Walibi En Fast Lane Systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35
Afgelopen seizoen meerdere keren naar Walibi geweest. Na de eerste keer wat beter opgelet. En zag dat er maar één trein was bij sommige attracties. Bijvoorbeeld de Untamed. Hierdoor liepen de wachttijden enorm op. Er was ook geen onderhoud of iets, de tweede trein werd gewoon niet ingezet. Nu vroeg ik mij af wordt deze strategie ingezet om meer Fast Lane tickets te verkopen? Verschillen die ik zag: Op dagen dat er schoolreisjes waren draaide het park op volle kracht in weekenden buiten de vakanties maar één trein bij sommige attracties. Kinderen hebben toch geen budget om Fast Lane tickets te kopen en in weekenden gaan ouderen en bijvoorbeeld ouders misschien sneller overstag? Op drukke en niet drukke dagen waren de wachttijden even lang zo, omdat met één trein je dubbel zo lang kan wachten. Het viel mij op en ik vroeg mij gewoon af of dit een parameter is om mensen meer te laten betalen?

Verder weet ik niet hoe de Efteling bijvoorbeeld met dit soort dingen omgaat.

De virtuele wachrij vind ik een veel mooier systeem om meer geld te genereren, mensen wachten dan meer op de pleintjes en gaan eerder deelnemen aan betaalde spelletjes en kopen eerder eten, merchandise.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als ze met 2 karretjes kunnen rijden doen ze het. Vaak is het er maar 1 om een technische reden, er is iets kapot aan het 2e karretje. Bij bijvoorbeeld de Condor is het de hele zomer al het reservekarretje, omdat allebei de normale karretjes in onderhoud zijn.

Geen idee waarom je denkt dat dit fast lane tickets verkoopt eigenlijk. Ik zou er echt niet aan denken die dingen te kopen, maar gewoon langer in de rij gaan staan en wachten op mijn beurt. Het is vaak zat druk, of pak een andere attractie of ga in de rij staan. Ook met 2 karretjes duurt 't soms lang, en attracties als de Speed of Sound kúnnen gewoon geen 2 karretjes hebben.

Die virtuele wachtrij was heerlijk tijdens COVID. Kon je bijna overal zo doorlopen.

Untamed had toen ik er vorige maand was wel gewoon 2 karretjes rijden. Xpress ook, Goliath had er maar 1 net als de Condor. Wisselt per dag wat er beschikbaar is. Los Gravity is helemaal dicht omdat er een onderdeel moet komen dat niet leverbaar is.

[ Voor 20% gewijzigd door SmurfLink op 05-09-2022 07:53 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 17:28
Het ligt er heel sterk aan hoe druk het is op een dag of parken met één of meerdere treinen rijden. In veel parken zal een wachtrij tot 30 minuten zichtbaar zijn voor een tweede trein als echt nodig wordt ervaren (met een tweede trein erbij is een rij korter dan 30 minuten vaak binnen no time weggewerkt).

Iets om ook mee te nemen is de kosten van het draaien van een tweede trein. Het onderhoud van een achtbaan is serieus duur, een enkel wiel kan zo tussen de 1000 en 3000 kosten. Als je dus een berg kilometers kan besparen is dat wel echt positief. Wat ook meespeelt is de bezetting en de mogelijkheid om personeel door te wisselen. Als je met een mindere bezetting werkt is met twee treinen rijden soms erg zwaar voor het personeel. In het voor- en najaar zie je ook nog wel eens dat ze met een trein rijden om te zorgen dat de kans dat de trein afkoelt minimaal is en de baan zo open kan blijven (dan hebben we het over tempraturen tussen 0 en 8 graden).

Met betrekking tot de fastlane, in Nederland zie je minder "opvallende" handelingen om de wachtrij op te laten lopen. Het personeel werkt goed door, waar mogelijk zetten ze een tweede trein in en doorgaans wordt een fastlane/fastpass niet echt gepushed. In andere landen, maar belangrijker, bij sommige parkketens wordt dit veel agressiever gepushed. Voorbeelden hiervan zijn Port Aventura, waar een rij die in Walibi 15 minuten max zou kosten makkelijker 45 minuten kan duren of parken van Merlin (Alton Towers, Heide Park, Gardaland) waar ze ook erg goed hun best doen de voordingpassen te verkopen.

