Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Skelter94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-11 20:20
Dag allemaal

Ik heb een nogal simpele vraag, maar een antwoord vinden blijkt lastiger dan gedacht. Zelfs van mijn huidige energieleverancier krijg ik rare antwoorden waar ik niets wijzer van word. Momenteel woon ik in een nieuwbouwwoning. Hier wonen wij gasloos en maken wij gebruik van een warmtepomp die het huis verwarmt. Ons jaarlijks verbruik is nu ongeveer 4250 wat men kan opdelen in de helft normaal en de helft dal-vebruik. Per donderdag krijgen wij 10 zonnepanelen (wegens beperkte ruimte) die naar verwachting volgens de offerte zo'n 4300 KWH op jaarbasis op gaan wekken. Volgens de leverancier is dit naar verwachting vaak wat meer dan op de offerte aangegeven. Maargoed, als we er even vanuit gaan dat ik om en nabij evenveel stroom op ga wekken op jaarbasis dan wat ik verbruik, dan zou ik in theorie toch uit moeten kunnen met een maandbedrag van 0? euro. Op de paar energiesites die nog wel een aanbod durven te doen kom ik vaak uit op een termijnbedrag van rond de 35 euro. Momenteel zit ik bij greenchoice met een variabel contract en heb ik een termijnbedrag van 107 euro. Kan ik dit dus helemaal naar beneden gooien? Of is het verstandig om alsnog een x bedrag per maand te betalen met het oog op een variabel tarief. Zouden jullie eens met mij mee willen denken?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:08
Wij wonen ook gasloos met ongeveer hetzelfde verbruik. Wel hebben we 2x10 zonnepanelen liggen op Oost|West. Leverancier wilde ons afgelopen mei naar 25 euro per maand zetten. Heb toen voor de zekerheid op 50 laten zetten. Vanmorgen naar 60 euro per maand gezet ivm hogere energietarieven en lagere TLV.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:05

BaRF

bijna kerst

Geen idee wat jouw situatie echt gaat opleveren, maar voordeel van het voorschotbedrag is dat je teveel betaald geld terug krijgt, je loopt dus niet echt een risico. Je kan het ook eerst een tijdje aanzien om te kijken wat die panelen doen :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:16
houd er rekening mee dat de maanden met hoge opbrengst al geweest zijn. voor het komende (winter) halfjaar is de opbrengst ca 20% (schatting) van de jaaropbrengst, het grote voordeel van salderen komt pas oin de zomer van 2023.

ik zou het temijn bedrag wel wat verlagen, want je hebt in de afgelopen zomer ook meer betaald dan verbruikt

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:51
Zo te zien kan je ongeveer al je verbruik salderen, als je leverancier op de juiste manier saldeerd. Maar je hebt ook nog de netbeheerkosten, kosten voor de leverancier etc en daarnaast de korting van 742 euro. Hoeveel je uiteindelijk ongeveer moet betalen kan je dan toch uitrekenen?

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11 00:39
Je loopt wel degelijk risico, want als je energieleverancier failliet gaat, ben je je voorschot bedrag kwijt. Zo laag mogelijk zetten!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Zo laag mogelijk doen, als je met geld om kan gaan. Zet zelf maar apart wat je tekort denkt te komen.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Een hoog termijnbedrag is de balans tussen het risico om achteraf moeten bij te betalen, je geld kwijtraken als de energietoko omvalt, en de rente die je anders op je spaarrekening zou ontvangen (niet veel dus :p).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Skelter94 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:27:
Dag allemaal

