Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Hier weer een leek m.b.t. zonnepanelen. Wel wat meer ingelezen de laatste tijd dus weet een beetje wat de bedoeling is en wat er mogelijk is, maar toch verschillen de offertes voor mijn gevoel zoveel..

Buurman op foto heeft er 12 liggen maar heeft het huis zo gekocht dus weet ook niet waar ze vandaan komen. Zijn tip: volgooien maar dat lijkt nog lastiger dan ik dacht als ik met de verschillende partijen praat.

Zoveel verschil qua aantallen panelen, wel parallel, niet parallel, bij de een weer veiligheidsmarges bij plaatsing waar ik mee moet dealen. Ik zie door de bomen het bos even niet meer.

Graag jullie mening.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IK3fzMeJjZgpDRg8oKH9hwuZ75E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AYVXY6tmwwwbqHM2S8ae7CDw.png?f=fotoalbum_large

Plat dak dus op zuid/zuid-west als ik de buurman moet geloven.
Beschikbare (dak)ruimte
Ongeveer 11 m2
Schaduw
Geen last van schaduw behalve het pijpje rechts bovenin op de foto (ook pijpje bij buren geeft mogelijk beetje schaduw)
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik zit momenteel rond de 4700, dit door thuiswerken, kleine kinderen, oppas hier in huis e.d. Ook komen er nog 3 airco units bij volgende maand. Deze zullen natuurlijk maar sporadisch ingezet worden, voornamelijk alleen koelen in de zomer.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35A
Budget en doel
Ik wil gebruik gaan maken van de duurzaamheidslening van onze gemeente. Tot 15k leenbaar met een rente van 1.6% rente.
Wie gaat het project uitvoeren
Dit wil ik geheel uit handen geven.
Bijhouden van data
Weinig vereisten voor mij, zou het leuk vinden om te kunnen zien of alles naar behoren werkt en wat het oplevert.
Reeds verkregen offertes
Let op: namen e.d. gewoon zo overgenomen van offertes.. mocht iets wel/geen optimizer ofzo zijn, dan wordt het wel zo genoemd op de offertes :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guyMiUKNsqDm0dNBbPf4ZvTJqJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myBWsonhjZdJYVdTWePZBZSr.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zuid-Holland

Alvast dank! :)

[ Voor 8% gewijzigd door CrawlFish op 04-09-2022 20:24 ]

Alle reacties

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aangezien je een mooi Excel sheetje hebt, zet overal de prijs excl BTW bij, het aantal Wp totaal (bijv 12 panelen met 400Wp = 4800Wp) en reken dan de prijs per Wattpiek uit (EUR excl BTW / Wp).

Zo op het eerste oog is Zon Co met 1,09 Eur/Wp incl BTW het goedkoopst met het meest aantal Wp en 'maar' 4 maanden wachten... Legplan?

Aangezien je nu 1x35A hebt, enkelfase omvormers zijn aangeboden, wat is de staat van je meterkast?
Die Goodwe (bijv.) heeft een max output van 22A, tel daar 35A van het net op en dan kom je op 57A.
Leesvoer van ABB.

[ Voor 40% gewijzigd door blackd op 04-09-2022 20:15 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Gewoon zo vol mogelijk leggen. Gebruik je nog cv? Zo ja dan, kan je waarschijnlijk beter die 3 airco’s gaan gebruiken voor verwarmen, gaat je waarschijnlijk heel veel geld schelen. Vandaar ook vol leggen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Offerte van zon en co lijkt prima. Ik heb vermoeden dat dat een oost west legplan zal zijn.

Enige wat ik nog zou toevoegen, naast het gegeven advies over de meterkast, om de AC kabel flink zwaar uit te voeren (6mm2 indien mogelijk) om je zelf zo goed mogelijk voor te bereiden op eventuele hoge netspanning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CrawlFish
blackd schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:10:
Aangezien je een mooi Excel sheetje hebt, zet overal de prijs excl BTW bij, het aantal Wp totaal (bijv 12 panelen met 400Wp = 4800Wp) en reken dan de prijs per Wattpiek uit (EUR excl BTW / Wp).

Zo op het eerste oog is Zon Co met 1,09 Eur/Wp incl BTW het goedkoopst met het meest aantal Wp en 'maar' 4 maanden wachten... Legplan?

Aangezien je nu 1x35A hebt, enkelfase omvormers zijn aangeboden, wat is de staat van je meterkast?
Die Goodwe (bijv.) heeft een max output van 22A, tel daar 35A van het net op en dan kom je op 57A.
Leesvoer van ABB.
Heb de excel even aangepast met je tips, zo nog duidelijker.
Klopt, Zon en Co lijkt prima, lokale aanbieder en heeft ook in ons dorpsdagblad gestaan.. meneer reageert echter niet op mijn e-mail en ook al 2 keer geprobeerd te bellen en geeft geen gehoor. Misschien met vakantie of ziek wat natuurlijk kan, morgen nog maar eens proberen. Kan alleen nergens iets over installatiegarantie vinden bij hem.