In dat opzicht zijn een Europa Park en Efteling echt positieve uitzonderingen aangezien ze beide geen betaalde voordringpassen aanbieden. Europa Park heeft op drukke dagen wel een reserveringssysteem, maar de impact valt reuze mee en het is gewoon gratis te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:48
Efteling heeft alleen single riders lane. Waarbij je in die rij kunt staan en ALS er een plek vrij komt kun je er eerder in. Bij sommige attracties werkt dat goed, bij andere duren beide rijen even lang omdat er bijna nooit plekjes over zijn.
Maar wel kosteloos. Je kunt alleen niet kiezen met wie en waar je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
SmurfLink schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:52:
Als ze met 2 karretjes kunnen rijden doen ze het. Vaak is het er maar 1 om een technische reden, er is iets kapot aan het 2e karretje. Bij bijvoorbeeld de Condor is het de hele zomer al het reservekarretje, omdat allebei de normale karretjes in onderhoud zijn.

Geen idee waarom je denkt dat dit fast lane tickets verkoopt eigenlijk. Ik zou er echt niet aan denken die dingen te kopen, maar gewoon langer in de rij gaan staan en wachten op mijn beurt. Het is vaak zat druk, of pak een andere attractie of ga in de rij staan. Ook met 2 karretjes duurt 't soms lang, en attracties als de Speed of Sound kúnnen gewoon geen 2 karretjes hebben.

Die virtuele wachtrij was heerlijk tijdens COVID. Kon je bijna overal zo doorlopen.

Untamed had toen ik er vorige maand was wel gewoon 2 karretjes rijden. Xpress ook, Goliath had er maar 1 net als de Condor. Wisselt per dag wat er beschikbaar is. Los Gravity is helemaal dicht omdat er een onderdeel moet komen dat niet leverbaar is.
Lost Gravity was dit weekend wel open gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:45
SmurfLink schreef op maandag 5 september 2022 @ 07:52:Die virtuele wachtrij was heerlijk tijdens COVID. Kon je bijna overal zo doorlopen.
Dit hadden ze erin moeten houden... hoef je niet een uur tot 1,5 uur in de wachtrij, kon je gewoon rustig ergens gaan zitten en wat drinken enzo.

Fast-lane doe ik meestal aan het einde van de dag om net die 1 of 2 attracties mee te pakken waar geen tijd meer voor is als je in de normale wachtrij gaat staan... scheelt weer flink in de kosten tegenover een hele dag een fastlane kaartje.

Verder geloof ik echt niet dat ze bij een attractiepark dit soort dingen forceren om meer fastlane kaartjes te verkopen oid... lijkt mij dat ze bij een attractiepark toch lange termijn denken en ze liever zien dat bezoekers zoveel mogelijk een fijne ervaring hebben in het park.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 15:45

BaRF

bijna kerst

Ik vind dat fastlane systeem echt walgelijk, mensen die er geld voor (over) hebben mogen eerst. Maar goed, dat is een andere discussie ;)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXen0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-05 08:55
MicGlou schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:05:
[...]

Dit hadden ze erin moeten houden... hoef je niet een uur tot 1,5 uur in de wachtrij, kon je gewoon rustig ergens gaan zitten en wat drinken enzo.

Fast-lane doe ik meestal aan het einde van de dag om net die 1 of 2 attracties mee te pakken waar geen tijd meer voor is als je in de normale wachtrij gaat staan... scheelt weer flink in de kosten tegenover een hele dag een fastlane kaartje.

Verder geloof ik echt niet dat ze bij een attractiepark dit soort dingen forceren om meer fastlane kaartjes te verkopen oid... lijkt mij dat ze bij een attractiepark toch lange termijn denken en ze liever zien dat bezoekers zoveel mogelijk een fijne ervaring hebben in het park.
Je zou ook verwachten na het succes dat ze er mee door zouden gaan. Je verkoopt meer consumpties (of althans dat was toen bij ons het geval), kijken naar verplaatsing van eventuele rijen om meer/andere plekken te creëren. Door dat systeem was ik enthousiast om weer naar Walibi te gaan, nu het weer weg is heb ik toch minder snel zin om die kant op te gaan om een uur naar dezelfde mensen in de rij te kijken voor een kort ritje in een achtbaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
MrXen0 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:03:
[...]

Je zou ook verwachten na het succes dat ze er mee door zouden gaan. Je verkoopt meer consumpties (of althans dat was toen bij ons het geval), kijken naar verplaatsing van eventuele rijen om meer/andere plekken te creëren. Door dat systeem was ik enthousiast om weer naar Walibi te gaan, nu het weer weg is heb ik toch minder snel zin om die kant op te gaan om een uur naar dezelfde mensen in de rij te kijken voor een kort ritje in een achtbaan.
Dit geldt voor mij ook. Ik ga weinig naar attractieparken omdat ik niet 3/4 van de dag in een rij wil staan terwijl ik de attracties wel echt leuk vindt. Maar een fastpass bovenop de toegangsprijs en parkeergeld is mij gewoon te duur. Door een fastpass systeem voel ik mij ook behandeld als "klootjesvolk".

