Vloerverwarming pomp schakelaar aangesloten, thermostaat uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mijn vraag
Ik woon in een woning uit 2019 met vloerverwarming op elke verdieping, in het kader van energiebesparing dacht ik er slim aan te doen om een pomp schakelaar aan te sluiten om zo in de zomer maanden de pomp niet de hele dag hoeven te laten pompen.

Ik heb de schakelaar dit weekend aangesloten, ik heb nog niet kunnen valideren of deze de pomp ook daadwerkelijk 1x per 24h ingeschakeld als beveiliging tegen stuk gaan, maar daar vertrouwen we maar op dat ook dat goed gaat.

Echter, ik heb een thermostaat in de woonkamer hangen, en deze staat nu uit, nu de vloerverwarming pomp uit staat, zie foto onder. Dit zit dus op een of andere manier aan elkaar gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsEWhCoL5IdqQSyrvuCq2jecRZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yka4RaZVjsoVYozxiIRXnfm4.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zat ik te denken, de pomp schakelaar werkt volgens mij door de temperatuur te meten van de toevoer leiding, deze heb ik ingesteld op 28 graden en de huidige temperatuur is 25.5 graden.
Als de thermostaat uit staat, dan kan deze ook niet aan slaan om de vloerverwarming een seintje te geven dat deze moet gaan verwarmen, waardoor de toevoer temp niet omhoog gaat en daardoor de pomp ook niet zal gaan draaien?

Ook is het niet handig dat ik niet in de woonkamer de huidige temperatuur kan aflezen.

Iemand een idee? Zit het goed aangesloten of heb ik iets verkeerd gedaan, en klopt mijn gedachtegang?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:46
Je zou bijna denken dat je niet alleen de pomp hebt geschakeld maar ook een zone regeling. Wil je bevestiging zou ik ook wat foto’s doorsturen van je verdeler en pomp en de schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik zal morgen bij daglicht wat foto’s maken op zolder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Thermostaat origineel aansluiten
Pompschakelaar heeft alleen spanning nodig en het thermoelement op de leiding waar warm water gaat lopen als de cv aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit gaat prima werken (ik heb de zelfde setup thuis).

Hoe je vloerverwarming werkt is namelijk dat er, als er verwarming nodig is, er warm water bijgemengd wordt met het al in de VV aanwezige koude water.
Je kamerthermostaat merkt dat het te koud is, geeft een seintje aan de ketel, die maakt warm water en stuurt het naar de VV. De sensor van je pomp hangt als het goed is op de aanvoerleiding. Die merkt dat er warm water komt, en slaat aan. Dan wordt er dus bijgemengd en wordt je vv warmer :)

Als je je pomp sensor wilt testen: stel hem in op een 30 graden, en verwarm hem met je lichaam. Wat ook kan is de sensor even tegen een warme waterkoker houden. Het is maar dat dat ding merkt dat ie aan de bak moet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Hier nog wat foto’s van de installatie op zolder:

Pompschakelaar, stekker van de pompregelaar komt uit de grijze rail, dit is de enige stroomkabel die hier uit komt.
Er gaat ook een data (?) kabel naar de CV installatie welke met een RJ11 stekker daar ingeplugd zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ03aqqRDK57gGN533dSRB9LTew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/titQidkwKzA1YKT8PJLxjeXv.jpg?f=fotoalbum_large

Klemmetje op de metalen aanvoerleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHjXqipqygOh5CQ6g70w4fhVSVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nHCTGbya7N94pU7iyk4bSTk.jpg?f=fotoalbum_large

Gehele vloerverwarming installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCf21QpCGtnRYFiAHg1kC4GRj6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDeYnxYbT7rkZQsKyOuTWzeB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door gise op 05-09-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Is dit überhaupt een verdeler met een pomp? Ik zie hem op de foto niet zitten.

Is dit geen pomploos systeem (dat kan bij een niet-mengverdeler) die draait op de (reeds bestaande) pomp in de CV ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:46
Lijkt er toch op dat, zoals ik al zei, de zoneregeling geschakeld is. Lees ik de stickertjes goed, 2 groepen woonkamer en 1 keuken. Klinkt niet veel voor vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
_NvS_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:49:
Lijkt er toch op dat, zoals ik al zei, de zoneregeling geschakeld is. Lees ik de stickertjes goed, 2 groepen woonkamer en 1 keuken. Klinkt niet veel voor vloerverwarming.
Aha okay, dus dan heb ik bij deze alleen de zone regeling uitgezet, niet de pomp zelf, die dus waarschijnlijk zoals hier boven vermeld een combi is in de CV installatie.

Dus dan gaat in mijn geval dit niet werken en kan ik de schakelaar maar beter er weer tussenuit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zit er nog iets verder links op die warme (rode) verdeler? Als er al een pomp is zou ik hem daar verwachten namelijk, niet elders. Als daar niet iets van een pomp zit is het eea idd door de ketel gestuurd en heb je de pompschakelaar op deze plek in ieder geval niet nodig

Sidenote: je hebt de sensor nu op de plastic isolatie zitten. Die hoort sowieso op het metaal te zitten ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:37:
Zit er nog iets verder links op die warme (rode) verdeler? Als er al een pomp is zou ik hem daar verwachten namelijk, niet elders. Als daar niet iets van een pomp zit is het eea idd door de ketel gestuurd en heb je de pompschakelaar op deze plek in ieder geval niet nodig

Sidenote: je hebt de sensor nu op de plastic isolatie zitten. Die hoort sowieso op het metaal te zitten ;)
Verder aan de linkerkant zit er inderdaad verder niks meer, enkel de metertjes voor de waterdruk nog, maar verder geen kastje/pomp.

Ik denk dat het door de foto lijkt het denk ik alsof het plastic is (misschien beetje stoffige buis) maar hij zit wel op het metaal.
Ik ben zoals jullie merken geen klusser, en weinig verstand van dit alles, maar zo slim was ik nog net wel 😂
Pagina: 1