groepenkast zootje fatsoeneren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Damusic2me
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09-2025
Disclaimer: ik heb dit niet aangelegd.

Even als achtergrond: ik ben bezig mijn keuken te vervangen, en wilde even weten wat er op welke groep zit omdat ik straks met een aparte diepvries, koelkast, stoom oven, combi magnetron, vaatwasser, koffiezet apperaat en zo zit.
Wat blijkt: de hele beneden verdieping zit op 1 groep. Dus ook de tv en stereo komen daar nog bij, plus alle lampen etc. etc.

Nou gaat dat nog steeds goed, maar t lijkt me niet iets wat ik zo wil houden.
Ik heb ooit een opleiding electricien gehad, maar nooit wat mee gedaan. Ben doorgegaan in de electronica en daarna de ICT in.

Heb even de groepenkast opengetrokken, en ik kom dit tegen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak0zX5qaQHdJK3tu_07RYU0WxcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCXAN1QAmQpsB1CyCEdZnIgm.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ziet er uit, als iets wat ik ooit op de LTS uitgelegd heb gekregen als: dit deed men vroeger.
Even los van het feit dat ik dit er een beetje eng uit vind zien, en t ongetwijfeld niet meer up to code is, zit ik even te kijken hoe ik dit kan vervangen. Het laten doen wordt een uitdaging, want als ik echt alles netjes up to code zou willen doen, dan moet ik de meterkast verplaatsen omdat dit geen 3 meter meer van de voordeur is, de gas electra en nuts aanvoer klopt ook niet met de huidige regels etc. etc. Dat lijkt me een beerput dioe ik niet open wil trekken.

Ik zie dat er gewoon mooie configurators voor zijn tegenwoordig, en kom dan uit op zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AR-hy5VuFxHu2Ugam_IeclOLqBc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nGlnb5D6jeMILNS9P3GpiI9p.jpg?f=user_large

Dit zou moeten passen als ik de dekplaat onder de hoofdschakelaar mee pak.
Het alternatief is een horizontaal model, maar dan kom ik met die muurinvoer punten in de knoop.
Voordeel van die opzet is wel dat ik de bestaande hoofdschakelaar kan laten zitten, en mezelf niet elektrocuteer.

Vraag is dus: 1 klopt mijn ideetje voor groepenkast? ik gooi er dan 2 extra groepen in, en vervang de oude 'fornuisgroep' (ik durf t nauwelijks zo te noemen als ik dit zie)

2e vraag:
Nadeel wat ik zie bij deze opzet, is dat ik de bestaande hoofdschakelaar vervang. Ik ben niet bang voor elektriciteit of zo, maar common sense vind ik altijd wel dat je geen risico's moet nemen die het niet waard zijn.
Alternatief zou zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBUtiz321magX1HNAa7urBP4WnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDKJasMaRHY2XtDtLyQCl0Vm.jpg?f=fotoalbum_large
zelfde idee, maar dan overdwars, de 40 A hoofdschakelaar zit vanuit de binnenhuis omgeving gezien, nu voor de 63 A hoofdschakelaar. Lijkt me niet zo veel mis mee, maarn ik zit met die leidingen wat tijd kost.

Kortom, kan iemand die dit vaker doet, eens meedenken en een suggestie doen? misschien zie ik iets simpels over t hoofd.
Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Damusic2me op 06-09-2022 10:05)

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:21
Tja qua groepenkast is het niet moeders mooiste en tijd voor een update..
Vroeger zag je wel vaker dat de gehele verdieping op 1 groep zat want je had maar 4 groepen voor het hele huis :+ Ga je de groepen nog uit elkaar trekken voor de beneden verdieping? Kun je wellicht nu ook al overnadenken.

Qua configuratie valt er veel te kiezen, zal er voornamelijk aan liggen wat de huidige afmetingen zijn die je hebt. Het lijkt alsof je genoeg hoogte hebt als je de hoofdschakelaar vervangt dus waarom geen 2rails boven elkaar? Daarnaast als je de kast eruit hebt kun je al het overbodige eruit trekken en pijpjes fatsoenlijk plaatsen zodat alles boven/onder eruit komt (kleine moeite aangezien alles er al uit is).

Qua tip voor aanleggen. nu is de tijd om eventueel naar 3 fasen over te gaan. dan kun je meteen de meterkast zo configureren... scheelt later weet met EV of Zonnepanelen 8). Mocht je dat dan doen, kun je een afspraak maken met de netbeheerder en afspreken dat je de zegel breekt voor de hoofdzekering zodat je veilig kan werken (was in mijn geval geen probleem). Monteur is daarna geweest en heeft er een nieuwe zegel geplaatst nadat hij er 2 stoppen bij had gedraaid.

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:33
Hoe hoog is het meterbord nog als je dat bovenste stuk verwijderd? Ik zou dat niet zomaar doen, als bij een meterwissel of overstap naar 3-fasen blijkt dat de nieuwe meter niet past dan zit je daar weer mee...

Alles boven het meterbord zou ik wel willen vernieuwen, inclusief de hoofdschakelaar en de behuizing waar deze in zit.

Je hebt nu een 1-fase installatie, de groepenkast die je samenstelt bevat een 3-fasen hoofdschakelaar. Als je op 1-fase wilt blijven is dat niet per sé nodig (maar wel fijn als je in de toekomst toch anders beslist).

