Toon posts:

Alternatief voor Comodo Free Firewall

Pagina: 1
Acties:

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Kent er iemand een goed alternatief voor Comodo Free Firewall dat compatibel is met Windows 11, liefst ook gratis?

Het moet wel gelijkaardige functionaliteiten aanbieden als Comodo, en dus toegevoegde waarde hebben tov Windows Defender.
  • Advanced firewalling
  • HIPS
  • Instelbaar volgens zero-trust principe
  • Waar je rulesets kan definieren
  • Die beschikt over grote database van trusted files/vendors zodat je niet gebombardeerd wordt met alerts bij elke actie
Bedankt!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zo te horen zoek je geen netwerk-brede FW, maar een personal op de Windows PC?

Database van trusted files/vendors: waarom zou je dat willen? Via vertrouwde files kunnen ook foute dingen worden gedaan. ftp.exe en curl staan vast op de whitelist, dan kan je de rest wel laten voor wat het is...

Zijn er die je hebt overwogen / welke overweeg je?

Anyhow: de Windows firewall?

Alles behalve die laatste en eerste. (HIPS != firewall). Desgewenst met wat tegenwoordig Malwarebytes FWC heet als frontend. Ik neem aan dat die ook met Win11 werkt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51
Kijk eens naar het relatieve nieuwe defender for individuals https://www.microsoft.com...for-individuals?market=nl

Maar goed als je voor een duppie op de eerste rang wilt zitten ben je op security niet op de juiste plek.

[Voor 26% gewijzigd door HKLM_ op 04-09-2022 20:46]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Gaat idd om personal FW op Windows.

Comodo Free doet alles wat ik wil, advanced firewalling volgens het 'block all unless' principe, waar eenvoudig applicaties kunnen toegevoegd worden (via rulesets, of tot op protocol/poort/direction level als je wil). In Defender is dit allemaal te omslachtig.

Trusted files/vendors is van toepassing op HIPS. En waarom ik dit wil is voor de afweging security/gebruiksgemak. Ik wil geen alert voor elke actie die elke file op pc mijn wil uitvoeren, zolang deze binnen de normale acties van Windows valt. Trust ratings lopen via de reputation services van Comodo op basis van een fingerprint en file signing.
Zoals je zegt is dit geen wondermiddel, maar in combinatie met een block all unless FW instelling alvast een pak krachtiger dan Defender.

Moet niet persé gratis zijn, maar Comodo doet dit allemaal gratis, maar is niet compatibel met W11, dus waarom zou ik betalen als er een evengoed gratis alternatief is. Anders hoor ik graag de betalende alternatieven.

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:09

jurroen

Security en privacy geek

Je geeft aan dat het een PC is - bedoel je daarmee dat het een desktop is? Want dan zou je ook kunnen kijken naar een netwerkgebaseerde firewall, eventueel aangevuld met een IDS/IPS. Ik gebruik hier zelf OpenBSD voor (pf, Suricata), maar dat is wellicht wat te technisch. Wellicht is OPNsense dan wat geschikter?

Verder - bij mijn weten, is Windows al lang in te stellen om alleen toegestaan ingress en egress verkeer toe te laten ("block all unless"). Ik meen dat jaren geleden gedaan te hebben op een Windows 7 machine - kan mij niet voorstellen dat die functionaliteit er later uitgehaald is.

Persoonlijk zou ik Defender aanraden. Een anti-malware oplossing heeft integratie op de diepste niveau's van het systeem (RING-0) nodig. Een foutje in de oplossing kan ervoor zorgen dat je systeem onstabiel raakt of zelfs een nieuwe kwetsbaarheid introduceren. Dat Defender door dezelfde partij gemaakt is als het OS, is IMHO al een goed argument.

Voor een losse/aanvullende IDS/IPS kom je al snel in het enterprise segment terecht, of je moet Suricata, danwel Snort willen/kunnen gebruiken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee