Home Assistant API aanspreken vanuit Loxone

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-04 18:31
Ik heb reeds een Loxone installatie die via HTTP info kan halen uit Domoticz. Dat is dan een json file die je kan raadplegen via http://user:paswoord@IPadres:8080/json.htm?etc

Nu vraag ik me af, hoe doe je dat vanuit Loxone richting home assistant?

De PyLoxone integratie heb ik al lopen op HA, maar (tenzij ik iets mis) is het niet mogelijk om cijfers binnen te halen. Als ik bij een Virtuele Ingang "Als digitale ingang gebruiken" aan zet, zie ik die via PyLoxone en kan ik die besturen in beide richtingen. Als ik "Als digitale ingang gebruiken" uit zet, bvb om een cijfer binnen te halen, dan komt deze niet binnen in HA.

Wat raden jullie aan?

Beste antwoord (via hill2button op 26-09-2022 22:46)

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 21:13
Hier dezelfde situatie: Loxone installatie en ernaast Home Assistant met de HACS integratie. Mij is het wel gelukt om een waarde uit HA naar Loxone te sturen.

Als ik mij niet vergis moet je de volgende stappen volgen:
- maak een Virtual Input aan in Loxone, niet vergeten om "Use" aan te vinken onder "User Interface". Geen digital input als je cijfers moet hebben.
- vervolgens moet je van deze VI de Loxone unieke ID vinden. Dat doe je door in de browser naar http://<loxoneIP>/data/LoxAPP3.json te gaan. Dan krijg je een json met alle inputs/outputs en hun settings. Zoek naar de VI die je net hebt aangemaakt en kopieer de id die er voor staat. Staat dus in het format "benodigdeID":{"name":"VInaam","type":"Slider",...
- deze id kan je nu gebruiken in bv HA automations. Ik heb een automation waarbij als hij een nieuwe waarde krijgt hij dit doorstuurt naar Loxone, code daarvoor is:
code:
1
2
3
4
service: loxone.event_websocket_command
data:
  uuid: gevondenID
  value: "{{ states('sensornaam') |float }}"

Als het niet lukt mag je mij altijd iets laten weten, lang geleden hill2button :) (en kleine wereld!).

Alle reacties

• Roab
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-05 11:43
Ik heb ook al een aantal jaren een loxone installatie. Grotendeels geïnspireerd door het blog van Femme (Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver). Dus ik werk met veel externe componenten zoals eldoled drivers, wago PLC, MusicServer4Home en zelfs een arduino voor mijn heatpipe systeem.

Ik zou zelf ook graag een link willen maken naar HA vanwege de mogelijkheid tot spraakbesturing, maar ben hier nog niet veel verder mee gekomen. Ik kwam onderstaande website tegen:

https://community.home-as...d-home-assistant/63246/49.

Misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mee_
Hier dezelfde situatie: Loxone installatie en ernaast Home Assistant met de HACS integratie. Mij is het wel gelukt om een waarde uit HA naar Loxone te sturen.

Als ik mij niet vergis moet je de volgende stappen volgen:
- maak een Virtual Input aan in Loxone, niet vergeten om "Use" aan te vinken onder "User Interface". Geen digital input als je cijfers moet hebben.
- vervolgens moet je van deze VI de Loxone unieke ID vinden. Dat doe je door in de browser naar http://<loxoneIP>/data/LoxAPP3.json te gaan. Dan krijg je een json met alle inputs/outputs en hun settings. Zoek naar de VI die je net hebt aangemaakt en kopieer de id die er voor staat. Staat dus in het format "benodigdeID":{"name":"VInaam","type":"Slider",...
- deze id kan je nu gebruiken in bv HA automations. Ik heb een automation waarbij als hij een nieuwe waarde krijgt hij dit doorstuurt naar Loxone, code daarvoor is:
code:
1
2
3
4
data:
  uuid: gevondenID
  value: "{{ states('sensornaam') |float }}"

Als het niet lukt mag je mij altijd iets laten weten, lang geleden hill2button :) (en kleine wereld!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-04 18:31
Thanks!

Puntjes 1 en 2 had ik al en ik had ook al een custom sensor toegevoegd aan mijn yaml file:
code:
1
2
3
4
5
sensor:
  - name: Test Virtuele ingang HA
    platform: loxone
    uuidAction: "x"
    unit_of_measurement: ""

Ik krijg de waarde te zien in het dashboard, en als ik ze aanpas in Loxone dan loopt die mee in sync in HA.

Maar, je 3e puntje, daar ben ik niet helemaal mee. Hoe doe je dat precies? Is 'sensornaam' de naam van de sensor waarvan je de waarde naar Loxone wil sturen? En waar zet je dat script dan precies?

[ Voor 3% gewijzigd door hill2button op 26-09-2022 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mee_
Onder automations.yaml. Bij mij sluis ik zo bv de huidige power van de omvormer van de zonnepalen door naar Loxone.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- id: SunnyBoy
  alias: SunnyBoy power naar Loxone
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.sb4_0_1av_40_984_grid_power
  action:
  - service: loxone.event_websocket_command
    data:
      uuid: fdd86b-01dc-cfeb-fffff8b512754b79
      value: '{{ states(''sensor.sb4_0_1av_40_984_grid_power'') |float }}'

De entity_id van de trigger is de HA-sensornaam die je door wilt sturen, de automation wordt bij elke verandering van de waarde getriggerd.

PS: standaard wordt elke keer die automation wordt getriggerd dit gelogd in het logbook. Wil je dat niet, dan moet je in de configuration.yaml zo iets toevoegen:
code:
1
2
3
4
recorder:
  exclude:
    entities:
      - automation.sunnyboy_power_naar_loxone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christan_
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-10-2023
Hallo @Mee_,
Hoe kom jij aan de volgende service in HA?
code:
1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is niet handiger dit via IOBroker te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
Christan_ schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:51:
Hallo @Mee_,
Hoe kom jij aan de volgende service in HA?
code:
1
Als ik mij niet vergis (is al even geleden) komt dit uit PyLoxone, voor meer uitleg: https://github.com/JoDehli/PyLoxone
Pagina: 1