Isoleren vliering vloer en elektriciteit: brandgevaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:37
Ons huis heeft 3 verdiepingen:

Begane grond
Eerste verdieping
Tweede verdieping
Vliering

Ik heb een isolatiepartij gevonden die als idee had om de vloer van de vliering te isoleren. Nu ben ik er tijdens het leeghalen van de vliering achter gekomen dat er electriciteitsdraden onder die vloer doorlopen die de lampen die aan het plafond van de tweede verdieping hangen voorzien van stroom. Ik had mij dit niet zo gerealiseerd en ik heb de vertegenwoordiger van de isolatiepartij daar niet over gehoord.

Stel je gaat die vloer nu vullen met isolatiemateriaal, levert dat dan geen brandgevaar op? Ik weet niet precies welk materiaal ze gaan gebruiken.

Het dak zelf isoleren is voor nu geen optie.

Edit: Isolatiemateriaal wat ze gaan gebruiken is dit volgens de offerte:

Zolderisolatie dmv HR IsoWool, dikte ± 18cm, Rd-waarde 5,3 m2 K/W. HR IsoWool is een witte onbrandbare minerale glaswol die voor ca. 98% bestaat uit glas, waarvan > 60% gerecycleerd glas.

[ Voor 15% gewijzigd door Muncher op 05-09-2022 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
in grote lijnen horen "electriciteitsdraden" niet onbeschermd te zijn...
nu ben ik electortechnicus, dus dát zou t probleem zijn wat ík aan zou pakken...

(nieuwe installatie maken /op/ de zoldervloer? in slagvaste buis? zou een oplossing kunnen zijn?)

maar sowieso, als dat isolatiemateriaal brandbaar zou zijn... wil je dat dan op zolder?
ik zou het ff navragen, er zijn aardig wat bouwregels die dat verbieden volgens mij...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Japidoff schreef op maandag 5 september 2022 @ 02:46:
in grote lijnen horen "electriciteitsdraden" niet onbeschermd te zijn...
nu ben ik electortechnicus, dus dát zou t probleem zijn wat ík aan zou pakken...

(nieuwe installatie maken /op/ de zoldervloer? in slagvaste buis? zou een oplossing kunnen zijn?)

maar sowieso, als dat isolatiemateriaal brandbaar zou zijn... wil je dat dan op zolder?
ik zou het ff navragen, er zijn aardig wat bouwregels die dat verbieden volgens mij...
Het is een oud huis (jaren 30) dus het is soms maar de vraag wat je gaat aantreffen op dit soort momenten. Ik heb het idee dat het wel goed is aangelegd, maar ben geen kenner.

Ik baal er vooral van dat de vertegenwoordiger van het isolatiebedrijf niet heeft doorgevraagd. Ik heb er totaal geen verstand van en kwam op dit idee toen ik de vliering aan het leeghalen was.

[ Voor 4% gewijzigd door Muncher op 05-09-2022 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
hoezo heeft doorgevraagd? waarnaar had hij moeten vragen?

wat je zegt is correct, bij oude huizen kán je van alles tegen komen...

maarre gespoten glaswol is onbrandbaar en geleid niet....

eventueel vervangen van de E installatie is makkelijker als er nog niet geïsoleerd is,

maar qua brandgevaar zou het niet zo'n vaart lopen denk ik...

en wat denk je, 2 topics aanmaken? wordt het lekker duidelijk van!