Walibi tijdens Corona met de gratis virtuele rij was één van mijn beste ervaring in een pretpark ooit, juist doordat ik gewoon door het park kon bewegen, kraampjes/restaurantjes bezoeken én attracties in kon. Ik kon van het park genieten ipv het achterhoofd van de persoon voor mij. Daardoor heb ik juist meer geld uitgegeven dan anders. Normaal had ik huisgemaakte broodjes in de rij opgegeten omdat ik het zonde van de tijd had gevonden om in een restaurantje te gaan zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 05-09-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 14:23

mmniet

De beetje weter

Ja, wat verdienmodel van een gemiddelde attractiepark is wel meer mis in mijn ogen.

Ik snap bij Walibi bijvoorbeeld niet waarom de merchandise zo belachelijk duur is. Maak het 30% goedkoper en je verkoopt veel meer, dus meer reclame lijkt me. Maar ik ken de berekening niet. Ik zie alleen wel merchandise langs komen (pennen bijvoorbeeld) die voor 50cent (waarschijnlijk veel minder) ingekocht worden en voor het veelvoudige verkocht worden.

Tijdens corona zijn we ook bij walibi geweest en dat systeem was een verademing. Nu de zaterdag voor moederdag geweest bij Walibi. Prachtig weer en heel rustig. Een wachtrij was maximaal 15 minuten die dag. Ik weet niet meer hoeveel treinen er per attractie reden, maar de zondag was het ook rustig begreep ik van mijn broer (die ging de dag erna). Fastlane was gewoon niet nodig.

Ik heb bij Disneyland wel de fastpass gebruikt. Die kreeg ik er gratis bij (eerst een keer bij een hotelovernachting en nu een paar jaar terug via online goedkopere kaartjes). Dat is een handig systeem om de lange rijen te vermijden. Daardoor in de tijd dat je voor 1 attractie wacht kon je daarna direct de andere attractie doen.

Nu van de zomer in Energylandia geweest (enorme aanrader, wat een geweldig park!), daar ook een goedkoop ticket kunnen scoren met fastlane. Weinig attracties hadden die mogelijkheid, maar hierdoor wel vaak 2x snel achterelkaar kunnen gaan in een attractie.

Conclusie, tijdens corona ideaal, niet wachten, maar rondlopen (eten, ergens zitten, kleine attractie), buiten corona vooral gebruik om meerdere attracties in dezelfde tijd te kunnen doen, dus verdienen parken er niet echt aan als het gratis zou zijn. Ik begrijp het verdienmodel wel, al vind ik het in sommige parken enorm prijzig (al is dat te verklaren, omdat anders iedereen het doet en het effect weg is). Hierdoor bekruipt me wel snel het elitaire gevoel bij dit soort opties.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Ik vond het systeem van Walibi enorm brak tijdens corona. Uiteindelijk bezoek je veel minder attracties dan je normaal zou doen omdat je maar een reservering tegelijk kan doen en de virtuele wachttijden ook nog eens meermaals over de twee uur vlogen. Het park heeft vervolgens te weinig te bieden om die loze uren in te vullen en als je pech had stond je daarna nog zomaar 20 minuten te wachten. Het oogt leuk omdat je niet hoeft te wachten, maar per saldo kon je op drukkere dagen aanzienlijk minder doen.

Daarnaast zijn Nederlanders gewoon watjes als het aankomt op wachttijden. Hoevaak ik wel niet hoor of lees dat het in de Efteling "Overal 1,5-2 uur wachten was" terwijl de wachtrijen in de Efteling zelfs in de hoogzomer zelden langer dan een uur zijn (hooguit een of twee attracties voor korte momenten).

Wat betreft fastpasses, de prijzen in Europa vallen echt enorm mee. Ik ben voor volgend jaar aan het oriënteren voor Six Flags parken en daar begint het überhaupt bij $70 om virtueel de hele wachttijd door te brengen tot $250 om de hele rij te skippen.

[ Voor 13% gewijzigd door Zingo op 05-09-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
De verplichte virtuele wachtrij van Walibi Holland wordt ook in het hoogseizoen niet gebruikt. Vanaf morgen is het pretpark wekenlang dagelijks tot minimaal 20.00 uur geopend. Het was de bedoeling om dit seizoen met een virtueel wachtsysteem te werken bij de populairste attracties, net als in coronatijd.

In het voorjaar was daar heel even sprake van, maar al snel bleek het hanteren van de virtuele wachtrij onhaalbaar vanwege een personeelstekort. Hoewel Walibi de afgelopen maanden hard bezig is geweest om nieuwe medewerkers te werven, zijn er geen plannen om de virtuele wachtrij binnenkort nieuw leven in te blazen.

