Nieuw systeem crasht op willekeurige momenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:04
Ik heb gisteren een nieuw systeem in elkaar gezet, met deze onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 155,-€ 155,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 119,-€ 119,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16€ 57,90€ 57,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 59,83€ 59,83
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 46,43€ 46,43
Totaal€ 438,16

Het systeem start prima op, maar op willekeurige momenten loopt het vast. Het scherm ziet er helemaal gescrambled uit en flikkert (zie foto hieronder) en het systeem reageert nergens meer op. Alleen een harde reset helpt dan nog. Dit gebeurt soms na 5 minuten, soms na een halfuur en niet op specifieke momenten. Kan bijvoorbeeld ook als er op dat moment niemand achter het toetsenbord zit. Ik type dit nu ook vanaf dat systeem, wetend dat het elk moment kan crashen :X

Belangrijk om te vermelden: ik heb nog GEEN nieuwe Windows installatie gedaan. Ik start het systeem nu op vanaf een oude SSD met Windows 10 van het systeem waar dit de vervanger van is. De SSD uit de lijst hierboven zit wel in het systeem, maar is nog niet in gebruik genomen. Het is wel de bedoeling om uiteindelijk op die SSD een helemaal nieuwe installatie te doen.

Edit voor wie dit later leest: inmiddels heb ik WEL een volledig nieuwe installatie gedaan op de nieuwe SSD, met alle oude harde schijven losgekoppeld. Ook dan treedt exact het zelfde probleem op.

Wat ik al gedaan heb:
  • Alle drivers ge-update.
  • BIOS ge-update.
  • Windows ge-update.
  • Drivers van de vorige hardware zoveel mogelijk verwijderd. Waaronder in ieder geval de nvidia drivers omdat er nu dus geen losse GPU meer in zit.
  • MEMTEST gedraaid. Dat gaf geen fouten. Het was nog bezig toen ik ging slapen gisteravond en vanochtend stond de uitslag gewoon klaar, de crash heeft dus ook niet plaatsgevonden tijdens een boot vanaf de MEMTEST USB.
  • In het Windows logboek gekeken. Daar zie ik wel een aantal fouten, maar die lijken vooral door de harde reset veroorzaakt en niet zozeer door de crash die daaraan vooraf gaat. Ik moet wel zeggen dat ik geen expert ben in het Windows log doorgronden.
Zoals gezegd is het de bedoeling om een nieuwe installatie te doen op de andere SSD. Maar dit probleem voelt meer als een hardware probleem, waar ik dus garantie op moet vragen. Heeft iemand een idee hoe ik kan achterhalen welk onderdeel de fout geeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7UImPBKsaUf8TWPL_aJv7Vas0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0lksSeYJ0DHqSDb6yFJzmHz.jpg?f=fotoalbum_large

PS: dit topic is min of meer het vervolg op dit eerdere topic. Daarin staat dus ook welke onderdelen er in het voorgaande systeem zaten: Lapa in "PC start niet meer op en komt in een loop"

[ Voor 6% gewijzigd door Lapa op 06-09-2022 17:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilcoocie
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:28
Ik had iets soort gelijks, uiteindelijk had het bij mij te maken met temperatuur van het geheel. (CPU te warm en gpu) dan gebeurde soort gelijk iets..
Ik heb toen alles geformatteerd en werkte daarna prima (met de instellingen terug op default)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
En letterlijk 10 seconde nadat ik het topic geplaatst heb, crasht het systeem weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Evilcoocie schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:29:
Ik had iets soort gelijks, uiteindelijk had het bij mij te maken met temperatuur van het geheel. (CPU te warm en gpu) dan gebeurde soort gelijk iets..
Ik heb toen alles geformatteerd en werkte daarna prima (met de instellingen terug op default)
Hmm, temperaturen heb ik in de gaten gehouden, maar ik heb niks boven de 40 gezien. Er zit nu wel het simpele intel boxed koelertje op, maar dat zou voor deze i3 ook voldoende moeten zijn. Al wil ik die vanwege geluid misschien toch nog vervangen.

Edit: Bovendien treedt het ook op met een volledig open kast en terwijl er vrijwel niks op het systeem gebeurt. Dus dat zou echt geen oververhitting mogen veroorzaken. Het is natuurlijk wel mogelijk dat het bij jou ook iets anders was maar dat het formatteren het wel heeft verholpen. Ik moet dus denk ik toch maar snel die nieuwe Windows installatie doen en kijken of het dan nog optreedt.

[ Voor 24% gewijzigd door Lapa op 04-09-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik zou eens een geheugentest doen.

De rare patronen op de monitor wijzen op een fout door de gpu, de driver of het geheugen. Bij een cpu met een interne gpu die niet overgeklokt is, is dat van die 3 bijna altijd het geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:58
Ik zou eerst Windows opnieuw installeren, de kans dat een installatie van een oude PC problemen geeft op andere hardware is ongeveer 100%

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 04-09-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Start Windows eens op in veilige modus en bekijk of de problemen zich dan ook voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
White Feather schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:14:
Ik zou eens een geheugentest doen.