Ik heb een nogal simpele vraag, maar een antwoord vinden blijkt lastiger dan gedacht. Zelfs van mijn huidige energieleverancier krijg ik rare antwoorden waar ik niets wijzer van word. Momenteel woon ik in een nieuwbouwwoning. Hier wonen wij gasloos en maken wij gebruik van een warmtepomp die het huis verwarmt. Ons jaarlijks verbruik is nu ongeveer 4250 wat men kan opdelen in de helft normaal en de helft dal-vebruik. Per donderdag krijgen wij 10 zonnepanelen (wegens beperkte ruimte) die naar verwachting volgens de offerte zo'n 4300 KWH op jaarbasis op gaan wekken. Volgens de leverancier is dit naar verwachting vaak wat meer dan op de offerte aangegeven. Maargoed, als we er even vanuit gaan dat ik om en nabij evenveel stroom op ga wekken op jaarbasis dan wat ik verbruik, dan zou ik in theorie toch uit moeten kunnen met een maandbedrag van 0? euro. Op de paar energiesites die nog wel een aanbod durven te doen kom ik vaak uit op een termijnbedrag van rond de 35 euro. Momenteel zit ik bij greenchoice met een variabel contract en heb ik een termijnbedrag van 107 euro. Kan ik dit dus helemaal naar beneden gooien? Of is het verstandig om alsnog een x bedrag per maand te betalen met het oog op een variabel tarief. Zouden jullie eens met mij mee willen denken?

Alvast bedankt!
persoonlijk zou ik hem zo laag mogelijk zetten en de besparing apart houden totdat je de afrekening hebt gehad.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:49
niels11 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:35:
Je loopt wel degelijk risico, want als je energieleverancier failliet gaat, ben je je voorschot bedrag kwijt. Zo laag mogelijk zetten!
Dit is een kip en ei verhaal.

Als iedereen in NL zijn termijnbedrag zo laag mogelijk zet gaan de energiebedrijven JUIST failliet. Want hun lopende kosten gaan door. Feitelijk neem je dan een lening bij ze.

Het blijft een moeilijk verhaal.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:10
Panzer_V schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:54:
[...]

Als iedereen in NL zijn termijnbedrag zo laag mogelijk zet gaan de energiebedrijven JUIST failliet. Want hun lopende kosten gaan door. Feitelijk neem je dan een lening bij ze.

Ik zou dat niet jouw zorg maken, eerder een reden om het juist wel te doen.
Veel leveranciers hebben ook een minimum waar je niet onder mag komen, dus waarschijnlijk zullen zich hier wel goed tegen beschermen. Echter dure inkoop en goedkope verkoop is een veel groter probleem.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet vergeten dat je in de wintermaanden natuurlijk wat minder opwekt, de zomerdagen gaan dat natuurlijk weer goed maken. Ik zou het termijn bedrag halveren. Als je dan nog teveel betaald, krijg je gewoon terug en kun je opnieuw het termijnbedrag aanpassen. Als je te weinig hebt betaald, krijg je een rekening na en kun je daarna het termijn bedrag aanpassen. Beiden lijken mij geen groot probleem, het glas is half vol of het glas is half leeg. ;) Aangezien niemand je een goed antwoord kan geven,zou je het termijn bedrag bijvoorbeeld kunnen halveren, je kunt daarna wanneer het een jaar gelopen heeft, altijd nog zien wat je doet (verder naar beneden of juist iets omhoog).

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 05-09-2022 11:25 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik begreep dat veel leveranciers naar het afgelopen jaar kijken. Als je nu PV neerlegt zal je pas in heel 2023 aantonen dat je netto verbruik inderdaad laag is ivm salderen. Dan kun je voor 2024 een laag voorschot aanvragen.
De leverancier wil het risico niet lopen dat jij aan het eind van het jaar de rekening niet kunt betalen doordat je maandelijks te weinig voorschot hebt voldaan.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Laag houden en zelf opzij zetten waar nodig.

Wat lastig is, is het variabele contract. Wat je ziet is dat, zodra de tarieven wijzigen, er een tussentijdse rekening wordt opgemaakt; je saldeert dan niet meer in kWh per jaar (wat eigenlijk de bedoeling is), maar in euro's. Ook hiervoor geldt: geld apart zetten.

Wise enough to play the fool

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 23:04
Kijk eens rond in de topics van bijvoorbeeld Welkom/Fener/Naked Energie. Een hele hoop mensen die alle betaalde voorschotten kwijt zijn geraakt.

Als je zelf een beetje streng kunt sparen dat je altijd genoeg hebt om aan het einde van het jaar het hele bedrag te betalen, altijd zelf doen en het termijn bedrag zo laat mogelijk houden.

prutsert

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
niels11 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:35:
Precies, en daar een middenweg in vinden. De discipline vasthouden van op je eigen spaarrekening zetten & monitoren.