Verplichte virtuele wachtrij in Walibi Holland wordt tot nader order niet gebruikt
ZIE OOK
Verplichte virtuele wachtrij in Walibi Holland wordt tot nader order niet gebruikt
Dat bevestigt een woordvoerster aan Looopings, aan de vooravond van het hoogseizoen. Bezoekers kunnen ook in de zomermaanden zonder digitale reservering aansluiten in de wachtrij voor de negen populairste attracties. Eerder was het wachtsysteem actief bij Untamed, Lost Gravity, Speed of Sound, Xpress: Platform 13, Condor, Goliath, Crazy River, Space Shot en El Rio Grande.

Inkomsten
Bezoekers mochten dan alleen een ritje maken na het plaatsen van een reservering via hun mobiele telefoon. Vervolgens ging er een aftelklok lopen. Walibi presenteerde het concept als een prettige manier om niet lang meer in een fysieke rij te hoeven staan. Een fijne bijkomstigheid voor de directie was dat de inkomsten uit horeca en souvenirs stegen, omdat bezoekers uit verveling gingen eten en shoppen.

De informatiepagina over het systeem op de Walibi-homepage staat nog wel online. "Zonder virtuele wachtrij kan je de deelnemende attracties niet bezoeken", valt daar nog te lezen. Wie de website van de virtuele wachtrij opzoekt, wordt nu doorgestuurd naast Walibi's Fast Lane. Dat is een optionele betaalde voorrangsservice bij dezelfde negen attracties.
https://www.looopings.nl/...j-weer-aan-te-zetten.html

Als het klopt wat Walibi hier zegt dan waren er meer inkomsten vanuit de virtuele wachtrij. Vraag is, meer inkomsten dan fast lane?
Verder heb ik moeite om personeelstekort te correlen met virtuele wachtrij :P

Maar het klinkt ideaal (ik kende het niet). Waarom met zijn alle in de rij staan als je er ook een virtueel poppetje kunt neerzetten.
Ik weet niet hoe het werkte maar ik zie het ook zo voor mij dat je daar met beetje slimme AI nog veel verder in kunt gaan .Vooraf aangeven hoe je dag eruit zou moeten zien en de app maakt een perfecte planning voor de dag die ook wel weer flexibel genoeg is dat niet alles in elkaar dondert.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXen0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-05 08:55
Zingo schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:29:
Ik vond het systeem van Walibi enorm brak tijdens corona. Uiteindelijk bezoek je veel minder attracties dan je normaal zou doen omdat je maar een reservering tegelijk kan doen en de virtuele wachttijden ook nog eens meermaals over de twee uur vlogen. Het park heeft vervolgens te weinig te bieden om die loze uren in te vullen en als je pech had stond je daarna nog zomaar 20 minuten te wachten. Het oogt leuk omdat je niet hoeft te wachten, maar per saldo kon je op drukkere dagen aanzienlijk minder doen.

Daarnaast zijn Nederlanders gewoon watjes als het aankomt op wachttijden. Hoevaak ik wel niet hoor of lees dat het in de Efteling "Overal 1,5-2 uur wachten was" terwijl de wachtrijen in de Efteling zelfs in de hoogzomer zelden langer dan een uur zijn (hooguit een of twee attracties voor korte momenten).

Wat betreft fastpasses, de prijzen in Europa vallen echt enorm mee. Ik ben voor volgend jaar aan het oriënteren voor Six Flags parken en daar begint het überhaupt bij $70 om virtueel de hele wachttijd door te brengen tot $250 om de hele rij te skippen.
De snelheden van de virtuele wachtrij konden inderdaad soms wat lang zijn, daar kon nog wat optimalisatie plaatsvinden (of een extra verdien model door jezelf in meerdere rijen te kunnen plaatsen).

Wij hadden de virtuele rij tijdens de toen enige dag van Fright Nights dus konden overal meerdere keren in en er was genoeg te doen en te zien in de tussentijd doordat er meer aankleding in het hele park was.

Maar als je mij zegt van te voren dat de wachttijd een uur per attractie is op een bepaalde dag zal ik afhaken, de kosten die je maakt versus het plezier wat je dan krijgt (6-8 ritjes en dus 6-8 keer een uur tegen iemands achterhoofd aankijken) zorgt er voor dat ik af haak. Heeft niets te maken met watje zijn. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
MrXen0 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:44:
[...]
Maar als je mij zegt van te voren dat de wachttijd een uur per attractie is op een bepaalde dag zal ik afhaken, de kosten die je maakt versus het plezier wat je dan krijgt (6-8 ritjes en dus 6-8 keer een uur tegen iemands achterhoofd aankijken) zorgt er voor dat ik af haak. Heeft niets te maken met watje zijn. 8)7
Ik denk dat ik mij niet duidelijk genoeg heb uitgedrukt (mijn fout), maar het valt mij op dat Nederlands wachtrijen nogal eens overdrijven. Zelfs in het hoogseizoen in de Efteling sta je met een beetje goede planning maar een enkele keer een uur te wachten, vaak heb je vijf attracties tussen 45-60 en daarna is het al snel max 30 minuten, zelfs als de rij helemaal vol staat. Maar achteraf hoor je dan vaak genoeg: Ik moest twee uur wachten en kon maar drie attracties doen. Ja, dat doe je dan helemaal zelf. :)

