Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zo weinig mogelijk gas verbruiken - omschakelen naar WPB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DHZ-er
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-11-2023
Ik schets eerst even onze situatie:

We wonen met 2 volwassenen en 3 jonge kinderen in een recente woning uit 2013.
De woning heeft een bewoonbare oppervlakte van 195m² (leefruimte, 4 slaapkamers en 1 badkamer met ligbad en douche, bergruimte op gelijkvloers en zolder).

Momenteel halen we onze energie uit:
  • Condenserende aardgasketel 12kW
  • Boilervat 140 liter indirect gestookt door de CV, wordt op 50° gehouden + wekelijks legionellaprogramma
  • Pompgroep voor vloerverwarming (leefruimte en badkamer) gestuurd door thermostaat in de leefruimte
  • 2e pompgroep voor radiatoren (slaapkamers + badkamer) gestuurd door thermostaat in de badkamer
  • 4200 Watt-piek aan zonnepanelen verdeeld over zuidoost en zuidwest
In de badkamer dient de vloerverwarming enkel ter verbetering van het comfort, de gewenste ruimtetemperatuur wordt gehaald uit de radiator. De radiatoren in de slaapkamers worden mee aangestuurd door de badkamerthermostaat en staan via thermostatische kranen ingesteld op +/- 15°. Op een paar extreem koude nachten na worden deze nooit warm

Energieverbruik op jaarbasis als volgt:
  • +/- 700m³ aardgas op jaarbasis, waarvan naar schatting +/- 300m³ naar warm water
  • Elektriciteitsverbruik volledig afgedekt door de PV-installatie met een klein overschot van een paar 100 kWh (België - analoge terugdraaiende teller)
Door de hoge energieprijzen en na het lezen van een aantal topics hier op het forum kwamen enkele ideeën in me op:
  1. We zouden wel de L/L warmtepomp (vorig jaar geïnstalleerd) kunnen gebruiken voor verwarming.
    Hier zie ik weinig issues in, behalve minder comfort door het uitschakelen van de vloerverwarming.
    Extra verwarming van de badkamer zal wel nodig zijn, dat kan eventueel met infraroodpanelen.
  2. Kunnen we de gaskraan helemaal dichtdraaien door ons warm water op te wekken met een warmtepompboiler?
    Bijkomend voordeel is dat daarmee ook ons eigen gebruik van de PV-installatie zal verhogen van zodra de analoge teller wordt gewisseld voor een digitaal exemplaar.
In dat 2e punt zie ik meer issues: ons vrij druk gezinsleven (2 werkende ouders, hobby's van de kinderen etc) maakt dat we 's avonds allemaal vrij kort na elkaar gebruik maken van de badkamer, en ik zie niet onmiddellijk organisatorische mogelijkheden om dat drastisch om te gooien.
Meestal is het scenario als volgt: de jongste 2 gaan gelijktijdig in bad, ondertussen gaat de oudste onder de douche. Na het eten gaan de kids naar bed en wijzelf één na één onder de douche.

De vraag is dus of we dat op een redelijke manier kunnen trekken met een WPB.