Hier heb ik een excelsheet waarin we maandelijks de kosten van 'de vorige maand' zetten, zodat we niet achteraf voor verrassingen komen te staan.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• niels11
Panzer_V schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb ook niet gezegd dat iedereen in NL dat moet doen. In het geval van TS lijkt het me reeel.

Ts gaat naar verwachting iets meer opwekken dan verbruiken. Bovendien is de teruggave van energie belasting ook nog 742,98 euro per jaar. Als je daar de vaste leveringskosten en de kosten voor netbeheerd afhaalt, krijg je nog ruim 400 euro terug op jaarbasis, los van de gebruikskosten. Als de zonnepanelen iets minder opleveren, zit ts dus nog steeds goed.

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 11:35

mmniet

De beetje weter

GreenChoice is nu niet een club die snel omvalt, maar het blijft een risico.

Je hebt dus een paar opties zoals hier geschetst.

1. Voorschot minimaal zetten, bedrag apart zetten en kijken wat de eindafrekening doet. Bij de meeste energieleverancier kan je continu inzicht hebben in je verbruik. Hou het even in de gaten als je aan het eind niet voor verrassingen wilt komen te staan.

2. Ben je niet bang voor een omvallende club. Dan lekker laten staan waar hij op staat en dan krijg je aan het eind lekker geld terug, leuke meevaller, zo ervaar ik het altijd.

3. Of ergens met je bedrag er tussenin gaan zitten. Dan zie je wel waar het schip strand.

Je kunt in ieder geval altijd online kijken naar je actueel verbruik en zo kijken waar de kosten op uit zullen draaien.

Edit (toevoeging naar aanleiding van reactie @Gramser ):
Meevaller: Iets wat gunstiger is dan verwacht (bron)
Het is dus net hoe je tegen het voorschotbedrag kijkt. Verwacht je het al terug te krijgen, dan is het feitelijk geen meevaller, maar een ingecalculeerde financiele transactie. Ik ga bij energie (we hebben gas en wonen vrijstaand) altijd uit dat het duur is, dan ervaar ik het dus wel als een meevaller. Maar ja, ik begrijp wat je bedoeld

[ Voor 25% gewijzigd door mmniet op 05-09-2022 11:54 . Reden: toevoeging naar aanleiding van reactie Gramser ]

It's me Mario

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:11
Geld terugkrijgen wat je teveel betaald hebt, is geen meevaller. Je had dat geld al kunnen hebben door het niet uit te geven. Niettemin voelt het wel even leuk in de portemonnee als je het kon missen.

Gewoon niet te laag gaan zitten, maar zeker niet te hoog. Na een jaartje met panelen weet je beter hoe je ervoor staat.

Edit nav edit @mmniet : Een meevaller is het wel als je voor het eerst bij die leverancier zit en je verwachtte geen geld terug te krijgen. Maar na een jaartje mag het geen verrassing meer zijn, eigenlijk.

Niettemin: veel wijsheid!

[ Voor 27% gewijzigd door Gramser op 05-09-2022 12:03 ]

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 15:23
Vorig jaar heb ik mn maandbedrag 7 maanden op nul gehad. En de eerste 5 maanden op 30.
Bij de jaarrekening kregen we 150 euro terug.
Toen kon het nog, terugleveren leverde veel meer op dan nu.
Nu is het maandbedrag ongeveer 40 euro. Ik check t maandelijks.

Dus ik denk eerst kon het op 0, nu niet meer. Maar je hebt zelf de controle, zet t gewoon op nul.

Something something

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Dag allemaal

Alvast bedankt!
Zonnepanelen leveren veel op in de zomer, en weinig in de winter. Afhankelijk van wanneer de jaarrekening wordt opgemaakt, zul je dus zelf even moeten gaan rekenen of/hoeveel effect je gaat zien van de zonnepanelen.

Daarnaast vindt ik je cijfers... bijzonder. Je geeft aan 10 panelen, typisch is dit 4000wp met de huidige stand van de techniek. 1wp is niet hetzelfde als 1 kwh; realistisch zou zijn dat je opbrengst een 3200-3600kwh/jaar zal zijn.