Maar misschien ben ik verwend omdat ik redelijk goed weet hoe wachtrijen zich ontwikkelen en daarom slimmere keuzes kan maken. Voor mensen die wachtrijen interessant vinden trouwens: www.queue-times.com. Een aanzienlijk betere site voor wachttijden en de historie dan bijvoorbeeld een aantal Nederlandse sites.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:48
Zingo schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:29:

Dit is toch gewoon de real life versie van Pay 2 win. Klootjesvolk mag wachten en wie geld overheeft mag voor.. Ga dan gewoon op een studie dag van de kinderen naar zo een park. Is vaak een stuk beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-04 16:59
Zeer blij dat ze het virtueel wachten hebben afgeschaft (voor nu althans). Nou moet ik zeggen dat ik voornamelijk op studiedagen ga als het rustig is, maar de 2 afgelopen jaren zat je alleen maar met je telefoon in de hand om een plekje in de wachtrij te reserveren, terwijl je vervolgens gewoon kon doorlopen. Belachelijk!

Wat 2 treinen betreft: ik vind het ook belachelijk als er maar 1 trein rijdt, al kan ik me dat op rustige dagen wel voorstellen. De kosten van het onderhoud zullen niet opwegen tegen de aantallen bezoekers. Als er echter een rij staat van 60 min en dan nog maar 1 trein, moet niet kunnen.

Helemaal met je eens dat Efteling dit beter doet, meerdere treinen in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Onderhoudskosten uitsparen lijkt mij ook niet een heel zwaarwegend besluit om één trein te laten rijden (of er moet echt telkens een halfvolle trein rijden), je kan beter twee treinen te gelijk onderhoud laten doen na sluitingstijd, dan twee apart. Dat bespaart ook kosten met aanrijden van experts etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:01

talin

ES-MA

Jumpman schreef op maandag 5 september 2022 @ 00:17:

De virtuele wachrij vind ik een veel mooier systeem om meer geld te genereren, mensen wachten dan meer op de pleintjes en gaan eerder deelnemen aan betaalde spelletjes en kopen eerder eten, merchandise.
dan klopt er toch iets niet.
Walibi is een toeristische atractie met een goede naam ( ik ben er nog nooit geweest, afgezien de 20 jaar + dat ik naar Lowlands ga en die keren dat ik naar Campzone ben geweest toen het nog Six Flags oid heete ) waar ze niet graag vele slechte beoordelingen willen zien verschijnen op internet.

voor Walibi ben je als klant na de ingang klaar, je ticket is betaald en alles wat je meer uitgeeft is meegenomen, dan is het zo te lezen aan alle reacties de virtuele wachtrij waarbij mensen buiten de reguliere wachtrij op hun beurt wachten de kans op aankopen groter als men zich op pleintjes e.d. op gaat houden, waarom doet men dat dan niet?

onderhoud in het hoogseizoen of met minder matteriaal te rijden duid dan weer meer op: klant is binnen en heeft betaald, wat hij ervoor terug krijgt zijn ellenlange wachtrijen en kans op 3 op de 10 atracties daadwerkelijk te kunnen bezoeken per dag door die lange wachtrijen, daar is dan die express lane oplossing iets door er toch meer aan je te verdienen maar dan zullen statistieken toch uitwijzen dat al die faciliteiten ook geld kosten en wat het wellicht opleverd.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
Jumpman schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:28:
Onderhoudskosten uitsparen lijkt mij ook niet een heel zwaarwegend besluit om één trein te laten rijden (of er moet echt telkens een halfvolle trein rijden), je kan beter twee treinen te gelijk onderhoud laten doen na sluitingstijd, dan twee apart. Dat bespaart ook kosten met aanrijden van experts etc.
Dat ligt aan het type onderhoud. Bij veel parken gaan de treinen volledig uit elkaar voor onderhoud, als je dan twee treinen en geen wintersluiting hebt (Efteling, Disneyland) is dat niet echt een optie. In veel gevallen is het dan echt een kosten afweging. Ook wordt veel onderhoud gedaan door de parken zelf en kan je dus maar een trein tegelijk van de baan afhalen, want personeelstekort. Maar vergis is niet, de kosten van achtbaantreinen zijn een significant onderdeel van de kosten en onderhoudskosten.

