Fujitsu Esprimo P500 E85+ voeding vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frankentein1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-10-2024
Om een bestaande pc, zijnde Fujitsu Esprimo P500 E85+ op te waarderen, wil ik een reeds in bezit zijnde MSI Geforce GTX 660 Twin Frozr 2GB toevoegen. Echter zit er geen 6pins aansluiting aan de voeding van deze pc.
De huidige voeding levert 250W, terwijl de videokaart al 140W trekt. Dus een SATA naar 6pins kabel lijkt me niet werken.

Ik heb als mogelijkheid een Corsair CV550 te kopen, maar ik weet niet of dit gaat passen. De specs van het moederbord (,Fujitsu D2991 -A13 GS 3) dat er een Fujitsu 12V-only benodigd is.

Wie heeft enig idee of dit gaat lukken?
Of wie heeft er een alternatief voor een voeding?
Ik wil er eigenlijk niet meer dan 40 ,= voor kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOKhgVD7irUW0Za88pZ7ZNSyVmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfawW3XHa9M3afQpSHV2fAMk.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Frankentein1977 op 04-09-2022 21:24)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zogenaamde proprietary (non-standaard) systemen van de A-merken zoals HP, Dell en ook Fujitsu gebruiken een eigen soort voeding. Ze hebben bijvoorbeeld alleen 12V of 11V en geen 3.3V of 5V. Daarom is de stekker geen standaard ATX en is er soms geen aparte kabel voor een grafische kaart.

De voedingen van zulke systemen zijn vaak niet gebouwd op uitbreiding met grote stroomslurpers. De bedoeling was zo weinig mogelijk energie te verbruiken omdat er voldaan moet worden aan strenge energiebesparingsrichtlijnen.

Wat je in theorie zou kunnen doen is een tweede voeding nemen, daarop de grafische kaart aansluiten, deze tweede voeding via de paperclip trick inschakelen en zo de grafische kaart voorzien van energie. Dat is een beetje als hacken. Voelt niet als een perfecte oplossing. Een tweede voeding kost sowieso meer energie.

Wat je zeker niet moet doen is proberen 12A te voeden met de 12V ader van een SATA kabel. Die is ongeschikt voor zulke grote stromen. Een grafische kaartaansluiting bestaat uit meerdere koperaders juist omdat er veel stroom doorheen moet. Met een splitter of aftap kan de kabel of de aanslutiing overmatig heet worden. Het kan er ook voor zorgen dat de grafische kaart bijvoorbeeld een te lage spanning te verwerken krijgt of dat het signaal onstabiel is. Daarom is dat een slecht idee.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zogenaamde proprietary (non-standaard) systemen van de A-merken zoals HP, Dell en ook Fujitsu gebruiken een eigen soort voeding. Ze hebben bijvoorbeeld alleen 12V of 11V en geen 3.3V of 5V. Daarom is de stekker geen standaard ATX en is er soms geen aparte kabel voor een grafische kaart.

De voedingen van zulke systemen zijn vaak niet gebouwd op uitbreiding met grote stroomslurpers. De bedoeling was zo weinig mogelijk energie te verbruiken omdat er voldaan moet worden aan strenge energiebesparingsrichtlijnen.

Wat je in theorie zou kunnen doen is een tweede voeding nemen, daarop de grafische kaart aansluiten, deze tweede voeding via de paperclip trick inschakelen en zo de grafische kaart voorzien van energie. Dat is een beetje als hacken. Voelt niet als een perfecte oplossing. Een tweede voeding kost sowieso meer energie.

Wat je zeker niet moet doen is proberen 12A te voeden met de 12V ader van een SATA kabel. Die is ongeschikt voor zulke grote stromen. Een grafische kaartaansluiting bestaat uit meerdere koperaders juist omdat er veel stroom doorheen moet. Met een splitter of aftap kan de kabel of de aanslutiing overmatig heet worden. Het kan er ook voor zorgen dat de grafische kaart bijvoorbeeld een te lage spanning te verwerken krijgt of dat het signaal onstabiel is. Daarom is dat een slecht idee.

• Frankentein1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-10-2024
Bedankt voor je antwoord, super.
Een 2e voeding gaat sws niet passen in het systeem.
Ik laat het systeem nu zoals het is.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-01 15:00
Wat wel kan is een andere videokaart. Bijvoorbeeld V&A aangeboden: EVGA GeForce GTX 1050 Ti 4GB SSC GAMING ACX 3.0. Die heeft geen 6pins nodig en is 1,5x zo snel.