Indirect clonen/imagen ssd.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-04 18:11
Beste Tweakers,

Ik heb een nieuwe laptop gekocht en deze heeft maar 1 m.2 slot zonder uitbreiding voor een 2e 2.5 inch of m.2 ssd. Nu wil ik deze naar 1TB upgraden vs de 480 waar hij mee kwam. Nu wil ik het hele OS inclusief files indirect clonen omdat ik niet de mogelijkheid heb om 2 m.2s op 1 systeem te runnen voor een directe image clone. Wat is de beste manier om dit te realiseren? Ideaal zou zijn de hele ssd te imagen of clonen en die dan op een later tijdstip op de nieuwe SSD te zetten waarbij dus ook de drivers etc meekomen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waarom wil je per se die disk clonen? Waarom, als het toch een nieuwe laptop is, niet gewoon een verse install op de nieuwe disk?

Gewoon zorgen dat je windows (neem aan dat dat het OS in kwestie is) geactiveerd hebt, installatiemedium aanmaken, disk vervangen en booten vanaf installatiemedium.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oimatewtf__
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-04 18:11
Ik heb een HP Laptop met Windows 11 inderdaad. Ik had alles al geïnstalleerd maar vond uiteindelijk 500 GB net te karig. Alles opnieuw instellen en installeren doe ik het liefst niet weer opnieuw en clonen/image maken leek me de simpelste oplossing in deze. Ik heb overigens ook niet de serial key van Windows die HP meeleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Oimatewtf__ schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:43:
Ik heb een HP Laptop met Windows 11 inderdaad. Ik had alles al geïnstalleerd maar vond uiteindelijk 500 GB net te karig. Alles opnieuw instellen en installeren doe ik het liefst niet weer opnieuw en clonen/image maken leek me de simpelste oplossing in deze.
Ah, ok, je hebt 'm al helemaal ingericht, dan is het wat meer dubbele moeite ja.
Ik heb overigens ook niet de serial key van Windows die HP meeleverde.
Dat is voor zover ik weet ook niet nodig. Als Windows eenmaal op die machine geactiveerd is, dan onthoudt Microsoft dat gewoon en als diezelfde machine (op basis van bepaalde hardware info) weer online komt met een verse install dan wordt die automatisch ook weer geactiveerd.

Clone tooltjes heb ik helaas geen ervaring mee, dus mocht je toch echt die kant uit willen dan moet je even verdere reacties op die vraag afwachten :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51

FeaR

In GoT we trust

Oimatewtf__ schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:33:
Wat is de beste manier om dit te realiseren?
Externe m2 behuizing/adapter? Allereerst de 1 TB in die behuizing om vanaf de 480 GB te clonen (over USB), SSDs wisselen om zo uiteindelijk de 480 GB in de externe behuizing als USB stick mee te kunnen nemen. Of iemand vinden van wie je een dergelijke externe behuizing of adapter van kan lenen.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 05-09-2022 12:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:15
Als je genoeg externe opslag ruimte hebt kan je daar gewoon een backup image naartoe maken en weer terug zetten naar je grotere SSD.
Hier zijn diverse tools voor beschikbaar, betaald en try/free ware.

Macrium Reflect biedt een gratis versie voor thuis gebruik
GratisSoftware: Macrium Reflect Free
Macrium Software Blog: Cloning a disk with Macrium Reflect 8
Macrium Software Blog: Restoring a System Image with Macrium Reflect 8
Macrium Software Blog: image or clone?

Let wel op dat je een herstel WinPe USB hebt en de partitie grootte aanpast voor de nieuwe SSD bij het terugzetten van het backup image.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
1) Voor een image backup en restore heb je een derde drive nodig, heb je die wel?

2) Een USB M.2 adapter is een andere manier.

3) Anders een desktop met twee M.2 aansluitingen gebruiken van iemand die je wil helpen.

De Windows key kun je uit een bestaand systeem halen. Niet dat je dat nodig hebt, je kant de bestaande installatie op de nieuwe M.2 opnieuw laten activeren. Registreren van een eigen Windows 11 gaat niet zomaar met een OEM key.
Pagina: 1