Bovendien loopt er nu veel rondom hoe salderen/terugleververgoeding wordt verwerkt. De ene leverancier is letterlijk de andere niet. Sommige geven je 7ct/kwh, anderen 70ct/kwh. De een verrekend op jaarbasis, de ander op maandbasis.

Combineer deze punten, en je zou zomaar voor oktober/november/december een teruglevering van 400kwh kunnen zien in totaal. Heel wat anders dan 1075kwh (4300 op jaarbasis, gelijk verdeeld). Met als gevolg heel andere prijsdynamiek, zowel op maand als op jaarbasis.
Waarbij je eerst netto teruglevert (want verwarming niet aan, maximale opbrengst) en daarna netto verbruikt (verwarming aan, minimale opbrengst) en je afhankelijk bent van hoe jouw leverancier exact de opbrengst vs verbruik verwerkt in het systeem.

Kijk je dan schuin naar tarief voor teruglevering en stijgende prijzen....? Ik zou zeker het bedrag omlaag gooien, maar voorzichtig. Bijvoorbeeld naar 75,- en dan kijken hoe de het echt uitvalt.

• Skelter94
Oke dank voor de reacties tot nu toe. Wat ik nu alleen nog niet goed snap ik de verrekening aan het eind van het jaar. Ik heb nu dus een variabel contract en betaal 107 euro per maand (vanaf 1 juli) op basis van berrekend verbruik na een jaar-contract. Dat ik dus ongeveer 4200 kwh verbruik op jaarbasis staat dus wel vast. Ik verwacht dat dat nog wat minder gaat worden zelfs doordat ik minder hoef thuis te werken en we ook een stuk bewuster leven nu. Maar wanneer is dan de eindafrekening met een jaar contract. En waarom zou ik geld apart zetten als ik eigenlijk met mijn zonnepanelen zelfvoorzienend kan zijn? Waar moet ik dan voor sparen. In principe maakt het dan toch ook niet uit wat de prijs gaat zijn voor stroom? Van Greenchoice heb ik nu in ieder geval gedegen advies gekregen om het tarief te verlagen naar 50 euro per maand, dan moet ik goed zitten. Ik ga ongeveer 70 euro per maand betalen voor de lening bij het SVN, dus dan ben ik nog iets duurder uit, maar zou ik in ieder geval save moeten zitten.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Skelter94 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:26:
Oke dank voor de reacties tot nu toe. Wat ik nu alleen nog niet goed snap ik de verrekening aan het eind van het jaar. Ik heb nu dus een variabel contract en betaal 107 euro per maand (vanaf 1 juli) op basis van berrekend verbruik na een jaar-contract. Dat ik dus ongeveer 4200 kwh verbruik op jaarbasis staat dus wel vast. Ik verwacht dat dat nog wat minder gaat worden zelfs doordat ik minder hoef thuis te werken en we ook een stuk bewuster leven nu. Maar wanneer is dan de eindafrekening met een jaar contract. En waarom zou ik geld apart zetten als ik eigenlijk met mijn zonnepanelen zelfvoorzienend kan zijn? Waar moet ik dan voor sparen. In principe maakt het dan toch ook niet uit wat de prijs gaat zijn voor stroom? Van Greenchoice heb ik nu in ieder geval gedegen advies gekregen om het tarief te verlagen naar 50 euro per maand, dan moet ik goed zitten. Ik ga ongeveer 70 euro per maand betalen voor de lening bij het SVN, dus dan ben ik nog iets duurder uit, maar zou ik in ieder geval save moeten zitten.
Je eindafrekening komt op de datum dat je jaarcontract afloopt (en automatisch wordt verlengd met nog een jaar).
Voor dit jaar zul je nog niet zelfvoorzienend zijn. Want je wekt de meeste zonne energie op in de zomer (die bijna voorbij is) en je warmtepomp gaat heel veel gebruiken in de winter (die nog moet komen).

TheS4ndm4n#1919

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
De beste keuze is nu niets veranderen.

