Lightroom / Photoshop nieuwe build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsjie1971
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-02-2023
Dag beste mede Tweakers,

Sinds ik een nieuwe camera heb die flink grote RAW bestanden genereert loopt Lightroom alles behalve soepel op m'n huidige systeem uit 2012. Tijd voor iets nieuws dus.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk fotobewerking gebruik makende van Lightroom Classic CC (95%) en Photoshop (5%). Ook voor algemeen internet gebruik, online learning en wat algemene zaken. Misschien in een later stadium eenvoudige video editing. Geen gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had iets van € 1000.00 in gedachten maar dit valt hoger uit blijkt nu ik de componenten die ik denk nodig te hebben bijeen heb gezocht. Vooralsnog is dit geen probleem. Denk dat ik zo maximaal € 1250.00 a € 1300.00 wil uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, m'n Gigabyte Geforce GTX1050TI Windforce met 4GB DDR5 en m'n twee 500GB SATA Samsung 860 EVO SSD's. Als dit überhaupt zin heeft...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben met zoeken op deze site en het forum op deze componenten uitgekomen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 472,95€ 472,95
1MoederbordenGigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0)€ 185,76€ 185,76
1BehuizingenFractal Design CORE 2500€ 60,90€ 60,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 55,81€ 55,81
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 234,90€ 234,90
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 1TB€ 128,99€ 128,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.204,21

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb goede ervaringen met GigaByte, Samsung, MSI. Het hoeven niet persé deze merken te zijn, maar ze moeten wel een goede reputatie hebben. Ik heb altijd Intel gehad, geen ervaring met AMD. Met de info die ik hier kon vinden zou deze Intel processor de beste keuze zijn in mijn geval.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoogte van de kast mag niet meer worden dan 450mm ivm plaatsing. Niet te luidruchtig. Geen RGB. USB- en audio aansluiting op voorkant

Ga je overklokken?
Ik heb hier geen ervaring mee dus ik verwacht van niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik weet wat ik wil, maar ik weet niet of ik de juiste keuze's maak om zo het systeem te krijgen dat aan m'n wensen voldoet. Ik heb te weinig ervaring in het samenstellen van een systeem. Het in elkaar zetten is geen probleem.
Ik vraag me bijvoorbeeld af of ik de huidige Samsung SSD waar m'n Windows 10 Pro installatie op draait kan overzetten naar het nieuwe systeem (uiteraard met een nieuwe instal). Of dat het beter is om een nieuwe M.2 SSD te installeren zoals in m'n wensenlijst hierboven staat. Volgens mij is het laatste beter omdat het (veel) sneller werkt maar dat weet ik niet zeker. Zo ja, is het dan wellicht beter m'n beide SATA SSD's niet meer te gebruiken en in het nieuwe systeem alleen nog M2 SSD te gebruiken?

Ik hoor graag of m'n uitgezochte componenten de juiste zijn en/of er verbeteringen mogelijk zijn, en sta open voor advies. Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kunt je bestaande SSD met Windows erop overzetten op elke andere desktop SSD. Herinstalleren hoeft niet. Het is wel de vraag waar de boot-, systeem- en userprofielbestanden staan. Als dat allemaal op 1 SSD staat is dat ok.

Heeft je oude systeem UEFI BIOS en een GPT ingedeelde boot SSD? Dat is nodig voor drives met meer dan 2 TB.

Na het maken van de kopie naar de nieuwe SSD kun je op die kopie de programma's verwijderen die bij het vorige moederbord horen. Dat kan met een uninstall link en kijk ook bij Programma's in Control Panel. Herstart vervolgens, en dan kun je de nieuwe drivers schoon installeren van de fabrikant.

Laat de oude SSD niet zitten als je opstart vanaf de nieuwe M.2 SSD. De nieuwe SSD moet eerst de nieuwe boot disk worden.

Wat je verder kunt doen is de zaak opschonen met een tool zoals BleachBit. De Samsung M.2 is ok en de 2 EVO's kunnen mee voor archiefdoeleinden, maar ik vraag me wel af je voor dat doel een niet nog een grotere SSD zou willen. Ik gebruik zelf SATA QVO (en EVO's van diverse generaties). De M.2 is dan werkruimte en de QVO kan voor archief doeleinden dienen.