Zelf had ik volgende scenario's bedacht, uitgaande van de hier bekende Atlantic Explorer V4 aangezien deze nog vlot en relatief betaalbaar te krijgen is:
  • Een WPB van 200 liter op de zolder, waarbij de WPB afblaaslucht van de WTW-ventilatieunit kan aanzuigen (gemengd met lucht van buiten). Een grotere WPB kan ik daar helaas niet kwijt.
  • Deze kan eventueel gebruikt worden als hotfill voor de bestaande 140 liter boiler.
    Dat zal wel zorgen voor zekerheid in warm watervoorziening, maar heeft ook grote nadelen: op die manier geraken we niet van het gas af (wat vroeg of laat toch definitief de bedoeling is), warmteverliezen zijn groter etc.
  • WPB van 200 liter op zolder, maar een extra spiraal in de WPB aansluiten op de CV-ketel voor snellere verwarming van het SWW bij afname. Op deze manier gaan we wel gas besparen maar raken we er niet vanaf.
  • Situatie idem aan voorgaande, maar de boiler via een circulatiepomp ook de 140 liter van de CV-boiler laten verwarmen. Dat maak het feitelijk een WPB van 340 liter, maar zal (vrees ik) tot ellenlange opwarmtijden en overmatige slijtage leiden.
  • Een WPB van 270 liter in de bergruimte op het gelijkvloers zetten, aanzuig en afblaasleiding naar buiten: in deze situatie ben ik vooral bang voor het rendement en bijhorend stroomverbruik.
  • Een WPB van 270 liter in de bergruimte zetten, maar laten draaien op de binnenlucht. Mijn vrees hierbij is dat de bergruimte teveel zal afkoelen, waardoor we die extra zullen moeten verwarmen. De deur tussen de leefruimte en bergruimte staat immers vaak open, aangezien daar ook de diepvriezer, extra koelkast, voorraad etc. staat.
Mijn vragen hierbij aan de kenners/ervaringsdeskundigen zijn:
  • kunnen we ons verbruik afdekken met een boiler van 200 liter (liefst zoveel mogelijk op de warmtepomp en niet op de elektrische weerstand)
  • indien niet: kunnen we ons verbruik afdekken met een boiler van 270 liter en hoe sluit ik die dan best aan (binnen of buitenlucht)?
  • Ik denk niet dat niks doen in de huidige economische en politieke situatie een goed idee is, maar misschien blijven we het SWW beter verwarmen op gas (om later een WP te plaatsen die alles ineens voor haar rekening kan nemen)?
    De volledige installatie vervangen door een WP is momenteel financieel niet echt haalbaar.
Graag jullie mening en advies.

Alle reacties

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-11 23:03
Hoe groot is je bad, hoeveel gebruikt je douche (L/m) en hoe lang douchen jullie? Bestaat er een mogelijkheid voor een douche WTW in de afvoer van de douche? Oh en wat is momenteel de opwarmtijd van de boiler?

1 bad en 3 mensen onder de douche zou ik niet doen tenzij het een klein bad is en spaar douche met korte douchetijden. 270 zou op hoog genoeg temp (50-55C) voldoende moeten zijn, maar het is gewoon heel veel water wat in een keer gebruikt wordt.

Hebben jullie toevallig krachtstroom/3 fase? Wat ik persoonlijk in jullie situatie zou doen is een 3 fase 11 kW doorstroomverwarmer achter een 270L of 200L vat als er geen DWTW mogelijk is en er organisatorisch niet omheen gewerkt kan worden. Dan doe je het gros zo efficiënt mogelijk, maar als de boiler het niet meer trekt heb je nog warm water.

Mbt je aan/afzuiging van 270L, het rendament scheelt volgens mij op jaarbasis niet zoveel. Zomers heb je voordeel, winters heb je nadeel tov binnen/binnen. Normaal zou ik zeggen, binnen aanzuigen, buiten uitblazen maar jij hebt WTW dus dan verpest je de balans. Ik zou persoonlijk gaan voor buiten/buiten en het verlies in de echt koude maanden op de koop toe nemen (desnoods koppel je de buizen dan tijdelijk af om over te stappen op binnen/binnen).

Dit hele verhaal getypt hebbende snap ik de behoefte om gas te verminderen, maar kostentechnisch ga je hier niet veel mee winnen tov warm water maken op gas, en het lijkt me vrij zonde om die mooie vloerverwarming te hebben zonder dat je er gebruik van kan maken. Dus voor je echt de knoop doorhakt, leg de voor en nadelen van een L/W warmtepomp even naast elkaar neer en bedenk je of je niet liever nog een jaartje wilt doorsparen voor die optie. Die hebben meer vermogen dan een warmtepompboiler voor het bereiden van warm water.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:42
Klinkt alsof je een vrij vaste routine hebt en dat maakt een experimentje mogelijk:
Neem voor de avondroutine de meterstand op en na afloop weer. Bereken je waterverbruik.
De volgende dag zet je vlak voor de avondroutine de ketel uit en neemt weer de waterstand op. Kijk nu hoe ver je komt voor er iemand een gil geeft vanwege een koude douche.
Dan kun je inschatten hoeveel procent van de avondroutine er op 1 lading van 140l kan. Weet je gelijk hoeveel groter de boiler moet zijn.

Je hebt zelf al uitgezocht hoe groot de boiler maximaal kan zijn. Een douche WTW staat ook wel bekend als de boilerverdubbelaar (maar alleen voor douchen helaas niet voor bad). Dit bespaart je ook gas (en straks stroom) als je wel toekomt met de boilercapaciteit, dus als het kan is het sowieso een goede investering met een jong gezin van 5.