Sommige parken lossen het op door extra treinen te hebben. Zo heeft de Efteling een vijfde trein voor Joris en de Draak gekocht om altijd met twee treinen te kunnen rijden. Maar die baan heeft dan weer gigantisch te lijden van het intensieve gebruik in combinatie met de locatie waardoor hij vaker dichtmoet voor onderhoud en baanvervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Daarbij het aanleggen en managen (verkoop, technische infrastructuur van een Fast Lane rij (naast een gewone rij en Single Riders rij) is ook niet gratis.

Ik vind de oplossing van de Efteling denk ik ook de beste. Gewoon niet teveel poespas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:07

vhal

ಠ_ಠ

Afgelopen seizoen meerdere keren naar Walibi geweest. Na de eerste keer wat beter opgelet. En zag dat er maar één trein was bij sommige attracties. Bijvoorbeeld de Untamed. Hierdoor liepen de wachttijden enorm op. Er was ook geen onderhoud of iets, de tweede trein werd gewoon niet ingezet. Nu vroeg ik mij af wordt deze strategie ingezet om meer Fast Lane tickets te verkopen? Verschillen die ik zag: Op dagen dat er schoolreisjes waren draaide het park op volle kracht in weekenden buiten de vakanties maar één trein bij sommige attracties. Kinderen hebben toch geen budget om Fast Lane tickets te kopen en in weekenden gaan ouderen en bijvoorbeeld ouders misschien sneller overstag? Op drukke en niet drukke dagen waren de wachttijden even lang zo, omdat met één trein je dubbel zo lang kan wachten. Het viel mij op en ik vroeg mij gewoon af of dit een parameter is om mensen meer te laten betalen?

Untamed is sowieso wel het zorgenkindje van Walibi Holland. Afgelopen weekend reden ze met 1 trein omdat de andere trein voor onderhoud in de garage stond. De baan is eigenlijk best storingsgevoelig en heeft ook het probleem dat deze eigenlijk te snel rijdt (met name als het warmer is) waardoor de wielen ook weer onnodig slijten door de wrijving. Dit wordt soms wel eens opgelost door de lifthill minder snel te laten draaien of zelfs zitjes leeg te houden waardoor de trein minder snel de track aflegt. Doe je dit niet dan knalt de trein letterlijk door de brakesection als gevolg van overspeed (en moet de TD weer eens komen om de boel vrij te geven). Afgelopen weekend waren er op een gegeven moment al weer 2 rijen van de trein uit roulatie om de trein af te remmen terwijl het niet eens zo heel erg warm was. Daarnaast lijkt het ook willekeurig voor te komen dat de trein op het ene moment te snel rijdt en een ander moment weer niet. Neemt niet weg dat het wel de beste achtbaan van Nederland is naar mijn bescheiden achtbaanliefhebbermening maar ik hou mijn hart vast als ze straks aankomen met die SRC van hetzelfde merk :+

Dus ik denk niet dat Walibi dit doet om extra Fastpasses te verkopen. Die “eer” moet je geven aan Port Aventura of zo want die laten letterlijk een halve lege trein dispatchen als er niemannd in de FP queue staat.
Eerlijk gezegd koop ik ze wel eens voor een bezoek aan een park waar ik voor de eerste keer kom om puur de credits af te tikken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
vhal schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:20:
[...]

Untamed is sowieso wel het zorgenkindje van Walibi Holland. Afgelopen weekend reden ze met 1 trein omdat de andere trein voor onderhoud in de garage stond. De baan is eigenlijk best storingsgevoelig en heeft ook het probleem dat deze eigenlijk te snel rijdt (met name als het warmer is) waardoor de wielen ook weer onnodig slijten door de wrijving. Dit wordt soms wel eens opgelost door de lifthill minder snel te laten draaien of zelfs zitjes leeg te houden waardoor de trein minder snel de track aflegt. Doe je dit niet dan knalt de trein letterlijk door de brakesection door overspeed (en moet de TD weer eens komen om de boel vrij te geven). Afgelopen weekend waren er op een gegeven moment al weer 2 rijen van de trein uit roulatie om de trein af te remmen terwijl het niet eens zo heel erg warm was. Daarnaast lijkt het ook willekeurig voor te komen dat de trein op het ene moment te snel rijdt en een ander moment weer niet. Neemt niet weg dat het wel de beste achtbaan van Nederland is naar mijn bescheiden achtbaanliefhebbermening maar ik hou mijn hart vast als ze straks aankomen met die SRC van hetzelfde merk :+

Dus ik denk niet dat Walibi dit doet om extra Fastpasses te verkopen. Die “eer” moet je geven aan Port Aventura of zo want die laten letterlijk een halve lege trein dispatchen als er niemannd in de FP queue staat.
Eerlijk gezegd koop ik ze wel eens voor een bezoek aan een park waar ik voor de eerste keer kom om puur de credits af te tikken.
Goed om te horen.