Wat betreft de plaatsing van de kast: het is verstandig dat de behuizing rondom vrij is voor de afvoer van warme lucht en aanvoer van koele lucht. In een meubel plaatsen is niet zo goed bijvoorbeeld onder een verder open bureau.

De 'K' versie van de processor is een overklokversie. Als je niet van plan bent de processor over te klokken, kun je ook de gewone versie kiezen.

Het geheugen is overklok geheugen (JEDEC DDR4-2400 CL17-17-17 @ 1.2V), de processor ondersteunt JEDEC DDR4-3200, maar dit geheugen gebruikt XMP voor DDR4-3200 CL16-20-20 @ 1.35V. Zoals bij veel XMP geheugen valt het nogal diep terug als je geen XMP gebruikt, dus XMP is ongeveer verplicht bij dit type geheugen.

[ Voor 22% gewijzigd door mrmrmr op 05-09-2022 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Aanvullend op hierboven. 64GB RAM gaat 99% van de fotografen niet nodig hebben. 64GB is interessant als je met bestandsgrootten werkt van meer dan 750MB. Een ongecomprimeerd 26MP RAW bestand is slechts 50MB. Dus je moet wel heel veel layers in Photoshop aanzetten wil 64GB nut hebben. Pak 32GB. Zie ook YouTube: How much ram for photo editing? 8gb vs 32gb upgrade Lightroom ram co...

De Core 2500 komt uit 2014 en is helemaal niet zo stil. Pak een moderne kast met moderne stoffilters.

De Fuma 2 heeft 2 fans en is koeler en stiller bij 130W (zwaar gebruik 12700).

1ProcessorsIntel Core i7-12700 Tray€ 376,05€ 376,05
1MoederbordenMSI Pro B660M-A WiFi DDR4€ 156,-€ 156,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Mini Black Solid€ 126,36€ 126,36
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 59,89€ 59,89
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,36€ 112,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.024,55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsjie1971
mrmrmr schreef op maandag 5 september 2022 @ 01:10:
Je kunt je bestaande SSD met Windows erop overzetten op elke andere desktop SSD. Herinstalleren hoeft niet. Het is wel de vraag waar de boot-, systeem- en userprofielbestanden staan. Als dat allemaal op 1 SSD staat is dat ok.

Heeft je oude systeem UEFI BIOS en een GPT ingedeelde boot SSD? Dat is nodig voor drives met meer dan 2 TB.

Na het maken van de kopie naar de nieuwe SSD kun je op die kopie de programma's verwijderen die bij het vorige moederbord horen. Dat kan met een uninstall link en kijk ook bij Programma's in Control Panel. Herstart vervolgens, en dan kun je de nieuwe drivers schoon installeren van de fabrikant.

Laat de oude SSD niet zitten als je opstart vanaf de nieuwe M.2 SSD. De nieuwe SSD moet eerst de nieuwe boot disk worden.

Wat je verder kunt doen is de zaak opschonen met een tool zoals BleachBit. De Samsung M.2 is ok en de 2 EVO's kunnen mee voor archiefdoeleinden, maar ik vraag me wel af je voor dat doel een niet nog een grotere SSD zou willen. Ik gebruik zelf SATA QVO (en EVO's van diverse generaties). De M.2 is dan werkruimte en de QVO kan voor archief doeleinden dienen.
Dank je wel voor je tips en adviezen! Ik kwam erachter dat ik de licentie voor m'n Win10 Pro heb gekoppeld aan m'n Microsoft account. Dan zou ik dus op het nieuwe systeem een verse installatie kunnen doen en daarna activeren. Lijkt me een stuk eenvoudiger en ik kan m'n oude PC blijven gebruiken totdat de nieuwe volledig is geinstalleerd. De twee SATA SSD's kunnen dan naderhand als opslag in het nieuwe systeem komen.
Lightroom Classic en Photoshop heb ik via een Creative Cloud account, dat kan ik ook makkelijk opnieuw installeren. Hiermee tackle ik volgens mij alle punten waar ik tegenaan loop bij het overzetten van de SATA SSD uit m'n oude systeem.
Wat betreft de plaatsing van de kast: het is verstandig dat de behuizing rondom vrij is voor de afvoer van warme lucht en aanvoer van koele lucht. In een meubel plaatsen is niet zo goed bijvoorbeeld onder een verder open bureau.
Goed punt!
De kast staat helemaal vrij onder m'n werkblad, maar de hoogte is dus beperkt. Hij kan helemaal vrij ademen.
De 'K' versie van de processor is een overklokversie. Als je niet van plan bent de processor over te klokken, kun je ook de gewone versie kiezen.

