PVC click geïntegreerde ondervloer, extra ondervloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dilemma:

Ik heb PVC click laminaat met geïntegreerde ondervloer op het oog.
6mm met 10dB demping.

Heeft het wel/niet nut om er een rubberkurk ondervloer voor betere isolatie en 20dB demping onder te leggen?

Online kan ik alleen maar teksten als "geïntegreerde ondervloer makkelijk" vinden, maar niet of het nut heeft.

We hebben nu namelijk gewoon laminaat met groene ondervloer.
Beneden op houten fundering, en die is best koud in de winter.
Boven is het beton en de boven spelende kinderen hoor je goed.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:38

Klippy

Still Game

Heb zelf eind vorig jaar laminaat er uit gehaald en PVC met geïntegreerde ondervloer er in laten leggen.
Omdat de huidige ondervloer nog lag, deze even laten liggen met hetzelfde idee (was sowieso handig met klussen) en aan zowel de leggers als de verkopers gevraagd of het nut had die ondervloer te laten liggen.
Maar hij moest eruit, legt anders niet glad en had volgens hun ook geen extra voordelen, alleen maar nadelen.

Moet wel zeggen dat dit op beton was dat al geïsoleerd is.

Op hout weet ik het dus niet, maar lijkt me in principe dat je beter de vloer kan leggen zoals hij bedoeld is en de ondervloer van beneden af kan isoleren.

Maar dat is één ervaring, misschien zijn er situaties waar het voordeel heeft, als je vloer niet helemaal egaal is bijvoorbeeld.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dank voor je input!
Ik begrijp het standpunt van de leggers.
Zoals ik online lees zijn kurk en XPS ook de enige "goede" mogelijkheden, en dan is de vraag welke ondervloer jij had.

De houten vloer is niet egaal en ik zou daar ook OSB platen op kunnen schroeven.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tastiestemperor
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-06 18:00
Wij hebben op een kamer ook een dubbele ondervloer, het is dan geen kurk maar gewoon de firstfloor goldline voor laminaat. Reden waarom we dat gedaan hebben is omdat we nog een aantal m2 overhadden van het vorige huis en ik deze niet wilde weggooien.

Nou weet ik niet of deze dubbele ondervloer geholpen heeft, maar het geluid van lopen over de vloer is zachter dan in de andere kamers. Het zal geen 20db zijn, maar het voelt en klinkt wel zachter dan in de andere kamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:38

Klippy

Still Game

DJMaze schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:28:
Dank voor je input!
Ik begrijp het standpunt van de leggers.
Zoals ik online lees zijn kurk en XPS ook de enige "goede" mogelijkheden, en dan is de vraag welke ondervloer jij had.

[..]
Goed punt, dat was inderdaad geen kurk of XPS maar ook net als hier boven laminaat ondervloer op rol, weet niet precies welke maar zag er uit als die firstfloor goldline.
Andere situatie dus als jou vraag.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO