Buiten verven ook masker met filters noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-05 06:25
Hi allen,

Ik ben bezig met het verven van mijn (oude) huis. Veel houtwerk vereist wat meer liefde, dus soms plaats ik wel vier lagen verf op het kale hout.

Ik vraag me het volgende af: de verf voor het exterieur bevat vluchtige middelen en ik verdun het soms licht met wat terpentine als de verf wat ingedikt is. Binnen zijn vluchtige middelen in verf arbo-technisch vrijwel verboden, maar hoe zit dat voor buiten? Ik vind het niet stinken, maar je voelt het een beetje in je keel; hoe schadelijk is dit? Is het dragen van een masker met minimaal A-filters noodzakelijk in de buitenlucht?

Ik heb een andere klussers en zelfs een schilder gevraagd en niemand schijnt het te doen, tenzij het gespoten wordt. Ik zie het als ik eerlijk ben andere schilders buiten ook nooit doen, al is dat anekdotaal en misschien niet representatief.

Maak ik me te druk of moet ik echt meteen de volgende keer een masker dragen? Better safe than sorry uiteraard, maar is het noodzakelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Nejoh. Je doet het niet full-time toch?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Noodzakelijk? Nee. Geeft het een fijner / beschermd gevoel? Mogelijk :) Als je het fijner vind mét, dan draag je het. Ik zie ook weinig buitenschilders met maskers, waarschijnlijk (ianal) is het buiten niet verplicht.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Noodzakelijk niet per se, maar welke redenen heb je om het niet te doen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
warhamstr schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:34:
Nejoh. Je doet het niet full-time toch?
Nee, klopt! Maar wel de afgelopen week 10 uur boven een pot verf gehangen denk ik.
SmurfLink schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:46:
Ja, er is eigenlijk geen reden om het niet te doen. Het is meer de vraag of het schadelijk is en wellicht onnodig om zo'n masker te dragen. Ik merk dat kennissen het dragen ervan in deze situatie overdreven vinden, maar daar maak ik me dan weer niet druk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Belecthor schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:33:
Hi allen,

Ik ben bezig met het verven van mijn (oude) huis. Veel houtwerk vereist wat meer liefde, dus soms plaats ik wel vier lagen verf op het kale hout.

Ik vraag me het volgende af: de verf voor het exterieur bevat vluchtige middelen en ik verdun het soms licht met wat terpentine als de verf wat ingedikt is. Binnen zijn vluchtige middelen in verf arbo-technisch vrijwel verboden, maar hoe zit dat voor buiten? Ik vind het niet stinken, maar je voelt het een beetje in je keel; hoe schadelijk is dit? Is het dragen van een masker met minimaal A-filters noodzakelijk in de buitenlucht?

Ik heb een andere klussers en zelfs een schilder gevraagd en niemand schijnt het te doen, tenzij het gespoten wordt. Ik zie het als ik eerlijk ben andere schilders buiten ook nooit doen, al is dat anekdotaal en misschien niet representatief.

Maak ik me te druk of moet ik echt meteen de volgende keer een masker dragen? Better safe than sorry uiteraard, maar is het noodzakelijk?
buiten valt het met moderne verven heel erg mee, die zijn namelijk al oplossingsarm gemaakt. en geschikt om profesioneel te gebruiken zonder grote kans op schildersziekte. let nog steeds op je longen hardhout stof en verfstof zijn hoe dan ook al slecht voor je maar bij oudere gebouwen heb je ook nog het risico op een laag loodhoudende verf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Gewoon doen, maskers zijn tegenwoordig goedkoop en het beschermt toch. Zelfs nieuwe verven komen nog vervelende dampen af die schadelijk zijn. Als je de oplosmiddelen proeft zitten ze ook in je lichaam.

Ben nu zelf bezig met epoxy , thinner, 2k-verf en daar is het echt nodig. Wel het meest extreme maar normale huisverven zijn ook niet onschadelijk.

