Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Philips Hue lampen: gaan deze (steeds) simultaan aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo,

Ik beschik nu over enkele Philips Hue lampen en dit werkt al bij al vrij goed. Ik zou echter willen uitbreiden, incl. al mijn inbouwspots in woonkamer en keuken. Ik vraag me echter af of alle lampen van eenzelfde zone/profiel altijd mooi tegelijk zullen aangaan. Stel bvb. dat ik een zone maak met alle spots in de eethoek van de woonkamer en ik wil deze inschakelen, gaan dan alle lampen mooi tegelijk aan of zit daar toch wel wat verschil op, zodat het een beetje amateuristisch oogt? Ik zou nu kunnen testen met enkele lampen die ik nu heb, maar het is niet zo makkelijk om kleine verschillen op te merken nu (1 lamp aan plafond, andere in tafellamp, enz.). Ook is er een verschil tussen enkele keren testen en een conclusie kunnen trekken na 1 jaar bvb.

Het gaat me dus om de stabiliteit van het in- en uitschakelen, alsook natuurlijk het aan of uit blijven :-) (Het aan of uit blijven is iets minder een zorg, al heb ik toch ooit al 1x met een Hue-lamp ondervonden dat ze eventjes vanzelf uit- en dan weer aan ging, vreemd...).

Indien dit principe te onbetrouwbaar is, wat is dan het alternatief? KNX + waar dit niet kan enkele lampen via Hue die dan op KNX aansluiten met een module? Heeft KNX dan geen stabiliteitsprobleem wegens het bedraad zijn?

Ik zoek dus wat real life experience en tips bij jullie rond de stabiliteit van slimme verlichting, Philips Hue in het bijzonder.

Bedankt alvast!

Pedro

[ Voor 90% gewijzigd door PadrePedro op 04-09-2022 20:00 . Reden: Te vroeg gepost. ]

Alle reacties

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:20
Ik heb hier Philips Hue met een hue motion sensors, en bijvoorbeeld in mijn woonkamer 4 lampen die er op aangesloten zijn, welke als ik de deur open doe dmv de sensor allemaal in één keer aangaan zonder merkbaar verschil.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• PadrePedro
@ZpAz : bedankt voor je feedback! Da's al hoopgevend!

Nog mensen met ervaringen? :-)

Groetjes,
Christophe

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-11 11:05
PadrePedro schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:02:
@ZpAz : bedankt voor je feedback! Da's al hoopgevend!

Nog mensen met ervaringen? :-)

Groetjes,
Christophe
Ik heb hetzelfde soort lampen maar van een goedkoop B merk. (Ledvance)
En die gaan al allemaal tegelijk aan, dus dat zou HUE ook zeker moeten doen.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-11 14:02
Ik heb niet echt het idee dat er vertraging zit als ik met de HUE app een kamer of zone aan of uit zet.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:41
Hier in de huiskamer zeker 12 lampen en die gaan zonder merkbaar verschil aan om X minuten na zonsondergang. Ook in andere kamers geen verschil te merken.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:43
Drie GU10 spotjes in één armatuur, gaan steeds precies tegelijk aan.... of in ieder geval met zo'n kleine vertraging dat ik er echt niets van merk.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je vraagt eigenlijk naar de werking van het Zigbee protocol. Ik ben niet super bekend met het hele protocol, maar mijn twee centen: de remote stuurt een signaal naar een groep, en alle lampen in die groep zouden zelf - tegelijk - moeten bedenken dat ze moeten inschakelen. De remote loopt dus niet een lijstje af met "lamp A: aan; lamp B: aan; ...".

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-11 16:26
Heel het huis hier vervangen door Hue Spots + Friends of Hue schakelaars van Gira..
Mij is een vertraging nog nooit opgevallen.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-11 11:20
Er zit zeker vertraging in en lampen gaan zeker niet tegelijkertijd aan en/of uit.
Als je schakelaars gebruikt, kan je het merken en/of horen.
Als ik moet gokken, zou ik zo 50-100ms gokken :)

Maar een Philips Hue lamp gaat niet in 1x aan, maar gebruikt een fade-aan of fade-uit effect.
Dit fade effect is doorgaans een seconde of 2.
Hiermee wordt effectief het "niet tegelijkertijd aangaan" enorm gemaskeerd.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• PadrePedro
Héél erg bedankt, allemaal! Jullie feedback heeft de doorslag gegeven: ik ga er volop voor! :-)

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
PadrePedro schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:52:
Het gaat me dus om de stabiliteit van het in- en uitschakelen, alsook natuurlijk het aan of uit blijven :-) (Het aan of uit blijven is iets minder een zorg, al heb ik toch ooit al 1x met een Hue-lamp ondervonden dat ze eventjes vanzelf uit- en dan weer aan ging, vreemd...).
Een ding wat je terdege bewust moet zijn is dat Hue lampen via het Zigbee protocol werken en dat protocol zit in een tsjokvolle 2.4 Ghz band. Woon je dus net als ik in een omgeving waar veel verkeer op die band zit (Ik ontvang bijvoorbeeld 30 Wifi AP's op die band) dan kan het wel eens storen.

Daarmaast is een Zigbee netwerk een mesh-netwerk, wat zoveel wilt zeggen dat (bijna) alle nodes in het netwerk die continu van stroom voorzien worden (zoals de Hue lampen) kunnen fungeren als repeater. De lampen die verder van de controller (Hue Bridge) af zitten kunnen daarom trager reageren naarmate het netwerk (qua apparaten) groeit. Het wordt dan ook afgeraden om meer dan 50 lampen met een Hue bridge aan te sturen.

Zoals gezegd is hier de 2.4 Ghz band best vol waardoor ik regelmatig had dat mijn lampen niet reageerden. Dat kan 2 oorzaken hebben:
1 - het signaal komt vanaf de switch/dimmer/etc. niet bij de controller. De switch laat dat weten door het status-lampje even rood te laten knipperen.
2 - het signaal komt niet vanaf de controller bij de lampen. De switch knippert dan groen, maar reactie laat op zich wachten of blijft uit. De controller heeft de opdracht dan ontvangen, maar kan de lamp(en) niet bereiken. De controller lijkt het een paar keer te proberen voordat hij het opgeeft.

Heb je de lampen die simultaan aan en uit moeten dicht bij elkaar, dan is de kans groot dat ze ofwel allemaal tegelijk ofwel geen van alle reageren omdat de kans groot is dat ze allemaal last van dezelfde verstoring hebben. Zitten die lampen een best stuk uit elkaar met verschillende nodes er tussen, dan kan het wel eens zijn dat een van de lampen last heeft van een storing waar de andere lampen dat niet hebben. Die ene lamp zal dus niet of later reageren.

Mocht je ook in een situatie zitten waar de 2.4 Ghz band overvol zit, dan kun je nog de volgende dingen doen om het te verbeteren:
1 - Verander het Zigbee channel (kan in de Hue App)
2 - Verplaats de bridge naar een lokatie in de buurt van de belangrijkste lampen. Zo heb ik de bridge uit de meterkast gehaald en in de TV-kast gestopt om te zorgen dat de lampen in de zithoek (die mee kleuren met de Ambilight van de tv) en de eethoek altijd adequaat reageren.
3 - Gebruik meerdere bridges, eventueel in combinatie met iets als Home Assistant om de Zigbee netwerken klein te houden (zowel qua aantal nodes als qua oppervlakte).
Zelf heb ik punten 1 en 2 gedaan, en het werkt nu prima. Mocht ik toch weer problemen ondervinden dan heb ik een Zigbee-USB stick in mijn RPi met Home Assistant zitten die ik kan gebruiken als tweede bridge.

• PadrePedro
Dag @RiDo78 , bedankt voor je reactie! Jouw ervaring is zéér nuttig!
Groetjes, Pedro
Pagina: 1