Wat zit er precies achter die 2 kniedeksel? Een inbouwdoos? Of verdwijnt er gewoon een leiding in de muur? Inderdaad een beetje matig zo als je een grotere kast wilt ophangen...

Verdwijnen er achter de linker behuizing nou ook al 2 leidingen de muur in?

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 05-09-2022 09:58 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • Beste antwoord

• epicfailguy23
Tja qua groepenkast is het niet moeders mooiste en tijd voor een update..
Vroeger zag je wel vaker dat de gehele verdieping op 1 groep zat want je had maar 4 groepen voor het hele huis :+ Ga je de groepen nog uit elkaar trekken voor de beneden verdieping? Kun je wellicht nu ook al overnadenken.

Qua configuratie valt er veel te kiezen, zal er voornamelijk aan liggen wat de huidige afmetingen zijn die je hebt. Het lijkt alsof je genoeg hoogte hebt als je de hoofdschakelaar vervangt dus waarom geen 2rails boven elkaar? Daarnaast als je de kast eruit hebt kun je al het overbodige eruit trekken en pijpjes fatsoenlijk plaatsen zodat alles boven/onder eruit komt (kleine moeite aangezien alles er al uit is).

Qua tip voor aanleggen. nu is de tijd om eventueel naar 3 fasen over te gaan. dan kun je meteen de meterkast zo configureren... scheelt later weet met EV of Zonnepanelen 8). Mocht je dat dan doen, kun je een afspraak maken met de netbeheerder en afspreken dat je de zegel breekt voor de hoofdzekering zodat je veilig kan werken (was in mijn geval geen probleem). Monteur is daarna geweest en heeft er een nieuwe zegel geplaatst nadat hij er 2 stoppen bij had gedraaid.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:07
Volgens mij wordt EMAT nu niet bepaald als top spul beschouwd.

Catch a smile out there!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Glenfiddich schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:20:
Volgens mij wordt EMAT nu niet bepaald als top spul beschouwd.
Ik zou EMAT ook links laten liggen en gewoon de standaard gerespecteerde merken pakken: ABB, EATON, HAGER, Attema of Schneider.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Ik zou die hoofdschakelaar wel gewoon meepakken. Scheelt een boel ruimte.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:33
Sethro schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:27:
Ik zou die hoofdschakelaar wel gewoon meepakken. Scheelt een boel ruimte.
Ik denk dat iedereen het daar wel over eens is, maar @Damusic2me wil als ik het goed lees een deel van het meterbord verwijderen:
Damusic2me schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:48:
Dit zou moeten passen als ik de dekplaat onder de hoofdschakelaar mee pak.
Daar zou ik wel een beetje terughoudend mee zijn, afhankelijk van het meterbord wat nog overblijft. Anders zul je net zien dat over een paar jaar de nieuwe 3-fasen meter niet past. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Damusic2me
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09-2025
Wat zit er precies achter die 2 kniedeksel? Een inbouwdoos? Of verdwijnt er gewoon een leiding in de muur? Inderdaad een beetje matig zo als je een grotere kast wilt ophangen...
Verdwijnt de muur in. Zit allemaal vast op zaagselplaat, geen idee wat daar achter leeft.

Als ik @epicfailguy23 goed begrijp. kan ik gewoon liander bellen en vragen of ze de boel opnieuw komen zegelen Dat scheelt best veel.

Helaas kan ik niet verder omhoog: de trap loopt er boven.
De dekplaat onder de hoofdschakelaar is wel gewoon leeg, dus daar kan ik wel heen.
@Xander scherp, t is inderdaad 1 fase, heb ik maar gelijk aangepast.
Ja er komen wel zonnepanelen, maar dat is in de toekomst kijken, en op die prijzen is een groepenbordje nou niet echt het duurste.
Ik heb zelf ook altijd de neiging om zaken op de toekomst voor te bereiden, maar vaak blijkt dan dat dat gewoon extra geld heeft gekost, en er toch iets anders moet komen obv nieuwe eisen. Ik ben daar dus wat terughoudender in geworden.

Ik ga liander bellen en vragen hoe het proces is voor opnieuw zegelen.
@Atlas wat maakt die merken beter? volgens mij moet alles gewoon kema keur en zo hebben. merk en type intereseert me dan niet zo. voor het uitzicht hoef ik t iig niet te doen.

• epicfailguy23
Ging bij mij inderdaad eenvoudig met een telefoontje, echter ging ik wel van 1 naar 3 fasen dus de zegel moest zowiso verbroken worden, meestal zijn ze dan niet flauw (in mijn geval tenminste).

Hoeveel ruimte heb je daadwerkelijk in je meterkast? dus BxH? vaak kun je door eventueel een ander merk te kiezen nog wel eens rommelen met de maten en heb je wellicht iets dat er lekker tussen past. Daarnaast is het geval 1-3 fasen meterkast niet veel duurder in aanschaf. het enige is dat je de fasen zelf moet bruggen in de kast omdat je er maar 1 binnenkrijgt.

Je kan ook eventueel kijken voor een 'standaard' meterkast. zijn iets goedkoper maar wie weet zit er iets tussen dat past 8)
Pagina: 1