Untamed is naar mijn mening ook de meest spectaculaire rollercoaster die er in Nederland is (misschien wel van Europa). Er zou iets meer aan aankleding gedaan kunnen worden, maar sec de rollercoaster is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:55
De Efteling is Europees gezien juist een van de weinige grote pretparken die in zijn geheel niet aan betaalde Fastlane voordringconstructies doet. Je betaalt je entree en daarmee heb je toegang tot alles en wacht iedereen in principe even lang :)

Bij andere parken zie je helaas steeds meer dat de entree weliswaar toegang geeft het park maar je op veel plaatsen bij kunt betalen om wachtrijen te skippen (waardoor de rest dus effectief veel langer wacht, want hoe meer mensen voordringpasjes kopen hoe meer capaciteit dat wegneemt qua doorvoer van de normale wachtrij) of zelfs exclusieve attracties waarvoor je moet bijbetalen. Dan valt Walibi of eenieder Nederlands pretpark overigens nog mee, het kan in het buitenland veel erger.

Slechte ontwikkeling wat mij betreft, je wilt tijdens een ontspannen dagje weg helemaal niet bezig zijn met maatschappelijke zaken. En dat wordt lastig gemaakt als rijke mensen de wachtrijen kunnen afkopen waardoor mensen met minder grote beurs effectief langer moeten wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:07

vhal

ಠ_ಠ

De Efteling zit in het hoogseizoen wat rianter in haar openingstijden en daarmee zou je zo'n fastpass systeem niet zo snel nodig hebben om 'alles' te doen. Het probleem is dat de gemiddelde bezoeker al klaagt over een "wachttijd van 2 uur!!1!1!1!1!" voor bijvoorbeeld Baron1898 terwijl de bewezen wachttijden niet eens het uur halen onder normale omstandigheden. Een beetje plannen en vooronderzoek scheelt al aanzienlijk. Pak bijvoorbeeld de lage capaciteit attracties als eerst en loop tegenovergesteld qua richting dan wat de gemiddelde bezoeker doet. Zo staan bijvoorbeeld Tiki Waka in Walibi België of Van Helsing in MPG bekend voor hun lage capaciteit.
Helaas werkt dit niet altijd even goed, Crush Coaster in Disneyland Parijs is zo'n voorbeeld. Deze ride heeft ook een lage capaciteit, is erg populair en je kan zomaar 2 a 2,5 uur wachten in de reguliere rij die vanaf het moment van openen al druk is. Je zou dan een Premier Access ticket kunnen kopen a 13-18 euro pp. Dit klinkt als veel geld (vind ik ook al zijn het wel Disneyland prijzen) maar anderzijds "bespaar" je ook weer 2,5 uur die je elders in het park kan spenderen.

In de VS is het een ander verhaal, daar ontkom je er bijna niet aan tenzij je echt 3 uur lang in een rij wil gaan staan tijdens het hoogseizoen. Of je moet in het preseason gaan met het risico dat sommige rides gedurende een periode dicht zijn vanwege personeelstekorten of andere redenen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
vhal schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:59:

Helaas werkt dit niet altijd even goed, Crush Coaster in Disneyland Parijs is zo'n voorbeeld. Deze ride heeft ook een lage capaciteit, is erg populair en je kan zomaar 2 a 2,5 uur wachten in de reguliere rij die vanaf het moment van openen al druk is. Je zou dan een Premier Access ticket kunnen kopen a 13-18 euro pp. Dit klinkt als veel geld (vind ik ook al zijn het wel Disneyland prijzen) maar anderzijds "bespaar" je ook weer 2,5 uur die je elders in het park kan spenderen.
Wij hebben 'm op zondagochtend gedaan gelijk na opening van het Studios park daarheen gelopen. Dan is het wel te doen, max half uurtje wachten. Maar die is inderdaad wel echt een draak normaliter qua wachttijden en ook geen fast pass te doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:53
Jumpman schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:52:
[...]

Goed om te horen.

