren zullen wellicht ook iets minder lekker zijn om doorheen te zagen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Señor Sjon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:21:
Die houten vloer is één met de houten ondervloer.
Waar maak je dat precies uit op?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:41
Orion84 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:22:
[...]
Niet bij TS, bij mij maakte ik dat op uit het feit dat er onder de keukenkastjes dikke lijmklodders onder de parket plankjes en boven de spaanplaat broodjes vandaan kwamen...
Mogelijk heeft hij iets vergelijkbaars.
bij ons is het geheel met een soort tank (maar dan zonder rupsbanden) uit de woning gerost, was geen beginnen aan om dat te doen plankje voor plankje.

[ Voor 35% gewijzigd door tcw82 op 07-09-2022 12:37 . Reden: verkeerde tekst gequote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Pelle zegt expliciet dat de vloer zwevend is gelegd. Dus los van de ondervloer. Alleen de naden zouden zijn verlijmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 14:35
Orion84 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:22:
[...]
(4mm eiken geplakt op een vuren onderlaag van ~10mm
Hieruit. Vervolgens is de vuren onderlaag zwevend t.o.v. de dekvloer gelegd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Señor Sjon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:10:
[...]

[...]

Ik interpreteer dat als dat de individuele planken uit 2 lagen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-04 09:41
Señor Sjon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:10:
[...]

[...]

@Pelle bedoelt (ga ik vanuit) dat er een 4mm fineerlaag op een 10mm vuren plank is geplakt dus planken van 14mm dik in mes & groef verlijmd, geen spraken van een vuren ondervloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_Xu2jsS2ohleT-Lc7qIEOZAJB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wi3tJ9tCTMX9XB2aVycdFa7q.jpg?f=user_large

Het is inderdaad 4mm eiken op een vuren (of andere zachthoutsoort) onderlaag. Dit in z'n geheel ligt dan weer zwevend. (maar ik snap de verwarring)
Je ziet hier rechts een kopse kant die ik met de multitool heb doorgezaagd, en links langs de naad van de lange kant met de invalzaag.

Ik was alleen niet van plan om een hele zaterdag op te offeren aan invalzagen dus ik vrees dat het dan vooral veel gebroken mes-in-groef-verbindingen op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 14:06
Ik heb zo'n vloer liggen. De reststukken heb ik in de kachel gegooit met leggen. Ik kan je één ding zeggen: het brandt fantastisch! Gezien de prijs van haardhout lijkt me dat ook een prima bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 17:22
Je kan het ook op marktplaats zetten. Zijn mensen die het er voor je uit willen halen + bedrag voor neer willen leggen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Meester_J schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:13:
Ik heb zo'n vloer liggen. De reststukken heb ik in de kachel gegooit met leggen. Ik kan je één ding zeggen: het brandt fantastisch! Gezien de prijs van haardhout lijkt me dat ook een prima bestemming.
Ja joh, lekker met lijm en al in de kachel stoken :/ Want fuck het milieu, de buren en de houtstokers die wél verantwoord proberen te stoken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Kurma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:46:
[...]

Ja joh, lekker met lijm en al in de kachel stoken :/ Want fuck het milieu, de buren en de houtstokers die wél verantwoord proberen te stoken, toch?
Helemaal waar. Het opstoken van de lijm is niet zo gezond voor de mensen ín de woning maar zeker niet voor je directe omgeving.

Als die vloer zwevend gelegd is dan is het nu in feite 1 grote zwevende plaat. Een invalzaag en grote vlakken van maken die transporteerbaar zijn lijkt me dan best een goeie optiel

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 14:06
Kurma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:46:
[...]

Kortzichtig hoor. Niet iedereen woont in een rijtjeshuis in de stad. Daarnaast is het geen watervast verlijmd multiplex, maar lamelparket. Als je dan toch de milieukaart speelt: Laten liggen, dat is pas goed voor het milieu.
En als je over fuck begint: Fuck Putin. Elke kuub gas minder is een goed idee.
Niet zo zuur hoor.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Meester_J schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:04:
[...]

Kortzichtig hoor. Niet iedereen woont in een rijtjeshuis in de stad.
Dus het milieu kan lekker verrekken als je geen directe buren hebt? My god 8)7
Daarnaast is het geen watervast verlijmd multiplex, maar lamelparket.
Dat is ook gewoon verlijmd hoor..
Als je dan toch de milieukaart speelt: Laten liggen, dat is pas goed voor het milieu.
En als je over fuck begint: Fuck Putin. Elke kuub gas minder is een goed idee.
Niet zo zuur hoor.
Wel ja, nog een paar drogredenaties erbi. 8)7 En ja, hier wordt ik wel zuur van ja. Door figuren zoals jij komt het verbod op houtkachels snel dichterbij, maar kennelijk boeit je dat (en de buren, en je eigen gezondheid) gewoon geen zak. Bah :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zullen we de discussie over of de kachel een goede bestemming is verder laten voor wat het is en terug gaan naar het meedenken met de topicstarter en het geven van zinvolle tips? Thanks :)

Pagina: 1