• CrawlFish
Ronald schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:21:
Offerte van zon en co lijkt prima. Ik heb vermoeden dat dat een oost west legplan zal zijn.

Enige wat ik nog zou toevoegen, naast het gegeven advies over de meterkast, om de AC kabel flink zwaar uit te voeren (6mm2 indien mogelijk) om je zelf zo goed mogelijk voor te bereiden op eventuele hoge netspanning.
Zuid Oost West ligging staat op de offerte.

Ik ben helaas niet zo bekend met elektratechniek, is dit iets wat ik moet laten doen voor de zonnepanelen boer langs komt of hoort dit bij de installatie?

• CrawlFish
Stokertje schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:11:
Gewoon zo vol mogelijk leggen. Gebruik je nog cv? Zo ja dan, kan je waarschijnlijk beter die 3 airco’s gaan gebruiken voor verwarmen, gaat je waarschijnlijk heel veel geld schelen. Vandaar ook vol leggen.
Heb inderdaad nog CV, keuken wel geheel op elektra sinds 01-2022 en verwarming in badkamer wordt ook elektrisch. Stoken doen we eigenlijk zelden, huis heeft grote ramen dus verwarmt snel als het zonnetje een beetje schijnt.

• blackd
  • Niet online
De kabel naar omvormer is iets wat de PV installateur doet, maar ik zou hem inderdaad vragen voor een zo dik mogelijke kabel.
De belasting van de meterkast kijken ze vaak niet naar. Vandaar dat wij je er alvast op wijzen.
Als je een foto van de meterkast kan plaatsen, kunnen we met je meekijken wat het handigst is.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:01
@CrawlFish Qua aanbieders:
1) BeSolar kan een paar euro's goedkoper door de micro-omvormers in te ruilen voor een SolarEdge combi.

2) Hoever ben je woonachtig van Leiden? Zeer goede ervaring met Solar Leiden (systeem op 400 WP panelen + SMA omvormer)

Qua aansluiting:
Ik zie 1x 35A staan, ben je nog van plan om over te gaan naar 3 fase (bijv 3x25A) ?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• CrawlFish
D_Jeff schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:37:
@CrawlFish Qua aanbieders:
1) BeSolar kan een paar euro's goedkoper door de micro-omvormers in te ruilen voor een SolarEdge combi.

2) Hoever ben je woonachtig van Leiden? Zeer goede ervaring met Solar Leiden (systeem op 400 WP panelen + SMA omvormer)

Qua aansluiting:
Ik zie 1x 35A staan, ben je nog van plan om over te gaan naar 3 fase (bijv 3x25A) ?
1. Bedacht ik me inderdaad ook, denk dat deze uiteindelijk op de offerte zijn beland omdat ik het met de BeSolar verkoper ook over mijn schuur heb gehad.

2. Woon zelf omgeving Rotterdam dus Leiden is opzich te doen. Zal er eens naar kijken! Dank voor de tip.

Aansluiting: ik heb die vraag al eens gehad van de elektricien die destijds bij de nieuwe keuken hielp, hij gaf echter aan dat het puur voor een laadpaal interessant zou zijn. Wij hebben nog een stoep voor het huis en dan parkeerplaatsen. Hiernaast is een flatgebouw die allemaal laadpalen heeft, ook voor de wijkbewoners. Dit is voor mij dus niet direct noodzakelijk maar zeg nooit nooit.Warmtepomp e.d. ben ik in dit huis niet van plan, hebben de hoop om na 10-15 jaar vrijstaand te gaan wonen.

• D_Jeff
CrawlFish schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:59:
[...]

1. Bedacht ik me inderdaad ook, denk dat deze uiteindelijk op de offerte zijn beland omdat ik het met de BeSolar verkoper ook over mijn schuur heb gehad.

2. Woon zelf omgeving Rotterdam dus Leiden is opzich te doen. Zal er eens naar kijken! Dank voor de tip.

Aansluiting: ik heb die vraag al eens gehad van de elektricien die destijds bij de nieuwe keuken hielp, hij gaf echter aan dat het puur voor een laadpaal interessant zou zijn. Wij hebben nog een stoep voor het huis en dan parkeerplaatsen. Hiernaast is een flatgebouw die allemaal laadpalen heeft, ook voor de wijkbewoners. Dit is voor mij dus niet direct noodzakelijk maar zeg nooit nooit.Warmtepomp e.d. ben ik in dit huis niet van plan, hebben de hoop om na 10-15 jaar vrijstaand te gaan wonen.
1) Ik vermoed dat BeSolar eerst beginnen met de Micro's omdat ze daar de meeste marge op hebben
2) De website van Solar Leiden stamt uit het jaar kruik, maar zelfs in de vakantieperiode is er altijd wel iemand aanwezig om de telefoon op te nemen (ja, zelfs de schoonmaker 8)7 )

Ps.1 Standaard bieden ze geen SMA als omvormer aan, daar moet je om vragen.
Ps.2 Mijn situatie kwam uiteindelijk uit op ~1,50 / wp -- Daarmee is Solar Leiden niet de allergoedkoopste, maar het feit dat tijdens kantoortijden altijd wel iemand de telefoon opnam (terwijl zat partijen gewoon niet te bereiken zijn) is ook wat waard.