[ Voor 9% gewijzigd door Japidoff op 05-09-2022 02:59 ]

gang is alles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Japidoff schreef op maandag 5 september 2022 @ 02:57:
hoezo heeft doorgevraagd? waarnaar had hij moeten vragen?

wat je zegt is correct, bij oude huizen kán je van alles tegen komen...

maarre gespoten glaswol is onbrandbaar en geleid niet....

eventueel vervangen van de E installatie is makkelijker als er nog niet geïsoleerd is,

maar qua brandgevaar zou het niet zo'n vaart lopen denk ik...

en wat denk je, 2 topics aanmaken? wordt het lekker duidelijk van!
Misschien zie ik problemen die er niet zijn hoor, dat kan best. Feit dat de man niet heeft gevraagd naar of er leidingen lopen kan ook een teken zijn dat hij geen problemen voorziet. Wellicht is het een gevalletje van midden in de nacht hierover wakker liggen :)

In ieder geval bedankt voor je uitleg en duiding. Dat helpt. En over die 2 topics: dat was een foutje. Ik heb gevraagd of die andere dicht kan (volgens mij kan ik dat niet zelf doen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japidoff
nu zeg je leidingen, dat is ook geen probleem.

maar wat loopt daar nu dan? los draad, zonder buis?
of een buis van kunstof met draden er in zoals het hoort?

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topic even doorgelezen en ik heb dezelfde vragen als @Japidoff hierboven.

Kun je anders niet een foto toevoegen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Het lastige is dat ik het niet kan zien onder de vloer open te halen.

Foto van de hele vliering (wel netjes met dozen ed afgewerkt). Led strip heb ik zelf gefabriceerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBSfjBssSteigSVvBJab1YVv2Uo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGRF5cb5l3GP875us1wiMVxA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPV568rOwY0gw6lmE2r8qwzf1M0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1avOz46lINdVzSCisiDHMEt.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat mij zorgen baart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiRgPfjOSDQRg6FEpKIaQVcbTR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfxFngylLGlEMAWr6BxT4jTO.jpg?f=fotoalbum_large

Zou hier een lamp hebben gezeten? Het zit in de vloer. Lasdop erop en niet meer zeuren?

@Japidoff @Harrie_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03:16
Mag hopen dat er op dat laatste geen spanning meer staat, lekker afgedopt.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Slappyjoez schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:17:
Mag hopen dat er op dat laatste geen spanning meer staat, lekker afgedopt.
Ik denk het niet. Volgens mij is dit al een hele tijd (meerdere jaren) zo (ik zie het nu voor het eerst).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, dit is onveilig, zeker omdat je "denkt" dat er geen stroom op staat....

Pak multimeter en ga checken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
teacher schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:33:
Ja, dit is onveilig, zeker omdat je "denkt" dat er geen stroom op staat....

Pak multimeter en ga checken.
Dood als een pier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

...totdat je een schakelaar omzet, want er zit een schakeldraad bij. Als dit mijn zolder was, zou ik de losse bedrading verwijderen. Ook als dat een plaat spaanplaat kost. Maar misschien kun je de bedrading naar een lasdoos herleiden? Het deel wat netjes is weggewerkt in pvc zou ik geen zorgen over hebben.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Thijsmans schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:28:
...totdat je een schakelaar omzet, want er zit een schakeldraad bij. Als dit mijn zolder was, zou ik de losse bedrading verwijderen. Ook als dat een plaat spaanplaat kost. Maar misschien kun je de bedrading naar een lasdoos herleiden? Het deel wat netjes is weggewerkt in pvc zou ik geen zorgen over hebben.
Alle schakelaars omgezet, geen prik. Ik ga hem alsnog wegwerken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Er is niet toevallig een schakelaar die niets doet? Dat zou wel eens de juiste kunnen zijn. Als je de juiste vindt, kun je de bedrading er vanaf de schakelaar uit trekken.

Overigens kun je met zijn tweeën misschien wel horen hoe de draad loopt, als een met een tang eraan rammelt en er ander zijn gehoor achterna loopt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-05 23:54
Het grootste gevaar zit in hitte wat niet weg kan. Met name bij halogeen spotjes. Met led spotjes of lampen die niet in het plafond verwerkt zijn, is dit gevaar niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
De draden zelf zouden niet warm mogen worden, en het gebruikte isolatiemateriaal kan hier perfect tegen, dus geen zorgen in maken. Als je voorbeelden wil zien, zoek dan even wat foto's van houtskeletbouw; daar wordt de electriciteit ook in de muren tussen de isolatie getrokken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1