Nieuw mobo gemonteerd wat nu in Win 11 Pro?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc 47
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12-11-2024
Oud moederbord naar de vaantjes en dus moest ik een nieuw steken.
Op de C schijf staan alle progrmma's en andere belangrijke informatie.
Als ik de Pc zou willen opstarten, wat mag ik verwachten?
Windows zal al mijn licentie niet aanvaarden, zoveel is zeker, maar zal ik de Pc kunnen opstarten?
Ik zie me echt niet alles opnieuw te moeten installeren, dit zijn een hoop programma's en dan eigen het ergste al mijn wachtwoorden foetsie, een echte horror situatie voor mij.

Wie kan mij helpen die Pc met een nieuw mobo terug aan de praat te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je hetzelfde model of platform voor je moederbord gekocht hebt zal Windows met meer dan 90% waarschijnlijkheid gewoon opstarten.

Daarna maar eens een backup maken van je data, gezien er kennelijk belangrijke informatie op staat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Na het vervangen van het moederbord zal Windows gewoon starten, maar de licentie moet opnieuw worden geactiveerd. Als de computer aan internet is gekoppeld kan dat automatisch gaan. De nieuwe netwerkchip zul je daarvoor waarschijnlijk wel eerst moeten configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Meestal werkt dat vrijwel zonder echte problemen met Windows 10/11.
Ik doe zelf dat ook regelmatig.
De nieuwere Windows versies zijn makkelijk wat dat betreft.
Waar je wel op moet letten is de opstart/indeling van het oude systeem.
Als dat nog Legacy/MBR is moet je dat ook zo instellen bij het nieuwe moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:27

D4NG3R

kiwi

:)

Luc 47 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:15:
Oud moederbord naar de vaantjes en dus moest ik een nieuw steken.
Op de C schijf staan alle progrmma's en andere belangrijke informatie.
Als ik de Pc zou willen opstarten, wat mag ik verwachten?
Dat die aangaat en Windows start.
Windows zal al mijn licentie niet aanvaarden, zoveel is zeker, maar zal ik de Pc kunnen opstarten?
De kans is klein dat Windows je licentie niet zal aanvaarden, aangenomen dat dit een legitieme licentie is.
Hooguit dat je even aan de telefoon moet hangen voor de activatieprocedure indien je een 'grijze' key hebt. Maar ook dat heb ik eigenlijk sinds Windows 8 al niet meer hoeven doen.
Ik zie me echt niet alles opnieuw te moeten installeren, dit zijn een hoop programma's en dan eigen het ergste al mijn wachtwoorden foetsie, een echte horror situatie voor mij.

Wie kan mij helpen die Pc met een nieuw mobo terug aan de praat te krijgen?
Niet om het een of ander, en om even uit een heel erg vervelende hoek te komen; maar van belangrijke data is een back-up. Is er geen back-up dan is de data simpelweg niet belangrijk, ongeacht wat voor mening je daar zelf over hebt.

Stel even dat je schijf het morgen begeeft, wat moet je dan? Dan ben je een flink stuk verder van huis dan wanneer enkel het moederbord de geest geeft. Data recovery is aan de prijs (lees; al snel >€500) en bied geen garanties, een USB schijfje of wat online storage koop je voor flink minder. Voorkomen is beter dan genezen, scheelt je een godsgruwelijke hoeveelheid hoofdpijn, en nog aanzienlijk goedkoper ook. :Y)

Voor wachtwoorden kan je prima een manager gebruiken als BitWarden of 1Password, kan je er met al je apparaten bij en staan ze veilig online. BitWarden kan je zelf(s) volledig in eigen beheer zetten indien je daar behoefte aan hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2022 10:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc 47
Natuurlijk heb ik een back-up, eentje op een interne schijf en een andere op een externe schijf.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Morgen begin ik de vernieuwde Pc op te starten, met gekruiste vingers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:42
Als je van Intel naar Intel moederbord gaat, zal ie waarschijnlijk gewoon opstarten. Windows installeert dan automatisch de chipset drivers. Van AMD naar AMD geldt hetzelfde. Van AMD naar Intel of andersom zou een probleem kunnen zijn, alhoewel ik ook weleens meegemaakt heb dat ik van AMD naar Intel ging (of andersom, ik weet het niet meer) en dat dat ook goed ging. Het is gewoon aansluiten en kijken wat er gebeurt, maar er kan weinig fout gaan. In het ergste geval start ie niet op. Dan moet je hem weer op je oude moederbord aansluiten. Je kan ook eerst een kopie (clone) maken van je huidige installatie op een ander schijfje, als je die hebt.

Maar ik snap je frustratie als je een nieuw moederbord wilt installeren of je wilt je schijf overzetten naar een andere PC. Je hebt echt geen zin om alles weer te installeren en finetunen. Vooral als je veel shit hebt. Windows installeren is zo gebeurd, maar dat finetunen erna en al je programmaatjes en dingetjes installeren, allerlei instellingen etc. Vreselijk elke keer weer. Al moet ik toegeven dat ik nu wel veel minder doe met mijn PC dan pakweg 10 of 20 jaar geleden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luc 47
Bijna vergeten sorry hoor.
Alles is probleemloos verlopen. Activeren was gewoon inloggen met mijn Microsoft account en aanvinken dat ik hardware had vernieuwd.
Alles loopt nu gesmeerd.
Ik wil me eraan houden iedereen te bedanken voor de snelle hulp en nogmaals mijn excuus dat ik zo laat iets van mij heb laten horen.

Mod, hier mag een slotje op. Dank u.
Pagina: 1