Cv afvoer loopt over door wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danney
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-09-2022
In het kort de rioolafvoer van de cv loopt soms een beetje over als de wasmachine afpompt

Ik heb op deze site al een draadje gevonden, maar wil graag mijn oplossing onder de loep leggen.

Situatie: vanaf de wasmachine loopt een 40mm afvoer vrij laag boven de grond naar de hoofdafvoer. Totale afvoer ca 6mtr.
Op de laatste 3mtr een y splitsing voor de condens afvoer van de cv en de retourleiding.
Deze zit helaas vanwege het schuine dak vrij laag.
Af en toe loopt het wasmachine water terug in de cv afvoer en borrelt over.

Idee is om de hele afvoer vanaf de wasmachine te vervangen voor een 50mm leiding. Om hiermee meer ruimte voor het afvoerwater te creëren..
Evt wil ik tussen cv en wasmachine nog een terugslagklep monteren. Is dit laatste nodig en slim om te doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bYqcAA4BoDUEEvpVQQvk2NigYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqgVankSBLzbNbdIfZ9LHRKC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GICW-A3GTwD5r9j3AJ18qcgUycQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1lIx8x5mbi1NU64P9bXcJQA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ozxp7odt1BtLntpFtj7ncO_sces=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPgWJNBgqOCONYFdxchNiFHS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdhnQ_cLBtaN3tyhjj0lU_XLZ8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59qPnj7oDYWRv067c1P1iQyt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obUJo5pnVj3sfAilSMaoroc0k9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqpVlgRWkEhTkKwMFkRqIJPh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx8wwZ46cLpeDlUQhf6afjaURsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UotbSs0nfNlfZMPPCkpENJgd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Danney op 05-09-2022 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Foto doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Diameter vergroten gaat zeker helpen, of eventueel de CV afvoer apart naar de standleiding leggen?

Voor een buis die bijna vlak loopt is het eigenlijk minimaal 50mm nodig (1 cm / 2 meter afschot).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-04 23:48

M2M

medicijnman

Meestal is het probleem dat de 40mm buis geen 40mm meer is aan de binnenkant en daarom het water niet meer af kan voeren. Ik heb hier de buis ook open moeten zagen die er sinds 1986 in zit en er was nog maar 20mm over van de 40.

wat je ook zou kunnen doen is een buffervat maken voor de afvoer van de wasmachine. De hoeveelheid vloeistof is beperkt, dus een dik stuk buis ertussen geeft voldoende buffer toch?

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
De buis voor de condensafvoer van de CV gaat maar een paar cm omhoog? Als dat niet verhoogd kan worden dan is een terugslagklep wel handig. Probleem is vaak niet eens het water maar het sop wat op het water drijft en wel wateroverlast kan geven.
M2M schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:14:
wat je ook zou kunnen doen is een buffervat maken voor de afvoer van de wasmachine. De hoeveelheid vloeistof is beperkt, dus een dik stuk buis ertussen geeft voldoende buffer toch?
Niet altijd ivm wet van communicerende vaten.

Ik heb zowel een buffer (rechts) als terugslagklep (midden onder) als noodopvang (onder, thanks IKEA!):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sV9jv-jKmUodLpSSs__6W3bGQsY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGoa1Rq93hCxpLMh98N60BGr.jpg?f=fotoalbum_medium
En jaarlijks even doorspoelen / schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Wat je zou kunnen proberen, is de afvoerbuis bij je CV iets hoger te kunnen plaatsen icm 2 * 45 of 2 * 90% hoeken?

Terug slag klep zou ook kunnen helpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-04 22:43
Is foto 4 de aansluiting op het riool? Dan zou ik de afvoer van de wasmachine niet groter maken dan die diameter.

Wel zou ik zorgen voor een goede beluchter op het verticale riool. En daarnaast de afvoer van de CV pas zo laat mogelijk verbinden met die van de wasmachine. Je CV stroomt nu over, omdat er in het stuk van de cv/wasmachine verbinding tot aan de verticale standleiding meer drukval is dan dat er hoogte is in je CV aansluiting.

Door pas dichterbij de standpijp te verbinden, gaat de weerstand richting 0.

Als je voor een terugslag klep kiest, die heeft ook een beetje voordruk nodig om open te gaan, wellicht niet veel, maar de druk in die leiding is ook niet al te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danney
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-09-2022
Als ik mag resumeren, zou de beste oplossing zijn om de wasmachine naar 50mm te doen en cv pas net voor de standpijp bij elkaar te laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-04 23:48

M2M

medicijnman

Rukapul schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:24:
De buis voor de condensafvoer van de CV gaat maar een paar cm omhoog? Als dat niet verhoogd kan worden dan is een terugslagklep wel handig. Probleem is vaak niet eens het water maar het sop wat op het water drijft en wel wateroverlast kan geven.

[...]

Niet altijd ivm wet van communicerende vaten.

Ik heb zowel een buffer (rechts) als terugslagklep (midden onder) als noodopvang (onder, thanks IKEA!):
[Afbeelding]
En jaarlijks even doorspoelen / schoonmaken.
Zoiets bedoelde ik inderdaad. Wasmachine uit laten komen in een emmer eigenlijk.

Maar is het niet mogelijk om de afvoerslang gewoon te verlengen? De wasmachine heeft een pomp die het wateractief pompt. Die pomp zal ongetwijfeld sterk genoeg zijn als je de afvoerslang gewoon wat langer maakt en een paar meter verderop in een afvoer drukt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:19
Danney schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:19:
Als ik mag resumeren, zou de beste oplossing zijn om de wasmachine naar 50mm te doen en cv pas net voor de standpijp bij elkaar te laten komen?
Dan nog wordt het krap. Een wasmachine voert met 0,75 liter per seconde af, 50mm pvc op 1:50 afschot maximaal 0,69 liter per seconde. Je zou dan eigenlijk naar 63mm moeten gaan maar ik denk niet dat de standleiding zo dik is of wel?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-04 19:40

Freakie1NL

Grote Baas

Al meerdere malen vermeld maar een terugslagklep zal hier wonderen kunnen verrichten.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Pagina: 1