Ik verwacht nog een prijsverhoging voor de winter, dat mag bij een contract van onbepaalde tijd, en daardoor compenseren je zonnepanelen de stijging.

Of als je hem mag verzetten, haal er dan maar een klein percentage vanaf, want je hebt afhankelijk van je instralingshoek nog maar 10-20% van je jaaropbrengst te gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door jeroen3 op 05-09-2022 12:38 ]

• Skelter94
Xanaroth schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:26:
[...]

Zonnepanelen leveren veel op in de zomer, en weinig in de winter. Afhankelijk van wanneer de jaarrekening wordt opgemaakt, zul je dus zelf even moeten gaan rekenen of/hoeveel effect je gaat zien van de zonnepanelen.

Daarnaast vindt ik je cijfers... bijzonder. Je geeft aan 10 panelen, typisch is dit 4000wp met de huidige stand van de techniek. 1wp is niet hetzelfde als 1 kwh; realistisch zou zijn dat je opbrengst een 3200-3600kwh/jaar zal zijn.

Bovendien loopt er nu veel rondom hoe salderen/terugleververgoeding wordt verwerkt. De ene leverancier is letterlijk de andere niet. Sommige geven je 7ct/kwh, anderen 70ct/kwh. De een verrekend op jaarbasis, de ander op maandbasis.

Combineer deze punten, en je zou zomaar voor oktober/november/december een teruglevering van 400kwh kunnen zien in totaal. Heel wat anders dan 1075kwh (4300 op jaarbasis, gelijk verdeeld). Met als gevolg heel andere prijsdynamiek, zowel op maand als op jaarbasis.
Waarbij je eerst netto teruglevert (want verwarming niet aan, maximale opbrengst) en daarna netto verbruikt (verwarming aan, minimale opbrengst) en je afhankelijk bent van hoe jouw leverancier exact de opbrengst vs verbruik verwerkt in het systeem.

Kijk je dan schuin naar tarief voor teruglevering en stijgende prijzen....? Ik zou zeker het bedrag omlaag gooien, maar voorzichtig. Bijvoorbeeld naar 75,- en dan kijken hoe de het echt uitvalt.
Ik krijg panelen van 490WP van Hyuandai.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 14:59
BaRF schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:32:
Geen idee wat jouw situatie echt gaat opleveren, maar voordeel van het voorschotbedrag is dat je teveel betaald geld terug krijgt, je loopt dus niet echt een risico.
Dat dacht ik ook, totdat mijn energieleverancier failliet ging en ik de voorschotten wel degelijk kwijt was. Vanwege Corona had ik een veel lagere energierekening (electrische auto stond vooral veel stil, maar had ik bij het maandbedrag natuurlijk wel rekening mee gehouden). Ook gingen ze in december failliet en betaal je in de zomermaande "teveel" om in de wintermaanden minder te betalen. Je maandbedrag iets te hoog hebben is niet zo'n risisco, maar het heeft mij uiteindelijk heel veel geld gekost. Sindsdien zet ik het zo laag mogelijk om dit risico in te dekken. Ik heb genoeg financiele reserve om een flinke naheffing op te vangen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:45

Speedmaster

Make my day...

Maak even een account aan bij Greenchoice, als je een slimme meter hebt en automatisch uitlezen aan hebt staan dan kan je in je account bij Greenchoice prima volgen of je boven of onder de streep zit

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

jeroen3 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:35:
De beste keuze is nu niets veranderen.

Ik verwacht nog een prijsverhoging voor de winter, dat mag bij een contract van onbepaalde tijd, en daardoor compenseren je zonnepanelen de stijging.
Dat mag. In de praktijk heb ik nog geen signalen gezien dat energieleveranciers van de clausule van "onverwachte marktontwikkelingen" gebruik maken en gewoon hun tariefperiodes blijven hanteren (vaak juli en januari).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:09
Greenchoice hanteert nu tariefperiodes van drie maanden. Dus elke drie maanden weer nieuwe, aangepaste tarieven. Op welk verbruik Greenchoice de maandbedragen baseert is onduidelijk. Je krijgt telkens een ander verbruik voorgeschoteld. De maandelijkse prognoses die je per e-mail kunt ontvangen slaan al helemaal nergens op. Voorheen kon je het te verwachten verbruik voor gas en elektra invoeren en kreeg je een bijbehorend maandbedrag te zien. Je kunt nu alleen de hoogte aanpassen, maar je moet zelf gaan rekenen.