Untamed is naar mijn mening ook de meest spectaculaire rollercoaster die er in Nederland is (misschien wel van Europa). Er zou iets meer aan aankleding gedaan kunnen worden, maar sec de rollercoaster is perfect.
Untamed is inderdaad gaaf. Ik weet niet of ik 'm beter vind dan Taron en the Fly van phantasialand. Die 2 zijn ook geniaal. Enige minpuntje van Untamed is de beugel bij je scheenbenen. Die dingen zitten zwaar oncomfortabel.
Aankleding is iets dat ze bij walibi nog niet onder de knie hebben. Geen mooie thema gebieden oid. Kijk maar naar Lost Gravity. Toffe achtbaan, echt leuk. Maar de verschillende losse onderdelen die buiten liggen moeten een verhaal uitbeelden, dat ik pas begreep toen ik erover las op wikipedia.

[ Voor 6% gewijzigd door segil op 06-09-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 15:33
!mark schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:22:
[...]

De Efteling is Europees gezien juist een van de weinige grote pretparken die in zijn geheel niet aan betaalde Fastlane voordringconstructies doet. Je betaalt je entree en daarmee heb je toegang tot alles en wacht iedereen in principe even lang :)

Bij andere parken zie je helaas steeds meer dat de entree weliswaar toegang geeft het park maar je op veel plaatsen bij kunt betalen om wachtrijen te skippen (waardoor de rest dus effectief veel langer wacht, want hoe meer mensen voordringpasjes kopen hoe meer capaciteit dat wegneemt qua doorvoer van de normale wachtrij) of zelfs exclusieve attracties waarvoor je moet bijbetalen. Dan valt Walibi of eenieder Nederlands pretpark overigens nog mee, het kan in het buitenland veel erger.

Slechte ontwikkeling wat mij betreft, je wilt tijdens een ontspannen dagje weg helemaal niet bezig zijn met maatschappelijke zaken. En dat wordt lastig gemaakt als rijke mensen de wachtrijen kunnen afkopen waardoor mensen met minder grote beurs effectief langer moeten wachten..
Tja is wachten nou eerlijker of achterhaald? Ik moet er niet aan denken om 1 uur in de rij te staan wachten voor een attractie die nog niet eens een minuut duurt. Virtuele wachtrijen is eerder een uitkomst. Zou het nog mooier vinden als er een maximaal aantal bezoekers binnen worden gelaten. De coronacrisis had ook zo ook zijn voordelen.

Dat is ook de reden waarom ik nooit zin heb in in het weekend/vakantie/feestdag naar het pretpark te gaan want voor mij is de lol er heel snel af. Moet niet langer dan een kwartier duren voor mij.

Ik ben het er mee eens dat Fastlane niet eerliijk is, maar laats toen ik dacht om misschien in het weekend naar Walibi te gaan vond ik het toch wel een interessante optie.Maar ja, ik heb het idee dat de normale kaartjes eigenlijk te goedkoop zijn waardoor ze met fastlane de boel willen compenseren.

Mijn beste ervaring in Walibi was toen ik een keer destijds met mijn vriendin een dag vrij had en het keihard ging regenen en onweren. Was aardig koppig en reed er alsnog naartoe. Toen we daar kwamen hadden we zon en het was super rustig in het park. We hadden het hele park wel in 2 uur gehad. In sommige achtbanen konden we soms gewoon blijven zitten omdat er geen rij was. We hebben echt genoten van die dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MicGlou schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:05:
[...]

Wacht een paar maanden en dan zitten we in een Corona golf :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Wat zeg je van personeelstekort? Een beetje ver gezocht, om te denken dat ze het express doen: zodat ze wellicht meer fast lane tickets verkopen. Dit lijkt mij vooral een van de gevolgen van personeelstekort, dan moeten er keuzes gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Marco-Peters schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:13:
Wat zeg je van personeelstekort? Een beetje ver gezocht, om te denken dat ze het express doen: zodat ze wellicht meer fast lane tickets verkopen. Dit lijkt mij vooral een van de gevolgen van personeelstekort, dan moeten er keuzes gemaakt worden.
Dat kan inderdaad ook, in de Corona zijn misschien medewerkers weg gegaan.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
Marco-Peters schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:13:
Het lijkt mij niet verstandig dan op halve capaciteit te gaan draaien bij je populairste attracties waar het gros van de mensen voor komt.

Maar al eerder is gezegd dat het goed reparatie of onderhoud kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jumpman schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:23:
[...]

Het lijkt mij niet verstandig dan op halve capaciteit te gaan draaien bij je populairste attracties waar het gros van de mensen voor komt.

Maar al eerder is gezegd dat het goed reparatie of onderhoud kan zijn.
Het is voor de gamma ook niet verstandig niemand aan de kassa te hebben en dat je zelf in de winkel iemand moet gaan zoeken om af te rekenen. Maar het is wel gebeurd, bij de kassa stond wel een briefje met excuses, personeelstekort. Kapot kan ook natuurlijk.

/▌

Pagina: 1