De rare patronen op de monitor wijzen op een fout door de gpu, de driver of het geheugen. Bij een cpu met een interne gpu die niet overgeklokt is, is dat van die 3 bijna altijd het geheugen.
Dat dacht ik ook, maar dat heb ik dus al gedaan, zie topic start. Ik zou nog kunnen proberen de reepjes in de andere slots te doen.
martyw schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:25:
Ik zou eerst Windows opnieuw installeren, de kans dat een installatie van een oude PC problemen geeft op andere hardware is ongeveer 100%
Ja, ik denk dat dat inderdaad de eerste logische stap nu is. Ik was eerlijk gezegd zelf ook verbaasd dat het initieel direct goed leek te gaan met opstarten van die oude installatie. Maar ik blijf het gek vinden dat het dan een tijdje werkt en dan zo hard crasht. Dat doet mij toch het meest aan hardware falen denken.
Uszka schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:48:
Start Windows eens op in veilige modus en bekijk of de problemen zich dan ook voordoen.
Zal ik ook nog even proberen. Aangezien het vrij willekeurig optreedt, soms snel soms duurt het een tijdje, is het dan natuurlijk lastig te bepalen wanneer de test geslaagd is. Maar stel dat het in veilige modus wel goed gaat, waar duidt dat dan op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Lapa schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:33:
Maar stel dat het in veilige modus wel goed gaat, waar duidt dat dan op?
Dat het geen hardware probleem is. In veilige modus worden geen drivers geladen. Als dat wel blijft draaien dan zou ik zeker een schone Windows installatie adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hoeft doorgaans geen nieuwe installatie te doen. Uninstall eerst alle oude drivers en de daarbij behorende hulpprogramma's(!) met de meegeleverde uninstallers, herstart, uninstall de driver het nog eens vanuit device manager. Installeer vervolgens alle nieuwe drivers.

Het gaat met name om alle oude hulpsoftware die bij het moederbord en grafische kaart hoort, die moeten niet meer geladen worden. De uninstallers staan deels onder Software in Control Panel en deels in de start menu structuur.

Standaard drivers veroorzaken zo'n probleem zelden op een desktop, maar de bijgeleverde software bij drivers van de fabrikant kan daar wel voor zorgen. In dit geval is de grafische data duidelijk verstoord met die zwarte blokken.

Hoe is de monitor aangesloten?

Foutmeldingen kun je zien met in de gebeurtenissen logboek. Kijk vooral naar systeem/hardware en applicaties. Als je het niet kan volgen, kun je ze hier tonen. Je kunt ze opslaan als tekst (xml).

Aangezien je een nieuwe SSD hebt, kun je daarop Windows installeren (oude SSD eerst afkoppelen) en zo het systeem testen zonder de oude SSD aan te tasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Ik ben er net pas aan toegekomen om die nieuwe installatie te doen. Dus op een volledig nieuwe SSD, terwijl de oude harde schijven losgekoppeld waren.

Na 20 minuten gebruik weer exact hetzelfde probleem. Ik had behalve Windows 10 en Chrome nog niks geïnstalleerd en was alleen even aan het browsen op o.a. Tweakers, puur om te kijken of hij het nu wel vol zou houden.

Dus ik kan nu toch echt niks anders concluderen dan een hardware probleem. De vraag is nu welk onderdeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Lapa schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:36:
Ik ben er net pas aan toegekomen om die nieuwe installatie te doen. Dus op een volledig nieuwe SSD, terwijl de oude harde schijven losgekoppeld waren.

Na 20 minuten gebruik weer exact hetzelfde probleem. Ik had behalve Windows 10 en Chrome nog niks geïnstalleerd en was alleen even aan het browsen op o.a. Tweakers, puur om te kijken of hij het nu wel vol zou houden.

Dus ik kan nu toch echt niks anders concluderen dan een hardware probleem. De vraag is nu welk onderdeel...
In windows zit een ingebakken memtest probeer die eens.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
prutser001 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:48:
[...]

In windows zit een ingebakken memtest probeer die eens.
Ah, die ken ik nog niet. Ik heb dus al wel een volledige run met MEMTEST86 vanaf een usb-stick gedaan, zonder fouten. Maar ik ga dit even opzoeken en proberen.

Ik vind "iets met het geheugen" sowieso wel de eerste verdachte nu, omdat ik met googlen een paar keer heel vergelijkbare problemen vind waarbij het met geheugen te maken had. Daarom heb ik het systeem nu even opgestart met maar één reepje geheugen en in een ander slot. Kijken hoe lang hij het dan volhoudt.

Edit: Inmiddels draait het al twee uur in deze configuratie en nog geen fouten, dat is een heel ruim record. (al ben ik er niet continue op bezig geweest in die tijd)

[ Voor 12% gewijzigd door Lapa op 06-09-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Module omwisselen en weer proberen.

Zijn beide modules goed kan het ook nog zijn dat je zou CPU niet lekker in de socket zit en alleen problemen geeft met dual channel.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
prutser001 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:54:
Module omwisselen en weer proberen.

Zijn beide modules goed kan het ook nog zijn dat je zou CPU niet lekker in de socket zit en alleen problemen geeft met dual channel.
Ja, dat is inderdaad het plan. Eerst modules omwisselen. Als dat geen problemen geeft dan beide modules er weer in, maar in de andere slots dan oorspronkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Helaas, het probleem treedt nu toch ook weer op in deze configuratie. Dus nog zonder de modules te verwisselen, maar wel in een situatie met wat meer load op het geheugen (nog steeds gewoon browsen en dergelijke, maar dan met veel meer tabbladen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
Voor het onwaarschijnlijke geval dat iemand nog op een update van dit topic zit te wachten:

Mijn voorlopige conclusie is incompatibiliteit tussen het RAM en het moederbord of de CPU. Ik heb nu een G.Skill geheugenmodule uit mijn andere PC gehaald en in dit systeem gezet en daarmee werkt het nu al enige tijd zonder problemen.

Tegelijkertijd heb ik die Corsair modules in die andere PC gezet en ook daar nog geen problemen gezien.
Pagina: 1