Ik schets eerst even onze situatie:
We wonen met 2 volwassenen en 3 jonge kinderen in een recente woning uit 2013.
De woning heeft een bewoonbare oppervlakte van 195m² (leefruimte, 4 slaapkamers en 1 badkamer met ligbad en douche, bergruimte op gelijkvloers en zolder).
Momenteel halen we onze energie uit:
Energieverbruik op jaarbasis als volgt:
Meestal is het scenario als volgt: de jongste 2 gaan gelijktijdig in bad, ondertussen gaat de oudste onder de douche. Na het eten gaan de kids naar bed en wijzelf één na één onder de douche.
De vraag is dus of we dat op een redelijke manier kunnen trekken met een WPB.
Zelf had ik volgende scenario's bedacht, uitgaande van de hier bekende Atlantic Explorer V4 aangezien deze nog vlot en relatief betaalbaar te krijgen is:
We wonen met 2 volwassenen en 3 jonge kinderen in een recente woning uit 2013.
De woning heeft een bewoonbare oppervlakte van 195m² (leefruimte, 4 slaapkamers en 1 badkamer met ligbad en douche, bergruimte op gelijkvloers en zolder).
Momenteel halen we onze energie uit:
- Condenserende aardgasketel 12kW
- Boilervat 140 liter indirect gestookt door de CV, wordt op 50° gehouden + wekelijks legionellaprogramma
- Pompgroep voor vloerverwarming (leefruimte en badkamer) gestuurd door thermostaat in de leefruimte
- 2e pompgroep voor radiatoren (slaapkamers + badkamer) gestuurd door thermostaat in de badkamer
- 4200 Watt-piek aan zonnepanelen verdeeld over zuidoost en zuidwest
Energieverbruik op jaarbasis als volgt:
- +/- 700m³ aardgas op jaarbasis, waarvan naar schatting +/- 300m³ naar warm water
- Elektriciteitsverbruik volledig afgedekt door de PV-installatie met een klein overschot van een paar 100 kWh (België - analoge terugdraaiende teller)
- We zouden wel de L/L warmtepomp (vorig jaar geïnstalleerd) kunnen gebruiken voor verwarming.
Hier zie ik weinig issues in, behalve minder comfort door het uitschakelen van de vloerverwarming.
Extra verwarming van de badkamer zal wel nodig zijn, dat kan eventueel met infraroodpanelen. - Kunnen we de gaskraan helemaal dichtdraaien door ons warm water op te wekken met een warmtepompboiler?
Bijkomend voordeel is dat daarmee ook ons eigen gebruik van de PV-installatie zal verhogen van zodra de analoge teller wordt gewisseld voor een digitaal exemplaar.
Meestal is het scenario als volgt: de jongste 2 gaan gelijktijdig in bad, ondertussen gaat de oudste onder de douche. Na het eten gaan de kids naar bed en wijzelf één na één onder de douche.
De vraag is dus of we dat op een redelijke manier kunnen trekken met een WPB.
Zelf had ik volgende scenario's bedacht, uitgaande van de hier bekende Atlantic Explorer V4 aangezien deze nog vlot en relatief betaalbaar te krijgen is:
- Een WPB van 200 liter op de zolder, waarbij de WPB afblaaslucht van de WTW-ventilatieunit kan aanzuigen (gemengd met lucht van buiten). Een grotere WPB kan ik daar helaas niet kwijt.
- Deze kan eventueel gebruikt worden als hotfill voor de bestaande 140 liter boiler.
Dat zal wel zorgen voor zekerheid in warm watervoorziening, maar heeft ook grote nadelen: op die manier geraken we niet van het gas af (wat vroeg of laat toch definitief de bedoeling is), warmteverliezen zijn groter etc. - WPB van 200 liter op zolder, maar een extra spiraal in de WPB aansluiten op de CV-ketel voor snellere verwarming van het SWW bij afname. Op deze manier gaan we wel gas besparen maar raken we er niet vanaf.
- Situatie idem aan voorgaande, maar de boiler via een circulatiepomp ook de 140 liter van de CV-boiler laten verwarmen. Dat maak het feitelijk een WPB van 340 liter, maar zal (vrees ik) tot ellenlange opwarmtijden en overmatige slijtage leiden.
- Een WPB van 270 liter in de bergruimte op het gelijkvloers zetten, aanzuig en afblaasleiding naar buiten: in deze situatie ben ik vooral bang voor het rendement en bijhorend stroomverbruik.
- Een WPB van 270 liter in de bergruimte zetten, maar laten draaien op de binnenlucht. Mijn vrees hierbij is dat de bergruimte teveel zal afkoelen, waardoor we die extra zullen moeten verwarmen. De deur tussen de leefruimte en bergruimte staat immers vaak open, aangezien daar ook de diepvriezer, extra koelkast, voorraad etc. staat.
- kunnen we ons verbruik afdekken met een boiler van 200 liter (liefst zoveel mogelijk op de warmtepomp en niet op de elektrische weerstand)
- indien niet: kunnen we ons verbruik afdekken met een boiler van 270 liter en hoe sluit ik die dan best aan (binnen of buitenlucht)?
- Ik denk niet dat niks doen in de huidige economische en politieke situatie een goed idee is, maar misschien blijven we het SWW beter verwarmen op gas (om later een WP te plaatsen die alles ineens voor haar rekening kan nemen)?
De volledige installatie vervangen door een WP is momenteel financieel niet echt haalbaar.