Ik heb gisteren een nieuw systeem in elkaar gezet, met deze onderdelen:
Het systeem start prima op, maar op willekeurige momenten loopt het vast. Het scherm ziet er helemaal gescrambled uit en flikkert (zie foto hieronder) en het systeem reageert nergens meer op. Alleen een harde reset helpt dan nog. Dit gebeurt soms na 5 minuten, soms na een halfuur en niet op specifieke momenten. Kan bijvoorbeeld ook als er op dat moment niemand achter het toetsenbord zit. Ik type dit nu ook vanaf dat systeem, wetend dat het elk moment kan crashen
Belangrijk om te vermelden: ik heb nog GEEN nieuwe Windows installatie gedaan. Ik start het systeem nu op vanaf een oude SSD met Windows 10 van het systeem waar dit de vervanger van is. De SSD uit de lijst hierboven zit wel in het systeem, maar is nog niet in gebruik genomen. Het is wel de bedoeling om uiteindelijk op die SSD een helemaal nieuwe installatie te doen.
Edit voor wie dit later leest: inmiddels heb ik WEL een volledig nieuwe installatie gedaan op de nieuwe SSD, met alle oude harde schijven losgekoppeld. Ook dan treedt exact het zelfde probleem op.
Wat ik al gedaan heb:
:strip_exif()/f/image/T0lksSeYJ0DHqSDb6yFJzmHz.jpg?f=fotoalbum_large)
PS: dit topic is min of meer het vervolg op dit eerdere topic. Daarin staat dus ook welke onderdelen er in het voorgaande systeem zaten: Lapa in "PC start niet meer op en komt in een loop"
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 155,- | € 155,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B660M DS3H DDR4 | € 119,- | € 119,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16 | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Voedingen | BitFenix Formula Gold 450W | € 59,83 | € 59,83 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 500GB | € 46,43 | € 46,43 |
Totaal | € 438,16 |
Het systeem start prima op, maar op willekeurige momenten loopt het vast. Het scherm ziet er helemaal gescrambled uit en flikkert (zie foto hieronder) en het systeem reageert nergens meer op. Alleen een harde reset helpt dan nog. Dit gebeurt soms na 5 minuten, soms na een halfuur en niet op specifieke momenten. Kan bijvoorbeeld ook als er op dat moment niemand achter het toetsenbord zit. Ik type dit nu ook vanaf dat systeem, wetend dat het elk moment kan crashen

Belangrijk om te vermelden: ik heb nog GEEN nieuwe Windows installatie gedaan. Ik start het systeem nu op vanaf een oude SSD met Windows 10 van het systeem waar dit de vervanger van is. De SSD uit de lijst hierboven zit wel in het systeem, maar is nog niet in gebruik genomen. Het is wel de bedoeling om uiteindelijk op die SSD een helemaal nieuwe installatie te doen.
Edit voor wie dit later leest: inmiddels heb ik WEL een volledig nieuwe installatie gedaan op de nieuwe SSD, met alle oude harde schijven losgekoppeld. Ook dan treedt exact het zelfde probleem op.
Wat ik al gedaan heb:
- Alle drivers ge-update.
- BIOS ge-update.
- Windows ge-update.
- Drivers van de vorige hardware zoveel mogelijk verwijderd. Waaronder in ieder geval de nvidia drivers omdat er nu dus geen losse GPU meer in zit.
- MEMTEST gedraaid. Dat gaf geen fouten. Het was nog bezig toen ik ging slapen gisteravond en vanochtend stond de uitslag gewoon klaar, de crash heeft dus ook niet plaatsgevonden tijdens een boot vanaf de MEMTEST USB.
- In het Windows logboek gekeken. Daar zie ik wel een aantal fouten, maar die lijken vooral door de harde reset veroorzaakt en niet zozeer door de crash die daaraan vooraf gaat. Ik moet wel zeggen dat ik geen expert ben in het Windows log doorgronden.
:strip_exif()/f/image/T0lksSeYJ0DHqSDb6yFJzmHz.jpg?f=fotoalbum_large)
PS: dit topic is min of meer het vervolg op dit eerdere topic. Daarin staat dus ook welke onderdelen er in het voorgaande systeem zaten: Lapa in "PC start niet meer op en komt in een loop"
[ Voor 6% gewijzigd door Lapa op 06-09-2022 17:40 ]