Hoofdbrekens over keukenvloer, heeft iemand goed advies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-03 21:30
Wij hebben, door een fout van de aannemer, een probleem met onze keukenvloer. Ik zal de situatie zo helder mogelijk proberen te schetsen:

Wij wonen in een oud huis (>125 jaar), en hebben het afgelopen jaar het één en ander laten opknappen door een aannemer, waar we zeer tevreden over zijn.
Echter heeft de aannemer zichzelf overschat met het renoveren van de vloer in de keuken, waardoor deze niet waterpas is en voor problemen zorgt. De aannemer heeft zijn excuses aangeboden, en aangegeven dat hij het zelf niet durft op te lossen. Hij is ons financieel tegemoet gekomen met een schadevergoeding, en dat is naar onze tevredenheid.
Echter loop ik een beetje vast hoe we het probleem nu verder op moeten lossen.

Op de oude houten ondervloer heeft de aannemer een bepaald soort platen gelegd waar ook isolatiemeteriaal in verwerkt ligt (ik weet de naam van de platen niet meer). Daar is een vloerverwarming ingefreesd, en dat is weer dichtgesmeerd. Daar wilden we een PVC vloer (laminaat) overheen, en dat zou mogelijk zijn. De leverancier van het e PVC-laminaat gaf aan dat de keuken NIET op het PVC laminaat mag rusten. Na advies van keukenleverancier (Mandemakers) besloten om de keuken rechtstreeks op de ondervloer te plaatsen. De aannemer heeft vervolgens de vloer er omheen gelegd, en dat ziet er op zich keurig uit.
Maar al snel bleek dat de vloer niet egaal en waterpas was, er zaten wat 'kuilen' in (hoogteverschil van 1 à 2 millimeter) en dat heeft er voor gezorgd dat de PVC tegels los schieten.

Zoals gezegd heeft de aannemer excuses aangeboden en ons financieel schadeloos gesteld, maar nu is de vraag: hoe krijgen we de vloer weer egaal terwijl de keuken er al op staat?

Ik heb 2 andere aannemers gesproken, maar die vinden het ook een lastig probleem, juist omdat de keuken al op de ondervloer staat.

Ik heb een aantal foto's van het proces en de uiteindelijke keuken op imgur geplaatst. https://imgur.com/a/1Lg4nZx

Heeft iemand een goed advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kun je eens een (lange) waterpas of rechte lat op de vloer plaatsen en daar een foto van maken? Ik ben benieuwd hoeveel van die kuilen er in zitten. Als het er een paar zijn kun je misschien gericht egaliseren met een laagje egaline.

Vind het trouwens ook wel slecht van de vloerenlegger, dat zij dit niet vooraf hebben geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 18:56
Ik weet eigenlijk niet of ik een goed advies kan uitbrengen want ik ben geen klusser maar is het niet mogelijk om alles goed af te plakken en egaline aan te brengen op de ondervloer en daar dan op PVC aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
sOid schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:06:
Kun je eens een (lange) waterpas of rechte lat op de vloer plaatsen en daar een foto van maken? Ik ben benieuwd hoeveel van die kuilen er in zitten. Als het er een paar zijn kun je misschien gericht egaliseren met een laagje egaline.

Vind het trouwens ook wel slecht van de vloerenlegger, dat zij dit niet vooraf hebben geconstateerd.
Ik zal vanavond eens kijken of ik een lange lat heb, goede tip.
De vloerenlegger was de aannemer zelf, die dus excuses heeft aangeboden en ons financieel heeft gecompenseerd...

[ Voor 5% gewijzigd door Wtrdk op 05-09-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Artifax schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:06:
Ik weet eigenlijk niet of ik een goed advies kan uitbrengen want ik ben geen klusser maar is het niet mogelijk om alles goed af te plakken en egaline aan te brengen op de ondervloer en daar dan op PVC aanbrengen?
Als een aannemer er zich al niet aan durft te wagen, denk ik dat egaline geen optie is. Was overigens ook mijn gedachte..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:56
Waarom kun je niet egaliseren als de keuken erop staat?
Laminaat eruit, egaliseren en dat vloeit gewoon weg onder je keuken.
Dan schuren en vloer afwerking er weer op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:24
Enige wat er gebeurt is dat de pootjes van de keuken dan in de egaline staan. Maar hee, als het werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wtrdk
No Hands schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:09:
Waarom kun je niet egaliseren als de keuken erop staat?
Laminaat eruit, egaliseren en dat vloeit gewoon weg onder je keuken.
Dan schuren en vloer afwerking er weer op.
Zoals jij het zegt klinkt het logisch. Ik heb 2 aannemers telefonisch gesproken, en de foto's gestuurd zoals in de link, en beiden zeggen ze dat ze zich er niet aan durven te wagen. Wellicht hebben ze gewoon geen tijd./zin en is het een smoes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wtrdk
Gramser schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:10:
Enige wat er gebeurt is dat de pootjes van de keuken dan in de egaline staan. Maar hee, als het werkt...
En de zijwangen van beide keukenblokken... Maar dat zal het probleem niet zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:24
Wtrdk schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:12:
[...]