Het geheugen is overklok geheugen (JEDEC DDR4-2400 CL17-17-17 @ 1.2V), de processor ondersteunt JEDEC DDR4-3200, maar dit geheugen gebruikt XMP voor DDR4-3200 CL16-20-20 @ 1.35V. Zoals bij veel XMP geheugen valt het nogal diep terug als je geen XMP gebruikt, dus XMP is ongeveer verplicht bij dit type geheugen.
Oh, dat van die K wist ik niet, dank je wel! Scheelt nogal in de kosten.
Het geheugen heeft Djarune ook al wat tips over gegeven, daarin ga ik echt af op ervaringen en kennis die jullie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHeinz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 22:53
Waarom kies je dan niet voor lightroom online ? 12,99 per maand plus 1tb aan opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsjie1971
Djarune schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:20:
Aanvullend op hierboven. 64GB RAM gaat 99% van de fotografen niet nodig hebben. 64GB is interessant als je met bestandsgrootten werkt van meer dan 750MB. Een ongecomprimeerd 26MP RAW bestand is slechts 50MB. Dus je moet wel heel veel layers in Photoshop aanzetten wil 64GB nut hebben. Pak 32GB. Zie ook YouTube: How much ram for photo editing? 8gb vs 32gb upgrade Lightroom ram co...
oookeeeee...... Ik dacht pak maar gelijk 64GB dan zit ik de komende jaren safe. Maar als 32 ook voldoet is dat een beter optie ja. En goedkoper. Zit ik dan ook nog goed wanneer ik eenvoudige video editing ga doen? Beetje a la vakantie filmpjes in elkaar zetten met Premiere Rush.
De Core 2500 komt uit 2014 en is helemaal niet zo stil. Pak een moderne kast met moderne stoffilters.
Hier heb je zeker een punt. Kon echter geen andere kast vinden die me aanstaat en voldoet aan de max. hoogte. Maar ik zie nu dat je voor een µATX mobo gaat. Daar had ik niet aan gedacht eigenlijk. Maar dit maakt meer mogelijk en die Define 7 Mini is een supermooie strakke kast die aan m'n wensen voldoet.
De Fuma 2 heeft 2 fans en is koeler en stiller bij 130W (zwaar gebruik 12700).
Ah, dan gaan we die nemen. Thanks!
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Tray€ 376,05€ 376,05
1MoederbordenMSI Pro B660M-A WiFi DDR4€ 156,-€ 156,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Mini Black Solid€ 126,36€ 126,36
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 59,89€ 59,89
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,36€ 112,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.024,55
Bedankt voor je feedback en voorgestelde hardware! Stuk goedkoper ook B)
Qua Mobo, zou ik deze ook kunnen gebruiken:
pricewatch: MSI MAG B660M Mortar DDR4
Die heeft wat meer USB aansluitingen aan de achterzijde en dat komt me beter uit.
Moet ik dan evengoed een M2 SSD nemen met koellichaam?