Dat huisschilders geen masker dragen is niet zo slim, die zie ik ook oude loodverven afbranden zonder bescherming.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:50
SmurfLink schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:46:
Ik vind, zeker met deze temperaturen, zo'n masker nou niet echt comfortabel. Dus ik snap dat je er als huiseigenaar die af en toe z'n huis van een likje verf voorziet er niet aan begint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:57
Hangt van veel zaken af natuurlijk. Bij spuiten sowieso een masker, maar dat is vooral ook voor de stofdeeltjes en kan je dus ook beter een filter met zowel A als FFP filter nemen omdat stof/verfdeeljtes in je longen niet uit hun zelf weer makkelijk weggaan en die stofdeeltjes je A filter vrij snel verstoppen. Bij kwasten afhankelijk van diverse zaken, wat voor verf (water- of terpentinebasis bijvoorbeeld), waait het een beetje of is het windstil, hoe dicht sta je op het werk met je gezicht en wat voor concentraties praat je over.

Ik heb een oom met schildersziekte door een heel leven professioneel schilderen en dat is echt een optelsom van een heleboel kleine klusjes waarbij "het wel even zonder kan" en dat is echt wel een eye opener om eerlijk te zijn. Nu zal het in particuliere hoeveelheden allemaal wel mee vallen, maar je weet het nooit zeker natuurlijk. En het is overigens niet een kwestie van of je het ruikt of niet, dus bij twijfel zou ik gewoon wel een masker opzetten.

Overigens ademt een masker met vervangbare filters en een uitademventiel vaak een stuk makkelijker dan een wegwerpmasker. Kost iets meer, maar is echt een stuk prettiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:12

thijsco19

KTM 990 SMT

Belecthor schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:33:
Je geeft zelf al het antwoord.
Schijnbaar heb jij last van de vluchtige stoffen, dan is het zeker aan te raden bescherming te dragen.
Belecthor schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:54:
Ja, al ben ik wel licht hypochondrisch :P. Ik krijg al last krijg van watergedragen verf, waar vrijwel geen vluchtige middelen in zitten, terwijl daar een masker wel overbodig is.

Ik denk dat het inderdaad gewoon verstandig is een paar van die filters te kopen.
Dat helpt niet mee nee. :D Dan juist is het voor je gemoedsrust een goed idee.

[ Voor 25% gewijzigd door thijsco19 op 05-09-2022 14:57 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Invisible_man schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:41:
Hangt van veel zaken af natuurlijk. Bij spuiten sowieso een masker, maar dat is vooral ook voor de stofdeeltjes en kan je dus ook beter een filter met zowel A als FFP filter nemen omdat stof/verfdeeljtes in je longen niet uit hun zelf weer makkelijk weggaan en die stofdeeltjes je A filter vrij snel verstoppen. Bij kwasten afhankelijk van diverse zaken, wat voor verf (water- of terpentinebasis bijvoorbeeld), waait het een beetje of is het windstil, hoe dicht sta je op het werk met je gezicht en wat voor concentraties praat je over.

Ik heb een oom met schildersziekte door een heel leven professioneel schilderen en dat is echt een optelsom van een heleboel kleine klusjes waarbij "het wel even zonder kan" en dat is echt wel een eye opener om eerlijk te zijn. Nu zal het in particuliere hoeveelheden allemaal wel mee vallen, maar je weet het nooit zeker natuurlijk. En het is overigens niet een kwestie van of je het ruikt of niet, dus bij twijfel zou ik gewoon wel een masker opzetten.

Overigens ademt een masker met vervangbare filters en een uitademventiel vaak een stuk makkelijker dan een wegwerpmasker. Kost iets meer, maar is echt een stuk prettiger.
Goede tips. Ik heb toch afgelopen week wel een stuk of 10 uur geschilderd en met de hand, dus relatief dichtbij. Wel op m'n dak, dus relatief veel verse lucht, maar je ruikt het wel constant als je werkt.

Schrijnend over je oom overigens, dat is erg verdrietig.
thijsco19 schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:45:
[...]

Je geeft zelf al het antwoord.
Schijnbaar heb jij last van de vluchtige stoffen, dan is het zeker aan te raden bescherming te dragen.
Ja, al ben ik wel licht hypochondrisch :P. Ik krijg al last krijg van watergedragen verf, waar vrijwel geen vluchtige middelen in zitten, terwijl daar een masker wel overbodig is.

Ik denk dat het inderdaad gewoon verstandig is een paar van die filters te kopen.
Pagina: 1