Het is aan te bevelen om je verbruik zelf te monitoren. Of gebruik te maken van een portaal als Mindergas.nl (alleen gas). Een grote partij als Greenchoice zal niet snel omvallen, maar garanties heb je niet.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Is dit bij ESSENT ook al relevant? Ik begin de 'storingen' en onbereikbaarheid wat verdacht te vinden.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-11 20:34
Ik wil dus mijn termijnbedrag verlagen, deze staat veel te hoog als je kijkt naar mijn jaarverbruik. Nu kan dit niet met als smoes: "je zult waarschijnlijk moeten bijbetalen aan het eind van het jaar". Daar ben ik me bewust van maar ik kan die keuze prima zelf maken.

Kan dit zomaar? (Ik neem aan van wel want anders doen ze het niet)

• niels11
Achter op een bierviltje rekenend zou ik denken dat je bedrag naar 0 kan. Je mist sinds juli weliswaar een paar maanden opwek, maar hebt ook al een aantal (3?) maandbedragen betaald en je vaste kosten zijn ook -400 euro (zie mijn eerder bericht). Ik weet niet precies wat je tarieven zijn, maar ik zou zegen dat je ongeveer 1000 kWh tekort kan komen aan opwek op de jaarrekening en nog steeds niet hoeft bij te betalen.

De reden dat sommigen wat voorzichtiger zijn, kan te maken hebben dat het ook iets ongunstiger kan uitpakken. De verhoging van de teruggave van de energiebelssting moet voor 2023 nog door de tweede kamer. Verder lijkt greenchoice niet opwekte kWh’s weg te strepen tegen gebruikte kWh’s, maar te salderen op basis van een gemiddeld tarief.

Dat in achtnemend is het niet zo een gek advies om een klein gedeelte
van het maandbedrag dat je bespaart opzij te zetten en niet te besteden aan drank en drugs;)

• huibert_d
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-11 07:22
Maargoed, als we er even vanuit gaan dat ik om en nabij evenveel stroom op ga wekken op jaarbasis dan wat ik verbruik, dan zou ik in theorie toch uit moeten kunnen met een maandbedrag van 0? euro.
Hoeveel wekken de panelen op als de zon onder is?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
Sebazzz schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:00:
[...]

Dat mag. In de praktijk heb ik nog geen signalen gezien dat energieleveranciers van de clausule van "onverwachte marktontwikkelingen" gebruik maken en gewoon hun tariefperiodes blijven hanteren (vaak juli en januari).
Ik krijg straks de 3e prijsverhoging van het jaar.
April, Juni, Oktober.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

jeroen3 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:35:
[...]

Ik krijg straks de 3e prijsverhoging van het jaar.
April, Juni, Oktober.
Wie is jouw energieboer? Ik heb Eneco variabel gas en heb geen verhoging gehad sinds januari.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:14
Laag. Je krijgt ook nog de Teruggave van de Energiebelasting.

(Of krijg je dat niet meer als je op 0 of lager staat? Ik lees hier in ieder geval "Als u een elektriciteitsaansluiting heeft, krijgt u € 225 (inclusief btw) korting op uw energiebelasting. Dus ook als u zonnepanelen heeft en meer energie opwekt dan u gebruikt. Of als u weinig elektriciteit gebruikt, maar wel veel gas. Gebruikt u weinig elektriciteit? Dan profiteert u wel minder van de lagere belasting op elektriciteit.")

• Skelter94
Dank allen. Ik heb mijn maandtarief verlaagd naar 70 euro. Even kijken wat de tarieven vanaf oktober 2022 gaan doen.