@mkleinman is er ook enthousiast over:
https://www.familie-klein...uchewtw-is-jarig-geweest/

Als je met een DWTW en een maximale boiler niet toekomt, dan is een doorstroomverwarmer een goede back-up.

• DHZ-er
Langer dan 20 minuten heeft onze huidige boiler eigenlijk nooit nodig, maar die heeft dan ook een vermogen van 14kW (eigenlijk 33kW, maar door de ketel maar voor 14 kW benut). Ik zal deze week/dit weekend eens goed het waterverbruik monitoren om er een beter idee van te hebben hoeveel liter we nu precies verbruiken, en ook de tip om de cv eens uit te schakelen is eigenlijk wel een goeie.

We hebben een 3-fasen aansluiting, dus een doorstroomboiler kan inderdaad een goede backup zijn.

Een douche wtw is een idee waar ik al een tijdje mee zat, die is vrij eenvoudig te installeren bij ons. Tot hiertoe ben ik daar nooit aan begonnen omdat de bestaande boiler daarvoor tijdelijk gedemonteerd moet worden, en omdat ik me vragen stelde bij de rentabiliteit. De cijfers van @mkleinman en huidige energieprijzen lijken ondertussen toch echt in het voordeel van de wtw.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Is er een goeie reden dat je nog met een analoge meter zit? In veel gevallen verlies je meer aan het extra prosumententarief dan je wint.
En als je je verbruik kan aanpassen aan opwek (met je boiler) is dat nog meer het geval (zodra je stroom op het net zou steken, warm je de boiler met exact het vermogen wat je over hebt), wellicht kan je dan gewoon die extra taks in je zakken houden. Zorg wel dat je de boiler kan aansturen op opwek, volgens je ervaringsniveau kan je zelf knutselen of een kant-en-klare oplossing gebruiken (warmtepompboilers zijn meestal van een slimme ingang voorzien voor deze toepassing).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DHZ-er
Ik heb het een tijd geleden uitgerekend, in onze situatie (zonder wpb) is de analoge meter toch echt nog voordeliger. We kunnen geen van beide telewerken, en behalve de wasmachine en vaatwasser is ons verbruik overdag dus heel beperkt. De droogkast draait meestal als we thuis zijn, vind ik toch wat een te groot risico om onbeheerd te laten draaien.

Het is de combinatie van de huidige energieprijs in combinatie met een digitale teller waardoor een wpb me een goede investering lijkt. Die digitale teller kunnen we op termijn toch niet onderuit, dus ons eigenverbruik moet gemaximaliseerd worden op het ogenblik dat de zon schijnt (en als mooie extra gaat het gasverbruik omlaag of zelf helemaal weg).

Ik denk dat een wpb van 270 liter waarschijnlijk haalbaar zal zijn zonder elektrische doorstromer. Ik heb onze huidige 140 liter boiler laten opwarmen tot 50 graden en dan uitgeschakeld. Daarmee konden we de kinderen wassen in bad + één van ons beiden douchen. Voor de zekerheid ga ik dat experiment deze week nog eens herhalen.

Ondertussen kan ik eens bekijken waar ik die boiler kwijt kan in combinatie met het kanaalwerk voor buiten toe- en afvoer... Op de plaats van de huidige boiler gaat dat niet lukken, momenteel hebben we een Weishaupt WAT140, dat is een towermodel van 45cm diameter en staat in een nis achter een deur. Handigste zou tegen de buitengevel zijn in verband met de kanalen en boringen die daarvoor nodig zijn, maar dan moet het water nog zeker 10m extra leiding door eer het aan de collector is.
Voor een bad lijkt me dat niet erg, voor de douche ook niet (hoewel zonde), maar voor de wastafels en keuken lijkt me dat minder handig. Onze vaatwasser is als hotfill aangesloten op een thermostatisch mengventiel ingeregeld op 45°. Als het water nu 10m tot de collector + 3m van de collector tot het toestel moet lopen, kan ik hem beter terug op koud water aansluiten.
Eens goed puzzelen dus of de wpb niet ergens centraler in huis kan komen.
Pagina: 1