Mijn huidige computer heb ik al zo'n 10 jaar. Ik gebruik deze nog steeds zo'n 4-5 dagen in de week en op zo'n dag staat deze makkelijk 10 uur aan. De PC gebruik ik voor office (thuis werken), sketchup (hobby) en zo af en toe een spelletje (age of empires, warcraft 3, dat soort oude spellen). In principe voldoet de computer nog steeds voor deze doeleinden al wordt het bij wat grotere Sketchup bestanden (100MB+) allemaal wat trager. Wat daarvan precies de bottleneck is weet ik niet zo goed. Daarbij wil ik sowieso een kleinere behuizing zodat de pc aan m'n sta-zit bureau gemonteerd kan worden. Vandaar dat ik er aan zit te denken om een nieuwe samen te stellen.
Dit wil ik gaan doen met het nieuwe systeem
Gebruik voor office taken met daarbij zonder problemen 20-25 Chrome tabs open hebben staan. Sketchup voor de hobby. Het zou fijn zijn als ik er ook met wat grotere bestanden met meerdere textures zonder haperingen mee kan werken. Af en toe een spelletje (geen AAA games en hoge FPS / resolutie)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil er maximaal 800 euro aan uit geven, al heb ik het gevoel dat minder ook al voldoende moet kunnen zijn. Vooral als ik de behuizing neem die ik nog heb.
Huidige systeem en componenten die ik kan (her)gebruiken
Alle randapparatuur die ik nu heb ga ik allemaal hergebruiken. Hieronder het lijstje van mijn huidige systeem inclusief rand apparatuur (exclusief 2 oude SSD's en 3 HDD's). Al deze componenten zouden in principe hergebruikt kunnen worden, maar gezien de leeftijd betwijfel ik of dit compatibel zal zijn. Daarnaast heb ik nog een Cooler Master Silencio 550 die ik zou kunnen gebruiken. Met het nieuwe systeem ga ik ervan uit om deze kast te gebruiken.
Nieuwe systeem
Ik heb het volgende systeem samengesteld op basis van wat ik heb gelezen aan andere topics. Voor office werk zal minder krachtig ook voldoende zijn. Dat ben ik me bewust. Maar, hiermee hoop ik toch in Sketchup wat beter vooruit te kunnen en eventueel ook wat aan de slag te kunnen met renders. Het lijkt me ook een prima basis om in de toekomst evenuteel een andere videokaart in te doen en daarmee lijkt me dit systeem erg toekomstbestendig voor mijn doeleinden.
Wat ik eigenlijk wel mis in dit moederbord is Bluetooth. Lijkt me handig om m'n toetsenbord, muis en Jabra headset zonder dongels aan te kunnen sluiten. Helaas zijn de moederborden met bluetooth echt weer flink duurder, of kijk ik ergens overheen?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor mij is belangrijk: stil, (relatief) energie zuinig en hoe kleiner hoe beter. Echter wil ik ook weer een toekomst bestendig systeem en twijfel ik nog heel erg of ik toekomstbestendigheid of formaat het belangrijkste vind. Ben daarom erg benieuwd naar input.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik ben erg benieuwd naar je advies en ervaringen met betrekking tot een systeem voor deze doeleinden. Op dit moment twijfel ik nog of bijvoorbeeld ook niet een NUC geschikt zou kunnen zijn. Dat formaat lijkt me namelijk helemaal fantastisch, maar daarbij komen misschien ook teveel beperkingen? Zoals of die ook stil te houden is met zo'n klein ventilatortje. Een systeem in de Cooler Master Silencio 550 lijkt me daarom meer toekomstbestendig en stiller. Wat is jouw kijk hierop? En als inderdaad een systeem in deze kast de voorkeur heeft, dan zou ik graag je mening horen over de componenten die ik heb gekozen: zijn deze geschikt voor dit doel en compatibel met elkaar?
Dit wil ik gaan doen met het nieuwe systeem
Gebruik voor office taken met daarbij zonder problemen 20-25 Chrome tabs open hebben staan. Sketchup voor de hobby. Het zou fijn zijn als ik er ook met wat grotere bestanden met meerdere textures zonder haperingen mee kan werken. Af en toe een spelletje (geen AAA games en hoge FPS / resolutie)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil er maximaal 800 euro aan uit geven, al heb ik het gevoel dat minder ook al voldoende moet kunnen zijn. Vooral als ik de behuizing neem die ik nog heb.
Huidige systeem en componenten die ik kan (her)gebruiken
Alle randapparatuur die ik nu heb ga ik allemaal hergebruiken. Hieronder het lijstje van mijn huidige systeem inclusief rand apparatuur (exclusief 2 oude SSD's en 3 HDD's). Al deze componenten zouden in principe hergebruikt kunnen worden, maar gezien de leeftijd betwijfel ik of dit compatibel zal zijn. Daarnaast heb ik nog een Cooler Master Silencio 550 die ik zou kunnen gebruiken. Met het nieuwe systeem ga ik ervan uit om deze kast te gebruiken.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7 2600K Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Asus P8Z68-V PRO | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTX 650 1GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | Iiyama G-Master Red Eagle GB3466WQSU-B1 Zwart | € 439,- | € 439,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 0,- | € 0,- |
1 | Toetsenborden | Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US) | € 92,65 | € 92,65 |
1 | Muizen | Logitech MX Master 2S Grafiet | € 59,24 | € 59,24 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9B | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Cooler Master GX 750W | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 590,89 |
Nieuwe systeem
Ik heb het volgende systeem samengesteld op basis van wat ik heb gelezen aan andere topics. Voor office werk zal minder krachtig ook voldoende zijn. Dat ben ik me bewust. Maar, hiermee hoop ik toch in Sketchup wat beter vooruit te kunnen en eventueel ook wat aan de slag te kunnen met renders. Het lijkt me ook een prima basis om in de toekomst evenuteel een andere videokaart in te doen en daarmee lijkt me dit systeem erg toekomstbestendig voor mijn doeleinden.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 213,48 | € 213,48 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 109,- | € 109,- |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-550 | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 82,32 | € 82,32 |
Totaal | € 604,60 |
Wat ik eigenlijk wel mis in dit moederbord is Bluetooth. Lijkt me handig om m'n toetsenbord, muis en Jabra headset zonder dongels aan te kunnen sluiten. Helaas zijn de moederborden met bluetooth echt weer flink duurder, of kijk ik ergens overheen?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor mij is belangrijk: stil, (relatief) energie zuinig en hoe kleiner hoe beter. Echter wil ik ook weer een toekomst bestendig systeem en twijfel ik nog heel erg of ik toekomstbestendigheid of formaat het belangrijkste vind. Ben daarom erg benieuwd naar input.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik ben erg benieuwd naar je advies en ervaringen met betrekking tot een systeem voor deze doeleinden. Op dit moment twijfel ik nog of bijvoorbeeld ook niet een NUC geschikt zou kunnen zijn. Dat formaat lijkt me namelijk helemaal fantastisch, maar daarbij komen misschien ook teveel beperkingen? Zoals of die ook stil te houden is met zo'n klein ventilatortje. Een systeem in de Cooler Master Silencio 550 lijkt me daarom meer toekomstbestendig en stiller. Wat is jouw kijk hierop? En als inderdaad een systeem in deze kast de voorkeur heeft, dan zou ik graag je mening horen over de componenten die ik heb gekozen: zijn deze geschikt voor dit doel en compatibel met elkaar?
[ Voor 0% gewijzigd door JarnoH op 05-09-2022 13:47 . Reden: opmaak gewijzigd ]