3) Zwem je in het geld en wil je echt een premium combi (SMA + SunPower), kan je terecht bij de Zonnefabriek. Zonnefabriek opereert landelijk en was ook altijd netjes te bereiken -- alleen de offerte werd ik niet vrolijk van ( ~2,50 / wp)

• blackd
  • Niet online
@D_Jeff ik lees dat topicstarter een duurzaamheidslening gaat aanvragen, dus ik zou in dit geval gewoon voor een goede prijs/kwaliteit verhouding gaan. Alles meer dan 1.5 euro per wp lijkt me dan niet interessant.
Ik zie ook geen directe aanleiding voor micro's of SolarEdge.

@CrawlFish ik zou wel goed kijken naar het legplan van Zon en Co. Als het vermoeden van @Ronald klopt en er een oost west ligt is dat mooi. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze het legplan van de buurman hebben gekopieerd, dus alles op Zuid. Maar het zal passen en meten zijn.

Prima als je nog op 1 fase blijft maar als je nog panelen op een schuur gaat leggen (?) dan kom je wel dicht bij de grenzen van ook een aangepaste meterkast voor 63A.
Je hebt nog ruimte voor 35A-22A=13A (afhankelijk van oriëntatie) als je de netbeheerder te vriend wil houden.

• CrawlFish
blackd schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:34:

@CrawlFish ik zou wel goed kijken naar het legplan van Zon en Co. Als het vermoeden van @Ronald klopt en er een oost west ligt is dat mooi. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze het legplan van de buurman hebben gekopieerd, dus alles op Zuid. Maar het zal passen en meten zijn.

Prima als je nog op 1 fase blijft maar als je nog panelen op een schuur gaat leggen (?) dan kom je wel dicht bij de grenzen van ook een aangepaste meterkast voor 63A.
Je hebt nog ruimte voor 35A-22A=13A (afhankelijk van oriëntatie) als je de netbeheerder te vriend wil houden.
Ja hier zal ik inderdaad naar kijken.
Panelen op de schuur was een spontaan idee van mij, de offerte van BeSolar gaf echter aan dat het niet veel meer bespaard dan de 11 panelen op mijn hoofddak. Dit omdat de schuur wel last van schaduw heeft door hoge huizen achter ons. Vandaar dat ik me toch maar focus op mijn hoofddak.

Wat is jullie ervaring trouwens met SGZE? Is het belangrijk een bedrijf te vinden met dat keurmerk of?

• D_Jeff
CrawlFish schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:50:
[...]

Ja hier zal ik inderdaad naar kijken.
Panelen op de schuur was een spontaan idee van mij, de offerte van BeSolar gaf echter aan dat het niet veel meer bespaard dan de 11 panelen op mijn hoofddak. Dit omdat de schuur wel last van schaduw heeft door hoge huizen achter ons. Vandaar dat ik me toch maar focus op mijn hoofddak.

Wat is jullie ervaring trouwens met SGZE? Is het belangrijk een bedrijf te vinden met dat keurmerk of?
Tier 1 merken voor Panelen en omvormer is een eis (staat niet in de FAQ), aanbieder lid van de brancheorganisatie is geen vereiste.

• CrawlFish
Kleine update:

Inmiddels contact gehad met Zon en Co, beetje vreemd gesprek. Kwam er op neer dat ik maar snel moest bestellen want ja, voorraad raakt op en dan weet hij niet wanneer er weer wat komt. Kunnen 390 panelen zijn, maar ook 405.. dat zien we dan wel. Kreeg een beetje apart gevoel hierbij.

BeSolar inmiddels nog 2 keer geweest en man dacht goed mee. Ze zijn wat duurder maar kreeg hier wel een goed gevoel bij. Reviews zijn ook prima voor zover ik kon vinden.

Nieuwe situatie n.a.v. jullie tips zou dan dit zijn qua offerte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmeRYhqfbZa7kPbVHELeKG2MsNM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g6Vp5sq3maqfvXdFJGBiUrE3.png?f=user_large

Twijfel alleen nog even over de legwijze, hier leek de beste man niet direct veel over te zeggen. Hij gaf wel aan dat bij de schouw dit altijd nog kan wijzigen. Die weten het beste hoe het zou moeten liggen. Hij gaf wel eerlijk toe dat hij nog redelijk nieuw is bij het bedrijf.
Pagina: 1