• Skelter94
Ik ga toch weer even een nieuwe vraag stellen, want ik begrijp simpelweg niet hoe Greenchoice hier te werk gaat. Ik heb een email gehad met daarin de nieuwe tarieven voor vanaf oktober. 88 cent voor enkeltarief en 1,05 voor normaaltarief. ofwel, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorige maand. Ik kon toen mijn termijnbedrag aanpassen naar 10 euro (had het op 50 gezet), maar nu moet ik mijn maandbedrag minimaal naar 220 euro verhogen. Waar baseren ze dit nou weer op. Ik snap er niks van.

De formule moet toch zijn 4300 opwekken - 4100 verbruiken = 200 over waar je wat terugleververgoeding voor krijgt. Mij maakt dat niet zoveel uit, maar ik wil het maandbedrag gewoon drukken. Kan ik dan beter overstappen? Ik zie bij vattenfall bijvoorbeeld dat mijn maandbedrag wel heel laag kan, en bij Engie is die zelfs maar 10 euro. Op deze sites kan ik voorlopig ook niets terugvinden over maandelijks salderen dus dan zou een overstap toch veel aantrekkelijker moeten zijn? Ik ben echter wel huiverig dat ik iets over het hoofd zie en uiteindelijk een dikke naheffing ga krijgen.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Skelter94 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:36:
Ik ga toch weer even een nieuwe vraag stellen, want ik begrijp simpelweg niet hoe Greenchoice hier te werk gaat. Ik heb een email gehad met daarin de nieuwe tarieven voor vanaf oktober. 88 cent voor enkeltarief en 1,05 voor normaaltarief. ofwel, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorige maand. Ik kon toen mijn termijnbedrag aanpassen naar 10 euro (had het op 50 gezet), maar nu moet ik mijn maandbedrag minimaal naar 220 euro verhogen. Waar baseren ze dit nou weer op. Ik snap er niks van.

De formule moet toch zijn 4300 opwekken - 4100 verbruiken = 200 over waar je wat terugleververgoeding voor krijgt. Mij maakt dat niet zoveel uit, maar ik wil het maandbedrag gewoon drukken. Kan ik dan beter overstappen? Ik zie bij vattenfall bijvoorbeeld dat mijn maandbedrag wel heel laag kan, en bij Engie is die zelfs maar 10 euro. Op deze sites kan ik voorlopig ook niets terugvinden over maandelijks salderen dus dan zou een overstap toch veel aantrekkelijker moeten zijn? Ik ben echter wel huiverig dat ik iets over het hoofd zie en uiteindelijk een dikke naheffing ga krijgen.
Een naheffing is toch geen probleem als je het geld achter de hand houdt?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Waarom niet gewoon precies betalen wat je verbruikt? Niet meer, niet minder... Als de toko omvalt komt de curator echt wel bij je langs als je het maandbedrag te laag gezet hebt....

En omdat je binnenkort gas gaat verbruiken kun je het bedrag natuurlijk hoger gaan zetten zodat de energieboer niet teveel bij jouw leent, en jij niet aan hen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Skelter94
Ronald schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:06:
Waarom niet gewoon precies betalen wat je verbruikt? Niet meer, niet minder... Als de toko omvalt komt de curator echt wel bij je langs als je het maandbedrag te laag gezet hebt....

En omdat je binnenkort gas gaat verbruiken kun je het bedrag natuurlijk hoger gaan zetten zodat de energieboer niet teveel bij jouw leent, en jij niet aan hen.
Ik heb een gasloze woning. Maar het zou kunnen, alles betalen wat ik verbruik. Maar de insteek van de zonnepanelen zijn geweest dat ik mn verbruik op kon vangen en dus feitelijk geen stroomrekening meer zou hebben buiten de duurzaamheidslening die ik hiervoor heb gebruikt. Dus het liefst houd ik mn maandbedrag zo laag mogelijk.

• Ronald
@Skelter94 Maar dan is 0 toch gewoon wat je zou moeten betalen :-) ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:56

Wuursj

want worst is al bezet

Hmm ik zit ook bij greenchoice, verbruik circa 5300 kwh en wek een kleine 4000 kwh op. Greenchoice had mijn termijn bedrag gezet op 35 euro maar hun schatting geeft 0 euro aan. Ik kon dat ook prima naar 0 veranderen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HGC6w0k.png
Ze hadden we de historische data van afgelopen jaar waar mee ze die schatting deden. Wellicht hebben ze dat bij jou nog niet omdat de panelen er het afgelopen jaar niet waren en ze daarom voorzichtiger zijn?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11 22:28
@Skelter94 geheel naar 0 zou ik niet doen, vanwege de netbeheer & leveringskosten. tezamen gaan deze 2 posten al naar 300 euro / jaar.