En de zijwangen van beide keukenblokken... Maar dat zal het probleem niet zijn ;)
Oh ja... oepsie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 12:56
Wtrdk schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:12:
[...]

Dat hangt helemaal van je keukenopstelling af, anders even een blokje hout eronder en na het egaliseren weer laten zakken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basb445
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Dat de pvc vloer los laat lijk me meer te danken aan het ''veren'' van een houten vloer.

vraag eens na bij een pvc leverancier of het überhaupt mogelijk is om pvc te verlijmen op een houten vloer ( met estrichvloer er op)

het goedkoopste alternatief lijkt me om de gelijmde pvc vloer te vervangen voor pvc kliktegels. die liggen los op de vloer ( net als laminaat) en kunnen dus eventuele zetting en ''veren' van de vloer opvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
basb445 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:15:
Dat de pvc vloer los laat lijk me meer te danken aan het ''veren'' van een houten vloer.

vraag eens na bij een pvc leverancier of het überhaupt mogelijk is om pvc te verlijmen op een houten vloer ( met estrichvloer er op)

het goedkoopste alternatief lijkt me om de gelijmde pvc vloer te vervangen voor pvc kliktegels. die liggen los op de vloer ( net als laminaat) en kunnen dus eventuele zetting en ''veren' van de vloer opvangen
Het is geen verlijmde vloer, maar een PVC kliklaminaatvloer. Volgens de leverancier (het merk is VT Wonen) zou dit zonder problemen moeten kunnen, mits de vloer egaal is. En dat blijkt dus niet zo te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wtrdk schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:21:
[...]

Het is geen verlijmde vloer, maar een PVC kliklaminaatvloer. Volgens de leverancier (het merk is VT Wonen) zou dit zonder problemen moeten kunnen, mits de vloer egaal is. En dat blijkt dus niet zo te zijn...
Kun je het dan niet simpelweg oplossen door er ondervloerplaten onder te leggen? Of mag dat niet met PVC? Die hebben ook enig egaliserend vermogen en kunnen vaak wel met vloerverwarming samen.

Nadeel is wel dat je keukenvloer iets hoger komt te liggen dan de rest van je vloer(en). Rendement van de vloerverwarming neemt mogelijk ook wat af. Kan ook alleen als de oneffenheden niet te groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:20
wat foto's van de situatie en de opbouw zouden helpen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
pentaw1nz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:59:
wat foto's van de situatie en de opbouw zouden helpen
Er staat een link naar foto's in mijn eerste bericht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
Dank voor alle reacties, het lijkt minder moeilijk/rampzalig te zijn dan ik dacht... Ik ga maar op zoek naar een goede vloerboer die het aandurft om de boel met egaline te egaliseren! Als iemand een tip heeft voor een goede in de buurt van Utrecht/Zeist hou ik me aanbevolen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:31
Waarom mag de keuken niet op je pvc vloer staan?

Precies wat @No Hands zegt

Je aannemer had eigenlijk de vloer na dichtsmeren moeten egaliseren. Dat kan nu nog steeds, maar dat wordt gericht egaliseren. Dus alle tegels eruit, vloer schoonmaken, primeren en dan egaliseren.

Je keukenpootjes zou je nog eventueel af kunnen plakken zodat egaline niet aan gaat hechten. De zijwangen van je keukenblokken moet je wel afplakken. Egaliseren zou ik dan minimaal doen, alleen waar het echt nodig is. Je zult dan hooguit 2/3mm omhoog komen of je doet echt alleen de oneffenheden.

Dat aannemers hier zich niet aan willen wagen, lijkt mij meer dat zij geen zin in hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Rainesh op 06-09-2022 11:09 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
  • Laatst online: 12-05 16:19
Keramieken tegels laten leggen in plaats van PVC. Moet je alleen je keuken een klein stukje omhoog schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wtrdk
Rainesh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:07:
Waarom mag de keuken niet op je pvc vloer staan?
Zowel de leverancier van de klik-pvc vloer als de keukenleverancier gaven aan dat de vloer kan gaan 'schotelen' als de keuken er op geplaatst wordt. Blijkbaar werkt een klik-pvc vloer.

Ik vermoed overigens ook dat niet alle aannemers op dit klusje zitten te wachten, maar ik ga op zoek!
Pagina: 1