Het geheugen, weet je wellicht welke Corsair of Kingston ik daar voor kan gebruiken?
zou deze ook kunnen: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18
of deze: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16
Ik ken het merk G Skill niet, maar dat zegt niks natuurlijk. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
ritsjie1971 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:24:
Qua Mobo, zou ik deze ook kunnen gebruiken:
pricewatch: MSI MAG B660M Mortar DDR4
Die heeft wat meer USB aansluitingen aan de achterzijde en dat komt me beter uit.
Moet ik dan evengoed een M2 SSD nemen met koellichaam?
Dat kan zeker. Is ook een goed moederbord. Die komt met 2x M.2 heatsink dus is niet nodig, maar de 980 Pro is momenteel goedkoper met heatsink.
Het geheugen, weet je wellicht welke Corsair of Kingston ik daar voor kan gebruiken?
zou deze ook kunnen: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18
of deze: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16
Ik ken het merk G Skill niet, maar dat zegt niks natuurlijk. :-)
G.Skill is een heel groot merk in intern geheugen. Zie bijvoorbeeld nieuws: Overklokker zet ddr4-snelheidsrecord op 6017MT/s of nieuws: G.Skill en Corsair kondigen DDR5-dimms aan speciaal voor AM5. Corsair heeft het probleem dat bij uitbreidingen niet alleen het typenummer maar ook het versienummer relevant is. Vaak is hetzelfde versienunmer achteraf niet meer verkrijgbaar. Is bij mij alleen eerste keus bij RGB geheugen voor Intel. Kingston of HyperX is net als G.Skill een prima keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsjie1971
JHeinz schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:16:
Waarom kies je dan niet voor lightroom online ? 12,99 per maand plus 1tb aan opslag.
Die zit inderdaad in m'n Creative Cloud abonnement.
Ik vind het werken met Lightroom Classic prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsjie1971
Djarune schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:21:
[...]
Dat kan zeker. Is ook een goed moederbord. Die komt met 2x M.2 heatsink dus is niet nodig, maar de 980 Pro is momenteel goedkoper met heatsink.

[...]

G.Skill is een heel groot merk in intern geheugen. Zie bijvoorbeeld nieuws: Overklokker zet ddr4-snelheidsrecord op 6017MT/s of nieuws: G.Skill en Corsair kondigen DDR5-dimms aan speciaal voor AM5. Corsair heeft het probleem dat bij uitbreidingen niet alleen het typenummer maar ook het versienummer relevant is. Vaak is hetzelfde versienunmer achteraf niet meer verkrijgbaar. Is bij mij alleen eerste keus bij RGB geheugen voor Intel. Kingston of HyperX is net als G.Skill een prima keus.
Thanks, helemaal duidelijk! :)
Dan ga ik voor het Mortar moederbord en neem de G. Skill.
Denk dat ik eruit ben dan, binnenkort maar eens bestellen. oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ritsjie1971
We zijn twee weken verder, en ik heb inmiddels de componenten besteld en in elkaar gezet.
Heb wel tijdens het bestelproces gekozen voor de wifi uitvoering van het moederbord omdat deze ook bluetooth aan boord heeft. Da's erg handig en was maar een paar euro duurder.

M'n eerste zelfgebouwde PC en hij doet het ook nog! oOo
Ik post dit bericht ermee!

Was erg leuk om te doen. Kreeg het wel even Spaans benauwd toen ik bij de eerste keer starten geen beeld kreeg uit de onboard HDMI uitgang. Had toch wel iets van een BIOS scherm verwacht of zo, maar m'n monitor schakelde weer uit met de melding "no signal".

Toen maar m'n losse videokaart erin geprikt en daar de monitor op aangesloten.
Beeld! Godzijdank...
Bleek in de BIOS iets ingesteld dat ik alleen beeld kreeg op een externe videokaart.
Dan kan je lang wachten op beeld....
Nu dus de interne videokaart in WIndows uitgezet.

Eerste tests met Lightroom zien er goed uit, loopt soepel vooralsnog.
Merk nu ook duidelijk verschil wanneer ik GPU uitschakel in Lightroom, dan werkt het duidelijk minder.

@Djarune en @mrmrmr ,
Hardstikke bedankt voor jullie meedenken en advies! Ben er erg goed mee geholpen!
Het zou niet eerlijk zijn om een van jullie als beste antwoord te markeren, jullie hebben me allebei goed geholpen.
Dank!
Pagina: 1