Voor de resterende tijd (tot mid februari 2023) zou je een bedrag van 50 tot 75 euro / maand voorschot kunnen aanhouden, echter om naar dat bedrag te kunnen zal je GC moeten bellen. Wees niet verbaasd als de wachttijden erg lang zijn.

Daarnaast heb ik al gemerkt bij concurrent Eneco dat de webportaal software beperkt is op een aantal vlakken, onder andere op het minimale voorschot bedrag per maand. Grote kans dat de webportaal software van GC dezelfde beperking heeft (en daarom moet je dus contact opnemen om het maandbedrag verder te verlagen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:05
Skelter94 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:36:

Als jij kan aantonen dat pas panelen heb gelegd kan je het gewoon lager laten zetten dan dat je zelf kan doen via de website/app.

Verder gaf je zelf aan in een eerdere reactie dat je niet inziet waarom je moet "betalen" gezien je volgens jou bijna op 0 uit komt. Overigens zou ik het zelf niet zo laag doen...

Ik zou zeggen, doe het dan ook niet als jij je daar fijn bij voelt :).

Je maakt het je zelf moeilijker dan het is :+.
Wuursj schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:21:
Hmm ik zit ook bij greenchoice, verbruik circa 5300 kwh en wek een kleine 4000 kwh op. Greenchoice had mijn termijn bedrag gezet op 35 euro maar hun schatting geeft 0 euro aan. Ik kon dat ook prima naar 0 veranderen:
[Afbeelding]
Ze hadden we de historische data van afgelopen jaar waar mee ze die schatting deden. Wellicht hebben ze dat bij jou nog niet omdat de panelen er het afgelopen jaar niet waren en ze daarom voorzichtiger zijn?
Klopt, was bij mij ook zo. Effe bellen en aantonen dat je zonnepanelen hebt gelegd en ze doen het lager zetten voor je (lager dan je zelf kan doen) maar dit ligt uiteraard aan je verbruik en de verwachte opbrengst.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Ronald
D_Jeff schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:43:
@Skelter94 geheel naar 0 zou ik niet doen, vanwege de netbeheer & leveringskosten. tezamen gaan deze 2 posten al naar 300 euro / jaar.
Je vergeet de 750 euro korting energie belasting. Bij netto 0 verbruik op jaarbasis is je rekening dus richting 400 negatief.

• Skelter94
Ik ga hem nog een keer bumpen. De situatie is namelijk toch anders. Wat ik vergeten ben, maar zeker niet onbelangrijk, is dat we pas in augustus het huis zijn ingetrokken. Daarvoor was het nog in aanbouw. Wij hebben vanaf juni al een contract afgesloten bij Greenchoice zodat we alvast stroom zouden hebben. Het verbruik in de maanden juni en juli is dus echt minimaal geweest. 100 kwh totaal zo te zien. Dit jaar is dat bijna 600 kwh geweest bij elkaar. En ik kan me voorstellen dat we in augustus ook nog niet alles hadden (tv, diepvries etc) dus ik schat het verbruik op jaarbasis wel hoger in. Ik denk dat 4800 a 5000 kwh een stuk reeeler is. Daarnaast hebben we pas in September zonnepanelen gekregen (dit jaar) en krijgen we weer in juni 2023 de jaarnota. Per 1 oktober verdubbelen de tarieven die we bij greenchoice gaan betalen en ook zal de opwekking dus een stuk minder zijn omdat we in juni al de jaarnota gaan krijgen. Dan zou het nu toch juist veel voordeliger zijn om over te gaan stappen per 1 oktober. Dan krijgen we de jaarnota dus eind september en hebben we een heel jaar opwekking meegenomen. Of zie ik dit verkeerd?
Pagina: 1